På utkikk etter sub til min hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På utkikk etter sub til min hjemmekino

Hei,

jeg er for tiden på utkikk etter en passende subwoofer til min hjemmekino.

Specs:
    Denon AVR 2310
    Dali Concept 8
    Dali Concept center
    Dali Lektor 2
    Cambridge Audio DacMagic
    NAD C 275BEE

Til film synes jeg oppsettet fungerer veldig bra, men til musikk kunne jeg gjerne tenkt meg litt mer trøkk. Rommet det står i er en kombinert stue/kjøkken og sett ovenfra er det formet som er rektangel hvor hjemmekinoen står i ene halvdelen av rommet. Ca 28 kvadratm.

Trenger litt innspill på hvilken sub som vil passe inn med det lydbildet jeg har nå, samtidig som den ligger i prisklasse 2-7000 kr. Slik jeg har forstått det, er det forskjellig hvilke suber som passer til film og hvilke som passer til musikk. Da prioriterer jeg musikk, siden oppsettet fungerer fint til film pr.d.d.

Hvis jeg hører på musikk pleier jeg å kjøre lyden gjennom DAC'en, men den begrenser seg vel bare til stereo? Hvordan får jeg med suben her da?

Noe info jeg har glemt da?

På forhånd takk.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kikket litt på Dali Lektor sub, Xtz (surround.no) eller Svs (Lsound.no), har hørt mye godt om disse subbene så du tråkker ikke feil med dem.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler xtz selv her. Funker.bra på musikk. Hvis du skal Ha ordentlig musikk sub, sjekk ut rhytmik audio subber, de er nok utrolig musikalske ifølge kjente folk her inne på forumet. Koster vel rundt 7/8 lapper til norge.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har opp imot 7k å bruke ville jeg kjøpt meg en XTZ sud også kjøpt meg en større å bedre senter, Dali C Senter er ikke mye å skryte av må jeg si...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg ville kikket litt på Dali Lektor sub, Xtz (surround.no) eller Svs (Lsound.no), har hørt mye godt om disse subbene så du tråkker ikke feil med dem.
    +1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rel - Focal

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt mye bra om Xtz, fått mye bra karakterer i Lyd&bilde. Vurderer og kjøpe en slik selv.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv med XTZ 12" og er meget fornøyd med den. Mange ganger jeg fyrer opp, har ikke fått den til å gi seg heller! så jeg kan si "mye sub for lite penger" er litt sen.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs er tingen, da kommer du IKKE til å angre om du skal se film. anger ikke et sec på de jeg har kjøpt, vil bare ha mer å mer..

som i mitt tilfelle, så hadde jeg ikke hørt svs før jeg kjøpte det, om det kan på ingen måte sammenlignes med "vanlige" suber som eks cw. de spiller dyyypt og pent, selv til musikk med hardt trykk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt en grei tommelfingerregel her, blant enkelte på forumet og det er at 10" er best til musikk, mens 12" og oppover funker best til film. SÅ med det i bakhodet så ville jeg gått for en 10" fra enten svs, Xtz ELLER velodyne som jeg selv har, liker den veldig godt og synes den fungerer like bra til musikk som til film, går ikke så dypt, men likevel så tror ikke jeg det er så mye musikk under 30 hz, men det er noe jeg tror. Prisen er heller ikke gæærn

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er utrolig bra og god for prisen til musikk. 10 tommerne er rimeligst og raskest... altså de holder bra følge med anlegget i musikken...

SVS går for å ha best trøkk, men er best til film fordi de ikke er så raske...

Til musikk er mindre raske elementer best. 10 tommer feks..

Vil du ha større element feks12 så er det vært å sjekke ut XTZs nye ICE suber, de går for å ha enda bedre trykk, er raskere og gode på musikk og film...

Jeg ville satset på to 10 tommere om jeg skulle kjøpt suber idag, skal selv gå fra 12 tommer til to XTZ Seas 10 tommere...

XTZ er geniale til musikk synes jeg, iallefall for den latterlige lave prisen er de det største kuppet..

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg XTZ.Har 12" selv og den fungerer bra til både film og musikk selv om jeg som regel ikke bruker sub til musikk.

Og jeg hadde en SVS sb12 plus før, til ca 7k, og XTZ knuser den på alle måter i stua mi ihvertfall.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Kan anbefale deg XTZ.Har 12" selv og den fungerer bra til både film og musikk selv om jeg som regel ikke bruker sub til musikk.

Og jeg hadde en SVS sb12 plus før, til ca 7k, og XTZ knuser den på alle måter i stua mi ihvertfall.
    Utenom musikalitet kanskje ? Har testet XTZ-en og hørt den flere ganger.Pluggene mangler så begge portene må stå åpne,og mulig jeg er overkresen,men synes den er ubrukelig til musikk.Mye trøkk og den var veldig god til PS3 bruk.
    Har 2 stk SVS SB12NSD liggende (solgt til Kekka).Synes de er vesentlig bedre til musikk.Ikke det samme trykket fra SVS-en kontra XTZ-en og SVS-en er dyrere,men da er i tilfelle den nye serien bedre enn den gamle SB12PLUS.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Utenom musikalitet kanskje ? Har testet XTZ-en og hørt den flere ganger.Pluggene mangler så begge portene må stå åpne,og mulig jeg er overkresen,men synes den er ubrukelig til musikk.Mye trøkk og den var veldig god til PS3 bruk.
    Har 2 stk SVS SB12NSD liggende (solgt til Kekka).Synes de er vesentlig bedre til musikk.Ikke det samme trykket fra SVS-en kontra XTZ-en og SVS-en er dyrere,men da er i tilfelle den nye serien bedre enn den gamle SB12PLUS.
    Litt vanskelig å skjønne hva du mener her. Men hadde du ikke pluggene så er jo det helt feil å gi noen test på Xtzen. Pluggene er jo til for at du skal kunne tune den etter det rommet du er i.

For musikk så er det etter hva jeg har erfart i mitt rom alltid best med i det minste en plugg i, for film går det greit uten. Det samme gjelder så å si absolutt alle andres rom også som jeg har sett.

Du er nok ikke overkresen, det er nok bare du som har oppdaget at rommet du er i krever en eller to plugger for musikk.

Har du ikke plugger så går det veldig greit å lage heimelaga plugger. Bare finn noe Glava isolasjon, eller en pute eller madrass du massakrerer, bunt med sokker funker også om du ikke har annet, rett og slett noe tøy..

12" kunne godt vært litt raskere mtp fronthøytalerne de gjerne skal holde følge med. Fortsatt er nok Xtz å foretrekke på musikk og SVS til film..
    Hold øyne opne for den nye XTZ Ice suben, den er raskere, går dypere og har mer kraft...

Du får foraldel også bedre raskere og dypere suber enn dette, men da må du nok betraktelig opp i pris. Iforhold til dette så er Xtz og SVS suverene price/performance.

Man kan faktisk få meget bra bass rimelig uten å ty til de rimeligste løsningene, som har den rumlelyden man IKKE ønsker.

Eller lyder fra elementet fordi forsterkern er altfor svak. Det er brukbart for de med veldig begrenset budget kanskje...

men XTZ og SVS er way up there i forhold med massive effektreserver og solide kabinetter fortsatt til relativt budgett priser...

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    +2

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Hifi-klubben i dag og fikk høre litt film med/uten sub, samt musikk med/uten sub og fikk litt inntrykk av forskjellen.

Hørte på Dali sin concept 12" da jeg var innom og synes det var en forskjell, spesielt til film, men kunne ønsket meg mer trøkk i musikken.
    Slik jeg opplever anlegget mitt nå, så må jeg ganske opp i lydniva før det trøkker skikkelig fra seg, men da er diskanten ganske skjærende, etter min mening. Dette håper jeg skal bedre seg ved at jeg får litt mer tyngde i bunn hvis jeg går til anskaffelse av subwoofer.

Filmopplevelsen vil nok løfte seg betraktelig "uansett" hvilken sub jeg går for.
    Akkurat nå heller jeg mest mot XTZ sin 12", litt synd at den ikke går an å høre noe sted i nærheten (Bergen).

Tar nok en avgjørelse ila de neste ukene, så får jeg se hva jeg går for.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg sub i går, ble en Velodyne Impact 10, til den nette sum av 2200,-
    Veldig fornøyd sålangt, den må gjerne spilles litt inn, men filmopplevelsen er en helt annen.

Så kommer spørsmålet, hvordan får jeg brukt denne i stereo?

Har prøvd det meste, sette frontene til small, sette subsignalet til LFE + Main, men når jeg skifter over til stereomode så er ikke subben med. På receiver displayet kan jeg se hvilke høyttalere som er i bruk, men i stereo er det som sagt bare frontene som spiller, jeg ville gjerne hatt med suben for å få litt ekstra dybde her.

Noen tips til hvilke innstillinger e.l. jeg kan prøve?

Oppsettet er som nevnt slik som i 1. post.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke DSP-er har du på 2310-en din? Såvidt meg bekjent skal "Stereo" (ikke Direct) ta med en eventuell subwoofer slik at du får 2.1. Har du prøvd alle Stereo-moduser?

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PetterTho
    Var innom Hifi-klubben i dag og fikk høre litt film med/uten sub, samt musikk med/uten sub og fikk litt inntrykk av forskjellen.

Hørte på Dali sin concept 12" da jeg var innom og synes det var en forskjell, spesielt til film, men kunne ønsket meg mer trøkk i musikken.
    Slik jeg opplever anlegget mitt nå, så må jeg ganske opp i lydniva før det trøkker skikkelig fra seg, men da er diskanten ganske skjærende, etter min mening. Dette håper jeg skal bedre seg ved at jeg får litt mer tyngde i bunn hvis jeg går til anskaffelse av subwoofer.

Filmopplevelsen vil nok løfte seg betraktelig "uansett" hvilken sub jeg går for.
    Akkurat nå heller jeg mest mot XTZ sin 12", litt synd at den ikke går an å høre noe sted i nærheten (Bergen).

Tar nok en avgjørelse ila de neste ukene, så får jeg se hva jeg går for.
    feil post!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Hvilke DSP-er har du på 2310-en din? Såvidt meg bekjent skal "Stereo" (ikke Direct) ta med en eventuell subwoofer slik at du får 2.1. Har du prøvd alle Stereo-moduser?
    Bruker en Harmony One fjernkontroll, de jeg bruker til vanlig er Cinema en som heter Direct/Stereo, i tillegg er det PureDirect og noen andre.

Altså, det som er tilgjengelig er:
    ModeCinema - brukes
    ModeDirect/Stereo - brukes
    ModeMusic - brukes ikke
    ModePureDirect - brukes ikke
    ModeSimulation - brukes ikke
    ModeStandard - brukes ikke

Fikk det av en eller annen grunn til nå, nå dukker suben opp når jeg har i ModeDirect/Stereo, så da har jeg 2.1.

Satt opp delefrekvensen fra receiveren til suben litt, holder fremdeles på å stille litt, men nå funker det greit til både musikk og film, må bare stille litt på volumet hvis jeg skal se film, da jeg liker litt mer bass til film.

Har sett litt rundt etter tips til hvordan man bør stille suben, men fant vel egentlig tilslutt ut at jeg stiller den slik at jeg liker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •