Kan vegghøytalere i det hele tatt måle seg med golvhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan vegghøytalere i det hele tatt måle seg med golvhøytalere?

Er på jakt etter nye høytalere i ett hjemmekino oppsett. Pdd bruker jeg ett par Dali Lektor 6 høytalere sammen med ett par eldre Avance høytalere som bakhøytalere.

Jeg vurderer å flytte Lektorene over i ett stereo oppsett for musikk, da jeg tror de kan gjøre det bra der.

Jeg tenker litt på å bruke vegghøytalere ala JBL ES10 både fremme og bake, men lurer på hvor gode slike høytalere faktisk er i forhold til golvhøytalere i ett hjemmekino oppsett. Noen tips til gode oppsett? Tenker å bygge etterhvert som tiden går, og snitte ut på ca 5000kr pr høytaler.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mindre dynamikk i en vegghøyttaler og de små elementene flytter lite luft. Skal du få et sømløst lydbilde så må du ha en kvalitetssubwoofer som spiller godt opp til 80Hz.
    Du kan glemme deling på 40-60Hz hvis rommet ditt er vanskelig i det området.
    Hos meg så må jeg dele på 60Hz og ikke 80Hz pga rommet for å få en OK kurve i på bassen. Hadde jeg hatt vegghøyttalere så hadde jeg følt jeg hadde manglet mye mellom ca 60-100 Hz.
    Finner du vegghøyttalere som kan overlappe subwooferen i de nedre frekvensene og subben har en fin kurve fra før, så er det jo håp.

....men til syvende og sist så er det jo om man selv blir fornøyd med lyden.
    Kjenner andre som er kongefornøyd med de bittesmå BOSE systemene....

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Kjenner andre som er kongefornøyd med de bittesmå BOSE systemene....
    Jeg også, men de ser jo aldri film og bruker bare anlegget til bakgrunnsmusikk

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer nok litt an på hvilket prisnivå man beveger seg i. Under messa på Triaden i helga var det demo på Artcoustic. Og jeg kan definitivt si at det ikke var mangel på dynamikk, men det var jo realivt store saker de spilte på der, DFF180-43 X2.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det kommer nok litt an på hvilket prisnivå man beveger seg i. Under messa på Triaden i helga var det demo på Artcoustic. Og jeg kan definitivt si at det ikke var mangel på dynamikk, men det var jo realivt store saker de spilte på der, DFF180-43 X2.
    Trådstarter måtte nok ha firedobblet budsjettet sitt og vel så det med de lekre sakene fra Artcoustic..

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lifestyle-serien til Swans? Soundwave

De er ikke KRISE dyre, ser veldig bra ut, og spiller visst ganske bra også. Tror bl.a. Devilej her inne har hatt dem.

Det kreves vel forøvrig en sub da, men det gjør vel JBLene også.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Trådstarter måtte nok ha firedobblet budsjettet sitt og vel så det med de lekre sakene fra Artcoustic..
    Hehe, ja det kan nok hende. Men det spiller bra

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha, får vel ta meg en tur innom ett par butikker og se hva de har å tilby. Mulig jeg starter med å bygge ut med Lektor serien og hopper over til noe annet senere.

Er det foresten noen som har tips til ett oppsett jeg bør høre på før jeg ser etter noe i min prisklasse? Er redd for at det meste kan komme til å hørest bra ut om jeg bare sammenligner med det jeg bruker nå.

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DFF180-43 X2 fra Artcoustic ligger på kr. 75.000,- inkl. amping. Mye høyttaler for pengene! Men det finnes også mange forskjellige modeller. Så må man gå ned i størrelse pga pris, så kan jo i verste fall en liten sub gjøre susen :-D

Ta en titt på www.artcoustic.com hvis du vil titte på hva de har :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •