Høyttalerinvestering for "fremtiden" - Palladium etc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerinvestering for "fremtiden" - Palladium etc.

Dette blir jo nok en nye-høyytalere-tråd, men jeg har ikke funnet så mye informasjon om nettopp det jeg er ute etter, så jeg tar sjansen på en ny.

Jeg vurderer altså sterkt å investere i nye høyttalere om dagen. Jeg har også lyst til å gjøre det litt skikkelig denne gangen og dermed bli sittende med noe jeg (forhåpentligvis) kan slå meg til ro med i flere år. Jeg ser dermed også for meg å bruke endel kroner på dette denne gangen, og utgangspunktet for hele oppgraderingsønsket har nok vært Klipsch Palladium-serien, og da den minste av disse til rundt 60.000. Disse har et utseende jeg har falt veldig for, men la det være sagt at jeg aldri har hørt den spille. Derfor er jeg interessert i å få høre litt om det er noen som har det, og kan si litt om inntrykket av disse når det gjelder egenskaper, lydsignatur osv. Jeg har forøvrig funnet relativt lite omtale av disse Palladiumene jevnt over, også her på forumet.

Jeg er også åpen for andre forslag i det prisleiet jeg har lagt meg på, og det er veldig interessant hvis noen har et sammenligningsgrunnlag for eksempel opp mot Palladium. Sonus Faber Cremona M er for eksempel en annen kandidat.

Jeg er forøvrig klar over at lyd er subjektivt og at jeg selvsagt må høre høyttalerne selv, men det er likevel interessant å få noen innspill i jakten. Det er vel sannsynlig at jeg må investere i effekt også, men jeg tenkte vel her at fokuset kunne være høyttaler.

Utseende på høyttalerne er altså temmelig viktig, og jeg er ute etter noe i Palladium-leiet, ikke et abstrakt kunstverk.

På forhånd takk for innspill

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    og dermed bli sittende med noe jeg (forhåpentligvis) kan slå meg til ro med i flere år
    Ønsketenkning! OGS er en evigvarende sykdom

*OGS - OppGraderingsSyken, (også kjent som byttepesten) forårsaker evig trang til å prøve nytt hifi-rallemikk.
    Kan ikke kureres, men kortvaring lindring oppnås ved enorme kirurgiske inngrep i sparekontoen.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ønsketenkning! OGS er en evigvarende sykdom

*OGS - OppGraderingsSyken, (også kjent som byttepesten) forårsaker evig trang til å prøve nytt hifi-rallemikk.
    Kan ikke kureres, men kortvaring lindring oppnås ved enorme kirurgiske inngrep i sparekontoen.
    Jeg sa da ikke at jeg aldri kommer til å oppgradere igjen, men jeg veit jo faktisk at det er mulig å ha høyttalerne sine i opptil flere år (har prøvd)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, har allerede begynt tenke på dette steget selv, selvom jeg har noen flere år med sparing fremover, i mitt tilfelle står det nok mellom, klipsch palladium, monitor pl 300, swans f2.2 eller lignende. Har også tittet litt på dali sine dyrerere modeller og B&W.

De jeg syns virker mest interresante er Klipsch og monitor, men har ikke hørt noen av de to :P

Uansett, når det er snakk om så mye penger som skal brukes hadde jeg aldri kjøpt noe uten at jeg hadde hørt på de først

men du kan jo ta en titt på de jeg nevnte monitor ser jo helt sykt pen ut i tillegg syns nå jeg

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du i utgangspunktet er fornøyd med Dali, kan du jo se på Euphonia/Helicon.

Flesker du til så er B&W 803D innen rekkevide.

Monitor Audio lager mye bra. Hva med dipol? Jamo 907

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Jamo R 907

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton Vento Reference 5 og 7 får mye skryt. Kraftig nedsatt pris hos BMH for tida.

The Reference - Handmade by CANTON | HOME

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Canton Vento Reference 5 og 7 får mye skryt. Kraftig nedsatt pris hos BMH for tida.

The Reference - Handmade by CANTON | HOME
    har selv også tittet litt på disse, de ser også utrolig fine ut. Men har ikke sett at de har en dedikert senter, i mitt tilfelle hadde jeg likt at serien hadde en egen dedikert senter i tillegg, men jeg er kanskje litt for mye optatt av estetikk i tillegg.

Men når man er inne på tema, hvis man skal bygge en dedikert hjemmekino, vil man få mye mer ut av screening høytalere, ala jbl, alcon, jamo etc en det man vil få ut av en serie fra feks klipsch palladium, swans osv?

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ht

Dette blir jo nok en nye-høyytalere-tråd, men jeg har ikke funnet så mye informasjon om nettopp det jeg er ute etter, så jeg tar sjansen på en ny.

Jeg vurderer altså sterkt å investere i nye høyttalere om dagen. Jeg har også lyst til å gjøre det litt skikkelig denne gangen og dermed bli sittende med noe jeg (forhåpentligvis) kan slå meg til ro med i flere år. Jeg ser dermed også for meg å bruke endel kroner på dette denne gangen, og utgangspunktet for hele oppgraderingsønsket har nok vært Klipsch Palladium-serien, og da den minste av disse til rundt 60.000. Disse har et utseende jeg har falt veldig for, men la det være sagt at jeg aldri har hørt den spille. Derfor er jeg interessert i å få høre litt om det er noen som har det, og kan si litt om inntrykket av disse når det gjelder egenskaper, lydsignatur osv. Jeg har forøvrig funnet relativt lite omtale av disse Palladiumene jevnt over, også her på forumet.

Jeg er også åpen for andre forslag i det prisleiet jeg har lagt meg på, og det er veldig interessant hvis noen har et sammenligningsgrunnlag for eksempel opp mot Palladium. Sonus Faber Cremona M er for eksempel en annen kandidat.

Jeg er forøvrig klar over at lyd er subjektivt og at jeg selvsagt må høre høyttalerne selv, men det er likevel interessant å få noen innspill i jakten. Det er vel sannsynlig at jeg må investere i effekt også, men jeg tenkte vel her at fokuset kunne være høyttaler.

Utseende på høyttalerne er altså temmelig viktig, og jeg er ute etter noe i Palladium-leiet, ikke et abstrakt kunstverk.

skal jeg ha lagt så mye i ht ville jeg gått for snickers sine srm

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 804 spiller fantastisk! I mine ører i hvertfall

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørte på SRM på horten messen tror jeg. Var veldig bra lyd det

Ingen som vet om Screening er bedre i en dedikert kino en slike high end serier som dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kablang
    Canton Vento Reference 5 og 7 får mye skryt. Kraftig nedsatt pris hos BMHfor tida.
    BMH?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    BMH?
    hehe, ikke vet jeg? :P canton selges vel på njal.no om jeg ikke tar feil?

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hehe, ikke vet jeg? :P canton selges vel på njal.no om jeg ikke tar feil?
    BMH er Bergens Musikkhandel. Jeg var i kontakt med Njål for en liten stund siden i forbindelse med at jeg faktisk var interessert i å høre noen av disse reference-produktene. Det virker derimot som om det er utgående modeller, og at de ikke produseres lenger. BMH i Berger hadde kjøpt opp nesten hele lageret til Njål av Canton reference, og det eneste han hadde til demo var den lille 9'ern. Dette gjorde også at interessen min for Canton reference dalte noe. Jeg er ikke helt komfortabel med utgående modeller slik som det her. Prisene BMH opererer med er derimot svært gode, og de gjenspeiles altså i at modellene visstnok forsvinner snart.

Når det gjelder valg av høyttaler må jeg innrømme at det som betyr aller mest for meg er det estetiske. Dette skal være en stuehøyttaler, og da må jeg like utseende på den. Når det er sagt er det selvsagt også slik at en pen høyttaler som ikke tilfredsstiller meg lydmessig er akkurat like uaktuell som en estetisk stygg høyttaler. Derfor henger nok de to tingene veldig tett sammen. Det er viktig med en eierglede både når det gjelder det estetiske og det lydmessige. Jeg har ikke hørt så mange av disse topp-modellene enda, så derfor tenkte jeg det var litt gøy å høre med folk med erfaringer hadde å si. Jeg "forelsket" meg nok litt i utseende til Palladium, men jeg kjøper jo ikke en høyttaler bare for å se på den, men det regner jeg jo faktisk med at folk skjønner helt av seg selv

Dali Helicon har jeg også sett på, og ja, det er absolutt en visuelt interessant høyttaler på samme måte som B&W 804. Men er det noen som kan si noe om egenskapene til disse hva bass, mellomtone, diskant osv. angår? Monitor Audio vil også bli sjekket ut nærmere. Og hva med SA Master Explorer forresten? Leverer den med sine forholdsvis små elementer sammenlignet med de andre? SRM som det blir snakket om her må jeg innrømme jeg virkelig ikke aner hva er. Er det snakk om aktive høyttalere?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

srm

BMH er Bergens Musikkhandel. Jeg var i kontakt med Njål for en liten stund siden i forbindelse med at jeg faktisk var interessert i å høre noen av disse reference-produktene. Det virker derimot som om det er utgående modeller, og at de ikke produseres lenger. BMH i Berger hadde kjøpt opp nesten hele lageret til Njål av Canton reference, og det eneste han hadde til demo var den lille 9'ern. Dette gjorde også at interessen min for Canton reference dalte noe. Jeg er ikke helt komfortabel med utgående modeller slik som det her. Prisene BMH opererer med er derimot svært gode, og de gjenspeiles altså i at modellene visstnok forsvinner snart.

Når det gjelder valg av høyttaler må jeg innrømme at det som betyr aller mest for meg er det estetiske. Dette skal være en stuehøyttaler, og da må jeg like utseende på den. Når det er sagt er det selvsagt også slik at en pen høyttaler som ikke tilfredsstiller meg lydmessig er akkurat like uaktuell som en estetisk stygg høyttaler. Derfor henger nok de to tingene veldig tett sammen. Det er viktig med en eierglede både når det gjelder det estetiske og det lydmessige. Jeg har ikke hørt så mange av disse topp-modellene enda, så derfor tenkte jeg det var litt gøy å høre med folk med erfaringer hadde å si. Jeg "forelsket" meg nok litt i utseende til Palladium, men jeg kjøper jo ikke en høyttaler bare for å se på den, men det regner jeg jo faktisk med at folk skjønner helt av seg selv

Dali Helicon har jeg også sett på, og ja, det er absolutt en visuelt interessant høyttaler på samme måte som B&W 804. Men er det noen som kan si noe om egenskapene til disse hva bass, mellomtone, diskant osv. angår? Monitor Audio vil også bli sjekket ut nærmere. Og hva med SA Master Explorer forresten? Leverer den med sine forholdsvis små elementer sammenlignet med de andre? SRM som det blir snakket om her må jeg innrømme jeg virkelig ikke aner hva er. Er det snakk om aktive høyttalere?

Monitor med bunn og presisjon.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen plass du kan få hørt Palladium P-37F? Det er jo noen på forumet her som har dem...

Hele Palladium serien har en lydmessig annen karkter enn resten av Klipsch sitt sortiment. De er klart mer "hi-fi" men har samtidig rockefoten intakt. Mellomtonen er (tror jeg) det mest forbedrede området ift reference serien, med høyere troverdighet/transparans. Kabinettløsningen er langt dyrere enn for de rimelige seriene, og bør legge til rette for mindre resonanser også nedover i frekvensområdet.

P-37f har for øvrig fått fremragende tester i både Audio og Stereoplay i Tyskland.

Nå er denne serien fremdeles i produksjon, men siden Reference serien ble fornyet nå nylig, så kan det være at Palladium er neste til å bli fornyet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Palladium P-37 står i demo rommet til Oslo Hi-Fi Center

Kanskje resonans lyd og bilde har den i demo ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonans har hatt P17b stående - vet ikke om de er der fremdeles.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassbrothers i Sandnes ?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten sett at det ligger et par med brukte Kef Reference 203/2 i valnøtt til salgs på et annet forum. Det er definitivt noe jeg ville hørt på i denne prisklassen!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fremtiden

overskriften din er "Høyttalerinvestering for "fremtiden"

da bør du seriøst vurdere snickers is sine srm. han mer eller mindre skreddersyr den til deg utifra dine ønsker, hvis jeg har forstått det riktig

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •