Raskt spørsmål ang. surrond-systemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Raskt spørsmål ang. surrond-systemer

Hei.

Jeg så nettopp denne pakken på tilbud, og den ser veldig bra ut, ser også ut som den gir god lyd.

Men spørsmålet mitt er enkelt fordi jeg ikke er god på dette, MÅ man koble opp bak-høyttalerne? Eller kan jeg velge å kun bruke front-høyttalerne og center-høyttaleren?

Rommet mitt egner seg ikke så godt til surround (sofaen er inni et hjørne), så trenger kun front+center og receiver, så om dere har bedre forslag enn dette (center er ikke så viktig) er det bare å komme med dem! (Ca. 4k)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble bare èn høyttaler til om du vil, det velger du i menyen.
    Kanskje det var bedre med en stereoforsterker om du ikke har plass til surround og ikke syns senter er viktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan koble bare èn høyttaler til om du vil, det velger du i menyen.
    Kanskje det var bedre med en stereoforsterker om du ikke har plass til surround og ikke syns senter er viktig?
    Takk for svar! Men går nok for denne pakken fordi den er billig, bra (utfra hva jeg kan lese) og innkluderer en receiever.

Det med at center ikke er så viktig er kun om det er to fronthøyttalere som er mye dyrere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt spørsmål, om jeg kun går for front høyttalerne, hva slags stereoforsterker burde jeg i så fall velge???

Den jeg så på (med tanke på sammenlagt pris vs. pakketilbudet), har kun en effekt på 2x45 watt (i 8 ohm), men receiveren fra pakketilbudet har 5x120 watt...

Nå vet jeg heller ikke helt hva dette vil si, så en forklaring hadde hjulpet^.^

Litt rydigere:
    Vil stereoforsterkeren fungere like godt som receiveren? Eller burde jeg gå for pakketilbudet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den recieveren er ikke noe kraftigere enn den stereoforsterkeren...
    Dessverre oppgir produsentene litt "optimistiske" watt i budget-recieverne.

Pris er ofte en bedre pekepinn enn watt når man snakker om surround-reciever. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå heller for stereo. Kompiss av meg har CW og stereoforsterker. Utrolig film opplevelse bare av to høytalere. Han kjøpte også surround til samme reciver, men det ble ikke like bra. Når han skal se en film med bra soundtrack tar han faktisk på stereo istedenfor surround

Kjøp høyttalere, og gjerne brukt stereo forsterker. Det ligger ofte knallkjøp på finn og torget på avforum. Brukte høytalere er også et godt valg spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Bare tre korte spørsmål før jeg går for stereoforsterkeren og høyttalerne:

Er det mulighet for å koble til subwoofer på anlegget?

Er det mulig å koble iPod eller PC til anlegget? (Evt. hvordan?)

Og hvilke kabler skal jeg bruke for best mulig kvalitet? (Og hvordan kobles det best opp om det skal brukes til TV og Xbox?)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjøper en subwoofer med Hi Level Input, høyttaler terminaler, ja, da kan du bruke subwoofer. XTZ har jo noen.
    iPod eller pc kan du koble til analogt.
    Kabler betyr ingenting, har du planer om å bruke f.eks. 1500,- på kabler er det bedre du kjøper en bedre forsterker eller høyttalere og bruker minimalt på kabler.
    Lyd ut fra tv dekoder og xbox kobles til analogt. Audio Out til en linjeinngang på forsterkeren.
    Ellers, les manualen til de forskjellige kilder osv du har, der er det faktisk forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2.1 anlegg hjemme og det fungerer kjempebra til film og musikk selvfølgelig. Du burde evt legge litt mer penger i en stereoforsterker, og evt investere i en som har en pre-out utgang. Det er nesten et "must" da du kan koble til effektforsterkere, eller da subwoofer. Det finnes sikkert andre løsninger for å koble til sub, men enklest og greiest er vell å koble den fra pre-out på stereoforsterkeren.

DENON PMA-710AE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

- Denne stereoforsterkeren har de nødvendige tilkoblingene. Men om den er sterk nok til å drive høyttalerne dine tilstrekkelig vet jeg ikke. Er nemlig ikke slik at en forsterker og en høyttaler som matcher i pris greier å drive en høyttaler tilstrekkelig, det er helt opp til hver enkelt forsterker og høyttaler. Vet ikke noe særlig om Dynavoice, hvor vanskelige eller lette de er å drive. VIlle uansett ikke lagt mindre enn 2500-3000 i en forsterker for å drive høyttalerne der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke pre-out på den tenkte forsterkeren du har satt opp, med andre ord, ikke mulig å legge til effektforsterker eller sub via pre-out, som er det enkleste, og det jeg tror de fleste gjør.

Er ingen dedikert Ipod/pc inngang, men det står også på spesielle begrensninger på begge forsterkerene, også den jeg foreslo. Det du kan gjøre er å koble til en DAC(Digital til analog converter) , noe jeg anbefaler, også koble den inn til en av RCA inngangene bak på forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •