Trenger innspill til sub; budsjett kr 3-4.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger innspill til sub; budsjett kr 3-4.000,-

Heisan!
    Da er 5.0 av Pioneer S-31 koblet opp mot Yamaha 767. Sikkert ikke "verdens beste anlegg" men det var et sju-mil-sprang i forhold til mitt gamle Bose Lifestyle system.

Ikke uforventet trenger jeg litt mer kraft i de dypeste tonene og ønsker meg en sub til å ta seg av dette.

XTZ har jeg hørt koblet opp med dynavoice M65, og er ikke veldig imponert. Mulig det var no galt med instillingene...

Fordeling av film og musikk er ca 70/30.

Foreløpige kanditater er:

Velodyne Impact-10, 10" Subwoofer - Sort - Sort
    XTZ 99 W10.16 sort Matt 10" | Surround.no - Høyttaler spesialisten (selv om jeg ikke helt er overbevist)
    SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS (det er kanskje denne jeg har mest lyst på - men er muligens litt kostbar)

Kan det være fare for at en SVS 12" vil drukne resten av anlegget?

Er selvsagt villig til å kjøpe brukt, da brukt gir "more for the gryn"!

Tips og forslag taes i mot med den største takk

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kikke etter en brukt SVS PB-10? ISD utgaven kan du komme over fra 2500,- og NSD fra rundt 3k. Om det er ISD eller NSD er ikke veldig nøye, uansett vil du få "much for the gryn".

Av de du har listet opp ville jeg sett bort fra den Velodynen, den spiller ikke spesielt dypt og veier heller ikke mange kilo, nmoe som tyder på en ikke alt for solid konstruksjon.

De har jo forresten en 12" versjon av den XTZen også som er en god kandidat synes jeg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Heisan!
    Da er 5.0 av Pioneer S-31 koblet opp mot Yamaha 767. Sikkert ikke "verdens beste anlegg" men det var et sju-mil-sprang i forhold til mitt gamle Bose Lifestyle system.

Ikke uforventet trenger jeg litt mer kraft i de dypeste tonene og ønsker meg en sub til å ta seg av dette.

XTZ har jeg hørt koblet opp med dynavoice M65, og er ikke veldig imponert. Mulig det var no galt med instillingene...

Fordeling av film og musikk er ca 70/30.

Foreløpige kanditater er:

Velodyne Impact-10, 10" Subwoofer - Sort - Sort
    XTZ 99 W10.16 sort Matt 10" | Surround.no - Høyttaler spesialisten (selv om jeg ikke helt er overbevist)
    SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS (det er kanskje denne jeg har mest lyst på - men er muligens litt kostbar)

Kan det være fare for at en SVS 12" vil drukne resten av anlegget?

Er selvsagt villig til å kjøpe brukt, da brukt gir "more for the gryn"!

Tips og forslag taes i mot med den største takk

Hvilken Xtz sub var det du hadde hørt opp mot M65? Jeg har 12" Xtz og samme høyttalere. Jeg tror det skal være vanskelig å finne noe som er bedre til samme pris. SVS går vel for å være bedre, men dog dyrere. Vet ikke hvordan Xtz 12" vil være i forhold til en SVS 10"?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk focal Chorus 700SW. En meget potent sub som ikke koster skjorta.

Sjekk brukten. koster ca 6000 ny. burde få den ned til 3500,- i dag. Har denne selv, spiller sammen med Monitor Audio Gold signature oppsett. Ingen kvalitetsforskjell. hørt folk med suber til 20000 si at slik bass vil jeg og ha. den er lynrask og slår hardt!

Hatt min i 3 år. uskkker på hva jeg skal ha neste gang da det er vanskelig å finne noe som spiller med samme trykk og snert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Hvilken Xtz sub var det du hadde hørt opp mot M65? Jeg har 12" Xtz og samme høyttalere. Jeg tror det skal være vanskelig å finne noe som er bedre til samme pris. SVS går vel for å være bedre, men dog dyrere. Vet ikke hvordan Xtz 12" vil være i forhold til en SVS 10"?
    Det var XTZ 10". Synes ikke det hørtes bra ut, men ut ifra alt det gode jeg leser om sub'n må det ha vært noe galt med tilkoblingene/innstillingene.

Han på Soundgarden skrøt av Velodyne Impact-10, og sa at den skulle være god til både film og musikk. Er det noen som har hørt denne, og kan gi meg enten en anbefaling eller en advarsel?

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dynavoice M-65 EX og XTZ W12.16 og jeg har absolutt ingenting negativt å si.. Den river ned ting som henger på andre siden av veggen :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har erfaring med Velodyne sine suber?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den suben og de sa det samme til meg og jeg er sykt fornøyd med den. Jeg hadde heller ikke hørt så veldig mange sub'er da, men har selv kommet opp med at det ikke er mye lyd som kommer under 30 hz uansett, så som han tidligere her nevner at den ruller av fort ville jeg ikke brydd meg om, det gjør ihvertfall ikke jeg. Jeg synes det beste med den, er som sagt at den er god til både musikk og film. I mine ører er det bedre at en subwoofer spiller bra på det området de dekker, enn at de skal strekke seg så langt ned som mange vil. Dessuten så liker jeg det faktum at bassrefleksporten er under sub'en, slik at bassen hjemme hos meg fordeles jevnt i rommet. I tillegg er den kjapp nok til å følge med mine Dali Ikon 6 mk2 og høyttalere som er bedre og dyrere enn det. På hifiklubben sa de at jeg måtte opp i 5-6000 for å få tak i en sub som kunne henge med mine ht, jeg dro hjem fra soundgarden med en sub til 3500 og et stort smil om munnen da jeg testet de hjemme. Uansett, så må du la de få litt tid til innspilling, så førsteinntrykket mitt var litt skuffende, men nå spiller den topp (synes jeg)

Synes tilslutt at det diggeste var at jeg kunne høre den før jeg kjøpte den

Mine preferanser når jeg skulle kjøpe sub var kort og godt at jeg ville ha en sub som dekket de dypere tonene og ta over der ht'ene mine slapp opp, som var kjapp nok til å følge med mine ht og som ikke var så utrolig stor. Den skulle også helst være under 4k også da, og da går blant annet svs bort fordi jeg hverken har mulighet for å lytte til de og at de er dyrere.

Vekt har ingenting med det å gjøre, til han som mente det her oppe et sted. Da vekt ikke beviser eller sier noe om teknologien i en høyttaler eller subwoofer. Det er en grunn til at man nå kan få gode sub'er i veldig små størrelser, nettopp fordi teknologi har gjort det mulig å flytte de mengder luft, og treffe de dype toner i en forholdsvis liten sub. Og han som sa det tenkte vel ikke over det faktum at når man skal se på et produkt er det viktig å se på produsenten også, og velodyne er en av verdens mest anerkjente og kjente subwoofermerker, og lager generelt ganske gode sub'er, det ligger ikke i deres tankegang å lage en sub uten noe futt i, med den bakgrunnen.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han på Soundgarden skrøt av Velodyne Impact-10, og sa at den skulle være god til både film og musikk. Er det noen som har hørt denne, og kan gi meg enten en anbefaling eller en advarsel?
    Det er selgers' jobb å skryte av produktene de har i butikkene.

Vekt har ingenting med det å gjøre, til han som mente det her oppe et sted. Da vekt ikke beviser eller sier noe om teknologien i en høyttaler eller subwoofer
    Hvordan kan du påstå at vekt ikke er relevant i et slikt spørsmål ??
    Om du bygger 2 kasser med identiske mål, den ene av pappesker og den andre av f.eks 22mm mdf... hvem av de ville spillt best med identisk element i ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også anbefalt å se etter brukt :-)
    En brukt sub til 7000 (som du gjerne får for 3000) vil nok spille bedre enn en ny xtz til 3000.

Har aldri hørt xtz selv, men om jeg ser på spesifikasjonene, går de ikke så veldig dypt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Det er selgers' jobb å skryte av produktene de har i butikkene.

Hvordan kan du påstå at vekt ikke er relevant i et slikt spørsmål ??
    Om du bygger 2 kasser med identiske mål, den ene av pappesker og den andre av f.eks 22mm mdf... hvem av de ville spillt best med identisk element i ?
    Du skjønte vell hva jeg mente? Hvis du leste litt lenger ned, det var en påstand, og når du legger fram en påstand så prøver jeg å underbygge den fra mitt ståsted. Mellom XTZ, SVS og Velodyne så er det ikke vekten som avgjør ytelsen ? Det var ihvertfall ikke vekten jeg så på da jeg kjøpte, men lyden som kom ut av dem.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan selv anbefale XTZ her, har dette selv, og til den prisen er det vel noe av det beste man får tak i

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både en Velodyne Impact 10 og en SVS PB10-NSD i huset.

Velodynen er helt grei den, men den kan ikke matche hverken trykket eller dybden til PB10. Sistnevnte går en hel oktav dypere (ned til ca. 20 Hz) og spiller med vesentlig mer trykk/punch. I tillegg virker PB10'en mer kontrollert.

Skulle egentlig bare mangle all den tid SVS'en er vesentlig større (volumet teller!) og har en dobbelt så kraftig forsterker.

Jeg ville mao. anbefale deg å se etter en PB10 på bruktmarkedet - tror du får vesentlig mer for pengene på den måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill. Min stue er på ca 27 m2. Mulig dette også har betydning for valg av sub (hva vet jeg).

Velodynen frister i og med jeg kan kjøpe den på Soundgarden i Tbg. Har heller ikke klart å finne no brukanes på brukten. Men, som DaButcher skriver, får jeg antakelig mer "bang for the gryn" på brukten. Får bruke litt mer tid, selv om jeg helst skulle hatt sub'n i går :-D

Så hvis noen kjenner noen som igjen kjenner noen, som skal selge en feilfri SVS til ca kr 3.000,-; ja, da er det bare å ta kontakt. Har også kikket på nettet etter; Focal Chorus 700SW, uten hell. Uten å vite bedre virker det som om denne er på høyde med SVS sine subber.

Hva med disse - er dette bare tull og tøys:

Jamo SUB 300 Subwoofer - Black - Black

Jamo SUB 800 Subwoofer - Sort høyglans - Sort høyglans

Tusen takk - igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Nå dukket det opp en svs pb-10 i Fredrikstad. Her akkurat kjøpt en og er veldig fornøyd, hadde jeg hatt penger så hadde jeg kjøpt denne også (2 er uansett bedre èn 1 sies det her)
    Men ikke misforstå jeg veldig fornøyd med den jeg har.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...4150&cat=last7

Denne du refererer til regner jeg med.

Hadde jeg bodd i Fredrikstadsområdet lurer på om ikke jeg ville prioritert med hard hånd og fått dette i hus. Synes det var en gunstig pris på det.

Og ang. spørsmål om PB-10 er bedre enn XTZ 12" så er svaret JA!!
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

Hadde jeg bodd i Fredrikstadsområdet lurer på om ikke jeg ville prioritert med hard hånd og fått dette i hus. Synes det var en gunstig pris på det.

Og ang. spørsmål om PB-10 er bedre enn XTZ 12" så er svaret JA!!
    Takker. Bor litt unna, så det blir litt kjeitete. Da vet jeg i alle fall hva jeg skal se etter:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

Ja det var den jeg tenkte på men siden jeg fikk min for ca 14 dager siden får det være med den så lenge:-|
    Å kona vet det vil bli handlet inn ett par RF-82 om ikke for lenge, så da får jeg klare meg med den jeg har.
    Hadde bare planer om RF-82 men så ble det både RC-62 og SVS pb-10

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Bor litt unna, så det blir litt kjeitete. Da vet jeg i alle fall hva jeg skal se etter:-D
    Jeg bor i Fredrikstad og kjøpte min fra en hyggelig fyr fra Bergen.
    Han pakket den inn og sendte det med en trailersjåfør som jeg hadde avtale med:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den antakelig solgt også...

Hva med de to alternativene ovenfor jeg har linket til? Er dette noe å satse på, eller er det XTZ som gjelder?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •