SA 1750 - What to do...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SA 1750 - What to do...

Jeg er en "lykkelig" eier av et par SA1750, men kan ikke si meg så veldig fornøyd. Er det noen som har noen tips til hvordan bedre lydopplevelsen?

Opplever høyttalerne som noe slitsomme, og lyden en anelse skarp med en følelse av at lyden kommer innenfra en pappeske som later som den er en høyttaler. (De hørtes vesentlig bedre ut i butikken.. sjokk)

Reciever i bruk: HK AVR 255

Også testa dem på NAD 370, hvor jeg muligens følte at de spilte bedre, men skal ikke si det for sikkert.

Har ikke testet å putte sand i dem enda, men vet ikke om dette vil hjelpe mot nevnte problemer. Kan også hende jeg bare suger til å plassere høyttalerne :/

Har et par B&W 604 S2 også, og savner åpenheten de har. Lyden fra B&W høyttalerne fyller rommet på en måte som gjør at man glemmer at lyden faktisk kommer fra de pene svarte boksene, mens lyden fra SA er mer direkte og boksaktig.

Litt lei av å ha to sett stående bare fordi jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre med dem. Lyden i SA er ikke så fæl at jeg ikke kan bruke dem, men effekten beskrevet over høres godt når jeg bruker dem til musikk, og blir lett et irritasjonsmoment. Tenker ikke like mye over det når jeg bruker dem til film.

Tips tas imot med takk =)

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=blackh]Jeg er en "lykkelig" eier av et par SA1750, men kan ikke si meg så veldig fornøyd. Er det noen som har noen tips til hvordan bedre lydopplevelsen?

Opplever høyttalerne som noe slitsomme, og lyden en anelse skarp med en følelse av at lyden kommer innenfra en pappeske som later som den er en høyttaler. (De hørtes vesentlig bedre ut i butikken.. sjokk)

Reciever i bruk: HK AVR 255

Også testa dem på NAD 370, hvor jeg muligens følte at de spilte bedre, men skal ikke si det for sikkert.

Har ikke testet å putte sand i dem enda, men vet ikke om dette vil hjelpe mot nevnte problemer. Kan også hende jeg bare suger til å plassere høyttalerne :/

Tips tas imot med takk =)

Hvorfor kjøpte du dem i det hele tatt ?
    Spøk..
    Litt pussig, da disse høytalerne vel ikke er kjent for de egenskapene du nevner.
    Aner ikke bakgrunnen din, så jeg tar med enkle ting også.
    Du må regne med at målemafian kommer til å kommentere innlegget, det må du ta på kjøpet.

Prøv med forskjellig vinkling på høytalerne fra vinkelrett i rommet, til at de peker på deg, eller enda mere innover
    Har du lik fase på HT og forsterker ? rød/ sort/sort. sjekk.
    Du kan bytte absoøutt fase. rød/rød på forsterker til sort/sort på HT og omvent. Prøv og hør.
    H/K forsterkeren er noe "tøff" i lyden, men tror vel ikke det ligger her. Den komboen har jeg hørt mange ganger med bra resultat.
    Gå inn i menyer på H/Kèn for å se om eq innstillinger står på 0 ( ihvertfall til du har akseptabel lyd ) Sjekk også andre parameter. Står den i en eller annen surroundmode for eks. Alle presatte påvirkninger fra forsterker må bort.
    Hva slags lydkilde bruker du ? En analogutgang fra dårlig lydkort på pc ell lign, ødlegger mere jo bedere utstyr du har.
    Det er mulig at oppgraderingen din på høytalere pluttselig avslører alle svakheter.
    Bruker du FLAC ell mp-3 ? Jo høyere kompresjon, jo dårligere lyd. De fleste mener at under 256 k, bør unngåes ved finlytting.

Om du spiller høyt, kan tynne høytalerkabler lage trøbbel, da de ikke kan håndtere srtømmengden du forsøker å sende i dem.

Den resterende kabelproblematikken orker jeg ikke å komme inn på. Da kommer målemafian med en gang.
    Mitt råd her er å forsøke med såkalt "bedre kabler".
    Til tross for at "det er ikke forskjell på kabler" kan det hende du får en overraskelse.

Det er mye mere å prøve, dette er vel enkle tips. Om noe er under pari for deg, ikke ta det ikke opp.
    Se om deg hjelper. Om ikke, er det sikkert andre som også har bra tips.
    Skal prøve å følge tråden din.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som problemer med matching. Bare et lite spm., Er de innspilt?

Jeg ville tatt de med i butikk, og hørt de på annen elektronikk. Kanskje litt tungvindt, men du vil finne god match. Og du kan jo ta med din reciver, og se om det er noe med rommet ditt som er gale.

Swans nevner jo dette med plassering, og viktig at du plasserer litt forskjellig, og ser om du merker noe forskjell.

Høyttalere er jo tross alt noe du bruker hver dag, så viktig at det er noe som ikke er en byrde, men glede 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme høytalerne selv. Det er koblet opp sammen med pioneer lx-52. Jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen at lyden er pappaktig, men hvis de ikke er innspilt kan det ha sammenheng med det.

Du spør om sand i kamrene. Forskjellen for meg med og uten sand (aluminiumsulfid) i kamrene var at bassen ble litt strammere.

Du får prøve litt frem og tilbake med forskjellige ting så finner du ut om du kan liker lyden i SA 1750 eller om de ikke passer dine ører.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke gjort noe så enkelt som å kjørt romkorreksjon på B&W og så byttet over til SA?

Spiller du med eller uten RK?

Har hatt H/K 235 og 1550 selv, og så forferdelig dårlig match var det ikke. Men f.eks. Primare fungerer mye bedre på disse.

De skal være ganske lette å plassere også, men kan med fordel trekkes noe lenger enn de anbefalte 10-30cm fra vegg. Ganske kraftig vinkling syntes jeg også var å foretrekke.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par gamle SA, 1130 tror jeg de heter. Hadde før HK hjemmekinoreciver og det var ikke noe særlig. Har nå denon pma 1500 og synes dette er mye ber. Er ikke sikkert SA og HK er den beste kombinasjonen

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par SA1150 som jeg brukte primare elektronikk på og det var veldig god match.

Var nå nylig og hørte på Hegel H200 + System Audio Explorer Master og dette var langt fra kjedelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært utenlands noen dager, så ikke fått svart før.

Papplyd var kanskje litt overdrevet, men jeg føler bare at lyden høres mer innestengt ut på SA1750 enn på B&W 604. Hvis jeg kun hører på SA1750, så er det ikke alltid jeg tenker på det etter en stund, men om jeg switcher mellom dem, så kommer det ganske tydelig fram.

Godt mulig det har litt med plassering å gjøre.

Har ikke romkorreksjon (men mulig stua mi hadde trengt det?).
    Kabler: Nordost Super Flatline Mk II (Kosta et par tusen)
    Skal være riktig fase. Sort er koblet til sort osv. (sjekket)
    Lydkilde: CD-Spiller (Nad C541), og Flac / Spotify (high bitrate).

Høyttalerne skal være innspilt tror jeg. Har ikke tatt tiden eller noe, og har ikke latt de gå lenge om gangen kun for å bli innspilt, men de bør ha gått godt over 100t. Skarpheten har dempet seg litt fra jeg fikk dem.

Oppdatering:
    Mens jeg prøvde å svare på denne posten, så begynte jeg å teste litt.. Prøvde høyttalerne på både NAD og HK da jeg fikk dem, men da var de ikke innspilt, og mente først at de spilte mye bedre på NAD, men så ble jeg usikker, og så har de endt opp med å stå tilkobla HK. Nå som jeg har hørt en del på dem tilkobla HK, og så bytta over til NAD-forsterkeren, så var det ingen tvil at de kommer til å forbli tilkobla NAD. Godt mulig at SA1750 drar endel nytte av ekstra kreftene (NAD C370 2x120W / 8 ohm).

Nå har jeg også skjønt hvorfor folk putter sand i SA høyttaleren

Testa HK, HK->NAD, og kun NAD. Men siden det skal brukes i surroundoppsett, så ble til å bruke HK delen med NAD som effektforsterker.

Lyden ble bedre, men skal fremdeles prøve litt ut med forskjellige plasseringer (og kanskje fase-forslaget). Har stor tro på at det sikkert er mulig å få til en enda bedre match også, og skulle gjerne testet ut Primare f.eks. Men om jeg finner enn veldig bra stereoforsterker, så vet jeg ikke hvor bra den blir i praksis hvis jeg kun ender med å bruke den som effekttrinn for en surround reciever likevel :/ Hadde vært greit om den hadde hatt to "main in" som man kunne byttet mellom hvilken forforsterker man ønsket å bruke.

Ellers må jeg si at HK forsterkeren blir utrolig varm selv om det bare er to kanaler i bruk, og kun kjører pre-out. Da snakker vi så varm at jeg har problemer med å holde hånda mi på den etter en stund. (Den har ca 3cm klaring over seg) Er dette vanlig? NAD forsterkeren min har ingen vifte, og har aldri blitt skikkelig varm så lenge jeg har hatt den.

SA 1750 vs B&W 604
    De har helt klart forskjellig lyd, men ikke helt klart å bestemme meg for hvem jeg liker best (Liker begge :/). Hadde ikke helt planlagt å ende opp med to sett fronthøyttalere i stua, men får bare være inntil videre.

Takk for alle tipsene her =)
    Om det skulle være noen flere, så er det bare å komme med dem.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt SA-1750. Selv hadde jeg de koblet til en Nad C372, senere en T.A.C rør forsterker. Utrolig lyd i disse. Selv bruker jeg Xindak høytaler kabler og Qed silver spiral kabler signal

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test de ut med Marantz

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blackh

Mens jeg prøvde å svare på denne posten, så begynte jeg å teste litt.. Prøvde høyttalerne på både NAD og HK da jeg fikk dem, men da var de ikke innspilt, og mente først at de spilte mye bedre på NAD, men så ble jeg usikker, og så har de endt opp med å stå tilkobla HK. Nå som jeg har hørt en del på dem tilkobla HK, og så bytta over til NAD-forsterkeren, så var det ingen tvil at de kommer til å forbli tilkobla NAD. Godt mulig at SA1750 drar endel nytte av ekstra kreftene (NAD C370 2x120W / 8 ohm).
    De krever nok litt effekt for å yte maks. Merker at lyden kan bli en anelse rotete når jeg spiller skikkelig høyt i mitt oppsett. Men det er så sjelden jeg spiller så høyt at det er et problem for meg, så enn så lenge kan jeg leve med det

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Oslo
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kicks
    De krever nok litt effekt for å yte maks. Merker at lyden kan bli en anelse rotete når jeg spiller skikkelig høyt i mitt oppsett. Men det er så sjelden jeg spiller så høyt at det er et problem for meg, så enn så lenge kan jeg leve med det
    Forskjellen var uavhengig av volum. Lyden ble rett og slett mer fyldig og åpen (i mine ører).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •