Jamo S606 vs. Yamaha NS-7900? Og hvilken forsterker/receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jamo S606 vs. Yamaha NS-7900? Og hvilken forsterker/receiver?

Jeg er ute etter et nytt stereo-anlegg og så at disse høyttalerne var på tilbud.

Så spørsmålet mitt er, hva bør jeg velge: Jamo S606 eller Yamaha NS-7900?
    Jeg vil gjerne ha noe med bra bass da det går mye i techno og dubstep, men samtidig må talen være ganske god for film.

Og hva slags forsterker/receiver trenger jeg? Vil denne f.eks fungere bra: Yamaha ARS300BL stereoforsterker?
    Og hvordan kobler jeg iPod til denne? Trenger jeg en evt. dock?

Eller burde jeg se på noe helt annet? (Maks budsjett er 4500-5000 kr, og jeg er kun ute etter front høyttalere + noe til å drive dem).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen bør du legge mer i forsterkeren enn i høyttalerne. Jeg ville sett på NAD sine modeller, samt kanskje Harman/Kardon til de høyttalerne, eller så finnes det utallige forsterkere i den prisklassen, men til et par gulvstående høyttalere så bør du opp i 4-5000 for nye eller finne noe tilsvarende brukte forsterkere. Som sagt jo dyrere jo bedre, Watt er ikke bare watt uansett, strømforsyning er like viktig, derfor ville jeg henvist deg til en hifi butikk, og jeg ville uansett ikke kjøpt høyttalere jeg ikke har hørt på. Hva jeg tenker om lyd, er ikke hva du tenker, for det er veldig subjektivt.

Fordelen med NAD og Harman/Kardon er at de ihvertfall gir utrolig mye kraft for pengene i krefter. Liker dessuten selv lyden av NAD

Hvis ikke så ville jeg sett på disse til ditt bruk.
    nye høytalere til under halv pris - FINN Torget

Denne forsterkeren er også tilstrekkelig med krefter for å drive de høyttalerne

Nad C372 - FINN Torget

Har ikke hørt hverken JAMO eller Yamaha sine høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    I den prisklassen bør du legge mer i forsterkeren enn i høyttalerne. Jeg ville sett på NAD sine modeller, samt kanskje Harman/Kardon til de høyttalerne, eller så finnes det utallige forsterkere i den prisklassen, men til et par gulvstående høyttalere så bør du opp i 4-5000 for nye eller finne noe tilsvarende brukte forsterkere. Som sagt jo dyrere jo bedre, Watt er ikke bare watt uansett, strømforsyning er like viktig, derfor ville jeg henvist deg til en hifi butikk, og jeg ville uansett ikke kjøpt høyttalere jeg ikke har hørt på. Hva jeg tenker om lyd, er ikke hva du tenker, for det er veldig subjektivt.

Fordelen med NAD og Harman/Kardon er at de ihvertfall gir utrolig mye kraft for pengene i krefter. Liker dessuten selv lyden av NAD

Hvis ikke så ville jeg sett på disse til ditt bruk.
    nye høytalere til under halv pris - FINN Torget

Denne forsterkeren er også tilstrekkelig med krefter for å drive de høyttalerne

Nad C372 - FINN Torget

Har ikke hørt hverken JAMO eller Yamaha sine høyttalere.

Blir denne NAD'en for svak?
    NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Vil denne evt. fungere?
    Harman/Kardon HK 3390 Stereoreceiver - Sort - Sort

Eller denne?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=75119&cat=13

Og siden jeg ikke har hatt stereo før, så vil så og si alt være bedre enn TV-høyttalerne, det er derfor ikke så nøye med hva jeg velger, ei heller om forsterkeren driver høyttalerne på maks.
    Så lenge en forsterker klarer å drive høyttalerne og gi bedre lyd enn TV-høyttalerne er jeg fornøyd Noe bedre kan skaffes senere
    (beklager rotete svar her, oppdateres jevnlig...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått på soundgarden og prøvd ut Jamo høyttaler på H/K 3390 og få en vurdering på hvordan de driver høyttaleren Da får du en pekepinn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Ville gått på soundgarden og prøvd ut Jamo høyttaler på H/K 3390 og få en vurdering på hvordan de driver høyttaleren Da får du en pekepinn

Det skal jeg gjøre
    Men siden du nevner Jamo høyttalerne, vil det si at de er bedre enn de fra Yamaha?

Og bare lurer generelt, forskjellen mellom forsterkerne, er det hvor høyt de kan spille, lydkvaliteten eller hva?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamo er den eneste av høyttalerne du listet opp jeg har hørt. Jeg synes de låter fint Har vært litt på elkjøp og det er mye forskjellig kompetanse der, og du vil ikke få et like god demo der, som ved Soundgarden hvor selgerne har kompetansen som er nødvendig. Dog de er selgere, og vil selge et produkt, så der forandrer jo ingenting seg, men selgeren snur ikke ryggen til deg om du ikke er keen på å kjøpe med en gang, noe jeg har opplevd ved flere anledninger på elkjøp.

Det som skiller forsterkere er

1. hvor strømsterke de er, altså hvor mye effekt de leverer, gjerne oppgitt i Watt, men noen forsterkermerker har en tendens til å oppgi litt mer Watt enn andre, mens andre forsterkere oppgir mer beskjedent enn hva de er kapable til. En forsterker med mye effekt vil ha mer kontroll på elementene, skjønt at forsterkeren vil ikke forvrenge signalene så lett, så om du har en strømsterk forsterker så vil du kunne spille kontrollert og pent opp i høye volumer, dog høyttalerne sier også stopp. Forvrengning fører ofte til ødelagte elementer.

2 Hver forsterker har også sin egen lydsignatur. Generelt så ligger mye av lydkvaliteten og lydsignaturen i høyttalerne, forsterkeren definerer hvordan høyttalerne spiller, og vil oftest ha en effekt med litt lysere eller mørkere klang, basstung eller mer oppløst i toppen, hvordan mellomtonen kommer frem, og hvordan bassen spiller, men den generelle lydkvaliteten og lydsignaturen blir nok i størst grad bestemt gjennom høyttalervalg.

Høyttalere og forsterkere kan også være et spørsmål om riktig matching, H/K vil kanskje ikke spille like bra på DALI høyttalerne mine som det NAD gjør. Uansett, så bør du teste flere steder og penger blir det uansett, så når du først tar deg bryet drit i at komplett.no kjører tilbud, men prøv å finne noe du liker. Du skal forhåpentligvis ha høyttalerne i noen år, og det blir fort dyrt hvis du føler at du MÅ bytte ut noe, og du kjøper ikke høyttalere som en midlertidig løsning, det er i mye større grad en investering til glede og nytelse av god musikk Om du ikke vil bruke så mye penger, bruk ihvertfall tid, undersøk og finn det du liker best innenfor ditt budsjett. Så jeg ville vært litt mer åpen for nye merker, og sjekke ut, se på brukten, spørre ut og lytte til høyttalere på både HFK og Soundgarden eller andre butikker Andre eksempler du bør se på er blant annet da Surround.no, som har ganske rimelige, men gode høyttalere i blant annet Dynavoice, som mange på forumet har.

Jeg tok opp eksempler som NAD og Harman/Kardon fordi jeg vet at disse leverer mye kraft. De spiller bra, og jeg testet Jamo på en HK forsterker og synes det låt ganske bra. Har egentlig bare spilt på HK når jeg har hørt på soundgarden, og tilsvarende NAD på Hifiklubben. Har selv IKON 6 mk2 og NAD 375BEE.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •