Nytt stero-anlegg, trenger hjelp! [ca. 4K]

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt stero-anlegg, trenger hjelp! [ca. 4K]

Hei!

Jeg har pga. rom plassering bestemt meg for å gå til innkjøp av et stero-anlegg og ikke et surround-anlegg (sofakrok i hjørnet einer seg dårlig når det skal være en høyttalere i hvert bakhjørne...). Jeg trenger derfor råd av dere som kan noe om dette.

Jeg ser altså etter noe som kan brukes til TV, film (via TVens USB-inngang), Xbox (HDMI) og musikk (det må på en eller annen måte være mulig å få spilt av musikk fra iPod eller PC). Det er også viktig at bassen er bra* da jeg hører mye på techno, dubstep, drum and bass osv. Den totale prisen skal om mulig heller ikke overskride 4000 (kan sikkert strekkes til 4500 om det har noe å si....)

Jeg har selv sett på dette høyttaler paret, da de skal ha god bass:
    Komplett.no - Jamo S606 gulvhøyttalere

Men nå er jeg heller ikke sikker på hva slags utstyr som trengs for å få alt til å fungere godt, så det er bare å komme med forslag om f. eks. to mindre høyttalere med senter osv.

Kort oppsummert fordi tråden er rotete:
    Trenger noe som spiller musikk, tv, film og xbox med god bass*, det kan være alle mulig kombinasjoner av utstyr, bare det ikke er surround (altså bakhøyttalere). Det må heller ikke gå over 4500.

(* med bra bass menes noe som spiller bedre enn TVen, og PCen som har en 1" subwoofer...)
    (Kabler osv. regnes ikke med på prisen, kun det som spiller/ trengs for å spille). Og hva trenger jeg av reciever / steroforsterker og lignende??

Er det spørsmål så bare still i vei, og på forhånd takk for alle svar!

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av MusikkNoob
    Hei!

Jeg har pga. rom plassering bestemt meg for å gå til innkjøp av et stero-anlegg og ikke et surround-anlegg (sofakrok i hjørnet einer seg dårlig når det skal være en høyttalere i hvert bakhjørne...). Jeg trenger derfor råd av dere som kan noe om dette.

Jeg ser altså etter noe som kan brukes til TV, film (via TVens USB-inngang), Xbox (HDMI) og musikk (det må på en eller annen måte være mulig å få spilt av musikk fra iPod eller PC). Det er også viktig at bassen er bra* da jeg hører mye på techno, dubstep, drum and bass osv. Den totale prisen skal om mulig heller ikke overskride 4000 (kan sikkert strekkes til 4500 om det har noe å si....)

Jeg har selv sett på dette høyttaler paret, da de skal ha god bass:
    Komplett.no - Jamo S606 gulvhøyttalere

Men nå er jeg heller ikke sikker på hva slags utstyr som trengs for å få alt til å fungere godt, så det er bare å komme med forslag om f. eks. to mindre høyttalere med senter osv.

Kort oppsummert fordi tråden er rotete:
    Trenger noe som spiller musikk, tv, film og xbox med god bass*, det kan være alle mulig kombinasjoner av utstyr, bare det ikke er surround (altså bakhøyttalere). Det må heller ikke gå over 4500.

(* med bra bass menes noe som spiller bedre enn TVen, og PCen som har en 1" subwoofer...)
    (Kabler osv. regnes ikke med på prisen, kun det som spiller/ trengs for å spille). Og hva trenger jeg av reciever / steroforsterker og lignende??

Er det spørsmål så bare still i vei, og på forhånd takk for alle svar!
    Går et stero anlegg på steroider???
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke, men stero-anlegg er vel at man kun har fronthøyttalere? (Altså et 2.1 system)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MusikkNoob
    Jeg aner ikke, men stero-anlegg er vel at man kun har fronthøyttalere? (Altså et 2.1 system)

han hinter muligens til at det heter stereo, ikkje stero8)

hvilken tv har du?, tror ikkje det er så mange stereoforsterkere med hdmi inn/ut ganger... da blir det litt vansklig å koble hdmi til den..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kamikaze-r
    han hinter muligens til at det heter stereo, ikkje stero8)

hvilken tv har du?, tror ikkje det er så mange stereoforsterkere med hdmi inn/ut ganger... da blir det litt vansklig å koble hdmi til den..

Åja, beklager

Men jeg har en helt ny TV fra Samsung, så den har sikkert bare nye koblinger.
    Men det er vel fortsatt mulig å bare bruke to høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, men om der er nok innganger på tv kan du bare koble alt igjennom den..
    lyden inn på forsterkeren tar du med optisk eller phono fra tven din..

skal det være nytt eller brukt da?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok gått for:

Dynavoice front
    XTZ SUB
    Denon reciever

ok dette ble 6 lapper da. Men du kan jo gå for en billigere sub, eventuelt en 8 tommer xtz så blir det 5 lapper, eller en av de andre merkene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til prisen vil jeg si at dette Onkyo annlegget fyller behovet: Onkyo Europe - HTX-22HDX Det kan bygges ut med bakhøytalere hvis en vil.

Vil påstå at dette er en del bedre enn mange andre plastikk "alt-i-ett annlegg" etter å ha hørdt på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Jeg går for Denon AVR1311 Receiver, men spørsmålet blir, hvilket av disse høyttalerparene er best (mest tanke på bass, da jeg dropper subwoofer):
    Jamo S 426
    eller Dynavoice F-6 EX?

Og er det mulighet for å koble en iPod til receiveren på en eller annen måte? (I så fall hvordan?)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville mye heller gått for Jamo S606 som du så på opprinnelig. Disse er i en helt annen klasse enn F6 og S426, som begge har minimal med bass.

Bladet hjemmekino skriver som S606:
    "Denne pakken består av høyttalere som er solid bygget, med tunge kabinetter og god finish. Skal man først ha gulvstående høyttalere er de faktisk også ganske stilige og har et ganske lite fotavtrykk.
    De har en imponerende bestykning med et ekstra bass-element også i siden på fronthøyttalerne.

Stereo
    Disse høyttalerne utmerket seg med en veldig ryddig lyd. Det er få resonanser som gjør at høyttalerne slipper igjennom veldig mye detaljer, og det er god tyngde i bassen. Det ekstra elementet i siden på høyttaleren gir også uvanlig god tuyngde i mellombassen. Det mangler litt oppløsning i de dypere frekvensene, men Jamo imponerer med et stort og fyldig lydbilde. Bassen er litt myk, og snill, men er allikevel brukbart kontrollert. Klangbalansen er nøytral og høyttalerne er veldig lette å like. De gulvstående høyttalerne har en passe avbalansert diskant, avslappet dynamikk og en akkurat passe energisk mellomtone.
    Totalinntrykket er at dette er bra, og for avspilling av musikk er dette veldig mye og god lyd for pengene."

Jeg har selv 5.0 pakken med de samme frontene, og det rister godt i rommet også under film. Selvfølgelig klarer de ikke å matche en dedikert sub, men jeg ville mye heller ha investert i solid stereo og utvidet når du har bedre plass. Dette er uansett gode, allsidige høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •