Mindre effekt til front ved stereo kontra surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mindre effekt til front ved stereo kontra surround?

Jeg har 5.1 oppsett, jeg legger merke til at så fort jeg slår av surround og bruker kun front høyttalerne så får dem mer kraft (spesielt mer BASS) en hvis jeg kjører 5.1. Dette skyldes mindre effekt til høyttaleren ikke sant? en fyr mente på at det hadde noe med at 5.1 oppsett er anderledes en stereo og derfor så vil ikke høyttalerne få samme frekvens område å jobbe med (lavere frekvens) pga sub i et slik oppsett er ansvarlig for de lavere frekvens. Jeg personlig mener at det er total feil pga høyttalerne får en kombinasjon av strøm og spenning som gir en bestemt effekt. Denne effekten reduseres fra 2.1 oppsett til 5.1 oppsett (vet ikke om x.1 betyr ekstra sub - men dere skjønner poenget. stereo kontra surround)

Det har ingenting med at receiveren magisk nok reduserer effekten til de lavere frekvensene (som jeg teknisk ser på som umulig btw.)(edit: Ok jeg kan forestille meg at det går an å ha et slags delefilter system teknisk sett i en forsterker// men tror neppe det er hva som skjer i dette tilfelle..)

Så til tross for min ekstreme begrensede kunnskap base så argumenterer jeg for at dette sier at receiveren ikke gir nok effekt til høyttalerne under 5.1 som er tydelig når man hører forskjellen fra 2.1 til 5.1 på trykket, bassen etc fra front høyttalerne...

Jeg kjedet meg og tenkte skulle poste dette som et spørsmål. Svar settes pris på.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daath144
    Jeg har 5.1 oppsett, jeg legger merke til at så fort jeg slår av surround og bruker kun front høyttalerne så får dem mer kraft (spesielt mer BASS) en hvis jeg kjører 5.1. Dette skyldes mindre effekt til høyttaleren ikke sant? en fyr mente på at det hadde noe med at 5.1 oppsett er anderledes en stereo og derfor så vil ikke høyttalerne få samme frekvens område å jobbe med (lavere frekvens) pga sub i et slik oppsett er ansvarlig for de lavere frekvens. Jeg personlig mener at det er total feil pga høyttalerne får en kombinasjon av strøm og spenning som gir en bestemt effekt. Denne effekten reduseres fra 2.1 oppsett til 5.1 oppsett (vet ikke om x.1 betyr ekstra sub - men dere skjønner poenget. stereo kontra surround)

Det har ingenting med at receiveren magisk nok reduserer effekten til de lavere frekvensene (som jeg teknisk ser på som umulig btw.)(edit: Ok jeg kan forestille meg at det går an å ha et slags delefilter system teknisk sett i en forsterker// men tror neppe det er hva som skjer i dette tilfelle..)

Så til tross for min ekstreme begrensede kunnskap base så argumenterer jeg for at dette sier at receiveren ikke gir nok effekt til høyttalerne under 5.1 som er tydelig når man hører forskjellen fra 2.1 til 5.1 på trykket, bassen etc fra front høyttalerne...

Jeg kjedet meg og tenkte skulle poste dette som et spørsmål. Svar settes pris på.:-D
    hei,
    Det er vanskelig å gi deg konkret svar på det her.
    Selvsagt vil recieveren ha mer strømreserver i strømforsyning, i stereodrift.
    Men det stemmer også som kompisen din sier, dvs.:
    Det er andre EQ den bruker, med mindre du tester All CHannel Stereo vs Stereo. 5.1 og stereo er noe helt annet mtp. lyd, frekvenser, m.m.

En annen ting er at om du har fronter som har veldig høy følsomhet, men center og bakhøyttalere med lav følsomhet, vil du få en "boost" ved å deaktivere de. pga. da vil frontene ta over dialog også.

Centerhøyttaler er en ganske viktig komponent.. Jeg kjører heller 2.1, enn 5.1 med dårlig center og dårlige bakhøyttalere.

Kanskje noen mer konkrete svar kan komme, om du sier hvilken reciever du har, hvilke høyttalere (watt, følsomhet, modell, etc)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter: Yamaha NS-C444 2-Way Center Channel Speaker,

Product Features

* 5-inch PDM cone woofers and 1-inch aluminum dome tweeter
    * Waveguide horns reduce reflected sound while directing more sound waves to your ears
    * 100 watts nominal power; 250 watts music power
    * Monster Cable internal wiring ensures clean, clear signal
    * Measures 10-1/4 by 7-1/2 by 8-3/8 inches (width by height by depth)

Technical Details

* Brand Name: Yamaha
    * Model: NS-C444
    * Color Name: Black
    * Speaker Type: Center channel speaker
    * Speaker Amplification Type: Passive
    * Speakers Maximum Output Power: 250 Watts
    * Speakers Response Bandwidth: 65 - 35000 Hz
    * Speaker Connectivity: Wired
    * Depth: 8.38 inches
    * Height: 7.5 inches
    * Width: 20.25 inches
    * Weight: 16.0 pounds
    * Warranty: 2 years warranty

Reciever; krf-X9090d..

Front: proson JWS, 300W, 4OHM,, Proson - Proson Event 10

Proson front høyttalere er 10 år eldre en dem jeg linker til, jeg vet veldig lite om dette, regner med følsomhet har noe med hvor vanskelig det er å drive høyttalere. Hvis du kort kunne forklare hadde vært fint.

Jeg skal om en måned anskaffe meg; Jamo S606.

Kjører 2 aktive pc høyttalere bak, som en nødløsning.. så lenge.. tenkte på disse; Dynavoice Magic FX-4

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke uvanlig at en receiver gir mer effekt i 2 kanaler enn i 5. Siden alle kanalene deler strømforsyning blir det mindre strøm til hver enkelt kanal jo flere kanaler som er i drift.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •