Trenger hjelp til brukthøyttalere til ca 15 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til brukthøyttalere til ca 15 000,-

Hei
    Jeg driver å snuser etter høyttalere for oppgradering. Nå har hatt mine første skikkelige høyttalere siden august, men selv om de spiller veldig bra, så skulle de gjerne ha vært enda litt bedre Nå har jeg Vienna Acoustics - Bach Grand.
    Før drev jeg dem med denon pma 2000ae, men nå byttet jeg forsterkeren mot en 840W & 840E. Jeg synes både bassen ble strammere, og mer definert enn før, vokalen kom også mer frem i lydbildet. Så jeg har lyst til å beholde forsterkersettet når jeg oppgraderer høyttalerne.
    De er Cambridge sin dyreste modell og har en effekt på 200W, så jeg tror det skal kunne drive de fleste normale høyttalere. Modellene jeg vurderer er de under.
    Grunnen til at jeg har satt opp noen bruktpriser er fordi enkelte merker ofte har en høyere bruktpris, som b&w.
    Hva jeg er ute etter: Egentlig mer av alt, jeg har lyst på høyttalere som er bedre enn de jeg har nå, spesielt når det kommer til vokalen.
    Jeg hørte på CM7 på HiFi-klubben, og de var veldig bra på vokal, men de manglet en del lenger ned, og dermed føltes lyden litt tynn.
    Jeg vil også ha høyttalere som er detaljerte, f.eks så hørte jeg på CM7 mot dm683, og jeg ble mer imponert over detaljene i lyden fra CM7.
    Er det noen av de modellene under som passer bedre til beskrivelsen enn andre?
    Det er Quartet og Synchrony One som jeg har på delt
    førsteplass. I stereophile fikk PSB knallkritikk, men i lyd og bilde så fikk de kun 4 av 6 på lyd. Noen som har noen erfaringer med
    denne høyttaleren? Eventuelt med flere av de under, som kan sammenlikne? Jeg bruker ca 80% på musikk og 20% på film. Dere kan godt komme med noen forslag, om det er noen "viktige" modeller som jeg har glemt, gjerne med tester eller brukererfaringer, men setter STOR pris på om det er erfaringer med de jeg allerede har sett på

Modell Bruktpris som jeg har sett
    PSB Synchrony One 16 000
    Triangle Quartet 15 000
    Monitor Audio GS20 9 000
    B&W CM9 15 500
    System Audio Explorer 15 000
    Dali Mentor 6 12 000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Div modeller fra Audio physics, dynaudio og kef kunne kanskje tas med. Og hvis du liker vienna har jo de flere dyrere modeller.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProAc skal heller ikke glemmes. D15 får du for rundt 9' og D25 rundt 15'. Meget habile saker begge to, men kresne på forsterker.

Hvordan opplever forresten trådstarter Vienna? Hadde selv et par Vienna Beethoven Baby Grand, hos meg ble lydbildet svært snevert i forhold til D25(som jeg har nå) og Pioneer S-3EX jeg hadde tidligere. Måtte derfor avhende Vienna etter en ukes tid. Men du verden for en finish det var på treverket....

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen får du et par MonoPulse A

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers

Catch; ingen norsk importør, de håndlages på bestilling, spør du på hifisentralen så finner du helt sikkert noen som har disse i ditt område slik at du får hørt på dem.

Svært mye høyttaler for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ett sett CM7 og en PV1 sub? fikk det jeg manglet når jeg la til pv1 for rock etc, men har oppgradert nå så da kunne du fått mitt sett for det budsjettet du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville jo tatt disse med i vurderinga da, veldig musikalske høyttalere med både trykk og detaljer i massevis.

Klipsch RF-63 Tilbud! -15% - Bass Brothers AS

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er andre ting enn merker/pris du burde tenke på når du skal kjøpe deg nye fronter.

Størrelse på rommet og plassering av høyttaler betyr mye.
    Om høyttaler blir stående tett mot frontvegg ville jeg valgt en høyttaler som har bassport i front og ikke på bakside.
    Ett lite rom og store høyttalere blir sjeldent bra. Mellomtone/diskant kan drukne i basstoner.

Om du har lytteposisjon veldig tett på frontrekka burde du unngå høye høyttalere med diskantplassering på toppen.

Kanskje det er mine Quartet du har sett på brukten?
    Jeg har ikke hørt de på annet enn parasound elektronikk, men synes de rocker veldig bra. God mellomtone og godt med detaljer & dynamikk uten overdreven bass.
    Spiller mye variert musikk, blues/rock/pop/hiphop/r&b og Quartet synes jeg er en god allrounder.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Quartet er en glitrende høyttaler, som desverre få har hatt sjansen til å prøve hjemme. Må ikke sammenlignes med de i serien under, da Genese serien er tunet annerledes enn minste serien.

Jeg gikk igjennom flere høyttalere til ca 30-40k før jeg enda opp på Quartet. Jeg kan ikke si at jeg har hatt i hus noe som spiller bedre, ivertfall ikke om du tar dere allround egenskaper med i betraktningen.

Har du annleding til å høre på desse høyttalerene du har ramsa opp?

Bor du i Akerskus/Østlandet så kunne du kanskje tatt deg en tur opp til meg. Jeg har Quartet koblet opp mot klasse A watt og med en rør hybrid forsterker.

Mvh Peter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Det er andre ting enn merker/pris du burde tenke på når du skal kjøpe deg nye fronter.

Størrelse på rommet og plassering av høyttaler betyr mye.
    Om høyttaler blir stående tett mot frontvegg ville jeg valgt en høyttaler som har bassport i front og ikke på bakside.
    Ett lite rom og store høyttalere blir sjeldent bra. Mellomtone/diskant kan drukne i basstoner.

Om du har lytteposisjon veldig tett på frontrekka burde du unngå høye høyttalere med diskantplassering på toppen.

Kanskje det er mine Quartet du har sett på brukten?
    Jeg har ikke hørt de på annet enn parasound elektronikk, men synes de rocker veldig bra. God mellomtone og godt med detaljer & dynamikk uten overdreven bass.
    Spiller mye variert musikk, blues/rock/pop/hiphop/r&b og Quartet synes jeg er en god allrounder.
    Det er godt med plass bak høyttalerne. Nå bor jeg i 40 kvm ettroms, men mye av plassen er på venstre side av høyttalerne, siden leiligheten er litt i vinkel. Det er rundt 3 m fra lytteposisjon til høyttalerne. Vet ikke hva som er regnet som kort. Men om jeg investerer i høyttalere, så vil man selvfølgelig ha noe man kan bruke vidre når man flytter. Nei, men nå har jeg sett din Quartet den jeg så var vel en på Strømmen som solgte, men den ligger ikke på hifisentralen nå lenger. Vet om to andre Quartet som ligger ute nå.

Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Hehe.. Quartet er en glitrende høyttaler, som desverre få har hatt sjansen til å prøve hjemme. Må ikke sammenlignes med de i serien under, da Genese serien er tunet annerledes enn minste serien.

Jeg gikk igjennom flere høyttalere til ca 30-40k før jeg enda opp på Quartet. Jeg kan ikke si at jeg har hatt i hus noe som spiller bedre, ivertfall ikke om du tar dere allround egenskaper med i betraktningen.

Har du annleding til å høre på desse høyttalerene du har ramsa opp?

Bor du i Akerskus/Østlandet så kunne du kanskje tatt deg en tur opp til meg. Jeg har Quartet koblet opp mot klasse A watt og med en rør hybrid forsterker.

Mvh Peter
    Jeg har mulighet til å høre på Mentor 6 og CM9 på Hifi-klubben i Marcus Thranes gate, jeg bor ikke så langt unna den. Noen butikker i Oslo som har Synchrony One? GS20 må man kanskje til hifi huset for å høre på?
    Jeg har ikke fått hørt på så veldig mye ennå, siden jeg hadde trang økonomi mens jeg tok bachelor og master, men nå som jeg tar doktorgrad så får jeg i det minste lønn

Jeg skal huske på tilbudet, kanskje jeg får dratt til Hifikubben i løpet av uka og hørt på litt mer, så jeg har bedre referansegrunnlag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •