For lite bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For lite bass?

Har to høytstående 99 W12.16 på kinorommet mitt.

Men synes at jeg ikke får den skikkelig råe bassen jeg hadde ønsket, noen som kunne kommentert innstillingene mine og kanskje plasseringen?

Har en Onkyo reciver, der jeg har skrudd opp bass nivået med 4+ db, men hjalp lite. Derfor tenkte jeg kanskje noen av instillingne til bass(ene) måtte endres:

Volume 3/11 - Hørt at det er bedre å styre volume med db kontrolleren på forsterkeren
    Frequency 7/11
    Always on (x) /Auto
    EQ1 off
    EQ2 On
    High Pass: Off
    Phase: 0 grader

Vil dere se hvordan plasseringen er, skjekk bildene her:
    Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3
    Vil at det skal dundre skikkelig når jeg ser på film

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med du har kalibert subbene?

Hvis ikke har du en fin metode her: http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kalibrerte hele system med reciver før jeg begynnte å bruke det første gang. Satt en slik medfølgende greie på et stativ i lytteposisjon også kalibrerte de seg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gigawattz
    Ja, kalibrerte hele system med reciver før jeg begynnte å bruke det første gang. Satt en slik medfølgende greie på et stativ i lytteposisjon også kalibrerte de seg.
    Det holder ikke.

Kjøp DB-måler og følg oppskriften...

Din receiver klarer neppe å kalibrere to subber..

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Det holder ikke.

Kjøp DB-måler og følg oppskriften...

Din receiver klarer neppe å kalibrere to subber..
    Vil det å kalibrere de to subbene gjøre bassen betydelig bedre?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det å kalibrere de to subbene gjøre bassen betydelig bedre?
    Du må jo sørge for at de spiller på lag.. Altså spiller i fase med hverandre, og frontene. Anbefaler å lese litt om emnet.

Et sted å starte: http://avforum.no/forum/kalibrering-...-2-subber.html

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen type "rå bass" var du ute etter? subbene tar seg vel bare av frekvensene under 100hz eller? snert og punch i midbassen blir da overlatt til stativhøyttaleren med sin 6.5", kanskje det er der det skorter

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, hvilken onkyo reciever har du?

Har du satt delefrekvensen opp?

LPF to LFE skal stå på 120Hz, Crossover på SAMTLIHE høyttalere skal være 80Hz minimum, uansett hva kalibreringen finner ut av. Siden frontene dine står oppå subbene så kan de sikkert settes til 100 eller 120Hz med godt resultat.

Så kommer det til plasseringen, elementene bør ikke stå vent mot hværandre, det er sjeldent den optimale løsningen. Har du mulighet til å få noen stativer eller esker å sett frontene på så gjør det og plasser subbene i hjørnet eller langs veggen framme med elementene pekende ut mot stuen/lytterom.

Ikke regn med at disse subbene blir å lage utslag på seismografisk institutt i bergen uansett hvor bra du får dem til å spille. Ikke ta feil, de er knallgode subber, bare ikke store nokk=)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Først og fremst, hvilken onkyo reciever har du?

Har du satt delefrekvensen opp?

LPF to LFE skal stå på 120Hz, Crossover på SAMTLIHE høyttalere skal være 80Hz minimum, uansett hva kalibreringen finner ut av. Siden frontene dine står oppå subbene så kan de sikkert settes til 100 eller 120Hz med godt resultat.

Så kommer det til plasseringen, elementene bør ikke stå vent mot hværandre, det er sjeldent den optimale løsningen. Har du mulighet til å få noen stativer eller esker å sett frontene på så gjør det og plasser subbene i hjørnet eller langs veggen framme med elementene pekende ut mot stuen/lytterom.

Ikke regn med at disse subbene blir å lage utslag på seismografisk institutt i bergen uansett hvor bra du får dem til å spille. Ikke ta feil, de er knallgode subber, bare ikke store nokk=)
    Har stativer som jeg bruker til høytalerne bak, men det er to problemer med å plassere de høytstående subbene med elementet pekende ut i rommet. Det første er at bassforsterkeren på baksiden ikke ser direkte pen ut, da den vil syns hvis du setter den med elementene pekende ut i rommet, og det andre er at subbene da vil komme i veien for projektoren.

De gjennstående alternativene er:
    1 Plasser subbene med elementene inntill veggen
    2 Plasser subbene bak, med elementene pekende ut i rommet. (Heller ingen fin løsning)

EDIT: Reciver: Onkyo TX-SR608B

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stativer som jeg bruker til høytalerne bak, men det er to problemer med å plassere de høytstående subbene med elementet pekende ut i rommet. Det første er at bassforsterkeren på baksiden ikke ser direkte pen ut, da den vil syns hvis du setter den med elementene pekende ut i rommet, og det andre er at subbene da vil komme i veien for projektoren.

De gjennstående alternativene er:
    1 Plasser subbene med elementene inntill veggen
    2 Plasser subbene bak, med elementene pekende ut i rommet. (Heller ingen fin løsning)

EDIT: Reciver: Onkyo TX-SR608B
    Jeg tror nok du må la subbene spille mot veggene ja, men da må du muligens ha stativ til overdelene og heller dra subbene lengre inn mot center.

ev. flytte subbene til et annet sted i rommet?
    Du har egentlig litt lite rom til en slik løsning, mtp. plasseringsvennelighet. Tror tradisjonelle subber kunne fungert bedre hos deg. (downfiring eller front)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •