Hjelp! Skarp lyd, bilder er nå lagt ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Hjelp! Skarp lyd, bilder er nå lagt ut

Hei, sliter med skarp lyd fra mine Usher 6391.

Disse spiller sammen med en Vincent sp-993 forsterker, en vincent Cd s3, og yamaha ax-1 reciever.

Lydbildet er veldig detaljert, men lyttetretthet er et stort problem. Selv ved moderate volum kan det bli slitsomt å lytte.

Rommet er på ca 25-30m^2, dette kan jeg måle senere.
    Dersom det ønskelig kan jeg også supplere med noen bilder.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg tidligere hadde usher 6381 i samme oppsett. Her opplevde jeg at lydbildet var ganske annerledes. Hadde dessuten bedre bassrespons.

Tips ang. plassering, bytte av utstyr osv. settes stor pris på.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som forsterkeren sliter med å drive høytalleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kan være enig den påstanden slik jeg beskriver det. Tror nok også at større forsterker kunne vært bra, men denne vincent sp-993 er heller ingen småtass.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok flere grunner til skarpheten. Hovedårsaken pleier å være frekvensresponsen og refleksjoner. Usher er høyttalere som sprer mye. Jeg har ikke prøvd Vincent SP-993, men har vært borti andre Vincent forsterkere og har opplevd de som en tanke lyse.

Du bør jobbe med plassering, akustikk og spesielt demping av førsterefleksjonene.
    Og prøv gjerne annen elektronikk, men ha helst slikt på hjemlån før kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har lagd noen rammer til akustikkplater nå. Har 2stk som står på ben på hver sin side av høyttalerene. Har også forsøkt å sette opp plater på refleksjonene som går i retningen på innsiden av høyttalerene. Eh, det var noe klønete forklart kanskje. Dagen har vært lang, og klokken begynner å bli mye. Jeg skal forsøke å formulere det på en bedre måte dersom du ikke forstår hva jeg mener.

Har ikke satt opp noe bak høytallerne. Taket er også fritt for plater. Litt usikker på hvilke plasser som er viktigst.

Jeg har sorte gardiner hengende rundt lerretet, så ikke noe problem å hive et par plater bak der. Hvis det må til setter jeg også opp plater i taket. Jeg vil bare få det til å låte bra.

Jeg må si at jeg virkelig liker det store lydbildet disse høyttalerne evner å produsere, håper derfor virkelig at jeg får "temmet" dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innan du svider av en massa pengar på nytt utstyr kan ett par mätningar göra underverk.

Nu vet inte jag vilken frekvens det är som gör det jobbigt att lyssna på, men en enkel equalizer i feks Itunes kan ge en pekepinne på det. Notera att jag inte menar att du skall använda EQ till vardags, men den kan vara fin att se vilken eller vilka frekvenser det handlar om. Sen är det till att ordna med "traps" på väggar där du har reflektioner.
    Beklagar mina dåliga artistiska kunskaper i paint.
    Grönt=Högtalare
    Rött= Lyssninsposition
    Svart=Reflektionspunkter där du i första hand bör ha "traps". Den stora i mitten är både tak och golv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Innan du svider av en massa pengar på nytt utstyr kan ett par mätningar göra underverk.

Nu vet inte jag vilken frekvens det är som gör det jobbigt att lyssna på, men en enkel equalizer i feks Itunes kan ge en pekepinne på det. Notera att jag inte menar att du skall använda EQ till vardags, men den kan vara fin att se vilken eller vilka frekvenser det handlar om. Sen är det till att ordna med "traps" på väggar där du har reflektioner.
    Beklagar mina dåliga artistiska kunskaper i paint.
    Grönt=Högtalare
    Rött= Lyssninsposition
    Svart=Reflektionspunkter där du i första hand bör ha "traps". Den stora i mitten är både tak och golv.

Har ikke forsøkt med EQ, men har nettop kjøpt inn en radioshack. Kan jo ta noen målinger på ulike frekvenser for å avgrense problemområdet, eller områdene.

Skissen din var lett forstårlig. Jeg har satt opp de platene på sidene som tidligere nevnt, har også bygd et stativ hvor en plate er montert på tvers for å få mest utnyttelse av platens areal. Denne er plassert bak lytteposisjon. Dette har vel igrunn ikke gjort noen stor forskjell. Sitter nå å vurderer om jeg skal sette opp et par plater i taket. Er det da best å plassere dem rett over ht, eller er det bedre å plassere platene midt mellom høyttalerne? Bruker man speiltrikset her også?

Jeg skal få lagt ut noen bilder snart også, antar det vil gjøre det lettere å komme med innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vincent

Trur du burde prøve en annen effektforsterker og mulig cd spiller. Det ble mye bedre her når jeg byttet ut vincent.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheViking9
    Trur du burde prøve en annen effektforsterker og mulig cd spiller. Det ble mye bedre her når jeg byttet ut vincent.
    Fullt möjligt nytt utstyr gör skillnad, men oavsett utstyr så kommer man aldrig undan tilltag med akustiken. Jag hade gjort något med det först som sist.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen vincent-produkter kan ha en tendens til å låte litt metallisk og krever nøyere matching.. jeg var iallefall plaged med det samme fra min sv233!
    kjenner ikke til høyttalerene dine, men bare ikke rot dere for mye bort i effekt og strøm den generelle lydkvaliteten dannes tross alt av de første få watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja skulle gjerne hatt den pass labsen din, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Fullt möjligt nytt utstyr gör skillnad, men oavsett utstyr så kommer man aldrig undan tilltag med akustiken. Jag hade gjort något med det först som sist.

Helt enig dette. Dette trenger heller ikke å koste så mye.
    Her må noe gjøres.

Newcomer Sounds Of Science sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Högtalarplacering och akustiska åtgärder är A & O och även något som är bra mycket billigare än att köpa på sig ny hårdvara

.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere sprer som regel svært lite av det øvre frekvensområdet bakover. Derfor hjelper det lite å dempe noe annet enn bassen på frontveggen. Sitter du tett på bakvegg, så bør den dempes. På sideveggene kan du fint bruke 2 plater på hver side. I taket er det også speilbildet som gjelder, men det er alltid fornuftig å dempe et litt større området. Og ikke glem gulvrefleksjonen.

Jobb også med plassering slik at du føler du får nok fylde og bass. Mangler det, så kan det låte litt lyst og spisst selv om man har fått bukt med de fleste refleksjonene.

Jeg ville også ha prøvd annen elektronikk enn Vincent. Anbefaler god klasse D forsterker. F.eks Hypex High-grade:
    HFX Online Store

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zupamean
    Ja skulle gjerne hatt den pass labsen din, hehe.
    Den er solgt. Prøver å få tak i X1000.5 nå. Du burde prøve Parasound A21 på de. Meget vellykket hos meg uten akustiske tiltak....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Høyttalere sprer som regel svært lite av det øvre frekvensområdet bakover. Derfor hjelper det lite å dempe noe annet enn bassen på frontveggen. Sitter du tett på bakvegg, så bør den dempes. På sideveggene kan du fint bruke 2 plater på hver side. I taket er det også speilbildet som gjelder, men det er alltid fornuftig å dempe et litt større området. Og ikke glem gulvrefleksjonen.

Jobb også med plassering slik at du føler du får nok fylde og bass. Mangler det, så kan det låte litt lyst og spisst selv om man har fått bukt med de fleste refleksjonene.

Jeg ville også ha prøvd annen elektronikk enn Vincent. Anbefaler god klasse D forsterker. F.eks Hypex High-grade:
    HFX Online Store

Jeg skal forsøke å få bygd et par rammer jeg kan henge i taket. Angående forsterkeri har jeg lenge tenkt på å teste noe annet. Vincenten var fantastisk bra mine infinity kappa 8.2. Desverre opplever jeg at den kanskje ikke matcher usherene like godt.

Planen er å få gjort mest mulig med akustikken og evnt teste ut ulike forsterkere. Alternativt blir det å gå for noen andre høyttalere. Dette er jo tross alt ganske enorme høyttalere.

Ser du nevner klasse d forsterkere. Hva med midgard oberon 6.1? Ser det er en annen her på forumet som har brukt nettop disse blokkene på samme høyttalere.

Når det gjelder kilde må jeg si at det frister virkelig med dac+squeezebox.
    Her er det kanskje avgjørende med en god dac?

Har endel å gjøre om dagen, men skal som tidligere nevnt i tråden få lagt ut bilder og div. Gi meg noen dager så er dette på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er solgt. Prøver å få tak i X1000.5 nå. Du burde prøve Parasound A21 på de. Meget vellykket hos meg uten akustiske tiltak....

Ja har vurdert denne. Ser forøvrig at det ligger en til salgs på brukten. Spørsmålet er vel om den orker å drive dem. Jeg har ingen erfaring med denne selv.

Du brukte den på dine 6381 eller? Har du forresten solgt dem nå?

Om jeg ikke husker feil så solgte du vel 991 blokkene før usher var i hus?
    Du skrev tidligere at det ble bedre etter at du byttet ut vincent, men fikk du testet dette?
    Du bytter jo utstyr oftere enn andre bytter undertøy, hehe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du nevner klasse d forsterkere. Hva med midgard oberon 6.1? Ser det er en annen her på forumet som har brukt nettop disse blokkene på samme høyttalere.
    Rimelig sikker på at Oberon vil være klart bedre enn Vincent, men jeg tror ikke de er på høyde med toppmodulene til Hypex. Det sitter ICEpower ASP i Oberon og de har en liten svakhet i diskanten.
    Når det gjelder kilde må jeg si at det frister virkelig med dac+squeezebox.
    Her er det kanskje avgjørende med en god dac?
    Neppe veldig avgjørende i forhold til hva du sliter med i dag, men skader jo ikke med en oppgradering her også. Alltid best å prøve før kjøp. Hegel har gode DACer.
    Har endel å gjøre om dagen, men skal som tidligere nevnt i tråden få lagt ut bilder og div. Gi meg noen dager så er dette på plass.
    Mye enklere å hjelpe når man ser bilder av rommet. Har du måleutstyr, er det enda bedre.

Pass også på at absorbentene på sideveggene er hevet en del. Gjerne en 30-50 cm over gulvet. Og når du skal bruke en del akustikkplater er det en fordel at de er minst 10 cm tykke. Mange tynne plater gir en ujevn etterklangstid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har vurdert denne. Ser forøvrig at det ligger en til salgs på brukten. Spørsmålet er vel om den orker å drive dem. Jeg har ingen erfaring med denne selv.

Du brukte den på dine 6381 eller? Har du forresten solgt dem nå?

Om jeg ikke husker feil så solgte du vel 991 blokkene før usher var i hus?
    Du skrev tidligere at det ble bedre etter at du byttet ut vincent, men fikk du testet dette?
    Du bytter jo utstyr oftere enn andre bytter undertøy, hehe.
    Jeg hadde to stk A21 og P3 pre. Funket meget bra. Nesten ingen forskjell om jeg brukte en eller to stk A21. Det er meget kraftige forsterkere.

Hadde vincent 998 en liten periode med vincent pre og cd, men var ikke noe bra kominasjon.

Har solgt høyttalerene til en i porsgrunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe veldig avgjørende i forhold til hva du sliter med i dag, men skader jo ikke med en oppgradering her også. Alltid best å prøve før kjøp. Hegel har gode DACer.
    Nei det er jeg klar over, dette var bare en liten digresjon

Mye enklere å hjelpe når man ser bilder av rommet. Har du måleutstyr, er det enda bedre.
    Vel, jeg har en radioshack. Har vel også en cd sinustoner over hele frekvensområdet fra topp til bunn. Skal prøve å få lagt ut noen bilder imorgen ettermiddag.

Pass også på at absorbentene på sideveggene er hevet en del. Gjerne en 30-50 cm over gulvet. Og når du skal bruke en del akustikkplater er det en fordel at de er minst 10 cm tykke. Mange tynne plater gir en ujevn etterklangstid.
    10cm var da voldsomt mye? Jeg har benyttet 50mm akustikkplater fra rockwool. Planen er å ha litt nedheng fra taket, dette skal etter følgende øke absorbsjonskoeffesienten. Siden jeg kommer til å ha nedheng kan jeg jo slenge på et ekstra lag dersom det trengs.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •