Coax vs. optisk vs. analog (lydplanke)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Coax vs. optisk vs. analog (lydplanke)

Hei

Er en av dårene som nettopp kjøpte meg en Arvani Ergosound II istedet for en HK sb16. Mest fordi jeg er nysjerrig på klarheten i elementene som Arvani bruker, til tross for at elementene til HK sikkert spiller høyere (er vel JBL elementer der nå?) :???:

Anywayz, tv-en min har bare analog lyd ut (L\R), så jeg lurte litt på om hva som er det beste av disse tre? Er det egentlig verdt å kjøpe en lydplanke til 4500 når man "bare" har analog utgang på tven?

Ellers så kan jeg si at arvanien har prestert bra hittil. Ingen problemer etter et par timer, skal teste den med xbox 360 ila. morgendagen.

Kan også nevnes at jeg IKKE har plassert lydplanken FORAN tven, hadde ingen andre valg enn å sette den foran med retning mot sofaen. Sofaen står ca 4 meter fra 42" tven, sub ved sofaen.

Merker ikke så mye "surround" lyd, hadde egentlig håpt på å høre litt mer "sidelyd \ baklyd" ved vanlig tv titting. :neutral: Men kan ikke forvente at lyden magisk spretter av gardinen på høyresiden og veggen på venstresiden akkurat. Ellers meget bra opplevelse når volumet er litt høyere enn normalt.

FYI
    Tv-en skal oppgraderes neste gang jeg har kapital ledig. Har vel 6k å bruke på tv nå, men er mest interessert i en plasma i 13k klassen.
    Har en Fujitsu Siemens Myrica 42".
    http://uk.ts.fujitsu.com/rl/services...-TV_P42-1A.pdf

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo ikke noen surround lyd per se, bare høyre og venstre kanal. Hvordan de simulerer surroundlyd vet jeg ikke helt.
    Har du dekoder fra kabel tv kan du jo koble den til dekoderens digital utgang og kanskje få bedre lyd fra den, ellers må all lyd (også fra PS3) kjøres gjennom en billig surround receiver med digital ut til planken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du får jo ikke noen surround lyd per se, bare høyre og venstre kanal. Hvordan de simulerer surroundlyd vet jeg ikke helt.
    Har du dekoder fra kabel tv kan du jo koble den til dekoderens digital utgang og kanskje få bedre lyd fra den, ellers må all lyd (også fra PS3) kjøres gjennom en billig surround receiver med digital ut til planken.
    Dette skjønte jeg ikke helt, mulig det er fordi jeg er 100% amatør

All lyd må kjøres gjennom en billig surround reciever med digital ut til planken sier du. Hvorfor det?

Jeg spiller nå fra analog L\R ut fra tv-en og rett inn i analog L\R i lydplanken.

Edit: Jeg har forøvrig Get boks som går til tven med HDMI og derfra analogt inn i lydplanken.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan jo fint bruke systemet som du har det satt opp, det er bare det at der er flere måter å gjøre dette på.
    I utgangspunktet spurte du om det var bedre med digital tilsluttning til planken, som jeg forsto det, der er bare en måte å finde ut av det på, nemlig å koble digital ut fra Get boksen, (og aktivere dette i menyen) og inn i den digitale inngangen på planken, nu bruker du plankens innebygde d/a konverter til å få analog lyd.
    Som du har det nu bruker du tv`ens d/a konverter til å få analog lyd til planken.
    Det jeg mente med en receiver er jo at du har alle kilder koblet til receiveren, og da kan du ta ut lyd digitalt og sende til planken om du vil, men jeg skjønner at du kanskje ikke vil ha en receiver kun til dette formålet.
    Så ja, du spør hva der er bedst, prøv selv er mitt råd. Du kan jo ikke få digital lyd både fra Get boksen og PS3 da din lydplanke bare har èn digital inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har koblet den med analog L/R er det kanskje ikke så rart at det ikke er den store surroundeffekten å spore, da input signalet er vanlig 2-kanals stereo. Benytter du en av de digitale inngangene vil det kanskje bli mer fart på det, da signalet inn er 5.1. Det er jo både optisk og coax inngang på II'ern. Da kan du koble Get boksen på en og XBOXen på den andre. Nå er vel begge disse optisk ut, men det finnes små converterbokser som konverterer TOSLINK SPDIF til COAX SPDIF, slik at du kan ha begge koblet på kontinuerlig.

Det blir jo uansett en simulert surround og egenskapene i rommet vil påvirke surroundeffekten fra soundbaren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syns du lyden er på denne , er du fornøyd ?
    Tenkte mest på hvordan du syns stemmer/dialog oppfattes , låter det ok eller blir det litt "plastikk lyd " syns du ?
    Er nyskjerrig selv på denne "planken" .8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seven.
    Hvordan syns du lyden er på denne , er du fornøyd ?
    Tenkte mest på hvordan du syns stemmer/dialog oppfattes , låter det ok eller blir det litt "plastikk lyd " syns du ?
    Er nyskjerrig selv på denne "planken" .8)
    Det er absolutt ikke krystallklart, hverken på tv eller fra PC med L\R.
    (Edit: Ellers mye tukling med innstillingene på forskjellige tider for å regulere bass og uklare stemmer), forhånds instililngene der fungerer greit, men fortsatt irriterende å måtte trykke på knappen).

Har ikke testet getbox med digital lyd ut til planken enda.

Desverre har ikke tven min digital ut så vidt som jeg skjønner, og det meste av alt jeg ser spiller jeg fra PC.

Ellers imponerer anlegget stort mht bassen, dyp og klar, mye trøkk og virker fint "filtrert"..

Tror problemet er at jeg må ha meg en ny tv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •