Ute etter en sub som spiller veldig dypt - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Du sier en lukket konstruksjon blir feil, jeg har en Velodyne DD18 som jo er lukket, hva er ulempen med f.eks. denne? Hva mangler en lukket subwoofer som en med porter har?

og halvere prisen på dd18

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Etter å ha kikket litt på div svar så er det en ting som ingen har fått med seg:
    Fysikkens lover....
    Hvis man vet litt om lyd osv. så bør man vite at selv om en sub eller flere spiller veldig dypt, så vil bølgelengden på denne dype bassen være lenger enn de fleste rom....dvs skal du høre så dyp bass så må du stå i enden av et rom som kanskje er 20 meter langt.....
    Hvorfor høres bassen fra naboen?....på grunn av bølgelengden på basslyden...
    Dess dypere bass, dess større bølgelengde....og så snakker vi om så dype basstoner at de ikke kan høres, bare merkes....:-)
    Jada, sistnevnte påstand er jo alldeles riktig!
    Men så var det fysikkens lover da.;-)
    Hvordan vil du forklare at jeg i et rom som måler 3x4,2m, svært godt kan oppleve / føle frekvenser godt under 20Hz?
    Fysikkens lover, kan jo være mer kompliserte enn man tror. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvordan vil du forklare at jeg i et rom som måler 3x4,2m, svært godt kan oppleve / føle frekvenser godt under 20Hz?
    Amen! Dersom teorien til Classic skulle holde vann, vil det være svært få hjemmekinoer hvor man kan oppleve sub-20 Hz.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest tråden din om naboklager og anbefaler deg å titte litt på emnet som omhandler folkeskikk. Koman mann, om du får naboklager med den suben du har så burde du vel kansje ikkje kjøpe deg enda en som spiller enda "værre"!
    Vet det ikke er helt på sin plass at eg skal fortelle deg dette men blir bare litt irritert når eg ser andre som har bestemt seg for å ha det gøy på andre sin bekostning.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Vet det ikke er helt på sin plass at eg skal fortelle deg dette men blir bare litt irritert når eg ser andre som har bestemt seg for å ha det gøy på andre sin bekostning.
    Javel?
    Litt feil fokus kanskje, ettersom trådstarter vitterlig spør etter noe som går lengre ned i frekvens enn hva han allerede har?

De fleste råd her inne er faktisk velmente, selv om ikke alle ser ut til å skjønne nettopp det?
    Ta deg en bolle Hvard16, og tenk igjennom saken en gang til. ;-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Du sier en lukket konstruksjon blir feil, jeg har en Velodyne DD18 som jo er lukket, hva er ulempen med f.eks. denne? Hva mangler en lukket subwoofer som en med porter har?

Føler min er med hele veien ned i bunn ganske bra. Har testet med sinustoner fra 100 til 10 hz, og det var moro helt ned (3 etasjer opp i blokka var kommentaren "har du satt på en tørketrommel eller noe?") :smile:
    En lukket SUB kan også gå dypt, men vil i de aller fleste tilfeller ikke ha nubbesjangs til å følge en portet en nedover i dypet.

Greit du har respons nedover under 20hz med din DD18, men den vil aldri være i nærheten av en av de større portede f.eks SVS eller Elemental Design SUB'ene fra rundt 25hz å nedover selvom disse er godt under halve prisen. Dette fordi disse har bassrefleks løsning istedet for lukket konstruksjon.

Men nok off-topic snakk.

Etter det jeg fant ut angående sangen trådstarter nevner trenger han ikke en SUB som går noe dypere enn rundt 25hz. Til 5 tusen som virker som summen han har tenkt å bruke er det kjempemasse å velge i

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok Den epik subben eller hva den hette Virket ganske solid!
    Bestiller meg en slik så har jeg Fence'n som backup på ville party's.

Jeg trenger egentelig også noen aktive høytalere til og spille sammen med denne nye subben, nå har jeg bare et pc-anlegg som jeg har modda til og spille sammen med Fence subben.

Noen som har noen høytalere og annbefale, Helst under 3000 siden har ikke mye og prute med etter subben er betalt.

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville kikket på noe som Klipsch rf52, små tøffe høytallere som ligger i den prisklassen brukt, spiller også overaskende dypt i forhold til størrelse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanThomas
    ville kikket på noe som Klipsch rf52, små tøffe høytallere som ligger i den prisklassen brukt, spiller også overaskende dypt i forhold til størrelse
    De er vell neppe aktive, så da må jeg ha en forterker også, og det har jeg absolutt ikke råd til nå

Trenger noe som lett kan kobles til Argon HA2

Ser helst at de har sub inngang så jeg kan koble subben til dem og koble høytalerene til Pre Out på Ha2'n. Visst dem ikke har sub inngang må jeg koble subben til pre-out og høytalerene til mini jack der du kobler headphones.

Tenkte kanskje på disse ARGON 7350A Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nå absolutt kjøpt meg en forsterker og høytalere før jeg begynte å tenke på SUB.........

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med disse fra swans? LINK

Eller

Audio Pro, Addon one eller two. LINK

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg 1 sett med fronter, før du kjøper sub nr.2.......
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Og da snakker du om en ren tone.....eller en del av et komplekst lydbilde?
    Hvordan kan du vite at det du hører er faktisk er 20 HZ???...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel?
    Litt feil fokus kanskje, ettersom trådstarter vitterlig spør etter noe som går lengre ned i frekvens enn hva han allerede har?

De fleste råd her inne er faktisk velmente, selv om ikke alle ser ut til å skjønne nettopp det?
    Ta deg en bolle Hvard16, og tenk igjennom saken en gang til. ;-)
    Jeg tror han vil frem til at trådstarter ikke bør kjøpe seg større sub på naboenes bekostning, da naboene hans allerede klager på den subben han har.
    --
    Thorbjørn

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    De er vell neppe aktive, så da må jeg ha en forterker også, og det har jeg absolutt ikke råd til nå

Trenger noe som lett kan kobles til Argon HA2

Ser helst at de har sub inngang så jeg kan koble subben til dem og koble høytalerene til Pre Out på Ha2'n. Visst dem ikke har sub inngang må jeg koble subben til pre-out og høytalerene til mini jack der du kobler headphones.

Tenkte kanskje på disse ARGON 7350A Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Tviler sterkt på at du blir fornøyd med en slik løsning, med din musikk smak og antydning til at du liker å spille høyt!

Kjøp deg for all del front og Forsterkeri før du kjøper sub!

Klipsch trenger ikke stor forsterker overhodet for å spille høyt, og rf52 er ganske små. med sub så er det nok ikke fullt så viktig for deg om disse yter sitt fulle potensiale og du kan slippe unna med en forsterker noen har liggende eller noe i den dur bare for å få lyd ut av de!

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg tror han vil frem til at trådstarter ikke bør kjøpe seg større sub på naboenes bekostning, da naboene hans allerede klager på den subben han har.
    Stemmer

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet selv den sangen du nevnte i første post på anlegget mitt.
    Selv uten subbene på så romlet det ganske heftig på bassen med lavest hz, og frontene mine har "bare" 2x8". Når jeg koblet inn de to 'hundehusene' av et par SVSer jeg har ble det selvsagt enda heftigere.
    Men tror nok det største problemet ditt som mange sier er rommet ditt. Hjelper ikke med stor sub hvis den ikke har pusterom. Nå er jo ikke fence av det heftigste innen dype toner på markedet kanskje. Men jeg har villet testet mye med plassering før jeg hadde lagt penger i ny sub.
    Hadde du fått tak i en brukt svs tube så haddet sikkert dette vært det beste alternativet med tanke på plassen du sikkert ikke har all verden av. Ligger en PC13 ultra på brukten nå, så anbefaler deg å sjekke den ut.

Må bare også linke til denne: SVS Animation

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion
    Jeg er på utkikk etter en sub som spiller mye dypere. Kravet er at den må klare og gjenngi bassen som spilles på Young Jeezy - Put on. Denne sangen består i hovedsak av 4 forksjellige bass toner, subben min klarer kun og gjenngi de 3 første, den siste og dypeste er helt borte, men hører den bra på headphonsa mine.
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    2 min med google'ing var det som skulle til for å finne de forskjellige frekvensene.

Young Jeezy Ft. Kanye West - Put On = (55Hz, 43Hz, 37Hz, 27Hz)

Trenger med andre ord ikke rare SUB'en for å klare å gjengi alle 4............

Edit:

Kan legge til at jeg merker alle 4 med kun RF-7'ene mine, men den siste blir selvsagt litt mer brutal når jeg kobler inn Ultra'ene også.

Vil du teste en sang som virkelig er vanskelig for mange SUB'er, så test denne. Den 5. som altså er den siste i introen er den dypeste og den er slem :twisted:

Lil Wyte - Hoods Run Down = (Introen 41Hz, 34Hz, 27Hz, 20Hz, 16Hz) / (Sangen 62Hz, 50Hz, 41Hz, 31Hz)

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Har lest tråden din om naboklager og anbefaler deg å titte litt på emnet som omhandler folkeskikk. Koman mann, om du får naboklager med den suben du har så burde du vel kansje ikkje kjøpe deg enda en som spiller enda "værre"!
    Helt enig.

Sitat Opprinnelig postet av Kane
    En lukket SUB kan også gå dypt, men vil i de aller fleste tilfeller ikke ha nubbesjangs til å følge en portet en nedover i dypet.

Greit du har respons nedover under 20hz med din DD18, men den vil aldri være i nærheten av en av de større portede f.eks SVS eller Elemental Design SUB'ene fra rundt 25hz å nedover selvom disse er godt under halve prisen. Dette fordi disse har bassrefleks løsning istedet for lukket konstruksjon.
    Jeg kjenner en som har lukket kasse til suben i bilen sin, den går MYE dypere enn de jeg kjenner med portet kasse. Spiller linært ned til 5Hz eller noe. De fleste jeg kjenner med portet kasse skjer det knapt noe ved 30Hz. Men ofte veldig heftig boooming rundt 40-45hz.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Jeg kjenner en som har lukket kasse til suben i bilen sin, den går MYE dypere enn de jeg kjenner med portet kasse. Spiller linært ned til 5Hz eller noe. De fleste jeg kjenner med portet kasse skjer det knapt noe ved 30Hz. Men ofte veldig heftig boooming rundt 40-45hz.
    Er 15 år siden jeg holdt på med bilanlegg, så der tør jeg ikke uttale meg, men det høres helt feil ut ihvertfall.

Det du beskriver er helt motsatt av hvordan ting funker med tanke på SUB'er man har i hus ihvertfall. Portede SUB'er har mer å gi nedover i dypet, mens lukkede SUB'er ofte har mer å gi høyere opp i frekvens.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •