Ny senterhøytaler, men hvilken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny senterhøytaler, men hvilken?

Har tenkt og kjøpe meg en centerhøyttaler, men vet ikke hvilken jeg skal kjøpe.
    Trenger innspill...
    prisklasse rundt 2000.-

Oppsette jeg har er:

Forsterker: Pioneer vsx-920

Front: Dantax p2500

Bakhøyttalere: Dali Concept 2

Sub: Xtz 99W12

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lsound.no selger ut klipsch nå, men ser at det fortsatt blir ca 600,- over budsjettet. De har en svs til under 2000,- men den har jeg ikke hørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer til og bytte ut fronthøyttalerene med tiden, da tenkte jeg og gå over til klipsch.
    Bør jeg da følge merke forand eller bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk mye bra som selges brukt i disse dager! Har sett på flere B&W slik som denne; B&W DM™ CC6 S2 senterhøyttaler - FINN Torget.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Can90
    kommer til og bytte ut fronthøyttalerene med tiden, da tenkte jeg og gå over til klipsch.
    Bør jeg da følge merke forand eller bak?
    Center bør alltid følge merket, og helst serien, som frontene er. Bakhøyttalere har lite å si.

Men såklart, vurderer du bytte av fronter snart er det kanskje lurt å kjøpe en center som matcher de høyttalerne du har tenkt å ha.

RK ordner uansett opp endel i ujevnheter mellom front og center.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte og bytte til Klipsch forand, tenkte da på Klipsch RF-82 II forand

Klipsch RC-52 II som center hadde vel passet bra..?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Can90
    Tenkte og bytte til Klipsch forand, tenkte da på Klipsch RF-82 II forand

Klipsch RC-52 II som center hadde vel passet bra..?
    Sånn automatisk vil jeg nok anbefale RC62 da den "hører til" RF82. Men det er det sikkert andre som har testet og mener noe om.

Blir prisen for høy går det ann å skippe center også og heller kjøre fantom center.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Sånn automatisk vil jeg nok anbefale RC62 da den "hører til" RF82. Men det er det sikkert andre som har testet og mener noe om.

Blir prisen for høy går det ann å skippe center også og heller kjøre fantom center.

Geir Arne
    Prisen blir litt høy. Men med tiden vil jeg ha nok. Jeg kan jo bestille den RC62 og ta fronthøyttalerene litt seinere. Kanskje finne noen RF82 som er brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt Klipsch RC-62 og var meget fornøyd med den.

Takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte litt på om centeren skal stå på "large" eller "small" jeg har satt fronthøyttalerene og ventet på "large"
    Er dette riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørrs litt hvordan lyd du er på jakt etter. "Small" instillingen vil avlaste høyttalerene dine ved høyere nivå og gi renere lyd, mens "large" vil gi deg mer punch.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Center bør alltid følge merket, og helst serien, som frontene er. Bakhøyttalere har lite å si.

Men såklart, vurderer du bytte av fronter snart er det kanskje lurt å kjøpe en center som matcher de høyttalerne du har tenkt å ha.

RK ordner uansett opp endel i ujevnheter mellom front og center.

Geir Arne
    Dette er vel kanskje en regel med noen unntak... Har ikke så mye erfaring på dette selv, men htm serien til B&W som skal være senteren til 600 serien er ikke kjempegod match. Samtidig har jeg hørt flere som sier de sliter med å finne en god senter, og dermed ender opp med å kjøre phantom f. eks. Men ja; i utgangspunktet skal man regne med at samme serie gir noe av den samme lydsignaturen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Dette er vel kanskje en regel med noen unntak... Har ikke så mye erfraing på dette selv, men htm serien til B&W som skal være senteren til 600 serien er ikke kjempegod match. Samtidig har jeg hørt flere som sier de sliter med å finne en god senter, og dermed ender opp med å kjøre phantom f. eks. Men ja; i utgangspunktet skal man regne med at samme serie gir noe av den samme lydsignaturen.
    Skjønner ikke helt hva du er uenig i? :P

HTM centerne bruker jo samme elementer som 600 serien. Men så klart, tar du minste centeren sammen med de største frontene blir det jo feil. Man kan også sjeldent forvente at center er like kompromissløs som fronter. Men klangen er viktig, i allefall for meg, og så kompenserer jeg med sub for å få det trykket jeg ønsker ut av center. Altså setter jeg denne til "small". Plassering av center skal heller ikke undervurderes.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på at senter bør følge serien.
    Det med størrelse tror jeg kanskje enkelte undervurderer. Selv ville jeg ha valgt så stor senter som mulig, uansett størrelse på frontene kan man vel si også. Det er mye som foregår i senteren, og det er en stor fordel at den ikke faller igjennom sammenliget med frontene.

Skal man tenke spesielt på htm senteren tror jeg enkelte var misfornøyd med at den største ikke var symetrisk, hvis du skjønner hva jeg mener. HTM61 har mellomtone på den ene siden, og bass på den andre siden av diskanten. Er man veldig kresen kan kanskje dette være et viktig moment...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på at senter bør følge serien.
    Det med størrelse tror jeg kanskje enkelte undervurderer. Selv ville jeg ha valgt så stor senter som mulig, uansett størrelse på frontene kan man vel si også. Det er mye som foregår i senteren, og det er en stor fordel at den ikke faller igjennom sammenliget med frontene.
    Enig her. Center bør ikke undervurderes. Men det jeg vil frem til er at det er bedre med samme klang enn samme trøkk. Men RK kan jo rette opp endel her. Helt klart er centeren en kanal som må spise mye info og er oppsettet primært kino bør center være størst. Har man derimot en kombinert oppsett trenger ikke center være like stor som fronter, men det blir jo aldri bedre enn svakeste ledd. Så kan man diskutere i det evige hva som er best, liten tilhørende center (som alltid er mindre enn fronter), center like stor som fronter fra annen serie/merke eller fantom.

Skal man tenke spesielt på htm senteren tror jeg enkelte var misfornøyd med at den største ikke var symetrisk, hvis du skjønner hva jeg mener. HTM61 har mellomtone på den ene siden, og bass på den andre siden av diskanten. Er man veldig kresen kan kanskje dette være et viktig moment...
    Det må vel være oppe i hodet til noen at det blir galt. Men selvfølgelig hadde det vært bedre med dobble basser i tillegg til større kabinett. Men da hadde pris og størlse blitt en helt annen.

Men i prinsippet er vi jo enige virker det som: Bigger IS better!

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De innstillingene jeg har nå er:

Front: Large
    Center: Small
    Sub: Plus
    Bak/h: Small
    X-Over:80hz

Rommet er 14.5 kvm.
    Høres det riktig ut?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert dele frontene også(sette til small) for å ikke stresse de så mye. Spiller du ikke serlig høyt er ikke det noe problem, prøv begge deler å ta det du liker.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •