Hvilke høytalere bør jeg velge??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høytalere bør jeg velge??

Hei.

Skal nå kjøpe meg høytalere til stua mi, stua mi er ca 20kvm stor.

Jeg har vert å hørt på et sett med KEF iq90 og synes disse spiller meget fint og reint.

Liker bass, men ikke overdøvende.

Men lurer også på B&W 683 og Dali Consept 10.

Noen som har noen anbefalinger angående hvilke høytaler jeg bør velge?

Også noen som anbefaler forsterker til å drive disse?

Kommer for det meste til å streame musikk fra pc.

Mvh
    Ole Martin Gisholt

Newcomer hveminem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg et par Monitor Audio GS 20, med Yamaha RX-v3800 eller 3900. De har veldig bra innebygget DAC så langt jeg kan høre, hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet, Ogis.

Alle disse nevnte høyttalerene har sine kvaliteter, det kommer rett og slett an på hva du liker. Hva er dine preferanser?

Du bør nok utdype litt mer hva høyttalerene skal brukes til og på. Surround eller stereo, åssen musikk hører du på? Hva er ditt budsjett?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

jeg kan gå god for IQ90.

Jeg var i samme bås litt siden og etter å ha hørt de på en hegel hos soundgarden var jeg ikke overbevist.

Men så fikk jeg lov til å låne de med meg hjem i en uke, kjørte de på en beskjeden Yamaha receiver og det var noe helt annet.
    Etter å ha spilt i noen flere timer så ble de bare bedre og bedre.
    som du sier, de har klar, ren og fin lyd og for oss normale ikke bassmennesker så er det bass så det holder .

Det ble kjøp på meg.
    Etter min erfaring og det selgeren sier så trenger disse KEF høytalere 150-200 timer med innspilling før de yter sitt ytterste.

Soundgarden har de på tilbud til 8990 kr nå.

Jeg syns at de passer best med varme forsterkere, som sagt hegel falt ikke meg i smak, men yamaha og nå onkyo(som jeg har lånt av en venn), syns jeg passet. .

Er selv ute etter forsterker.
    Abrahamsen skal vissitnok passe bra men det virker som om de gir lite for pengene.
    Idag skal jeg høre på primare i21 (satt ned fra 10 000 til 6000 nå)sammen med de IQ90 jeg hadde som demo hos meg.
    Et annet alternativ jeg har sett for meg er Cambridge audio hos HFK til 5500.
    Det skal være en god forsterker til prisen også.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen til forumet! :-D

Kan annbefale deg B&W eller Dali ? er veldig gode kandidater, har selv B&W 683 disse slår for det meste i sin klasse. Hadde Dali Ikon 6 mk2, de låt bra, men litt lite mellomtone syns jeg.

disse som jeg har nå var midt i blinken. bra med mellomtone,diskant og bass

Så Dali ikon 6 mk2 eller B&W 683 kan du prøve ut

lykke til med høyttaler valget! 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste "problemet" med 683 er jo at de krever en del for å virkelig blomstre. Slikt sett har jeg inntrykk av at Dali er "billigere" å få god lyd med.

Dog var det veldig tilfredsstillende med NAD C372 på 683 sålenge jeg ikke "visste" om noe annet...

Jeg vil også åpne for muligheten for litt større stativ-høyttaler.

Prøvde mine gamle 685 i går på Parasound'n... Herregud det er fart i de "små" tassene!
    Lettere å integrere er de og.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igen.

Takker for alle svar jeg har fått sålangt

Som sagt jeg er fortsatt litt usikker på om jeg vil ha sorround eller kun stereo anlegg, kommer antageligvis til å høre på mest musikk fra dataen, kanskje også litt fotballlyd fra tven

Av musikk hører jeg på alt fra danseband til hard rock igrunn. men liker som sagt at høytalerne er litt kraftige i lyden.

Budsjett hadde jeg vel tenkt meg å lande på rundt 15000,-

Veit ikke om dette hjalp dere noe men

Mvh
    Ole Martin

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hvertfall ingen tvil om at du vil få mest for penga brukt!
    For 15000 ville jeg helt klart gått for Stereo, så kan du supplere med senter, bak og reciever etterhvert som du får råd. Da vil du også få et mye bedre anlegg totalt sett.

Brukt B&W DM683, NAD C375BEE og en DAC ville vært midt i blinken for en så varierende musikksmak som du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som amunds nevner kan stativht være et godt alternativ her. Stativht er ofte mer plasseringsvennlige enn større ht, og gir ofte bedre resultat rent lydmessig, særlig i mindre rom. Da gjerne supplert av en sub.

Hvis det er Soundgarden du har vært på, vil jeg anbefale deg å lytte til Dynaudio også før du tar en avgjørelse.

Forstår at iQ90 frister til den prisen. Primare er god match til KEF. Jeg har brukt Vincent på KEF og var svært fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle som vil hjelpe her!

Hehe som jeg har skjønt og forsåvidt skjønte fra før er det ekstremt mange bra høytalere til 10000,-

Men trenger som sagt noen som er litt lettdrevne i og med at jeg ikke kommer til å bruke all verdens på forsterker.
    Har kikket litt på en Marantz forsterker, men lurer også på en primare, men forsterkeren må ha en inngang slik at jeg får kjørt en DAC på den!

Lurer også på å kjøpe en reciever med innbygd "DAC" med USB slik at jeg kan ha trådløs overføring fra dataen. Er klar over at dette er dårligere en kabel, men er så kjedelig med alle disse ledningene!

Mvh
    Ole Martin

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange DAC'er har USB.

Du sier at en forsterker må ha en inngang så du får kjørt DAC på den...
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men alle forsterkere har analoge inn som du kan koble til fra analoge ut ifra DAC'en..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp

kan noen hjelpe meg, med denne tråden:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...nd-anlegg.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling når det gjelder høyttalere er uten tvil XTZ, ser ingen andre som er i nærheten når det gjelder kvalitet i forhold til pris på samme måte som det XTZ leverer.

Er selv utrolig fornøyd med mine høyttalere fra XTZ.

Leste nylig på avforums.com en brukertest fra en som byttet ut sine PMC høyttalere til fordel for XTZ 99.26
    Må nevnes at de PMC koster ca 4-5 ganger prisen av de XTZ, noe som forteller litt om forholdet pris/kvalitet på de XTZ.

Mitt råd er at du kjøper et par XTZ 99.26 evnt 99.25 og en XTZ A100 D3 forsterker som har innbygd DAC og digital inngang, så har du løst spørsmålet ang DAC (ikke behov for ekstern DAC)
    Er ganske så sikker på at du blir fornøyd med en denne løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Klipsch rf-62 fikk jo strålende kritikker og spiller både bass, detaljer og høyt............alt i en og samme høyttaler:-D

Newcomer hveminem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Min anbefaling når det gjelder høyttalere er uten tvil XTZ, ser ingen andre som er i nærheten når det gjelder kvalitet i forhold til pris på samme måte som det XTZ leverer.

Er selv utrolig fornøyd med mine høyttalere fra XTZ.

Leste nylig på avforums.com en brukertest fra en som byttet ut sine PMC høyttalere til fordel for XTZ 99.26
    Må nevnes at de PMC koster ca 4-5 ganger prisen av de XTZ, noe som forteller litt om forholdet pris/kvalitet på de XTZ.

Mitt råd er at du kjøper et par XTZ 99.26 evnt 99.25 og en XTZ A100 D3 forsterker som har innbygd DAC og digital inngang, så har du løst spørsmålet ang DAC (ikke behov for ekstern DAC)
    Er ganske så sikker på at du blir fornøyd med en denne løsningen.
    Mens jeg selv ville styrt langt unna XTZ fordi bassen er dårlig i litt vanskelige rom (har hatt 99.36 så gjelder disse)!! Min anbefaling, prøv alt av alternativer hjemme (hvis det er mulig). Husk på at de som tester lyd har "perfekte" rom og oppsett for å teste audio utstyr. De fleste stuer er ikke bygget sånn

Min subjektive mening om saken

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ syns jeg er kjempegode HT, de som er nevnt over hvertfall.

Hva med System Audio? Syns jeg var utrolig gode, fin og stram bass, kjempebra på musikk masse detaljer...

Til syvende og sist er det jo du selv som vet best hva du liker, å dra høre på HT er det smarteste man kan gjøre i slike sammenhenger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    XTZ syns jeg er kjempegode HT, de som er nevnt over hvertfall.

Hva med System Audio? Syns jeg var utrolig gode, fin og stram bass, kjempebra på musikk masse detaljer...

Til syvende og sist er det jo du selv som vet best hva du liker, å dra høre på HT er det smarteste man kan gjøre i slike sammenhenger
    +1

Jeg dro med meg elektronikken og kablene mine 2 timer til HiFi-Klubben å satt der i 3-4 timer og lyttet til 2 forskjellige høyttalere når jeg skulle velge meg nye nå. :-)

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Soundgarden har tilbud på Primare I21 ( 5995 ), som er noe av den beste matchen til System audio som de også har på soundgarden.

System Audio har jo nettopp fått nye modeller, så er lite tilbud på de, men kanskje de har noen eldre modeller inne enda ? System Audio SA 1750 + den primaren jeg nevnet anbefaler jeg deg. Da får du et meget pent, og godtspillende oppsett. Ikke vanskelige å plassere heller.

Ta en lyttetur å spørr etter system audio og den primaren . SA 1750 ( om de fremdeles har den inne ) burde du få for rundt 6-8k. Da ligger du akkuratt på budsjettet. Bruktmarkedet er jo også en ting å sjekke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •