Senter - et område det syndes med

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter - et område det syndes med

Det som forundrer meg er at mange legger mye penger i solide anlegg, store gode høyttalere og amper, men senter høyttaleren står sjelden i stil til resten.

How come?? :-?

Selv velger jeg å kjøre full range også til senter hvor faktisk enormt mye informasjon formidles på film. Om det virket? Take a guess!! :-D
    Vedlegg 75678

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg. Dette har irritert meg i lang tid.

Selv har jeg også en killer med 10 stykk 10" elementer.

Me like

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler vell gjerne litt om plass som er tilgjengelig.
    Det er heller ikke det peneste å ha en enorm senter i en stue f.eks.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Helt enig med deg. Dette har irritert meg i lang tid.

Selv har jeg også en killer med 10 stykk 10" elementer.

Me like

10 stk 10" elementer??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. 2 stykk skulle det være.... Hehe. Beklager den.
    Ligger bilder av den pp min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centeren i surround er vel en av de viktigeste høyttalerene ja . Mange som også ikke kjører dem i large... det er ofte feil nr 1 på mange centere!!!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Centeren i surround er vel en av de viktigeste høyttalerene ja . Mange som også ikke kjører dem i large... det er ofte feil nr 1 på mange centere!!!
    Jeg vil påstå at en senterhøyttaler kjørt som SMALL sammen med korrekt oppsatte og kalibrerte subwoofere spiller VESENTLIG bedre enn samme senter satt som LARGE, uavhengig av hvilket effekttrinn som er koblet til.

Les gjerne denne tråden, og spesielt mine innlegg :-)

http://avforum.no/forum/kalibrering-...all-large.html

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at det gjenomsnitelig leveres 70% av det totale lydsporet på en film til centerkanalen så er det mange som går glipp av mye detaljer i filmen.

For et par år siden valgte jeg og kjøpe min første 2 kanalers effektforsterker... den brokoblet jeg på center kanalen.

Det ble et stort steg opp i lydkvaliteten på film :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Med tanke på at det gjenomsnitelig leveres 70% av det totale lydsporet på en film til centerkanalen så er det mange som går glipp av mye detaljer i filmen.
    70%
    Mere myte enn fakta vel ?

Har jo med hvem film man avspiller å lydene i den

Ja noen filmer kan kanskje center har 90% av total lyd eller andre filmer bare 30%

Hovedlyden en center gir som det ikke er så mye av på andre kanaler er dialog,
    man må vel ikke påkoste ekstremt for at dialog blir bra ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange velger vel å kjøre en phantom løsning siden de ikke finner en senter de er fornøyd med. Blir ikke god match med frontene, dialogen blir for lav/høy, osv...
    Selv om man går for en senter i samme serie som frontene er det ikke derimot at det blir en 100% match for alle ører. Mange velger da andre merker eller serier, og noen kutter den ut i sin helhet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olympia
    Det som forundrer meg er at mange legger mye penger i solide anlegg, store gode høyttalere og amper, men senter høyttaleren står sjelden i stil til resten.

How come?? :-?

Selv velger jeg å kjøre full range også til senter hvor faktisk enormt mye informasjon formidles på film. Om det virket? Take a guess!! :-D
    Morsomt at du tok opp noe slikt.

En center skal være seriøs. Hvis ikke kan man heller gjøre som Marsboer sverger til, å kjøre fantom center.

Det er dog ikke alltid behov for dobbel 10" og dobbel mellomtone, men jeg mener en center bør være utstyrt som en gulvstående samt spille som en. At en center derimot trenger å kjøres som "large" er jeg ikke helt enig i. På AP settet mitt hadde jeg best resultat med deling på 40-60hz på samtlige høyttalere. Med JBL settet jeg bruker nå er center mindre og lukket, men fremdeles godt bestykket. Denne deles best litt høyere opp da den uansett ruller av ved 85hz.

Så, er enig i at center bør være av det kraftige slaget. Men den trenger ikke være større enn fronter med mindre oppsettet kun brukes til film.

En annen synd er for små bakhøyttalere og ikke minst, for svake bassløsninger. Jeg synder selv på det siste, foreløpig.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg vil påstå at en senterhøyttaler kjørt som SMALL sammen med korrekt oppsatte og kalibrerte subwoofere spiller VESENTLIG bedre enn samme senter satt som LARGE, uavhengig av hvilket effekttrinn som er koblet til.
    Syntes center som "large" kan spille ganske bra jeg. Selvfølgelig, er alt perfekt satt opp er det mer skyv i en sub nedover, men det er vanskelig å få til den helheten. Kommer også litt ann på hvor kraftig centeren er og hvor høyt man skal spille.

Geir Arne

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig her. Har testet dette omfattende og det er MYE bedre med senter satt til small med deling på 80 hz og aktiv sub.

En scene som illustrerer dette bra er skytescenen i Open Range.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva mener du?

Tolker deg dithen at senter må være satt til Large?

Hvorfor mener du dette? Mine erfaringer er stikk motsatt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv foretrekker jeg å kjøre senter som Large selv om den slutter å levere noe under ca 50HZ. Har prøvd den som small men uansett hvor mye jeg har kjørt rom.korr har jeg selv ikke blitt fornøyd med resultatet.

For min del hadde en sikkelig senter som gikk dypere gjerne f.eks 20HZ likt frontene vært tingen! Synd at Mirage ikke leverer dette. OMDC2 er en meget habil senter men den kan bli litt tynn mot frontene noen ganger.

Må si meg enig at det syndes mye mot små bakhøytalere da "alle" tror at at det kun kommer små effekter der bak-dette er ikke min erfaring med 4 full range høytalere i oppsettet. Det skjer ganske mye bak på noen filmer

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Helt enig her. Har testet dette omfattende og det er MYE bedre med senter satt til small med deling på 80 hz og aktiv sub.

En scene som illustrerer dette bra er skytescenen i Open Range.

Det er da mange centere som ikke tåler og gi ut bassen på lyttenivå... eks Black Hawk Down... en sene som vil ta knekken på en center er "Irene... fucking Irene" Her vist av Hellnoob med center i large YouTube - Black Hawk Down "Irene" center speaker woofer excursion på en Swans 2,3c

Denne senen inneholder bass ned til 2 Hz :-D
    Holdt på og ta livet av centeren min på referansenivå som er lillebror (1.1c) til Hellnooben`s 2.3c :-D

Senen er forøvrig en veldig god pekepine på om at center kan gå som large :-D

Sorry om det ikke henger helt sammen det jeg skriver... ser på MGP... og heier på S.T.L

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er da mange centere som ikke tåler og gi ut bassen på lyttenivå... eks Black Hawk Down... en sene som vil ta knekken på en center er "Irene... fucking Irene" Her vist av Hellnoob med center i large YouTube - Black Hawk Down "Irene" center speaker woofer excursion på en Swans 2,3c

Denne senen inneholder bass ned til 2 Hz :-D
    Holdt på og ta livet av centeren min på referansenivå som er lillebror (1.1c) til Hellnooben`s 2.3c :-D

Senen er forøvrig en veldig god pekepine på om at center kan gå som large :-D

Sorry om det ikke henger helt sammen det jeg skriver... ser på MGP... og heier på S.T.L

YouTube - Avforum Video

Rå scene det ja. snutten er tatt før jeg fikk lakket senteren

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av poengene med den demoen/testen av senterhøyttaleren min er at

A) det finnes i mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film

B) så senterhøyttaleren bør absolutt ikke begrense seg til å gjengi stemmer og dialog

C) når senterhøyttaleren oppfører seg som på demoen låter det ikke bra - slike elementbevegelser skaper ofte forvrengning av lyden

D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning

E) og/eller du risikerer å gå glipp av godt gjengitt bass/dypbass da de aller færreste senterhøyttalere er bygget for å gjengi bass/dypbass på realistiske eller entusiastiske lydtrykksnivåer og de er ofte ikke plassert et sted i rommet som optimaliserer bassgjengivelsen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A) det finnes i mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film

B) så senterhøyttaleren bør absolutt ikke begrense seg til å gjengi stemmer og dialog

C) når senterhøyttaleren oppfører seg som på demoen låter det ikke bra - slike elementbevegelser skaper ofte forvrengning av lyden

D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning

E) og/eller du risikerer å gå glipp av godt gjengitt bass/dypbass da de aller færreste senterhøyttalere er bygget for å gjengi bass/dypbass på realistiske eller entusiastiske lydtrykksnivåer og de er ofte ikke plassert et sted i rommet som optimaliserer bassgjengivelsen.

Enig

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wørd :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er nok kanskje smak og behag . Jeg har i 80% av tilfellene (hodeestimert) fått bedre lyd i filmer når centeren står til large. Men ofte med mindre centere, som rett og slett ikke orker å gå under 80hz av begrensninger i et eller anna, da kan nok deling lønne seg... Men er nok litt forskjellige meninger om dette .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •