Har jeg blitt kravstor på bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg blitt kravstor på bass?

Hei.

Opprinnelig startet jeg mine lydopplevelser med et par TDL transmisjonsliner, og ble oppfostrert på dette samt råmelk.

Så ble jeg 25 år gammel, og kjøpte et nytt stereoanlegg bestående av:
    -XTZ A100 D3 forsterker
    -Dynavoice M-65
    -2 stk XTZ 99W12.16 subwoofere.

Dette var jeg fornøyd med i en lengre periode, helt til jeg ble kresen på bassen som jeg syntes ble for bløt. Den hang på en måte litt etter resten av musikken i min leilighet. Vet at jeg ikke har de beste akustiske utgangspunktene, men allikevel. Lov å være kresen.

Anlegget ble solgt til fordel for Klipsch RF 82 samt en EPIK legend subwoofer. Beholdt forsterkeren da jeg syns denne låter fint på klipschene mine, samt at den har mer enn nok effekt til å skremme vettet av besøkende gjester..

Nå syns jeg nesten at epiken ikke tilfører noe mer "slam" effekt i min stereo, bare mer fundament i dypet. Jeg lurer på om det er lyder som spiller meg et puss, eller har jeg mistet litt av trykket fra XTZ subbene mine mtp at EPIK subben er en lukket konstruksjon, og XTZ'ene var bassreflekser med relativt store lufterør.

Nå har jeg en relativt stor stue på ca 45 kvadratmeter, så jeg vet at 2 stk 12" ikke er all verden, men etter å ha prøvd EPIK subben en drøy uke, syns jeg faktisk at jeg har tatt ett steg tilbake. Kan dette være riktig? Jeg syns jo forsåvidt at subben går en god del dypere enn mine tidligere 12" subber, men at jeg har mistet en del av trykket. Tidligere ristet vinduene ut mot gata slik at metall-listene dirret mot glasset. Nå kan jeg bare såvidt kjenne at glasset vibrerer hvis jeg står utenfor leiligheten. (OK, ikke veldig nabovennlig. Er fullt klar over dette).

Jeg føler at mine klipsch RF82 kjører fra EPIK subben, enda jeg har drøye 10db igjen å mate på frontene. Hvilken sub er det jeg egentlig trenger til dette oppsettet for å bli fornøyd med trykk og allikevel beholde samme substansen i dybden?

Føler meg litt rådvill her jeg sitter en lørdagskveld og trykker volumet høyere og høyere oppover mot øresus...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, føler med deg. Sitter her med to svs pc 13-ultra og jbl-260, føler heller ikke at trykket er i nærheten av hva jeg hadde håpet på. Husk bare å få plassert og kalibrert tingene før du går til det steget å kjøpe større Blir fort veldig kostbart

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda har jobbet godt med en radioshack og microsoft EXEL den siste uken. Føler at lyden sitter, bare at subben stanser ca 10db før frontene. Lurer på hva som holder følge med klipschene egentlig? dine fronter har vel en tolver i bunn, og det skal vel holde godt det også?

Edit: Jeg ser at du har 400watt ekstra å mate frontene dine med i forhold til meg også, så at dine 2 stk PC13 ultra ikke skal holde følge betyr i min verden at min hobby begynner å bli for dyr :/

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Sitter her med to svs pc 13-ultra og jbl-260, føler heller ikke at trykket er i nærheten av hva jeg hadde håpet på. (
    What??
    Om du mangler trykk med disse to i sving, så vil jeg påstå at det er noe alvorlig galt med oppsettet, eller kalibreringen din!

Om det mot formodning er i orden, så er neste steg å ta kontakt med Barack Obama, for å be om et gunstig tilbud på en atombombe.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    What??
    Om du mangler trykk med disse to i sving, så vil jeg påstå at det er noe alvorlig galt med oppsettet, eller kalibreringen din!

Om det mot formodning er i orden, så er neste steg å ta kontakt med Barack Obama, for å be om et gunstig tilbud på en atombombe.
    Obama is just a puppet, ask Putin instead...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såså, det kan jo bli for mye av det gode, også!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Hei.

Opprinnelig startet jeg mine lydopplevelser med et par TDL transmisjonsliner, og ble oppfostrert på dette samt råmelk.

Så ble jeg 25 år gammel, og kjøpte et nytt stereoanlegg bestående av:
    -XTZ A100 D3 forsterker
    -Dynavoice M-65
    -2 stk XTZ 99W12.16 subwoofere.

Dette var jeg fornøyd med i en lengre periode, helt til jeg ble kresen på bassen som jeg syntes ble for bløt. Den hang på en måte litt etter resten av musikken i min leilighet. Vet at jeg ikke har de beste akustiske utgangspunktene, men allikevel. Lov å være kresen.

Anlegget ble solgt til fordel for Klipsch RF 82 samt en EPIK legend subwoofer. Beholdt forsterkeren da jeg syns denne låter fint på klipschene mine, samt at den har mer enn nok effekt til å skremme vettet av besøkende gjester..

Nå syns jeg nesten at epiken ikke tilfører noe mer "slam" effekt i min stereo, bare mer fundament i dypet. Jeg lurer på om det er lyder som spiller meg et puss, eller har jeg mistet litt av trykket fra XTZ subbene mine mtp at EPIK subben er en lukket konstruksjon, og XTZ'ene var bassreflekser med relativt store lufterør.

Nå har jeg en relativt stor stue på ca 45 kvadratmeter, så jeg vet at 2 stk 12" ikke er all verden, men etter å ha prøvd EPIK subben en drøy uke, syns jeg faktisk at jeg har tatt ett steg tilbake. Kan dette være riktig? Jeg syns jo forsåvidt at subben går en god del dypere enn mine tidligere 12" subber, men at jeg har mistet en del av trykket. Tidligere ristet vinduene ut mot gata slik at metall-listene dirret mot glasset. Nå kan jeg bare såvidt kjenne at glasset vibrerer hvis jeg står utenfor leiligheten. (OK, ikke veldig nabovennlig. Er fullt klar over dette).

Jeg føler at mine klipsch RF82 kjører fra EPIK subben, enda jeg har drøye 10db igjen å mate på frontene. Hvilken sub er det jeg egentlig trenger til dette oppsettet for å bli fornøyd med trykk og allikevel beholde samme substansen i dybden?

Føler meg litt rådvill her jeg sitter en lørdagskveld og trykker volumet høyere og høyere oppover mot øresus...
    Bassrefleks er en god del mer effektivt nivåmessig sammenlignet med trykkammer i dypbassen. Så at to stk. 12" i bassrefleks oppleves som kraftigere enn en trykkammersub, kan sikkert stemme med virkeligheten.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 xtz 12ere. Trenger mer

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flageborg og kalibrering

Uff, føler med deg. Sitter her med to svs pc 13-ultra og jbl-260, føler heller ikke at trykket er i nærheten av hva jeg hadde håpet på. Husk bare å få plassert og kalibrert tingene før du går til det steget å kjøpe større Blir fort veldig kostbart

hør med han, ingen kjenner vel ultra subbene bedre enn han

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at dette vil løse problemet til en kravstor person, men fungerer produktet like lett som det virker som? Plugg inn mikrofonen, la den jobbe noen minutter, og vips er den ferdig? Og kan dette hjelpe til på problemstillingen hvor jeg føler at subben har for lite output i forhold til frontene? Greit, det er jo maks utnyttelse ved et behagelig nivå, men jeg vil ha ressurser til gode. Virker det som en logisk tankegang?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anti Mode gjør utrolig mye bra med subbene og kan varmt anbefales

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To subwoffere kan være vanskelig å integrere med hverandre, spesielt i typisk vanskelig rom. Da vil jeg anbefale en slik:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/73526/cat/11

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er noe alvorlig galt. Kjører selv to Ultra, og mine følger fint mine RF-7 opp godt over 120db på alt av musikk. Alle som har vært innom her til nå sitter igjen måpende etter en demo, så som sagt har du ikke nok trøkk med 2 x Ultra, er det noe alvorlig galt med rommet ditt, eller kalibreringen.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med selvbygg med PA? 15" eller noe den duren. Vet ikke hvorvidt ts prioriterer film eller musikk? Hvis film, så kan PA muligens ikke gå dypt nok. Hvis det derimot er musikk som er prioritert, så kan PA fungere helt utmerket! Dynamikk, presisjon og lydtrykk som fint holder følge med RF82'ene. Just my 2 cents

Mvh Faller

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva du mener med trykk. SVS eller andre subber med tunge membraner som går dypt, gir ikke punch, drama eller slam. Det er ikke det de er laget for.

Til trådstarter; Jeg ville prøvd å slå av subbene, ryddet opp i bassområdet med en antimode eller lignende, og så løftet bassen fra Klipsch'ene alene. Med en gang jeg fant ut hva som bodde i RF-82 med litt eq lagt til, så solgte jeg begge subbene mine...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg igjen i TS sin problemstilling. Han har sikkert evig nokk til å tilfredstille mestepartens krav ved normal musikklytting, men så er det de gangene når du vil at subwoofer skal flytte på mer en tromhinnen.

Så til TS som er ute etter mye bass, og da av typen som kan gi fra seg litt extra i middbass segmentet, så aner jeg ikke hva jeg foreslår lengre. *

*Forutsatt at du har kalibrert oppsettet ditt optimalt og fremdeles har/(mener du har) for lite bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Faller: Det blir nok 75% musikk her. Film kan være morsomt det, men er fortsatt ingen hjemmekino dette. Er ansatt på SF Kino Moss så har uansett mulighet til å ta filmkveld akkurat når jeg føler for det, så det behovet er ikke tilstede ennå i heimen.

PA frister ikke veldig akkurat nå. Da vil jeg evt først prøve å oppgradere fra epik legend til empire først, og se om det er nok for å tilfredsstille meg. Differansen er jo ikke akkurat stor når jeg fortsatt kan bytte inn den jeg har. Evt 2 stk epik legend oppå hverandre! Det kommer før PA ihvertfall

@ defo: Jeg har kun 1 sub, hvis det var en misforståelse et sted. Jeg kan såklart prøve en anti mode og se hvilken effekt dette har i min stue, men at RF-82 alene kan fore en stue på 45 kvadratmeter med det nivået i bassen jeg ønsker, det klarer jeg ikke å se for meg er mulig? Det er tross alt kun 4 stk 8" basselementer. Er såklart åpen for å bytte ut XTZ ampen med et pre + effekttrinn hvis det har forskjeller jeg kan føle, ikke bare måle.

@ Truls: Tja, jeg er ikke verdensmester i kalibrering på noen måte, men jeg har justert i hytt og pine den siste tiden, både med og uten målemikrofon. Niflyttet på høyttalerne fra/til vegg og sidevegger, samt plassert subben på de merkeligste steder i stua der den fysisk får plass. Føler fortsatt at noe mangler. Har jo et vanskelig rom rent akustikkmessig, dette er det ingen tvil om. Stor L-formet stue med gang tilknyttet bak murvegger bak sittegruppen. Her lander mye av bassen, men jeg kan ikke la subben stå ute i gangen!

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil ikke jeg klage over mine problemer her i Øivind-J sin tråd, men har jo anti-mode og den hjalp veldig på noen frekvenser. Skal jeg være ærlig så håper jeg og tror at det nye rommet som blir laget for formålet vil gi langt bedre resultater.(Noen bilder og tekst kommer etterhvert). Ps: Flageborg vil bli kontaktet når det nye rommet er oppe!

Anti-mode kan jeg fint gi min anbefaling på, men to subber vil jeg ikke si hjalp mye her i min L-stuen. Har du noen tegninger av stuen med mål(inkl. høyttaler plassering) ,så kan det nok bli mange tips å få.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •