Beste høyttalere for klassisk & jazz? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dynaudio og klipsch er omtrent rake motsetninger.
    har eid stativmodeller av begge tidligere RB75, Audience52), og vil nok anbefale dynaudio til jazz iallefall. pga. sin mer naturlige presentasjon, bedre spredning, fyldige og tørrere bass etc..

ORSO har noen gode poenger. dipoler har noen kvaliteter i mellomtone og bass man kan se langt etter i en bassreflex! -og ved bruk av dynamiske elementer får man ikke den begrensede dynamikken og spredningen f.eks elektrostater kan plages av..også lett å integrere til en dipol-bass etc, da rommet i praksis blir kassen ..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så ofte inne på avforum, men her var det en interessant tråd på mange måter. For det første slår det meg at merker anbelfales i litt hytt å pine i forhold til kriteriene til trådstarter. Det er vel litt "mitt er best og mest nøytralt".

Det andre er hva Tonto legger i naturlig. Er det klangen midt i konsersalen eller er det nøytralt i forhold til innspillingene? Jeg har en følelse for at det er det første og det kan hende det betyr litt farging faktisk.

Hvis du er ute etter transparent og ren avspilling i forhold til opptaket så er Martin Logan mestre i sine prisklasser, imo. Andre som kanskje er litt "rundere" men med samme innsikt i musikken er Magnepan og Quad uten at jeg kjenner dem altfor godt.

Men jeg har en misstanke om at du søker mot noen som er hakket mot såkalt "naturlig lyd" som kan være til fordel for endel svakheter med innspilling. Når du så nevner timbre og jazz så kommer tankene fort til ProAc. De har veldig fin oppløsning og er bra transparente og det lille hakket mot mørk/rundt. Og de har ikke det smekket du ikke er ute etter.

Så til det tredje med at du mener enkelte låter mer som pistolskudd enn perkusjon. Her er jeg usikker på hva du legger i det. I mine ører er raske elementer det mest korrekte. I være raskere enn virkeligheten tror jeg er en svært vanskelig oppgave slik at det er heller litt treghet som de fleste sliter med. Men når det kommer til Jazz så er ikke det så vesentlig, annet enn detaljnivået i bassen. Personlig liker jeg det mye bedre enn litt utflytende og lite nyansert bass. Viktigere enn trøkk og dypbass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel ikke vært nevnt at Martin Logan krever god avstand til bakvegg og du må sitte midt i mellom for å få et bra lydbilde. Magnepan og Quad har også mye plassbehov.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Classe + b&w 805 må passe dine kriterier perfekt..
    Anbefaler deg i hvertfall å prøvelytte den komboen, om du har mulighet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvorfor skal du si slikt?

Trådstarter har spesifikt bedt om:
    "Beste høyttalere for klassisk & jazz?"

Kunne du ikke ordlagt deg litt høfligere?
    Jeg kunne godt erstattet meningsløst med et mindre sterkt ord, men du overreagerer litt. Så, da får jeg beklage.

Trådstarters trådtittel nevner kun høyttalere, men i initiell post så penses det innpå effektforsterkere. Så, derfor mente jeg at det var best å foreslå kombinasjoner.

Men, det viktigste er at trådstarter har fått mange gode innspill til sin short-liste.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det har vel ikke vært nevnt at Martin Logan krever god avstand til bakvegg og du må sitte midt i mellom for å få et bra lydbilde. Magnepan og Quad har også mye plassbehov.
    Det gjelder vel i bunn og grunn de fleste høyttalere? Få av dem trives vel særlig bra, om de står klint inntil side- eller bakvegg.
    Elektrostater / magnestater er nok plasseringsmessig noe mer sære enn gjennomsnittet, så det er nok et poeng å ta med seg.

Mine elektrostater står eksempelvis bare ca 90cm fra en lett dempet bakvegg, og gjør godt ifra seg med det.
    Og ja, man må sitte midt imellom for å få et bra lydbilde, men da får man til gjengjeld et godt sådant!
    Noe som forøvrig gjelder alle høyttalere, uansett. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er nevnt tidligere, men Vienna Acoustics er knall til klassisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Odes to contradictions.

Beklager at jeg ikke har fulgt opp denne tråden med å svare på alle tilsvar, eller med noen lytte-inntrykk.
    Grunnet private og personlige omstendigheter har jeg desverre ikke tid til å skrive noe utfyllende om rekken av konstruksjoner jeg rakk å lytte til over 3 dager.

Fritt ut av kontekst, og raskt skrevet:

Hva jeg legger i "naturlig":Akustiske instrumenters iboende naturlige usminkende og uprosseserte klang.
    Verken mer eller mindre.

Klangfarger, timbre, varme, nerve, musikalitet, i første rekke - men samtidig uten å fravike alt for mye fra orginalen.
    Men hva betyr egentlig disse ordene!?

Jeg vil faktisk at det skal lyde stygt, hvis intensjonen til utøver og verket påkrever dette. :grin:
    Her er noe av det paradoksale ved det faktum at jeg storkoste meg når jeg lyttet til rørforsterkere, som ga det lille ekstra, men som tydelig farget lyden, noen mer enn andre.

En viss farging enten det er ved hjelp av eq eller rørutstyr byr ikke meg imot.
    Eq vil riktignok aldrig kunne gi deg rør-lyd, mtp høyere ordens harmonisk - samtidig som frekvensrespons er esensiell uansett hvordan en ser på det,
    ihvertfall gir det et godt utgangspunkt for god lyd.

Når det gjelder farging, så er dette noe av det mest naturlige for musikere mtp effekt-prossesorer med tusenvis av forskjellige effekter.
    Effekter som brukes selv på kontrabass, fele, såvel som cello en sjelden gang,
    og selv om dette er i en annen kontekst, ser jeg ikke problemet.

Likevel var det åpenbart at enkelte rørkonstruksjoner ikke passer all musikk, og muligens til og med har et heller snevert bruksområde rent musikalsk.

Fikk også lyttet til en lang rekke transistorer. Svært mye bra!
    Svært mye kildetro og nøytral gjenngivelse, der jeg fikk større problemer med å identifisere forskjeller.
    Fungerte i mine ører optimalt med høyttalere som var mindre hissige oppover i registeret, og uten sammenligning meget bra til ren elektronisk musikk.
    Stål-kontroll hele veien.

Fikk også gleden av å høre på Vienna concert grand modellen, som jeg ble fasinert av, da mtp klassisk musikk, usannsynlig behagelig lyd, og parret med en nøytralt-lydende kraftig transsistor fungerte det knall til symfonisk klasisk musikk. Overrasket meg derfor igrunn ikke hvor bra det aller meste låt på disse.
    Svakhet eller styrke?!

Inntrykk jeg sitter igjen med:

Instrumenter kan raskt tippe over til å lyde udefinert - noe ullent og overdrevet varmt og sødmefylt med "feil" rørutstyr(altså feil ifht mine preferanser), og da spesiellt manglende synergi - når komponenter ikke matcher hverandre, der benyttes rør som burde blitt kassert i 1925.
    Andre rørforsterkere igjen låt identisk med hvilken som helst trans.forst.
    I hvor stor grad dette påvirkes av rør som sitter i vet jeg da ikke.

Nøytralt i forhold til inspillinger bryr jeg meg pent lite om, da studiomateriale i seg selv ofte ikke engang er i tråd med hva musikere iblant forsøker å formidle
    - dette dikteres ofte av trender, produsent, lydtekniker og plateselskap.
    Min erfaring etter helgens maratonlytting er at de fleste konstruksjoner nevnt og anbefallt i tråden har svakheter og styrker isolert sett, slik at ideelt sett endte jeg opp med 2 par høyttalere.
    Jeg velger å ikke påpeke svakheter jeg opplevde ved noen av konstrukjsonene. Sannheten er at jeg kunne pent levd med svært mange forskjellige. Selv om enkelte skilte seg ut ifht preferanser.

For å gjøre en lang historie kort gikk budsjettet så til de grader ad *******, endte opp med:kanskje noe overaskende JBL Array 800 (med rør) og Vienna Acoustics Concert Grand (klasse d forsterker).

Odes to contradictions.......

Takker for alle kjempe gode råd og innspill, og beklager på det sterkeste
    at jeg ikke har tid til å utdype mer presist og adressere alle punkter og gode innspill!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede å lese Tonto og jeg forstår dine begrunnelser angående opptak. Du virker reflektert og det er bra.

Når det kommer til valget ditt så var det overraskende ja. Men det viser igjen at det finnes veldig mange muligheter som kan fungere godt på hver sin måte. Jeg synes også VA låter flott, men for varmt og bløtt for min smak. Jeg liker det tørrere og mer nøytralt. JBL´ene har jeg bare hørt med Mcintoch og da uten å imponere. Hvorfor to anlegg?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna har en solid dip i presens området og derfor låter de svært behagelig. Det er en artig høyttaler og jeg skjønner godt at mange faller for de.

JBL Array 800 har jeg desverre aldri hørt under gode nok forhold, men det er jo en skikkelig dynamikk bombe og horn gir mer kontrollert spredning.

Det var skikkelig budsjett skrell ja :-)
    Ikke dumt med to høyttalere med ulike styrker og svakheter. Alle konstruksjoner har sine kompromiss. Håper du blir fornøyd.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre!
    Har hørt Array 800 med rør og det svingte noe vanvittig på bla. Jazz!
    Er ikke i tvil om at det er en kombo som du vil bli fornøyd med

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •