Senter - et område det syndes med - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    A) det finnes i mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film
    20 Hz til 20 KHz (samme som cd plate)

D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning
    Vil si de fleste med stereo anlegg er i faresonen da ?
    (er jo ikke så mange som har fronter som dekker helt ned til 20Hz heller)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tvinge høytalere til og spille frekvenser de ikke kan gjengi ?

Blir som dette tapre forsøket på og nå opp ;-)
    [YOUTUBE]AyXgMal3C1U[/YOUTUBE]

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvorfor tvinge høytalere til og spille frekvenser de ikke kan gjengi ?
    Fordi en bra høyttaler skal kunne gjenprodusere det som blir tatt opp på lydbånd av omgivelsene? Hallo? Noen hjemme?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/attachments/...n-sam_0124.jpg

Med en slik liten søt sak er alle "problemer" løst

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    20 Hz til 20 KHz (samme som cd plate)
    Filmlyd følger ikke Red Book-standarden, så hvorfor er den sammenligningen relevant?

Vil si de fleste med stereo anlegg er i faresonen da ?
    (er jo ikke så mange som har fronter som dekker helt ned til 20Hz heller)
    Både ja og nei. Ettersom musikk sjelden har samme dypbass som (enkelte) filmlydspor, er ikke faren for overbelastning like aktuell. Men samtidig er det fortsatt slik at den høyttalerplasseringen som er best for mellomtone og diskant svært ofte IKKE er den beste plasseringen for bass, så å slenge på noen subwoofere og bruke litt tid på å kalibrere det hele vil for de fleste lønne seg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmlyd følger ikke Red Book-standarden, så hvorfor er den sammenligningen relevant?
    fordi du skrev
    mange tilfeller store mengder bass og dypbass i senterlydsporet på film
    (som jeg mener er like dypt som cd)

Fordi ingen (lydspor)
    center
    front
    surround
    surround back
    har lavere lyd enn 20 Hz (Dolby/DTS) (film generelt)
    Laveste bass er ned til 20Hz.........ikke at den må være ned til 20 Hz men kan være det på enkelte utgivelser

å da CD har laveste Hz bass på 20 (ikke må ned til 20 Hz men kan)

er da samme dype bass på cd som dvd (frontlyd) eller dvd downmix til stereo

Både ja og nei. Ettersom musikk sjelden har samme dypbass som (enkelte) filmlydspor, er ikke faren for overbelastning like aktuell. Men samtidig er det fortsatt slik at den høyttalerplasseringen som er best for mellomtone og diskant svært ofte IKKE er den beste plasseringen for bass, så å slenge på noen subwoofere og bruke litt tid på å kalibrere det hele vil for de fleste lønne seg.
    Er vel kanskje flere filmer som har front , center , surround bass 20 Hz enn CD plater ? har ikke målt å sammenlignet

Skjønte vel ikke helt denne da
    D) uten subwoofer (og da senterhøyttaler som SMALL) risikerer du å utsette senterhøyttaleren for overbelastning.
    det etter min mening er samme dybde bass i cd som filmlyd (front , center , surround) (eller filmlyd sownmix til stereo)...................uten sub tilgjengelig

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi ingen (lydspor) [SNIP] har lavere lyd enn 20 Hz (Dolby/DTS) (film generelt)

Laveste bass er ned til 20Hz.........i
    Mener du virkelig det du skriver her? Det er jo helt feil.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du virkelig det du skriver her?
    Yes
    ingen front , center , surround , surround back har basslyd lavere enn 20 Hz
    (vi snakker ennå om filmlyd)

Det er jo derfor surround har eget lydspor (LFE.....3 til 120 Hz)

Selvsagt mulig jeg kan ta feil et sted

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes
    ingen front , center , surround , surround back har basslyd lavere enn 20 Hz
    (vi snakker ennå om filmlyd)

Det er jo derfor surround har eget lydspor (LFE.....3 til 120 Hz)
    OK, jeg ser den. Så da blir poenget mitt litt annerledes: de LFE-signalene som hører til LCR og surroundlydsporene - hvordan skal de bli reprodusert (på en god måte, uten forvrengning eller i verste fall sprenging) av høyttalere satt til LARGE? LFE-signalene er sjelden frittstående, de hører svært ofte til en "lyd" (eksplosjoner, pistolskudd, motorer) som har frekvenser over 120hz.

For å få en "riktig" (og bra) gjengivelse av hele lydspekteret i en film er det sentralt at en IKKE setter (noen) høyttalere til LARGE.

Egentlig gidder jeg ikke ta den diskusjonen en gang til, jeg vil igjen gjerne vise til (mine innlegg i) denne tråden, hvor et av de viktigste er gjengitt under:

"Do you have a subwoofer in your system? Great. Then your speakers are small. Before you get all upset, read on."

:arrow: Audyssey | Blog Archive | Small vs. Large

"All speakers are Small. In today’s complicated AVR lingo that just means: If you have a subwoofer you should always turn bass management on. Always. Even if your receiver clings to the past and automatically sets your speakers to Large."

Chris Kyriakakis
    Chief Technology Officer

Co-founder and Chief Technology officer for Audyssey Laboratories, Kyriakakis has authored two books and more than 100 journal and conference publications. He is a Prof. at the USC School of Engineering where he heads the Immersive Audio Lab and conducts research in the intersection of immersive audio signal processing, acoustics, and psychoacoustics.

Mer fra "fagfolk":

"Avoid setting your speakers, even if they are towers, to the "large" setting in your receiver's setup menus."

:arrow: Set Your Speakers to Small in Your Receiver Setup

Denne siste artikkelen har en fin oppsummering Hellnoob-style:

1. "There are three main reasons for avoiding the "large" setting. The first is that crossovers aren't brick walls; they have slopes in both directions." [snip] "The large setting on a receiver doesn't filter any low frequencies from a speaker to the sub. If the speaker isn't capable of the really low frequencies, they simply will be lost. Set to "small," however, these low frequencies will be filtered out and passed to the subwoofer, which is capable of reproducing them."

2. "The second reason for using the "small" setting is that when you relieve a speaker of low bass duties, that speaker becomes a much easier load for your amp, and the midrange quality of the speaker often improves."

3. "The third reason for using the "small" setting is that bass frequencies have the greatest interaction problems with a room. Multiple sources of low bass in non-optimal places cause all sorts of sound wave problems."

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg ser den. Så da blir poenget mitt litt annerledes: de LFE-signalene som hører til LCR og surroundlydsporene - hvordan skal de bli reprodusert (på en god måte, uten forvrengning eller i verste fall sprenging) av høyttalere satt til LARGE? LFE-signalene er sjelden frittstående, de hører svært ofte til en "lyd" (eksplosjoner, pistolskudd, motorer) som har frekvenser over 120hz.
    Skal vel ikke dra denne langt da jeg snart ikke skjønner helt hva du mener
    men (film)
    LFE lyd er frittstående å ligger i en discrete lydkanal
    LFE lyd og bass lyd andre kanaler har generelt ikke noe med hverandre
    (noe bass lfe og bass øvrige høytalere kan overlappe hverandre men mye bass i LFE sporet er dypbass effekter laget i studio å har ingen sammenheng med øvrige høytalere.....så har man selvsagt bass i øvrige høytalere som aldri har en forlengelse ned til LFE eller vil bli avspillt i en subwoofer med mindre man har satt delefrekvens)

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......det etter min mening er samme dybde bass i cd som filmlyd (front , center , surround) (eller filmlyd sownmix til stereo)...................uten sub tilgjengelig

..........Fordi ingen (lydspor) [SNIP] har lavere lyd enn 20 Hz (Dolby/DTS) (film generelt)

Laveste bass er ned til 20Hz.........
    Det der hørtes ut som en bra vitenskapelig studie....NOT

Hvorfor ikke legge til kilder og aller helst bevise det du skriver?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Fordi en bra høyttaler skal kunne gjenprodusere det som blir tatt opp på lydbånd av omgivelsene? Hallo? Noen hjemme?
    Det er ikke alle som har bra nok høyttalere til å spille av hele frekvensspekteret. Derfor kan det være bra å sette senter etc til "small".

Dersom du har en som klarer det, så er det ingen grunn til å sette den til small.

Det er en grunn til at vi har subber :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Det der hørtes ut som en bra vitenskapelig studie....NOT

Hvorfor ikke legge til kilder og aller helst bevise det du skriver?
    Les Dolby eller DTS white paper (finner du det ikke skal jeg finne det frem i mårra)
    Surround Sound Formats - Dolby Digital, dts, THX Surround EX, dts Extended Surround

Vil vel anbefale mange å prøve feks DVD Audio Extrector
    DVD Audio Extractor -- Full featured DVD audio ripper for your easy use
    her kan man decode ut Dolby/DTS fra DVD til 6 sepparate discrete lydfiler
    (samme som decodere i feks recivere gjør)
    man får ut 6 sepparate lydspor (1 for hver kanal)

5.1 Lyd på feks en DVD er jo 6 sepparate lydfiler i utgangspunktet som blir encodet (pakket inn) i et codec (feks dts) av de som lager filmen (altså lyden er laget ferdig å avspilles på samme sepparate måte i surround)
    siden DTS (som jeg bruker som eksempel) er lossy (codec med tap) vil man få en komprimering men hz og da hz i LFE sporet og øvrige kanaler vil være samme som det var før encoding

Målet jeg mener her med å bruke DVD A extractor
    For det første vil sikkert mange her i tråden bli forundret over hvor lite lyd det er i de ulike kanalene
    (feks center)
    spor 1 og 2 er fronter
    spor 3 er center
    spor 4 er lfe
    spor 5 og 6 er surround
    Har man software på sin pc som kan lese ut frekvenser kan man ta feks centersporet å lese ut laveste hz på lyden
    (man kan også sammenligne LFE sporet og laveste hz i center eller andre kanaler)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under alle lytteforhold jeg har hørt, hvor anlegget ikke er plassert i et akustisk egnet rom, er senter i selv selv en synd. Er det flere rundt kaffebordet som stiller kravet til "pinpointing" stiller saken seg motsatt.

Ett par godt oppsatt stereohøyttalere fungerer alltid bedre i en normal stue, (i sweetspot) enn stereo + senter. Min erfaring...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk... ikke en eneste teknisk data for hvordan trueHD eller hd-ma lydmixen er frekvensmessig

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare tull og ball med denne tråden..... Hva man gjør får være opp til hver enkelt! Min center er tilnærmet en Helicon400mk2, og da tillater jeg meg å kjøre den på large .

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette bare den samme diskusjonen som i den laaaange tråden om høyttalere small or large, bare at dere nå kun diskuterer senter? Hva er poenget?

Har du en senter som er like stor som tvbenken din kan du sette den til large, ellers setter du den til small. Ferdig diskutert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Hygen her. Mener å ha lest at "7.0" kanalene spiller fra 20hz og oppover. Men 20hz på høyt volum krever litt av en høyttaler.

Som Hellnoob skriver så stemmer det at LFE sporet har informasjon som passer inn med informasjon i øvrige kanaler. Men dette blir spillt av på samme måte enten høyttalerne er satt til small eller large.

Så kan man da diskutere i det evige. Hva er best og hva er målet? Min mening er at samtlige høyttalere bør deles så lavt som mulig og sub så høyt som mulig.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er ikke dette bare den samme diskusjonen som i den laaaange tråden om høyttalere small or large, bare at dere nå kun diskuterer senter? Hva er poenget?

Har du en senter som er like stor som tvbenken din kan du sette den til large, ellers setter du den til small. Ferdig diskutert.

Ding ding... END OF SAMTALE :P.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har store høyttalere og setter de som large, samtidig som man har sub og en "plus"-funksjon i reciever, vil man jo få en unaturlig økning av bassnivå i overlappende hz mellom sub og nedre frekvensområdet til øvrige høyttalere?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •