Trenger bedre lyd/mere bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger bedre lyd/mere bass

Hei
    Min bror har spurt meg om hva jeg kan anbefale ham av lyd til sin nye plasma LG 50". Husker ikke akkurat hvilken mod det er men det er vell den nyeste i rekken.
    Jeg har selv samme TV bare gamlere versjoen men har derimot "mere lyd" enn han. Men jeg har nesten like lite peiling på lyd som han har siden jeg fikk mitt annleg av en kamerat og jeg har ikke satt meg så mye inn i det.

Så det jeg lurer på om dere har noe forslag til hva han kan kjøpe, han vil bare ha litt bedre lyd enn hva som er i TVen fra før av, og som han sier så vil han ha mere bass og hvem vil vell ikke det .
    Hva kan dere anbefale av billige annleg, funker det mer en greit nokk med slike annleg som man kjøper på elkjøp som er uten forsterker og greier?
    Husk at han er ikke noen ekspert på lyd han heller så han trenger ikke store greiene, men som sagt vill han ha litt mere bass.

Slenger med spørsmåle mitt er også jeg slik at jeg ikke lager enda en post om nesten samme sak.
    Som jeg sa tidligere så fikk jeg hele annlegget av en kamerat og har veldig lite peiling på lyd, men alt av høytalere og forsterkere virker som det er ok, men bassen er en slik billig bass som er blitt brukt til pc tidligere. Så ved scener i filmer der hvor bassen skal skikkelig slå til så begynner den bare og buldre ganske stygt. Så er på utkikk etter en grei bass, og jeg er heller ingen ekspert på lyd så jeg hører vel ikke forskjell på en litt billigere bass og en dyr en :P men det jeg hører er at den bassen jeg har nå ikke takler når det komme skikkelig trøkk.
    Kan jo nevne hva jeg har.
    Forsterkere:
    Sony E9000ES
    Marantz S5200
    Høytalere:
    står ikke noe hva de heter, men var noen høytalere han plukket ned fra en gammel kino i byen. 5stk så er iaf suround.
    slik ser de ut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no - Høyttaler spesialisten , Kart - L-Sound AS . Du har mange typer. Beste er om du sier areal på rom, prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse snakker vi her da?

og uansett, hvis du er den typen som greier deg med ei forbedring på ca 350% fra tvlyden så vil jeg jo anbefale en av disse to da..........alt etter om du skal ha 5.1 som tar litt mer plass (selv om de er slanke å plasseringsvennlige) eller bare god lyd fra filmer osv med en elegant og lettplassert lydplanke

LG hjemmekino - Elkjøp

eller rett og slett denne som veldig mange skryter av (ikke prøvd selv) men den er jo testvinner mange plasser også:

Arvani ErgoSound T0601 Budsjettvinner med kraftig og fyldig lyd - Netshop

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller liten rolle hvilken TV han har. Lyden i et separat anlegg endres ikke fra TV til TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har fått skaffet seg annleg nå og jeg takker for svar fra dere.

Men er jo fremdeles på utkikk etter bass til meg selv.

Vist det er viktig for dere og vite areal og slik til dette også så kan jeg vise med en paint tegning er liksom ikke et enslig rom så vet ikke helt om det er noe vits og vise fram men.
    Tegning av rommet
    Som dere ser så er det ikke helt riktig tegnet i forhold til mål etc :P men dere kan vel se sånn ca hvordan det er

Bak TVen er det et skrå tak over en trappen som jeg har prøvd å tegne, så trappen blir jo en del av rommet siden det bae er gelende rundt trappen og ingen dør. pluss det ekstra arealet rundt stua,

Men vist du ser bort ifra det og tenker på kunn arealet som er innen for den stipla linja så blir jo det altså 3*3,90 = 11,7 m2

så er jo ginen gunstig plass og ha TV samt anleg men er eneste plassen jeg kan ha det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sungam
    Min bror har fått skaffet seg annleg nå og jeg takker for svar fra dere.

Men er jo fremdeles på utkikk etter bass til meg selv.

Vist det er viktig for dere og vite areal og slik til dette også så kan jeg vise med en paint tegning er liksom ikke et enslig rom så vet ikke helt om det er noe vits og vise fram men.
    Tegning av rommet
    Som dere ser så er det ikke helt riktig tegnet i forhold til mål etc :P men dere kan vel se sånn ca hvordan det er

Bak TVen er det et skrå tak over en trappen som jeg har prøvd å tegne, så trappen blir jo en del av rommet siden det bae er gelende rundt trappen og ingen dør. pluss det ekstra arealet rundt stua,

Men vist du ser bort ifra det og tenker på kunn arealet som er innen for den stipla linja så blir jo det altså 3*3,90 = 11,7 m2

så er jo ginen gunstig plass og ha TV samt anleg men er eneste plassen jeg kan ha det.
    Det kan vise seg vanskelig å få "mye bass" der, om du ikke har vegg mot trappen. Jeg tror jeg ville prøvd å plassere en sub på venstre side av sofa, om bakhøyttaler henger på vegg(?). om ikke, kanskje du har plass til sub til venstre der (men det vil jo se litt rotete ut).

Å plassere sub ute til høyre vil nok ikke fungere så bra.
    Om jeg ser areal på hele rommet der, inkl trappen, er det ca som min stue.

Her kjører jeg 2 x 10" subber, men 2 x 10" gjør ikke SÅ mye forskjell vs 1 x 10" (pga. jeg skrur ikke på max). Men når jeg ommøblerte nå, mistet jeg en del bass, dette pga før var sofaen inntil bakvegg og da er det vel naturlig at bassen var veldig høy lengre bka i rommet, hvor veggen var.

Jeg har fremdeles nok bass, men ditt rom er jo litt anderledes (mtp. trapp).
    Lurer på om du burde hatt 2 x 10" eller 1 x 12". Kan du låne med deg sub fra lokal hifisjappe for å teste, kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja kan vell funke og ha subben venstre for sofaen ja.

hmm eneste hifi butikken jeg vet om i trondheim er hifiklubben og der er det jo rimelig stive priser når billigste subben er på 1690 men kan godt hende dette er normalt, men for en som ikke er så dreven som meg så virker dette kanskje i det meste laget, men hvem vet kanskje jeg skaffer meg noe dyrere en planlagt.

ingen spesiell sub du/dere kan anbefale før jeg evt tar turen på en hifi butikk?
    Og gjerne tipse meg om hvor jeg kan finne andre hifi butikker i trondheim

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sungam
    ja kan vell funke og ha subben venstre for sofaen ja.

hmm eneste hifi butikken jeg vet om i trondheim er hifiklubben og der er det jo rimelig stive priser når billigste subben er på 1690 men kan godt hende dette er normalt, men for en som ikke er så dreven som meg så virker dette kanskje i det meste laget, men hvem vet kanskje jeg skaffer meg noe dyrere en planlagt.

ingen spesiell sub du/dere kan anbefale før jeg evt tar turen på en hifi butikk?
    Og gjerne tipse meg om hvor jeg kan finne andre hifi butikker i trondheim
    hei, problemet med å bare anbefale ut av ville luften er:
    * Noen subber fungerer ikke bra til musikk
    * Noen subber går dypere enn andre
    * Noen subber er dyrere enn andre

1700kr er ellers ekstremt billig for en sub, mener jeg.
    Det billigste jeg ville kjøpt, hadde vel vært i 3000kr klassen, for 10".
    Det er mange merker, som xtz, epik, svs, m.fl.

Jeg har to subber som koster 7000 kr stk, 10". Går ned til 23hz.
    Hadde en annen sub også, som gikk til 21hz. Den var 10" også, billigere.. (mener den kostet 4000). Var samme merke, men de som går til 23hz er bedre til musikk..

Jeg har aldri hørt xtz subbene, men jeg ser de ikke går så veldig dypt. (i alle fall ikke de billigere modellene). De har dog fått mye skryt i tester.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, er ikke tenkt til musikk men mest for Filmer og litt TV titting.

Ja regnet med det var billig ja. men for en uerfaren virker det dyrt når man kan få et helt annleg til 3000 som vist tidligere :P
    Men 1.7k er ikke for mye for meg da.

Må se meg litt rundt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •