Stacking/stabling av subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stacking/stabling av subwoofere

Hei, har i dag en svs pb12/ultra2 og har lyst på en sub til. Både plasseringsmessig rent praktisk samt estetisk ville det beste vært om jeg hadde fått til et bra resultat ved å sette en ekstra sub oppå eksisterende.

Har søkt litt rundt dette med "stacking" både her på avforum samt google, men har et par spørsmål likevel:

1. Blir kalibreringsprossesen lik som ved integrering av to sub`er plassert forskjellig i rommet? Hvis ikke, hva bør gjøres annerledes, evt hva bør en være ekstra obs på?

2. Må/bør begge subbene være like?(produsent/element strl/retning osv)

Kunne tenkt med å beholdt pb12 i bunn for de dypeste frekvensene, og eventuelt brukt en ED/epik el. for enda mer "punch" i mellombassen. Men kun dersom dette ikke går på bekostning av lydkvaliteten.

3. Har bestillt Auralex Gramma Great for å bruke under pb12(noen erfaringer å dele ang denne?), og lurer på om jeg bør bruke noe lignende vibrasjonsdemping mellom subbene. Eller bør disse helst stå "mekanisk" sammenkoblet?

4. Leste et sted at for å få subbene i fase er det enkleste å bruke "shhh" lyden på fm radio. Noen synspunkter på det?

Skulle videre tro en annen fordel ved stabling er at en for nøyaktig lik avstand fra begge subben til lytteposisjon, så slik sett burde det kanskje være enklere å kalibrere??

Andre fordeler/ulemper jeg har glemt i farten?
    Setter stor pris på andre innslag/tanker rundt dette tema!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja, men de vil oppføre seg rimelig likt, siden plasseringen varierer lite.
    2. Nei, dette er en typisk audiofil myte. Å blande subber med forskjellige karakterer kan være med å gi jevnere og bedre allround bass.
    3.Tror jeg har svært lite å si, kan være greit å ha noe gummi eller noe i mellom så de ikke sklir, om de ikke har føtter alerede da?
    4. Dette har jeg aldri hørt om? Tenker du på pink noise? Det enkleste måten å kontrollere at de er i fase er å måle at volumet blir 6db høyere med sinustoner.
    Som du nevner vil stabling av 2 subber gi en rimelig lik plassering og ikke store forskjeller i kalibrering. Det er muligens lettvint, men jeg tror man har betydelig bedre gevinst i de fleste rom av å spre plasseringen på subbene sine mer. Det er fordi i dette frekvensområdet vil stort sett en hver plassering få sin respons styrt av rommet. Om man sprer plasseringen kan man ofte jevne ut dette masse, helt uten bruk av EQ. Det er klart at har du 2 stacks med subber i 4-5 hver vil du få rimelig bra spredning i plasseringen. Men en stack med 2 vs to med forskjellig plassering hadde jeg hatt mest tro på forskjellig plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også vært litt forsiktig med å sette noe oppå en SVS. De er ikke akkurat de roligste subbene på markedet mtp vibrasjoner, så en anti-skli ordning burde være på plass før volumet skrus opp, om du vil unngå å få en sub i gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    4. Dette har jeg aldri hørt om? Tenker du på pink noise? Det enkleste måten å kontrollere at de er i fase er å måle at volumet blir 6db høyere med sinustoner.
    Takk, så enkelt kan det gjøres ja (Var pink noise jeg tenkte på ja)

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ville også vært litt forsiktig med å sette noe oppå en SVS. De er ikke akkurat de roligste subbene på markedet mtp vibrasjoner, så en anti-skli ordning burde være på plass før volumet skrus opp, om du vil unngå å få en sub i gulvet.
    Ja, det er selvsagt et godt poeng. Kanskje jekkstropper er tingen;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stacking/stabling av subwoofere-kino-jpg

Mer eller mindre slik ser oppsettet ut i dag. Noen tanker rundt plassering av sub nr.2?

Min tanke var som sagt å sette den oppå nåværende sub og bygge en baffel vegg rundt med høyttalerstoff for å slippe og få et stygt tårn med subber stablet oppå hverandre.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørnet bak sofa... med lav x-over

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hjørnet bak sofa
    Bør absolutt testes ut ja.

Min tanke var som sagt å sette den oppå nåværende sub og bygge en baffel vegg rundt med høyttalerstoff for å slippe og få et stygt tårn med subber stablet oppå hverandre.
    ..Er subbene rosa eller en annen skrikende farge? Når ble 2 subber stacket oppå hverandre styggt?! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på den tanken ja. Har tidligere hatt dårlig erfaring med å ha sub plassert så nære lytteposisjon. (Men det har helt sikkert hat med rom osv å gjøre)

Er som mange andre (de fleste?) allergisk mot rumlebass med påfølgende dirring i vegger gulv osv, og er derfor i utganspunktet noe skeptisk til en slik hjørneplassering. :roll:

Har i tillegg recliner stoler, så måtte eventuelt flyttet dem nærmere lerret for å nyte recliner funksjonen fullt ut:-?

Og som FredrikC nevner vil en jo få jevnere frekvensrespons i rommet med subbene plassert forskjellig.

Hmm... Kanskje en i hjørne bak sofaen og en litt bortenfor ved døren(bak sofaen):?: ??

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å prøve seg frem, skjeldent en fasit som fungerer på alle rom. Jeg lytter også på tvers slik du gjør og hos meg hvar plassering foran helt overlegent.
    Skal du ha en sub tett på deg i hjørnet bak bør den deles lavt og nøye stilles inn slik at den ikke spiller høyere enn den andre subben i lytteposisjon. Selv om vi ikke retningsbestemmer bass med ørene vil trykket på kroppen og det faktum at hjernen din vet utmerket godt at den står der gjøre at du kan lokaliserer bassen derfra.

Er du alergisk mot rumlebass må du være nøye med å få jevnet ut peaker i responsen og jeg ville vært forsiktig å tune med enormt fokus på dypbass slik jeg inbiller meg at mange SVS eiere gjør. Har du voldsomt nivå i dypbassen sammenliknet med mid/upperbass så høres det fort litt tregt og rumlete ut. Eksprimenter med subben også i lukket modus.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Er subbene rosa eller en annen skrikende farge? Når ble 2 subber stacket oppå hverandre styggt?! :-D
    Hehe, neida.. Stygt var kanskje litt feil ord å bruke, men har trossalt lagt en del arbeid i baffelvegg og akustisk lerret med skjulte høyttalere for å få det så "rent" som mulig. Etter filosofien med med minst mulig forstyrrende elementer osv..
    Bli imo litt feil å sette to digre kasser "midt i glaninga" da;-)

Ved en plassering bak, mister en jo litt av denne følelsen av at basstrykket treffer en forfra da..? (selv om lave frekvenser ikke er retningsbestemt) Men hvor mye betyr dette i praksis?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har god erfaring med stacking av subber. Jeg syntes at jeg fikk mer punch av det. Grunnen til at jeg valgte stacking er pga det er det hjørnet som det er best plass i, samt det beste hjørnet i rommet lydmessig. Valgte faktisk å snu om på rommet pga subwooferen passet best der.

Jeg har riktig nok ikke stacket SVS, men Store CV subber. Det går også fint ann å bruke andre merker., Jeg har noen diy SVS plus subber, og de har jeg plassert bak i rommet for å spre bassen best. Det går fint ann å kombinere. Husk y ledd. Eller hvis den ene subben har "link-out" så kan du koble subbene sammen i en rekke. Da er det mye lettere med kablingen.

EDIT: Epic og SVS tror jeg er en god kombi.

Min tanke med plassering er at du må finne de hjørnene som det er mest bass i, og så sette subbene der. Så teste om det er bedre eller dårligere enn før. Dersom det er best bak, så plasserer du de bak.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumlebass som er nevnt her kommer ofte av en eller flere ting:
    for slapp forsterker, dårlig kasse, for høy deling osv.

Tror aldri jeg har hørt 'romlebass' som skyldes plasseringen av subben. Men selvfølgelig, har du en samling porselen eller glassduppeditter hengende på veggen bak sofaen så kan det å plassere en subb rett under være 'kinky' ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Bare å prøve seg frem, skjeldent en fasit som fungerer på alle rom.
    Ja, forventer selvsagt ingen fasitsvar, og prøving (og ikke minst feiling) er veien og gå. Tanken med å bruke litt av all ekspertisen her er jo nettopp at sjansen for å starte i rett ende øker betraktlig. Og kanskje også slippe å kaste bort masse tid å prøving(les: drasse rundt på 70kg suber) på de tingene som i utgangspunkte er dødfødt

Forøvrig flere gode tips du kommer med her som jeg tar med meg i jakten på best mulig lyd. Ser også vi er inne på noe av det samme angående "retningsbasert"(:-? ) bass.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Min tanke med plassering er at du må finne de hjørnene som det er mest bass i, og så sette subbene der. Så teste om det er bedre eller dårligere enn før. Dersom det er best bak, så plasserer du de bak.
    Dette er nok et godt utgangspunkt ja. Men i prinsippet har jeg bare ett hjørne tilgjengelig. Hjørnet foran til venstre går ikke fordi sub er høyere enn nedre lerretkant. Bak til venstre funker, mens hjørner utenfor kinodelen blir okkupert av skap/reoler osv.

Har forøvrig tunge scenegardiner som henger fra "drager" i tak for å skille av kino/oppholdsdel.

Noen som har erfaring med at "trykket" i bassen setter seg mer i brystet, ved å stable suber/få de opp i høyden...?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med at "trykket" i bassen setter seg mer i brystet, ved å stable suber/få de opp i høyden...?
    -Ja. Det blir bedre er min erfaring.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2 mindre suber forran til bassen (lukket) ? Så svs`n bak til dypbassen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Rumlebass som er nevnt her kommer ofte av en eller flere ting:
    for slapp forsterker, dårlig kasse, for høy deling osv;D
    Hmm... Mulig det, er fullt klar over at mange får et utmerket resultat ved hjørneplassering. Min erfaring er at en stort sett får en "tørrere" mer "kontant" bass ved å trekke den litt bort fra hjørne. Selv om en gjerne må ofre noe volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hva med 2 mindre suber forran til bassen (lukket) ? Så svs`n bak til dypbassen ?
    Sånne ideèr liker jeg!

Edit:
    Kunne godt tenkt meg og bygge et "platå" trukket i høyttalerstoff i hele lerretets bredde i front, å plassere feks 4 mindre subber i, pluss svs`n til de dypeste toner.
    Noen tips til gode subber (lukkede) egnet til formålet? Lerretets nedre kant er ca 45cm over gulv, så dette blir da maks høyde.

Dette er jo selvfølgelig ett ypperlig DYI prosjekt dersom jeg hadde hatt kunnskaper (evt tid og nok motivasjon til å tilegne meg dette) om beregninger og konstruksjon av noe sånt.

Og hvordan blir det med LFE signal om det splittes over feks 5 suber? Må en ha signalforsterker el?
    Andre problemer/utfordringer rundt dette?

Sitat Opprinnelig postet av audunivers
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    -Ja. Det blir bedre er min erfaring.
    Sånt liker vi:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Audun!

Nå vet du hva du har å gjøre! :twisted:

Skal selvfølgelig hjelpe deg med beregninger og det du måtte trenge av info.
    Blir bra dette!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •