Beste høyttalere for klassisk & jazz? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Sonus faber Liuto til 36 000kr bør absolutt på lista. Google og les tester i The Absolute Sound etc. Glimrende mellomtone, går overraskende dybt og spiller rent over hele fjøla. Jeg go'blunker til denne selv for tida....
    Interessant absolutt!
    Disse har du lyttet til selv?
    Takk for tips! Her skal det leses og lyttes!
    Ser ut som en verdig kandidat.
    Noen anelse om Sonus faber er i samme gate som Vienna?

Proac og Audio Physics er også notert. Takk for det Frank.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flesteparten vil anbefale det de har hatt, eller har. Det er fair. Spørsmålet for meg er:

a) Har trådstarter omtrent samme musikksmak som meg?
    b) Romstørrelse ganske lik?
    c) etc.

Med Klipsch i RF-serien + en moderne rørforsterker, så bruker jeg ganske mange timer i godstolen med den kombinasjonen. Jeg synes Klipsch var en totalt uaktuell kandidat ... før jeg av en grunn kjøpte dem. Med en moderne rørforsterker, eller en transistorforsterker med litt varm lydsignatur, så blir nettopp jazz, vokal og akustisk musikk en ren innertier.

Det finnes selvsagt ørten andre kombinasjoner som kommer til å gi deg vellyd. Utfordringen din blir å sortere alle innspill, og velge synergi / styrker. Ikke velge bort svakheter alene, for det har alle høyttaler- / forsterkerkombinasjoner.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det var synd.
    Men får du en sjanse, så bør du lytte til et slikt alternativ.
    ML står høyt på listen allerede, selv om ingenting er utelukket.
    Lytte til disse skal jeg definitivt.

Hvordan er synergien med rør til elektrostater?

Tigers: generelle forsterker anbefaling - rør.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tonto
    ML står høyt på listen allerede, selv om ingenting er utelukket.
    Lytte til disse skal jeg definitivt.

Hvordan er synergien med rør til elektrostater?
    Den sies å være meget god!
    Personlig har jeg ikke hørt den kombinasjonen, men "større" folk enn meg, har ved mange anledninger lovprist resultatet.
    Du kan jo sende en PM til Anfield på forumet, han kan sikkert gi deg noen velbegrunnede betraktninger......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg for mye opp i "rørforsterker", da det ofte generaliseres rundt "rørlyd". Har hørt transistorforsterkere som spiller mer "rørlyd" enn rørforsterkere. Men: Bonusspørsmål: Hvorfor finnes gitarforsterkere basert på rør.

Dersom utklinging i akustiske instrumenet, og vokalprestasjoner, er kvaliteter du ser etter så vil bl.a. en rørforsterker gi deg det nesten "automatisk".

Det kan imidlertid være lettere å satse på en transistorbasert forsterkerløsning, men der går rådene ofte "i hytt og pine".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Flesteparten vil anbefale det de har hatt, eller har. Det er fair. Spørsmålet for meg er:

a) Har trådstarter omtrent samme musikksmak som meg?
    b) Romstørrelse ganske lik?
    c) etc.

Med Klipsch i RF-serien + en moderne rørforsterker, så bruker jeg ganske mange timer i godstolen med den kombinasjonen. Jeg synes Klipsch var en totalt uaktuell kandidat ... før jeg av en grunn kjøpte dem. Med en moderne rørforsterker, eller en transistorforsterker med litt varm lydsignatur, så blir nettopp jazz, vokal og akustisk musikk en ren innertier.

Det finnes selvsagt ørten andre kombinasjoner som kommer til å gi deg vellyd. Utfordringen din blir å sortere alle innspill, og velge synergi / styrker. Ikke velge bort svakheter alene, for det har alle høyttaler- / forsterkerkombinasjoner.

Lykke til.
    I hear you Tiger. Du mener rør og klipsch oppfyller mange av mine preferanser.
    Dette vil jeg utforske, og takker så mye for tipsene!
    RF-serien er uansett ikke aktuell, etter en helhetlig vurdering.
    Ikke at du spesifiserte rf-serien i din anbefaling, hvilket bør påpekes.

Vi har forøvrig levd lenge nok til å ikke trekke forhastede konklusjoner basert på enkelt-uttalelser eller enkeltstående isolerte parametere.

Som i musikk forøvrig tenkes det helhetlig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som i musikk forøvrig tenkes det helhetlig.
    Thumbs up.

Av ren nysgjerrighet: Musikker? Hvilket instrument / genre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sies å være meget god!
    Personlig har jeg ikke hørt den kombinasjonen, men "større" folk enn meg, har ved mange anledninger lovprist resultatet.
    Du kan jo sende en PM til Anfield på forumet, han kan sikkert gi deg noen velbegrunnede betraktninger......
    Interessant!
    Dette skal prøves ut!

Større som i mer korpulente?
    Takk for tips igjen!

Alltid kjekt med andres betraktninger, for å veie opp mot egene.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så er jo Usher ganske spennende også.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større som i mer korpulente?
    Neppe!
    Etter å ha sanket vekt i over 63 år, så tviler jeg strengt tatt på at Anfield matcher min sådanne!
    Men hva betraktninger omkring temaet angår, så blir jeg nok en lettvekter i forhold. Ikke minst fordi jeg vet at han har hatt kombinasjonen rør / elektrostater.
    Derfor tipset! ;-) Selvfølgelig ute forkleinelse for andre som har gode og velfunderte innspill i saken.

Alltid kjekt med andres betraktninger, for å veie opp mot egene.
    Selvsagt!
    Men disse vil uansett bare være en rettesnor. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg for mye opp i "rørforsterker", da det ofte generaliseres rundt "rørlyd". Har hørt transistorforsterkere som spiller mer "rørlyd" enn rørforsterkere. Men: Bonusspørsmål: Hvorfor finnes gitarforsterkere basert på rør.

Dersom utklinging i akustiske instrumenet, og vokalprestasjoner, er kvaliteter du ser etter så vil bl.a. en rørforsterker gi deg det nesten "automatisk".

Det kan imidlertid være lettere å satse på en transistorbasert forsterkerløsning, men der går rådene ofte "i hytt og pine".
    Ingen fare for det!

Jeg svarer på ditt retoriske spørsmål:

Gitarforsterkere basert på rør finnes av flere grunner antar jeg.
    Den åpenbare er "rørklang", høyere ordens harmonisk forvrengning - hvilket gir mer<<kjøtt på beinet>> kroppslighet, fravær av klipping, og altså en mer ørevennlig behagelig og homogen lyd ofte.

Så snakker vi selvølgelig også om at dette utnyttes iblant av produsenter,
    som en gimick, slik at det konstrueres rør-forsterkere som tilsynelatende ser ut som nettopp rørforsterkere, men er fylt av komponenter hvilket gir alt annet enn "ekte" "god" rørlyd.

Det er nok også mye nostalgi og hype ute å går iblant, så det gjelder
    å holde tunga rett i munnen.
    Det finnes gode og dårlige konstruksjoner period!
    Det kan man enes om.
    Rør eller transistor er underordnet i så måte.

Når det gjelder gitarforsterkere foretrekker jeg "by far" rør-forsterkerlyden uansett.(nei er ikke gitarist).

It all boils down to preferences - ikke minst musikksmak eller til og med hvem side av sengen man står opp på! :-D

Dette kan muligens ikke overføres til hifi-verden - hva vet jeg, men endog.

Du har ihvertfall fått meg til å ta med rør i vurderingen! Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thumbs up.

Av ren nysgjerrighet: Musikker? Hvilket instrument / genre?
    Cello som hovedinstrument, kontrabass bi-instrument.

Tidligere klassisk utøver i stort ensemble.
    Nå for tiden i stor grad helg-fylikk i akustisk jazz-trio.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gradient Revolution fungerer veldig bra til denne type musikk. Finnes på brukten av og til.
    Pm Audio

Jeg støtter også forslaget om Magnepan. Elektrostater er heller ikke dumt, men jeg opplever at hybrid elektrostene til Martin Logan mangler litt sammenheng. Ville heller sett etter brukte QUAD, de siste modellene.

Alle disse høyttalerne har den fordel at de er mye enklere å få til i forhold til det akustiske enn tradisjonelle kassehøyttalere. Samtidig skal det sies at de ikke har noe ekstrem makrodynamikk. Du vinner mye og taper litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe!
    Etter å ha sanket vekt i over 63 år, så tviler jeg strengt tatt på at Anfield matcher min sådanne!
    Men hva betraktninger omkring temaet angår, så blir jeg nok en lettvekter i forhold. Ikke minst fordi jeg vet at han har hatt kombinasjonen rør / elektrostater.
    Derfor tipset! ;-) Selvfølgelig ute forkleinelse for andre som har gode og velfunderte innspill i saken.

Selvsagt!
    Men disse vil uansett bare være en rettesnor. ;-)
    Man sanker da utvilsomt mye annet en vekt , av verdi i løpet av 63år. I hear you!

Takker igjen for alle innspill, og vil komme tilbake med lytteinntrykk mm.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Gradient Revolution fungerer veldig bra til denne type musikk. Finnes på brukten av og til.
    Pm Audio

Jeg støtter også forslaget om Magnepan. Elektrostater er heller ikke dumt, men jeg opplever at hybrid elektrostene til Martin Logan mangler litt sammenheng. Ville heller sett etter brukte QUAD, de siste modellene.

Alle disse høyttalerne har den fordel at de er mye enklere å få til i forhold til det akustiske enn tradisjonelle kassehøyttalere. Samtidig skal det sies at de ikke har noe ekstrem makrodynamikk. Du vinner mye og taper litt.

Denne ble oversett. Beklager!
    Usher er notert Takk Hoppes!
    Kreasjon med utspring i Taiwan, eller er det snakk om produkskjonsland bare?

Orso: Takker for innspill!
    Jeg noterer meg i ettertid at elektrostater er svært verdsatte og priset av mange, inkl ML. Din reservasjon angående ML er endog registrert, og jeg
    finner merknaden interessant.

Kunne du forsøkt å utdype denne mangelen på sammenheng du
    opplever? Sikter du til usammenhengende bassgjenngivelse kontra resten av frekvensspekteret? Eller er det bare et uttrykk for en nyansert generell observasjon?

Personlig føler jeg sammenheng definitivt er av stor betydning,
    hvilket ofte utgjør forskjellen mellom gode konstruksjoner og mindre gode konstruksjoner i mange sammenheng - for ikke å nevne kreasjoner i referanseklassen, der forskjellene oppover i prisleie innbyrdes muligens oppleves som mindre dramatiske, men der parametere som sømløshet og sammenheng er evidente mot rimligere alternativer.

Gradient Rev , Magnepan og nyere Quad er notert! Spennende!

Vil ikke makrodynamiken dikteres til stor grad av forsterkeri, dog viser du
    kanskje til at det er tunge ohmske laster det er snakk om, og/eller andre ibonde begrensninger ved type konstruksjon. (spl/headroom, begrensninger ved fysisk opplevd trykk?)

Fordelene ved akustisk-gjenngivelse, oppløsning er prioriteringer ja.
    Hva mener du om rørforsterkeri mht til hifi?

Kom over enda et merke Marten noen korte vurderinger/erfaringer med
    disse?

Mvh

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso: Takker for innspill!
    Jeg noterer meg i ettertid at elektrostater er svært verdsatte og priset av mange, inkl ML. Din reservasjon angående ML er endog registrert, og jeg
    finner merknaden interessant.

Kunne du forsøkt å utdype denne mangelen på sammenheng du
    opplever? Sikter du til usammenhengende bassgjenngivelse kontra resten av frekvensspekteret? Eller er det bare et uttrykk for en nyansert generell observasjon?
    Ja, det går på bassgjengivelsen. De bruker tross alt elektrostat til mellomtone og diskant. Elektrostater er lynkjappe og det er svært vanskelig å integrere en vanlig subwoofer til den. Martin Logan har fått det til delvis med sin basskasse, men man det blir litt som å lytte til et anlegg med en dårlig integrert subwoofer. Du høre overgangen, og jeg irriterer meg over det. Jeg føler at valget om å legge til en basskasse er gjort fra kommersialistiske hensyn og ikke hva som er best lydmessig. En fulltoneelektrostat blir jo nemlig for stort for mange.
    Personlig føler jeg sammenheng definitivt er av stor betydning,
    hvilket ofte utgjør forskjellen mellom gode konstruksjoner og mindre gode konstruksjoner i mange sammenheng - for ikke å nevne kreasjoner i referanseklassen, der forskjellene oppover i prisleie innbyrdes muligens oppleves som mindre dramatiske, men der parametere som sømløshet og sammenheng er evidente mot rimligere alternativer.
    Enig. De som aller best på sammenheng og homogenitet er fulltoneelektrostater. Der henger alt sammen fra topp til bunn. De spiller virkelig musikk som får deg til å glemme tid og sted.
    Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60
    Gradient Rev , Magnepan og nyere Quad er notert! Spennende!

Vil ikke makrodynamiken dikteres til stor grad av forsterkeri, dog viser du
    kanskje til at det er tunge ohmske laster det er snakk om, og/eller andre ibonde begrensninger ved type konstruksjon. (spl/headroom, begrensninger ved fysisk opplevd trykk?)
    Forsterkernes evne til å takle vanskelig laster har selvsagt noe å si. Men først og fremst tenker jeg på de iboende begrensningene som ligger i disse høyttalerne. De evner ikke å levere noe enormt lydtrykk og slam følelse. I forhold til f.eks horn, som har sin styrke på dynamikk, kan de oppleves som litt tamme. På mikrodynamikk er de derimot fabelaktige, og de er kjappe i responsen.
    Jeg limer inn noe som beskriver dette bedre enn hva jeg klarer.
    Selvfølgelig er det morsomt med "slam" i bassen, men for å være helt ærlig; når hørte man det på en live unplugged konsert?
    Hifi er høy troverdighet, en kontrbass som gir trykk og slam er egentlig ikke troverdig (men litt morsomt).
    Så kanskje dipolbasser faktisk ER troverdige av "natur"?

Viktig, men glemt poeng. Jeg har hatt anledning til å slå på en pauke også. Trøkk, sånn som ordet brukes i HiFi-verden er ikke naturlig gjengivelse av disse instrumentene. De har noe insisterende, men stramt og kort ved seg, som dipoler gjengir mer troverdig enn jeg har hørt fra andre løsninger enn dipol. Når det er sagt blir det både dyrt og stort hvis man vil ha dipol til å gjengi forsterket musikk ved lave frekvenser og høyt lydtrykk på en troverdig måte.

Subjektivt opplever jeg dipoler som kjappere og mer homogene i behandlingen av transienter, og kasser som mer dynamiske. Man må bare velge hvilket avvik man lever lettest med.

Dynamikk handler om gjengivelse av endringer i lydtrykk. Transientgjengivelse handler dels om det samme, men da med tidsaspektet som tilleggskriterie. Altså, hvor fort endringen i lydtrykk kommer.

Typisk gir dipoler (i mine ører) raskere respons, mens andre løsninger ofte gir en større (og dermed mer korrekt) endring i absdolutt amplitude.
    Dipoler i bassen trigger dessuten færre romnoder (stående bølger) og er derfor enklere å få til i et rom enn tradisjonelle kassehøyttalere som er rundstrålende. En rundstrålende setter rommet i større bevegelse. Det kan være morsomt, men det gir også fort mye resonanser. Slik jeg leser innlegget ditt, så er det ikke det du er ute etter. Du er ute en renere og mer korrekt gjengivelse. Og da tror jeg magnestater, elektrostater og dipol/åpen baffel er midt i blinken for deg. Klipsch opplever jeg som omtrent det motsatte av hva du ønsker.....
    Men som sagt har de ulike typer høyttalerkonstruksjoner alle sine kompromiss. Man må velge det som passer best til sin smak. Dipoler er ikke det jeg ville ha anbefalt en som lyttet primært til rock, metal eller elektronisk musikk.
    Fordelene ved akustisk-gjenngivelse, oppløsning er prioriteringer ja.
    Hva mener du om rørforsterkeri mht til hifi?
    Rør handler i stor grad slik jeg ser det om fargelegging. Og ofte fordi anlegget har behov for det. Det fungerer på mange måter som en EQ og mange rørforsterkere vil faktisk legge til ganske mye på frekvenskurven. Jeg mener det er bedre å jobbe med å få riktig frekvensrespons i utganspunktet og å unngå romproblemer og da spesielt tidlige refleksjoner. Ønsker man å endre på lydsignaturen etter det, f.eks p.g.a. dårlige innspilliner, ville jeg ha heller ha brukt parametrisk EQ.

Uansett er det viktig å skaffe seg en god forsterker. Det er helt klart forskjeller ute og går.
    Kom over enda et merke Marten noen korte vurderinger/erfaringer med
    disse?

Mvh
    Jeg har kun lyttet til Marten Coltrane. De har en veil. pris på 600k. Det låt ikke verst, men jeg fikk vel inntrykk av at det er en høyttaler som er laget til å appelere til et ekslusive kunder med en høy prislapp. Følte ikke at de låt noe bedre enn mange høyttalere i 100-200k klassen.

Jeg ville ha valgt en høyttaler som klarer å frigjøre seg fra rommet og gir en god frekvensrespons i rommet man lytter i. De jeg har nevnt gjør i stor grad det. Både p.g.a. bassseksjonen, men også fordi de har begrenset eller kontrollert spredning oppover i frekvensene. Det gir mindre refleksjoner fra rommet. Baksiden er mindre sweetspot. Det finnes andre høyttalere med tilsvarende eller andre akustiske løsninger, men da i litt høyere prisklasse. F.eks Forsmann og Linkwitz Orion. Jeg tror du vil oppleve at slike høyttalere gjengir musikken mer troverdig og naturlig.
    Forsman AS
    Buying ORION in US

Her er forresten en test og målinger av Gradient Revolution:
    The Gradient Revolution Loudspeaker : A TRIUMPH OF ACOUSTIC INSIGHT
    The Gradient Revolution: A Measurement Supplement to REG's TAS Review, Issue 154

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skrytete, men til den musikk-stilen så synes jeg mine maggier fungerer meget - meget bra.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører så og si kun på jazz og unntaksvis klassisk og er synes mine høyttalere fungerer veldig fint til det formål. Jeg kjøpte mine brukt av en jazzmusiker som brukte de som studiomoniterer.

Diapason har kommet med noen nye høyttalere, Astera (har ikke funnet noe norsk pris på de). Disse er i heltre-valnøtt, for oss som synes finert MDF rett og slett ikke er bra nok. :twisted:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må se fellestrekkene i trådstarters kriterier og sammen med signal / forsterker. Å forslå høyttaler alene til trådstarter blir meningsløst.
    Hvorfor skal du si slikt?

Trådstarter har spesifikt bedt om:
    "Beste høyttalere for klassisk & jazz?"

Kunne du ikke ordlagt deg litt høfligere?
    "Man bør se fellestrekkene i trådstarters kriterier og sammen med signal / forsterker. Å forslå høyttaler alene er vel og bra men det bør sees på som en helhet til resten av anlegget."

Å bruke ordet meningsløst er nedlatende til de av oss som gidder å svare i slike tråder og det bidrar ikke akkurat til å gi råd igjen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tiger.
    Om du spesielt liker trompeter ol. vil Klipsch sammen med rør gi deg en masse go' følelse! Man skulle ikke tro at kombien skulle funke så godt, men den gir mye for pengene på det meste av musikk.

Annet? Vienna acoustics har en enormt god evne til å musisere og passer godt til Jazz bla.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •