Trenger sterkere center, nåværende for svak.[LØST]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger sterkere center, nåværende for svak.[LØST]

Hei, har en Proson C52 RR som spiller med M65 Dynavoice. Problemet er at ceneter høyttaleren blir for svak.

Når jeg spiller på Yamaha RX-V863 på ca -19Db så blir det ordenlig trøkk både fra sub og front. Spiller høyt å tydelig. men center høytaleren henger ikke med, den blir liksom overdøvet av alt det andre, og tale blir derfor litt vansklig å få med seg.

Det jeg trenger en en anbefaling til en center for max 2000 kr som spiller en dle bedre en C52 og som ikke skiller seg for mye ut fra resten av anlegget

Yamaha RX-V863, Dynavoice M65, Proson 51 RR, XTZ 99.12w Proson C52 RR.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av julianb
    Hei, har en Proson C52 RR som spiller med M65 Dynavoice. Problemet er at ceneter høyttaleren blir for svak.

Når jeg spiller på Yamaha RX-V863 på ca -19Db så blir det ordenlig trøkk både fra sub og front. Spiller høyt å tydelig. men center høytaleren henger ikke med, den blir liksom overdøvet av alt det andre, og tale blir derfor litt vansklig å få med seg.

Det jeg trenger en en anbefaling til en center for max 2000 kr som spiller en dle bedre en C52 og som ikke skiller seg for mye ut fra resten av anlegget

Yamaha RX-V863, Dynavoice M65, Proson 51 RR, XTZ 99.12w Proson C52 RR.
    Du har vel muligheten for å justere volumet OPP på kun centeren??

eller så har du en god center her:
    JBL ES25C Senterhøyttaler - Sort - Sort

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke la frontene ta seg av center lyden. Frontene er i de fleste systemer bedre en centeren. Penger spart

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paara
    Hvorfor ikke la frontene ta seg av center lyden. Frontene er i de fleste systemer bedre en centeren. Penger spart
    Dette vil jo bli helt feil? Jeg vil jo ha tale igjennom center slik at lyden kommer "fra bildet". Er jo ikke naturlig å ha tale på siden.

Takk for svar anyway

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Du har vel muligheten for å justere volumet OPP på kun centeren??

eller så har du en god center her:
    JBL ES25C Senterhøyttaler - Sort - Sort
    Takk Takk, har satt center nesten på fullt på volum på forsterkeren, men den blir fortsatt litt svak

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av julianb
    Dette vil jo bli helt feil? Jeg vil jo ha tale igjennom center slik at lyden kommer "fra bildet". Er jo ikke naturlig å ha tale på siden.

Takk for svar anyway
    Så lenge du sitter midt mellom de eller kompenserer avstandene med recieveren din vil lyden fremstå som om den kommer fra center i rommet.

Mennesket belager seg på db forskjell mellom venstre og høyre øret for hele frekvens spekteret i tillegg "frekvens forskyvning" mellom 200 og ca 4000hz

Når de 2 front høyttaleren spiller av center lyden blir signalet fra høyre og venstre høyttaler likt. Altså så klare ikke hjernen å se 2 høyttalere men en rett forran fordi:
    - Volumet er likt:
    --Høyre gir 48db til høyre øre og 44db til venstre
    --Venster høytaler gir 48db til venstre og 44 til høyre
    --48 + 44 = 44 + 48

- Frekvens forskyveningen er sett i begge ører
    -- Venstre høyttaler sender en lyd (si en konstant sinus på 2000hz). Hver "topp i sinus kurven når venstre øre litt før høyre som blir tolket av superior olive i hjernen at lyden kommer fra venstre side.
    --Det samme skjer i høyre øre og blir tolket at lyden kommer fra høyre
    -- Summen er att lyden kommer rett forfra.

Over 4000hz spiller ikke "frekvens forsyvning inn fordi nerve signalene ikke lenger er i phase-lock med lyden. (at 30 hz fører til 30 en 30hz nerve impuls som sendes til cortex for analyse) Da tenker du sikkert: men nerveceller kan ikke fyre av mer en max ca 100 ganger i sekundet(100hz) hvordan kan det være phase-lock på 4000hz? Det er fordi nervegrupper i indre øre tar "fordeler jobben" så en nerve celle tar av seg første sinus topp, så en annen på andre sinus topp etc. Så phase-lock eller temporal koding finner sted opp til 4000hz. Over det er det kun dB som teller inn på vår evne til å retningsbestemme lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du sitter midt mellom de eller kompenserer avstandene med recieveren din vil lyden fremstå som om den kommer fra center i rommet.

Mennesket belager seg på db forskjell mellom venstre og høyre øret for hele frekvens spekteret i tillegg "frekvens forskyvning" mellom 200 og ca 4000hz

Når de 2 front høyttaleren spiller av center lyden blir signalet fra høyre og venstre høyttaler likt. Altså så klare ikke hjernen å se 2 høyttalere men en rett forran fordi:
    - Volumet er likt:
    --Høyre gir 48db til høyre øre og 44db til venstre
    --Venster høytaler gir 48db til venstre og 44 til høyre
    --48 + 44 = 44 + 48

- Frekvens forskyveningen er sett i begge ører
    -- Venstre høyttaler sender en lyd (si en konstant sinus på 2000hz). Hver "topp i sinus kurven når venstre øre litt før høyre som blir tolket av superior olive i hjernen at lyden kommer fra venstre side.
    --Det samme skjer i høyre øre og blir tolket at lyden kommer fra høyre
    -- Summen er att lyden kommer rett forfra.

Over 4000hz spiller ikke "frekvens forsyvning inn fordi nerve signalene ikke lenger er i phase-lock med lyden. (at 30 hz fører til 30 en 30hz nerve impuls som sendes til cortex for analyse) Da tenker du sikkert: men nerveceller kan ikke fyre av mer en max ca 100 ganger i sekundet(100hz) hvordan kan det være phase-lock på 4000hz? Det er fordi nervegrupper i indre øre tar "fordeler jobben" så en nerve celle tar av seg første sinus topp, så en annen på andre sinus topp etc. Så phase-lock eller temporal koding finner sted opp til 4000hz. Over det er det kun dB som teller inn på vår evne til å retningsbestemme lyden.
    Takk Fin kunskap dette, og jeg ser poenget ditt, men jeg liker lyden slik jeg har satt den opp nå. fronthøytalerene står totalt 4m fra hverandre, og en halvmeter fra tv'n på hver side. Alt ble satt opp av microfonen som fulgte med forsterkeren, og fin justert etterpå.

Når jeg ser action filmer etc med DTS-HD 5.1/7.1 blir lyden veldig godt fortdelt utover de ulike høytalerene, slik at i en action scene, får jeg god stereo dynamikk fra L til R og stemmene kommer naturlig fra center.

Problemet er ikke å finne under dramafilmer da lyden er mest fokusert på center og back (Stemning).

Det som skjer, er at under en action film, vil front høytalerene og spesielt bassen spille såpass mye høyere i visse scener, at det nesten blir umulig å høre hva folk sier.

Du har et godt poeng, men jeg er litt redd for å miste den totale lyd opplevesen lydsporene er designet til hvis jeg "fjerner" center.

Har du noen eksempler hvor dette blir brukt? f.eks et THX oppsett eller noe? liker tanken din, men som sagt er jeg litt redd for å miste noe av opplevesen som filmen var designet til å gi

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vet ikke om hvem som bruker hva på Thx fronten dessverre. Var mer teoretisk ment

Her står det litt om når center er unødvendig eller har en nyttig effekt.

Du kunne jo testet det ut (uten center), kanskje det funker, kanskje ikke. Koster ihvertfall ikke noe å prøve

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vet ikke om hvem som bruker hva på Thx fronten dessverre. Var mer teoretisk ment

Her står det litt om når center er unødvendig eller har en nyttig effekt.

Du kunne jo testet det ut (uten center), kanskje det funker, kanskje ikke. Koster ihvertfall ikke noe å prøve

Lykke til!
    Sant, takk for svar

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panthom center er undervurdert.
    Har selv brukt det til tider med bra resultat. Verdt og teste,

Du kan lese mere om det i disse trådene:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...om-senter.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...en-senter.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Panthom center er undervurdert.
    Har selv brukt det til tider med bra resultat. Verdt og teste,

Du kan lese mere om det i disse trådene:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...om-senter.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...en-senter.html
    Takk btw, er det noen fordel å sette center til LARGE på forsterkeren? for jeg har alltid hatt den på SMALL

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center til small med mindre det er en gedigen center.

Hva med å senke volumet på frontene siden du allerede har center på Max?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Center til small med mindre det er en gedigen center.

Hva med å senke volumet på frontene siden du allerede har center på Max?
    Har tenkt tanken men da blir de overdøvet av sub igjen. Har hatt alle påå small til nå, men satt nettopp senter på LARGE og da ble alt perfekt fikk mye mer lyd ut av den nå, så holder meg til denne, til jeg kjøper en ny

takk for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •