Hjelp! Skarp lyd, bilder er nå lagt ut - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TheViking9
    Jeg hadde to stk A21 og P3 pre. Funket meget bra. Nesten ingen forskjell om jeg brukte en eller to stk A21. Det er meget kraftige forsterkere.

Hadde vincent 998 en liten periode med vincent pre og cd, men var ikke noe bra kominasjon.

Har solgt høyttalerene til en i porsgrunn.
    Ja ok. Da er jo det jo et alternativ å teste en slik. Siden kan det da evnt suppleres med en til dersom det trengs.

Newcomer Sounds Of Science sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zupamean
    10cm var da voldsomt mye? Jeg har benyttet 50mm akustikkplater fra rockwool. Planen er å ha litt nedheng fra taket, dette skal etter følgende øke absorbsjonskoeffesienten. Siden jeg kommer til å ha nedheng kan jeg jo slenge på et ekstra lag dersom det trengs.
    Hej!

Vad gäller förstareflexer så består dessa av medel och höga frekvenser, vilket gör att inte behöver lika tjocka anordningar för dämpning som anordningar mot bas-problem. Däremot är de, till skillnad från basen, direktionella och desto viktigare blir det då med var man sätter dem (spegelmetoden) för att de skall göra nytta. 50 mm rockwool en bit från väggen, med luftspalt, gör nog susen för förstareflexerna. Har du problem med stående vågor, s k "bumlig bas" så är det en helt annan sak och kräver tyngre grejer. :grin:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sounds Of Science
    Hej!

Vad gäller förstareflexer så består dessa av medel och höga frekvenser, vilket gör att inte behöver lika tjocka anordningar för dämpning som anordningar mot bas-problem. Däremot är de, till skillnad från basen, direktionella och desto viktigare blir det då med var man sätter dem (spegelmetoden) för att de skall göra nytta. 50 mm rockwool en bit från väggen, med luftspalt, gör nog susen för förstareflexerna. Har du problem med stående vågor, s k "bumlig bas" så är det en helt annan sak och kräver tyngre grejer. :grin:
    Det er en klar fordel å bruke tykke absorbenter også i førsterefleksjonene når man først bruker en del. Da får man bassabsorbsjon med på kjøpet og det er viktig dersom etterklangen skal være jevn i rommet. Bassen går ikke bare til hjørner, men også andre steder. Bruker man mange tynne plater i rommet og få/ingen skikkelige bassfeller, så vil bassen fortsatt være boomete og resonant. Totalresultatet er da at det låter dødt siden man stort sett bare har dempet fra mellomtonen og opp. En stor feil mange gjør.

50mm plater med 50mm luftspalte vil dempe ganske bra et stykke ned i frekvens, men du får bedre resultat ved å bruke 100mm uten luftrom.

Newcomer Sounds Of Science sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er en klar fordel å bruke tykke absorbenter også i førsterefleksjonene når man først bruker en del. Da får man bassabsorbsjon med på kjøpet og det er viktig dersom etterklangen skal være jevn i rommet. Bassen går ikke bare til hjørner, men også andre steder. Bruker man mange tynne plater i rommet og få/ingen skikkelige bassfeller, så vil bassen fortsatt være boomete og resonant. Totalresultatet er da at det låter dødt siden man stort sett bare har dempet fra mellomtonen og opp. En stor feil mange gjør.

50mm plater med 50mm luftspalte vil dempe ganske bra et stykke ned i frekvens, men du får bedre resultat ved å bruke 100mm uten luftrom.

Ja, helt sant. Gör man inga andra åtgärder vad gäller basfrekvenserna så är det bra ju tjockare panelerna i förstareflexerna är. Men rent "principiellt" om man bara tittar på förstareflexerna så behövs det inte. Däremot kan man lika gärna välja tjockare absorbenter, precis som du säger, ty då hjälper man till med basabsorptionen samtidigt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen bilder. Som det ser er det ikke rare kvaliteten på dem, men med ved å legge godviljen til er det mulig å se hvordan rommet ser ut.

På det første bilde ser dere en liten stubb av en vegg. Lurer på akkurat hvordan denne påvirker lyden. Venter i spenning på kloke ord.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å bygge et par rammer til å montere i taket. Kjøper inn materialer på onsdag, så regner med at dem er ferdige på torsdag dersom alt går som det skal.

Planen er å montere en slik ramme over hver høyttaler. Evnt ytterligere en plassert over lytteposisjon. For å si det rett ut så har ikke peiling på om det er en god ide eller ikke. Innspill på dette ønskes altså velkommen.

Vedlagt ligger en 2d tegning+isometrisk fremstilling av rammen.(pdf format)
    Denne skal trekkes i samme stoff som jeg har benyttet til de andre platene som dere kan se i forrige post. Forskjellen her er at jeg trekker stoffet rundt rammen. På den måten kan jeg klare meg med billige lekter. Dessuten slipper jeg å beise.

Jeg bruker forresten en såkalt academic verson av solid works. Håper ikke jeg tøyer grensene for bruksrettighetene ved å legge ut tegningen her. I såfall får jeg bare slette posten.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg ville ha prøvd her er å sitt nærmere enn hva du gjør i dag. Virker som litt lang sitteavstand. Det vil i så fall endre litt på det jeg har skrevet under.

Når det gjelder taket, så er det området mellom deg og høyttalerne som er det viktigste området. Jeg ville ikke ha brukt noe mindre enn 4 plater på 10 cm. Du kan f.eks sette alle i en ramme som på bildet under.

Du har litt utfordrende akustikk og rom, som mange andre. Jeg mener rommet ditt er et klassisk eksempel på at man bør velge høyttalere med kontrollert spredning. Usher gjør det motsatte, sprer mye.

Høyre vegg fra sweetpsot: Her ser det ut som om den ene absorbenten står delvis utenfor veggen. Plasser den inntil den andre.

Venstre vegg: Her hadde det nok vært en fordel å dekket noe mer av vinduet og kanskje også hatt absorbenter som dekket litt mer enn de små. Du får også en del refleksjoner fra skinnsofaen. Har du prøvd å dekke sofaen med ullteppe når du lytter til musikk?

Bordet gir refleksjoner. Har du mulighet til å legge en duk i ull på det, så vil det hjelpe.

Bakveggen: Vanskelig å se avstanden, men jeg tipper ca. 2 m fra sofaen. Der får du også en del uheldige refleksjoner. En plate midt bak sitteposisjonen tror kan være bra, men prøv det ut. Det er jo begrenset hvor man kan dempe øvre frekvensområdet når du ikke bruker bassfeller i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg ville ha prøvd her er å sitt nærmere enn hva du gjør i dag. Virker som litt lang sitteavstand. Det vil i så fall endre litt på det jeg har skrevet under..
    Mulig bildene lyver noe. Slik det er nå dannes en likesidet trekant mellom ht og sweetspot. Som du ser på bildene har jeg lagt scenemolton under hver høyttaler slik at jeg kan regulere posisjonen til ht uten å ripe opp gulvet. Har testet endel ulike posisjoner samtidig som jeg har flyttet sofaen frem og tilbake.
    Har ikke nevnt noe på det, men jeg synes at det allerede har blitt mye bedre. Blir spennende å høre hvordan det blir etter at plater i taket er montert.

Når det gjelder taket, så er det området mellom deg og høyttalerne som er det viktigste området. Jeg ville ikke ha brukt noe mindre enn 4 plater på 10 cm. Du kan f.eks sette alle i en ramme som på bildet under..
    Ja den var fin. Hadde tenkt samme løsning med oppheng. Med kjetting kan avstanden til taket justeres i ettertid. Mht lyset så velger jeg å sette opp to plater på hver side av lampen. Du sier at det viktigste området er mellom lytteposison og ht. Da tar jeg dette som et ja på dette med å montere ytterligere to plater over sweetspot? (blir altså 6stk totalt)
    Er i allefall det som er planen. Klør i fingrene etter å komme igang.

Du har litt utfordrende akustikk og rom, som mange andre. Jeg mener rommet ditt er et klassisk eksempel på at man bør velge høyttalere med kontrollert spredning. Usher gjør det motsatte, sprer mye..
    Utfordringer er gøy. les:frustrerende,hehe. Dette er jo en stor del av hobbyen. Som du sier har jeg ikke valgt verdens enkleste ht, men la oss håpe løsningen ikke ligger ved enden av regnbuen.

Høyre vegg fra sweetpsot: Her ser det ut som om den ene absorbenten står delvis utenfor veggen. Plasser den inntil den andre..
    Denne er bare plassert der midlertidig. Har brukt speil for å finne denne posisjonen. Har endel pater liggende i bilen nå, skal prøve å sette en plate ved siden av den andre slik du nevner ikveld.

Venstre vegg: Her hadde det nok vært en fordel å dekket noe mer av vinduet og kanskje også hatt absorbenter som dekket litt mer enn de små. Du får også en del refleksjoner fra skinnsofaen. Har du prøvd å dekke sofaen med ullteppe når du lytter til musikk?.
    Igjen, skal prøve med et par ekstra plater senere ikveld. Har ikke forsøkt å dekke til sofaen, men det er jo også noe jeg kan eksperimentere med.

Bordet gir refleksjoner. Har du mulighet til å legge en duk i ull på det, så vil det hjelpe..
    Ja dette er jeg klar over. Bordet har i tillegg en glassplate som er lite ideell. Jeg har forsøkt å dempe her med en akustikkplate. Det gjorde faktisk ganske stor forskjell. Selvsagt lite praktisk med rockwool på bordet, så duk av ull er nok en bedre løsning.

Bakveggen: Vanskelig å se avstanden, men jeg tipper ca. 2 m fra sofaen. Der får du også en del uheldige refleksjoner. En plate midt bak sitteposisjonen tror kan være bra, men prøv det ut. Det er jo begrenset hvor man kan dempe øvre frekvensområdet når du ikke bruker bassfeller i rommet.
    Ja avstanden er ganske nøyaktig 2,5m. Som du ser har jeg laget et stativ hvor det er en vertikalmontert akustikkplate.
    Har også tre akustiske gitarer stående i enden av rommet. Dersom de ikke flyttes ut av rommet under lytting blir det voldsomt resonans fra disse.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke dempe øvre frekvensområdet rett over sweetspot. Du får ikke refleksjoner derifra. Eneste området som kan være aktuelt å dempe der er bassen og da bør du bruke reflekterende bassfeller.

Dersom du trekker en snor fra sweetspot til høyttalerne, så vil området over midten av snoren være der platene bør være sentrert. Eller speilbildet pluss området i mellom. Skal du dempe noe mer enn det er det over høyttalerne som er interessant, men jeg vet ikke om det vil være fordelaktig. Kan fort bli for dødt.

Forresten veldig pene rammer til absorbenter du har laget deg. Snekker?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Slike rom og oppsett er vanskelige. Orso er virkelig inne på noe her, nemlig tak. Men også gulv er viktig. Og glatte bordflater foran lytteposisjon kan ha stor innvirkning. Hvis du får dempet førsterefleksjonene fra vegger, tak OG gulv pluss at du fjerner bordet (om ikke annet enn for å teste) er jeg sikker på du får en helt annen lyd. Vet at gulv er vanskelig, det eneste som er praktisk her er tjukke tepper. Selv bruker jeg et meget tykt syntetisk teppe fra Ikea, med et tynnere ullteppe under.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke dempe øvre frekvensområdet rett over sweetspot. Du får ikke refleksjoner derifra. Eneste området som kan være aktuelt å dempe der er bassen og da bør du bruke reflekterende bassfeller.
    Ja ok. Det var bra du fikk avkreftet den teorien. Har nettop vært å lånt med meg kompressor+spikerpistol. Klar for å bygge rammer imorgen eller evnt torsdag.

Dersom du trekker en snor fra sweetspot til høyttalerne, så vil området over midten av snoren være der platene bør være sentrert. Eller speilbildet pluss området i mellom. Skal du dempe noe mer enn det er det over høyttalerne som er interessant, men jeg vet ikke om det vil være fordelaktig. Kan fort bli for dødt.
    Snor trikset stemmer bra med plasseringen jeg hadde tiltenkt. Har ikke fått testet med speil enda. Fordel å være to for å finne disse punktene.

Forresten veldig pene rammer til absorbenter du har laget deg. Snekker?
    Jo takk for det. Snekker er jeg vel langt ifra, men synes det er gøy å pusle litt med slikt. Jeg bygde disse sammen med en kamerat som også hadde behov for demping i sitt lytterom. Det ble derfor endel plater totalt, så
    regner med at det kommer til å gå rask når jeg setter igang med disse til taket.

Har forresten testet litt med noen av ideene du nevnte. Har satt opp to plater ved vinduet(v.side). Tilsvarende på høyre side. La også en plate på tvers over disse to kvadratiske rammene på venstre side. Bord og sofa dekket jeg til med noen dyner. Hadde desverre ikke noe tepper av ull jeg kunne benytte, men til gjengjeld sitter jeg i øyeblikket bekledd med en tykk ullgenser. Det må da telle for noe, hehe.
    Uansett. Lyden har blitt ganske så bra. Opplever en helt annen ro i lydbildet. Testet nettop Amused to death av Roger Waters. Her er det endel effekter da cdn er spilt inn med såkalt q-sound. Regner med at de fleste av dere kjenner til platen. Poenget mitt er at disse effektene har blitt fantastisk mye bedre. Plasseringen av lydene er nå blitt mye tydligere og ikke minst mer presise. Tidligere opplevde jeg at mye av effektene forsvant trolig da all den uønskede refleksjonen skygget over dette. Nå skal jeg ikke utdype mine teorier, det blir vel å bevege seg ut på dypt farvann. Jeg er i allefall fornøyd med utviklingen. Vannvittig hvor mye akustikken i et rom har å si for lytteopplevelsen. Når det er sagt ser det ikke særlig normalt ut her inne i øyeblikket. Lenge leve ungkarslivet, hehe. Krysser fingrene for at plater i taket gir nogenlunde tilsvarende resultat.

Gleder meg virkelig til å få opp platene i taket nå.

Må legge til at jeg er veldig takknemlig for all hjelp. Dette gjelder alle som har bidratt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Hei. Slike rom og oppsett er vanskelige. Orso er virkelig inne på noe her, nemlig tak. Men også gulv er viktig. Og glatte bordflater foran lytteposisjon kan ha stor innvirkning. Hvis du får dempet førsterefleksjonene fra vegger, tak OG gulv pluss at du fjerner bordet (om ikke annet enn for å teste) er jeg sikker på du får en helt annen lyd. Vet at gulv er vanskelig, det eneste som er praktisk her er tjukke tepper. Selv bruker jeg et meget tykt syntetisk teppe fra Ikea, med et tynnere ullteppe under.
    Taket regner jeg med å ha dempet iløpet av et par dager.
    Når det gjelder gulv har jeg forsøkt å legge endel sirkulære teppebiter foran ht. Uvisst akkurat hvor stor virkningsgrad dette har, men om ikke annet så har det en psykisk effekt for en amatør som meg. Ved sofaen har jeg et relativt tykt flossteppe, men det er vel ikke dette som er det mest kritiske området. Jeg kan jo ta en titt på en teppeløsning slik du beskriver. Det var igrunn en knakende god ide. Dette blir noe jeg kan ta stilling til etter at platene i taket er montert.

Bordet vet jeg er et problem. Har gjort et par tiltak for å teste. Dette står nærmere beskrevet i forrige post.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Temming av diskant.

Har Monitor Audio PL 300 med bånddiskant, disse var litt skarpe når jeg spilte høyt. Har laget 4 rammer med Rockwool akustikkplater inni. Platene er ca. 1200 x 600 x 75mm, rammene er laget av 100mm høvlet plank og kledd med svart chenille. Har foreløpig satt en på første refleksjonspunkt ved hver høytaler, disse skal henges opp så diskanten kommer midt på platen og de 2 andre rammene skal henges opp på første refleksjonspunkt i taket. Selv om jeg foreløpig bare har en plate stående på gulvet ved hver høytaler, er de ikke skarpe mere. Diskanten er allikevel oppløst og utstrakt. Har noen stående bølger og skal prøve å temme disse med bassfeller i hjørnene bak høytalerene. Bruker single wire høytalerkabler og har nå byttet ut skinnene mellom høytalerterminalene med Chord Signature jumpers, dette ga ett skikkelig løft, bedre bass bedre timing og mere slam kan anbefales. Hilsen Tor.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Tor Damsleth
    Har Monitor Audio PL 300 med bånddiskant, disse var litt skarpe når jeg spilte høyt. Har laget 4 rammer med Rockwool akustikkplater inni. Platene er ca. 1200 x 600 x 75mm, rammene er laget av 100mm høvlet plank og kledd med svart chenille. Har foreløpig satt en på første refleksjonspunkt ved hver høytaler, disse skal henges opp så diskanten kommer midt på platen og de 2 andre rammene skal henges opp på første refleksjonspunkt i taket. Selv om jeg foreløpig bare har en plate stående på gulvet ved hver høytaler, er de ikke skarpe mere. Diskanten er allikevel oppløst og utstrakt. Har noen stående bølger og skal prøve å temme disse med bassfeller i hjørnene bak høytalerene. Bruker single wire høytalerkabler og har nå byttet ut skinnene mellom høytalerterminalene med Chord Signature jumpers, dette ga ett skikkelig løft, bedre bass bedre timing og mere slam kan anbefales. Hilsen Tor.
    Hei. Ja det er utrolig viktig dette med akustikken. Hjelper ikke å ha godt utstyr dersom akustikken er dårlig. Jeg har nå fått opp platene i taket. Har hengt dem opp i tynn kjetting slik at jeg kan regulere høyden. Driver nå forsker på ulik avstand fra taket+små justeringer av ht og lytteposisjon. Merker markante forskjeller ved kun minimale forandringer av vinklingen på ht. Dette er slikt som kommer på plass etter en lengre periode med små tweaks. En annen ting er det psykologiske aspektet. Synes det ofte kan være vanskelig å skille mellom min psykologiske oppfatning og de faktiske forhold? Litt klønete formulert, men regner med at du forstår hva jeg mener.

Når det gjelder ditt oppsett anbefaler jeg deg bare å prøve deg frem til du finner noe som passer deg. Jeg kom til et punkt da jeg hadde dempet for mye. Da ble alt veldig flatt og kjedelig, dødt om du vil. Dette med akustikk er noe jeg desverre ikke kan så godt. Kunne vært artig å fått fingrene i et par bøker etterhvert.
    Må bare si at jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg har fått fra dette forumet. I tillegg til denne tråden finnes det jo mange gamle tråder som tar opp dette med akustikk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •