Ute etter en sub som spiller veldig dypt - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Portede SUB'er har mer å gi nedover i dypet, mens lukkede SUB'er ofte har mer å gi høyere opp i frekvens.

Dette er feil.

Med bassrefleks kan du holde flat kurve litt lenger ned, men den faller av brattere under tuningsfrekvens.

Lukket kasse vil ha vesentlig mer nederst, dersom tuningen er noenlunde lik.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er feil.

Med bassrefleks kan du holde flat kurve litt lenger ned, men den faller av brattere under tuningsfrekvens.

Lukket kasse vil ha vesentlig mer nederst, dersom tuningen er noenlunde lik.
    Okay? Jeg som har misforstått noe da? Hvorfor er der ikke noen lukkede SUB'er ute som knuser de store portede SUB'ene på markedet i dypbass? Hvis vi snakker om i samme prisklasse selvsagt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bassreflekskasse vil gi mer lyd generelt, og dermed i utgangspunktet også mer lyd ved lavere frekvenser enn en lukket kasse med tilsvarende volum. Sistnevnte naturligvis noe avhengig av hvordan kassen / porten er tunet.

Skal du tune en bassreflekskasse veldig lavt i frekvens samtidig som du skal spille høyt ender du gjerne opp med en stor sub, som kanskje ikke er ønskelig for alle.

En lukket kasse oppfattes som tightere og renere i lyden da den gjerne har mindre dypbass og jevnere frekvensrespons.

Skal man ha mest mulig bass for pengene ville det dermed være naturlig å velge en subkasse med bassrefleks, altså en portet kasse.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da er jeg med

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Etter å ha kikket litt på div svar så er det en ting som ingen har fått med seg:
    Fysikkens lover....
    Hvis man vet litt om lyd osv. så bør man vite at selv om en sub eller flere spiller veldig dypt, så vil bølgelengden på denne dype bassen være lenger enn de fleste rom....dvs skal du høre så dyp bass så må du stå i enden av et rom som kanskje er 20 meter langt.....
    Hvorfor høres bassen fra naboen?....på grunn av bølgelengden på basslyden...
    Dess dypere bass, dess større bølgelengde....og så snakker vi om så dype basstoner at de ikke kan høres, bare merkes....:-)
    Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at jeg har fått med meg minst et par av disse fysikklovene, og de lovene forteller meg at det du skriver ikke stemmer. Heldigvis stemmer dette godt med praksis også.

Husk at konsekvensen av det du skriver skulle bety at hodetelefoner aldri kan gjengi noe som helst under 10kHz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Du sier en lukket konstruksjon blir feil, jeg har en Velodyne DD18 som jo er lukket, hva er ulempen med f.eks. denne? Hva mangler en lukket subwoofer som en med porter har?

Føler min er med hele veien ned i bunn ganske bra. Har testet med sinustoner fra 100 til 10 hz, og det var moro helt ned (3 etasjer opp i blokka var kommentaren "har du satt på en tørketrommel eller noe?") :smile:
    Det ante meg vel at en eller annen med DD18 ville komme til å reagere på det.

Men la meg si det sånn, hadde du bygget om suben din med større kasse og med bassrefleks kunne du spilt ganske mye høyere. Glem heller ikke hva suben din koster ny. Det er lite som tyder på at trådstarter har budsjett til 1 eller 2 stk DD18. Det er også en kjent sak at det finnes en del langt billigere suber som relativt lett matcher DD18 på lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det ante meg vel at en eller annen med DD18 ville komme til å reagere på det.

Men la meg si det sånn, hadde du bygget om suben din med større kasse og med bassrefleks kunne du spilt ganske mye høyere. Glem heller ikke hva suben din koster ny. Det er lite som tyder på at trådstarter har budsjett til 1 eller 2 stk DD18. Det er også en kjent sak at det finnes en del langt billigere suber som relativt lett matcher DD18 på lydtrykk.

Er det ikke slik at man tuner portene til en viss frekvens si 20hz for at sinus bølgen toppen overlapper bølgen fra elementet (en sinus kurve bak bare) slik at man ca dobler lydtrykket ved tuning frekvensen +3dB
    Denne overlappingen reduseres etterhvert som frekvensen økes eller reduseres i forhold til port tuningen helt til man oppnår motsatt effekt hvor en bølge topp fra elemtentet møter en bølge dal fra porten og man mister trykk.

Konklusjonen er vel att en portet bass er mer effektiv fet tunent frekvens.
    Men er mindre flat i frekvens responsen

Håper dette er riktig

Edit: er vel ikke helt sånn det er nei men men

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er ikke helt å jordet, men man kan oppnå vesentlig mer enn dobling. I tillegg øker man kapasiteten fordi effekttåligheten øker dramatisk. Fasedreiningen er omkring 180 grader, altså ikke 360 som du skriver.

Når det gjelder frekvensresponsen så spørs det hva man ser etter. Man kan få til peak, avrulling, hengekøye, rimelig flat osv både med lukket og portet kasse. Forskjellen er hvilken orden systemresonansen ligger på. For portet kasse ligger ordenen høyere. Siden det er så mye som skiller ved praktisk bruk er det imidlertid ikke slik at det ene låter resonant og det andre låter tight som følge av konstruksjonsprinsippet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er ikke helt å jordet, men man kan oppnå vesentlig mer enn dobling. I tillegg øker man kapasiteten fordi effekttåligheten øker dramatisk. Fasedreiningen er omkring 180 grader, altså ikke 360 som du skriver.

Når det gjelder frekvensresponsen så spørs det hva man ser etter. Man kan få til peak, avrulling, hengekøye, rimelig flat osv både med lukket og portet kasse. Forskjellen er hvilken orden systemresonansen ligger på. For portet kasse ligger ordenen høyere. Siden det er så mye som skiller ved praktisk bruk er det imidlertid ikke slik at det ene låter resonant og det andre låter tight som følge av konstruksjonsprinsippet.
    Litt off topic dette kanskje, men ville bare takk for innlegget ditt

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da snakker du om en ren tone.....eller en del av et komplekst lydbilde?
    Det kan jo være så ymse, men begge situasjoner er jo aktuelle. Hvor "ren" tonen er kan sikkert diskuteres, da denne ganske sikkert påvirkes av både harmoniske forvrengninger, høyttalerelement og rom.
    Det kunne ha vært interessant å sjekket dette, eksempelvis vha et oscilloskop? Det har jeg imidlertid ikke til rådighet.

Hvordan kan du vite at det du hører er faktisk er 20 HZ???...:-)
    20Hz ligger så avgjort i mitt grenseområde mtp hva jeg kan høre, så det heller nok mer imot hva jeg kan føle.
    Ellers er det ikke så vanskelig å vite hvorvidt det er en 20Hz tone som spilles av, eller for den saks skyld en 15Hz tone.
    Det finnes en god del programmer som har en tonegenerator innebygget. (eksempelvis REW)
    Kjører man en sinustone på eksempelvis 15Hz, så blir man fort fysisk klar over at noe skjer! Verre er det jo ikke. ,-)

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hva er da fordelene med en lukket kasse. Ut i fra det du sier, virker det jo som en portet kasse vil kunne være like god som en lukket, samtidig som den har store fordeler ved lydtrykk.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at jeg har fått med meg minst et par av disse fysikklovene, og de lovene forteller meg at det du skriver ikke stemmer. Heldigvis stemmer dette godt med praksis også.

Husk at konsekvensen av det du skriver skulle bety at hodetelefoner aldri kan gjengi noe som helst under 10kHz.
    Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret ditt....
    Jeg baserer det jeg sier på å ha lest om lyd i mer enn 40 år....og selv om
    elektronikk osv osv har blitt bedre, så gjelder fysikkens lover uansett...
    Dype toner har lang bølgelengde....og trenger plass for å kunne høres...ordentlig...

Og så er det slik at noen vil ha det anlegget som spiller høyest, og noen vil ha det anlegget som spiller dypest....og noen vil ha den raskeste bilen....
    fordi???
    Det ikke har noen annen hensikt enn å kunne imponere..boys will be boys...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret
    Hvordan er det "noe helt annet" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne kan du velge om du vil ha den til å gå ned til 14,20 eller 28 hz.Man kan også velge stramheten og tune med eq på ønsket effekt.
    28 hz med lav stramhet gir f.eks mer guffe enn 14 hz og høy stramhet.Utrolig musikalsk,men matcher ikke de store fra SVS på de verste eksplosjonsfilmene.

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne kan du velge om du vil ha den til å gå ned til 14,20 eller 28 hz.Man kan også velge stramheten og tune med eq på ønsket frekvens.
    28 hz med lav stramhet gir f.eks mer guffe enn 14 hz og høy stramhet.Utrolig musikalsk,men matcher ikke de store fra SVS på de verste eksplosjonsfilmene.

Rythmik Audio servo subwoofer 12" F12SE Signature Edition

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er link til en gruppe test stereoplay har gjort.
    de har laget en fin graf med hz og db på x og y aksen

legg merke til at veldig få "subwoofere" spiller under 30 hz i fritt rom

12 Subwoofer zwischen 400 und 4000 Euro - stereoplay - Magnus.de

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høretelefoner er jo noe helt annet...et lukket rom...inntil øret ditt....
    Jeg baserer det jeg sier på å ha lest om lyd i mer enn 40 år....og selv om
    elektronikk osv osv har blitt bedre, så gjelder fysikkens lover uansett...
    Dype toner har lang bølgelengde....og trenger plass for å kunne høres...ordentlig...
    Jeg sitter akkurat nå med et par åpne elektrostatiske hodetelefoner og sjekker, og her er det fullt trykk ned til godt under 30Hz.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor

Jeg håper ikke de har testet subwoofere med 11 andre subwoofere i rommet samtidig ...?

Den grafen var for øvrig smart.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor

etter min mening - en dårlig referanse.
    Men ettersom "subwoofere" er satt i gåseøyne, så er det vel greit?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg sitter akkurat nå med et par åpne elektrostatiske hodetelefoner og sjekker, og her er det fullt trykk ned til godt under 30Hz.
    Det er jo bare å kikke litt på nettet:What is the wavelength in feet of a 20 Hz sound wave traveling at 340 meters per second?

C=λv

340 m/s= 20 1/sec (λ)

v= 17 m= ~56 ft

the law of physics :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •