XTZ, Dali, Dynavoice, Monitor Audio .... Best valg til mindre Hi-Fi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ, Dali, Dynavoice, Monitor Audio .... Best valg til mindre Hi-Fi?

Hei!

I forbindelese med at nytt rom hjemme hos pappa skal bygges, kjøpes det inn nytt anlegg. Det skal bli et soverom, men hvor mye soverom det skal bli, får vi se på

Spørsmålet mitt er som følger:

Jeg er en person som liker god lyd, ikke type mest mulig trøkk for minst penger, men pen lyd. Lurer derfor på et par fint-spillende høyttalere til 2-3 tusen kroner.

Forsterkeren jeg skal bruke blir høyst sansynlig en NAD C326 BEE. Er åpen for andre forslag!

Har pekt meg ut noen par høytalere jeg kunne tenkt meg:

XTZ 93.23 93.23 (93 WMT) - XTZ | Sound in balance
    Dynavoice Defenition DM-5 Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se
    Monitor Audio Bronze BX1 Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se
    Dali Lektor 2 DALI LEKTOR 2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Dette er det jeg har plukket ut rent teoritisk. Tenkte jeg skulle ta meg en lytterunde på klubben etter lektorene og en tur over grensa for å kikke på det andre.

Hva tror dere hadde vært et godt valg? Kom gjerne med informasjon hvis du har hørt noen av de

Slenger ved et bilde av rommet i sketchup for å se hvordan jeg har tenkt det:

Det blir skråtak og ca 8m2. Kommer med fler detaljer i "AV-rom/ konstruksjon" når det påbegynes.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg du kommer best ut med Dynavoice. De er lett drevene, og låter meget bra, generellt, og i forhold til pris.

Tror du får mest ut av NADen da.

Kjøpte disse til svigers, Hun kjører de på en NAD L53 (2x50w), og det låter knall bra.

Tror de andre kan bli vanskligere å få liv i, i forhold.

Newcomer kicks sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt lektor 1, men ikke 2. Den imponerte meg veldig når man ser på lyd i forhold til pris. Jeg vil iallefall anbefale deg å dra å lytte på den hvis du har muligheten. De andre på listen din har jeg ikke erfaring med

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Skal ta en tur på HiFi-klubben å høre hva de mener kommer til å passe bra med den Naden. Skal også vurdere Dynavoice sterkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio er soleklart mitt valg men smaken er som den berømte baken. Du må høre selv.

Dynavoice er det største crappet jeg har eid, hvis du liker pen lyd med godt bassfundament er ikke dette ht for deg.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Monitor Audio er soleklart mitt valg men smaken er som den berømte baken. Du må høre selv.

Dynavoice er det største crappet jeg har eid, hvis du liker pen lyd med godt bassfundament er ikke dette ht for deg.
    Hvilken Dynavoice modell var det du eide?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DF-5/DF-6 spiller fint og rent, men du kan gjerne kjøre på med subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynaudio

Jeg vet jeg er slem nå men vurder denne å!
    Dynaudio DM 2/6 Stativhøyttaler - Rosewood - Rosewood

4500kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, 4500kr går dessverre ikke

Men det er litt endringer i planene. Tenker nå på Nad C356BEE og Dali Concept 2, han på hifi-klubben mente det var en god sammensetning, da får jeg fullt utnytte av høyttalerene. Og nok forsterkerkraft dersom jeg skulle oppgradere på høyttalersiden etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HermanH
    hehe, 4500kr går dessverre ikke

Men det er litt endringer i planene. Tenker nå på Nad C356BEE og Dali Concept 2, han på hifi-klubben mente det var en god sammensetning, da får jeg fullt utnytte av høyttalerene. Og nok forsterkerkraft dersom jeg skulle oppgradere på høyttalersiden etterhvert.
    tror jeg hadde tatt de her i stedet
    XTZ 93.23 High Glossy XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    + 1000kr for stativer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker godt de XTZ'ene, og vi får se da. Stativer sveiser eller bygger jeg selv, så det gidder jeg ikke å kjøpe.

Leker litt med tanken på å kjøpe en kraftig surroundreciever nå, så har jeg mulighet til å bygge ut oppsettet.. Huff, det er så mye man vil ha! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bygger ut med subber senere.
    om du vil ha råere fronter, flytter du de små bak.. men de små sammen med subber, spiller nok plenty.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    99.23 tar rotta på Concept 2, de er i forskjellige klasser. Men en NAD 356 er sikkert ikke dumt. Har selv en NAD 352 som jeg sansylighvis kjøper Dynavoice DF 5 eller XTZ 99.23 til. Kjører i dag en eldre Monitor Audio og en Canton subb, men vil ha litt mer lydkvalitet i loftstuen, uten å ta helt av budsjett messig.

Som eldgammel Hifiklubb medlem er det leit å si det, men de har sterk konkuranse fra surround.no og svenskene i øyeblikket. Jeg ville vurdert en XTZ forsterker mot NAD 356 også. Det er mye forsterker for pengene.

Ikke lett dette segmentet. Bruk ørene og sundt fornuft så går det sikkert bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mhm, her er det mye greier! XTZ imponerte meg stort da jeg hørte modellen 99.25 på en XTZ forsterker i sverige, da var jeg solgt .. Men prisen på 6500kr for høyttalerne og nesten det samme for amp blir for drøyt.

Har troa på at 93.23'ene knuser Dali .. Har fått på følsen at man ikke kan si med en gang at Dali er kvalitet lenger.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, Dali er absolutt kvalitet, det er ikke dårlig håndverk eller billige deler, men det finnes alternativer som er bedre priset. Lydmessig liker jeg Dali meget godt.

Ett av få unntakt er de små Concept høytalerne låter så som så, og har som sagt konkuranse som nevt over.

Går vi litt høyere opp i seriene til Dali, så har de fortsatt konkuranse fra XTZ. Jeg har selv brukt mye tid på Mentro 2, og jeg må si at XTZ 99.26 måler seg fint opp mot den, har kansje enda litt behagligere diskant i XTZ'n.

Det er det som er så rått med 99.26, den er priset meget gunstig i forhold til hva du får. Du få ikke allt, men du får fryktelig mye for en, i denne sammenheng, rimelig penge.

Newcomer boern sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali er absolutt kvalitet! jeg har hørt igjennom de fleste seriene dems, fra Ikon og oppover, og vil selv si at dette er noe jeg liker meget godt! jeg ville absolutt vurdert å kikket litt på bruktmarkedet etter for eksempel Ikon serien. kjøper du av en entusiast, vil bruktkjøp som regel lønne seg. jeg så et forslag med Dynaudio med litt høyere prisklasse oppi her. ville også vurdert disse

lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikker! har fortsatt god tid før rommet skal bygges Bruktmarkedet er absolutt mulig! Man kan finne mange gode kupp som du sier!

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Bowers & Wilkins 685?... Det er jo et godt par