Ute etter en sub som spiller veldig dypt - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Så hva er da fordelene med en lukket kasse. Ut i fra det du sier, virker det jo som en portet kasse vil kunne være like god som en lukket, samtidig som den har store fordeler ved lydtrykk.
    Fordelen med lukket kasse er at den kan lages mindre. Hadde suben din vært bygget som bassrefleks ville den blitt mellom 2 og 3 ganger så stor.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg sitter akkurat nå med et par åpne elektrostatiske hodetelefoner og sjekker, og her er det fullt trykk ned til godt under 30Hz.
    Huffameg. Det skal jo slett ikke gå an? I alle fall iflg tidligere fremsatte påstander.
    Ganske sikkert bare noe du tror!
    Kos deg med lyden, uansett!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret ditt....
    Jeg baserer det jeg sier på å ha lest om lyd i mer enn 40 år....og selv om
    elektronikk osv osv har blitt bedre, så gjelder fysikkens lover uansett...
    Dype toner har lang bølgelengde....og trenger plass for å kunne høres...ordentlig...

Og så er det slik at noen vil ha det anlegget som spiller høyest, og noen vil ha det anlegget som spiller dypest....og noen vil ha den raskeste bilen....
    fordi???
    Det ikke har noen annen hensikt enn å kunne imponere..boys will be boys...:-)
    Men du hevdet jo at man ikke kunne gjengi frekvenser som er lavere enn tilsvarende rommets lengde i bølgelengde. Det vil si at i et rom på for eksempel 4x5 meter så har man ikke noen ting under 68Hz. Har du nå endret dette til at det kun er frekvenser som har kortere bølgelengde enn rommets lengde som vil låte bra?

Så de som har anlegg som kan spille høyt, dypt og bra har det kun for å imponere andre?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å kikke litt på nettet:What is the wavelength in feet of a 20 Hz sound wave traveling at 340 meters per second?

C=λv

340 m/s= 20 1/sec (λ)

v= 17 m= ~56 ft

the law of physics :-)
    Du går ut i fra at man trenger en fullstendig sinus for å høre tonen, noe som ikke er riktig. Loven du fant på nettet stemmer selvfølgelig, men lovanvendelsen din er jeg mer kritisk til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å kikke litt på nettet:What is the wavelength in feet of a 20 Hz sound wave traveling at 340 meters per second?

C=λv

340 m/s= 20 1/sec (λ)

v= 17 m= ~56 ft

Den loven sier ikke noe annet enn lengden på bølgen. Den sier ikke at bølgen ikke kan eksistere i et rom som er mindre enn selve bølgen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

C=λv

340 m/s= 20 1/sec (λ)

v= 17 m= ~56 ft

Jada!
    Samtidig bør du jo innse at et par høretelefoner i "direkte" kontakt med trommehinnene, faktisk kan formidle såpass lave frekvenser som det her er snakk om?

Edit: Og som allerede er bekreftet, av Snickers-is. ;-)

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    etter min mening - en dårlig referanse.
    Men ettersom "subwoofere" er satt i gåseøyne, så er det vel greit?

Forsåvidt så er dette fine subwoofere, trenger jo ikke alltid være så digert eller kunne rive ned panelen fra veggene.
    Men den testen det refereres til presenterer lite informasjon om ytelsen.

Her er derimot en som har tatt seg bryet med å teste noen subwoofere og faktisk målt ytelsen:
    Data-Bass

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Her går guruene amok og snakker om sinuskurver og egenresonalfrekvenser... Trådstarter vil bare ha en sub som spiller ned til 25Hz sånn ca.. Hvis dere vil diskutere bølgelengde og annet ting og tang så kansje lage en egen tråd? :P
    Tilbake til topic da, hadde for ett års tid siden en SVS pb 10 nsd, og testet den med -I put on, sangen som trådstarter nevner. Selv minste SVS tar alle 4 toner uten problem, og det i en stue som absolutt ikke er egnet musikk/lyd. Senere Kjøpte jeg meg større forsterker, og front HT, og da ble SVSen solgt.. Den fulgte frekvensen uten problem, men volumet ble for mye for den.
    Anbefaler den, ihvertfall hvis du finner en brukt. Burde ikke koste allverden, og blir du ikke fornøyd er den jo bare å selge igjenn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Hehe, Her går guruene amok og snakker om sinuskurver og egenresonalfrekvenser... Trådstarter vil bare ha en sub som spiller ned til 25Hz sånn ca.. Hvis dere vil diskutere bølgelengde og annet ting og tang så kansje lage en egen tråd? :P
    Hvorfor lage en egen tråd?

Dette er mer eller mindre basic kunnskap om temaet, kunnskap styrker kjangsen for at trådstarter og andre ender opp med et godt resultat. Så jeg synes dette er veldig relevant.

Kunnskap er ikke farlig, bare prøv... ;-)

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvorfor lage en egen tråd?

Dette er mer eller mindre basic kunnskap om temaet, kunnskap styrker kjangsen for at trådstarter og andre ender opp med et godt resultat. Så jeg synes dette er veldig relevant.

Helt enig.. Lærerikt for den ene og den andre..

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Så lenge det ikke dreier seg om kunnskap om produksjon av DIY-bomber og lignende, så er jo dette riktig. 8)

Forøvrig fornøyd med min Flageborg- kalibrerte PB12 Plus, men kunne ha god lyst til å teste Velodyne DD15 med Digital Drive/presets. Men prisen er et problem.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers:

Du har helt rett, jeg er "en med DD18 som bare måtte" :P Du vet, når ens eget utstyr blir utfordret, ønsker man ofte en forklaring eller klargjøring. Jeg vet dessuten at du er en av de her inne med litt over gjennomsnittet peiling, så jeg visste hvem jeg siterte.

Jeg hadde -aldri- kjøpt DD18 for nypris. Den var tilfeldigvis tilgjengelig i 15k-området, så jeg hoppet på og kjøpte den. Fordelene for meg var utseende (pianolakk, matching), måle-mic, og kanskje ren nysgjerrighet på hvordan den kom til å prestere (ift. SVS sine, som var andrevalg). Men jeg forstår at for trådstarter er DD-serien ute av bildet!

Jeg støtter forsåvidt de som sier "kjøp fronthøyttalere først, sub etterpå". Hvis du vil ha mye bass, kjøp et bra sett hodetelefoner og justér opp bassen med en equalizer. Voilà, du kan spille så høyt du vil og du kjenner virkelig bassen.

Eller er det VIKTIGSTE at alle ANDRE kan høre bassen også..? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har MER følelse av bass på lavt volum med et billig sett hodetelefoner (600 kr) enn med DD18 (kostbar) i ei 20 kvm stue.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Snickers:

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har MER følelse av bass på lavt volum med et billig sett hodetelefoner (600 kr) enn med DD18 (kostbar) i ei 20 kvm stue.
    Dette er vel helt opp til deg? Du må jo justere anlegget ditt etter egen smak, ikke sitte og høre på et "flatt" justert anlegg fordi det "skal være sånn". Burde ikke være noe problem å få anlegget ditt til å spille med god bassopplevelse selv på moderat lyttenivå med en DD18.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er vel helt opp til deg? Du må jo justere anlegget ditt etter egen smak, ikke sitte og høre på et "flatt" justert anlegg fordi det "skal være sånn". Burde ikke være noe problem å få anlegget ditt til å spille med god bassopplevelse selv på moderat lyttenivå med en DD18.
    Det du skrev motiverte meg til å dra fram målemikrofonen og kjøre noen tester. Det viser seg at etter flytting av sofa'n har jeg noen bølgedaler jeg må adressere. Du har forsåvidt rett, jeg kan stille inn anlegget til å være mer basstungt om jeg vil! Så lenge det ikke blir buldrende ("boomy").

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •