Kjøpe Klipsch RF-83 eller RF-7II

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe Klipsch RF-83 eller RF-7II

Jeg har tenkt og kjøpe Klipcsh og lurer på om RF-7II spiller finere enn RF-83? Er rf-7II hvert 13000 mer? Kommer rf-83 i MKII?

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på bruken, mest musikk eller mest film og si litt om rommet.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer nok ikke RF83 mkII på ei stund, RF-7 mkII har tatt over for RF83.

Det sies at RF-7 er har fått litt forbedret diskant, og delefilter, og de fleste som tester disse er meget, meget fornøyd. Jeg har også hørt rykter om at de har blitt litt snillere i lydbildet, kontra RF83, og igjen RF-7 mkI. Det blir litt smak og behag, personlig mener jeg ikke har RF-7 mkII verdt den "høyere" prisen - de er opprinnelig like dyr, f.eks ; RF83 kostet vanligvis 25k, de var bare så salg for å tømme lagre før RF-7 mkII kom.. ny modell = høyere pris enn utgående modell.

Er nokså skråsikker på at prisen på RF-7 mkII også kommer til å synke med tiden, men tror også de er verdt prisen - fordi de er knallgode høytalere. (ville dog vurdert Klipsch Cornwall når du kommer opp i denne prisen - De er visstnok helt rå, kanskje også et par brukte La Scala hvis du kommer over de..)

Til syvende og sist er jo RF83 nå kun å skaffes brukt regner jeg med, og prisen på disse er jo lavere enn nye MKII - så valget er ikke lett.. Jeg har hvertfall ingen planer om å bytte ut RF83 med RF-7 mkII, da hadde jeg heller byttet bakover til RF-7 mkI

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis trådskaper en interessert i et fullt 7 oppsett så send et PM, jeg skal selge mitt nå.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt rf83 i et privat hjem, men fikk høre de på tonart i trondehim for en tid tilbake. God lyd, men endte opp med rf63. En kjenning skaffet seg rf7MKII for en stund siden, og de er nok de beste jeg har hørt fra klipsch så langt. Det nye delefilteret og den nye diskanten gjør dette til en ht som ikke kun er egnet til hjemmekino (mange trekker jo frem klipsch i den sammenhengen).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 4*6,5 meter langt, skal bruke anlegget til både musikk og film.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Har ikke hørt rf83 i et privat hjem, men fikk høre de på tonart i trondehim for en tid tilbake. God lyd, men endte opp med rf63. En kjenning skaffet seg rf7MKII for en stund siden, og de er nok de beste jeg har hørt fra klipsch så langt. Det nye delefilteret og den nye diskanten gjør dette til en ht som ikke kun er egnet til hjemmekino (mange trekker jo frem klipsch i den sammenhengen).

Med rett forsterker er de rå på musikk. Antar du ikke har hørt heritage siden du mener rf7 mkII er best:-) det er svært mange som mener rf63 er de beste Klipsch har laget i reference serien. Hornet i MkII er jo litt snillere, i likhet med resten av høytalere og passer trolig derfor til flere lyttere, den gamle RF7 er trolig mye råere for de som liker "Klipsch-lyd"

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Antar du ikke har hørt heritage siden du mener rf7 mkII er best:-) det er svært mange som mener rf63 er de beste Klipsch har laget i reference serien.
    Stemmer. Kunne gjerne ha tenkt meg en lytt på heritage siden mange snakker varmt om disse. Derimot er nok designet litt for sært til at jeg kommer til å ha det i stua...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Kunne gjerne ha tenkt meg en lytt på heritage siden mange snakker varmt om disse. Derimot er nok designet litt for sært til at jeg kommer til å ha det i stua...

tja.. det er vel ikke mange som regner de som designhøytalere, men de er litt "barske". Skjønner godt hva du mener da:-) Dama mi har falt pladask for La Scala II, så hun ønsker slike på stua :-P (ja, jeg er heldig... slipper man unna med disse, da slipper man unna med det meste..)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel den nye serien litt mindre klipsch etter min mening.Mistet litt av dynamikken og råskapen.Den beste i rfserien er etter min mening rf63 da den kan kombineres med forsterkere av bra kvalitet uten at det koster flere titalls tusen.Skal du matche de to største så trenger du mye mer krefter som koster flesk i ren klasse A eller rør.
    Hvor stort rom har du? film eller musikk?
    Forte II,Cornwall,RF63,La Scala etc er etter min mening mye mer for pengene enn RF7/83

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjærringa her "hatet" heritage helt til jeg kom hjem med RF63 som syntes ser plastikk aktig ut hehe.
    Her tester jeg fortsatt mellom RF63 og Forte II og er fortsatt usikker.
    Hadde jeg ikke hatt heritage fra før så hadde valget hvert enkelt men så lenge jeg har det så frister det med begge leire å usikker ennå!

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Den beste i rfserien er etter min mening rf63 da den kan kombineres med forsterkere av bra kvalitet uten at det koster flere titalls tusen.Skal du matche de to største så trenger du mye mer krefter som koster flesk i ren klasse A eller rør.
    Er dette grunnen til at du syns rf-63 er best?
    Hva med å bruke di største klipschmodellene med topputstyr? er fortsatt RF-63 best da?

Hvorfor ikke kjøpe noe billige proson eller dynavoice for da koster forsterkeriet mye mindre enn det man trenger til RF-63.

Å tenke sånn er helt feil etter min mening.

RF-7 på McIntosh 501 blokker spillte ikke akkuratt dårlig.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Hva med å bruke di største klipschmodellene med topputstyr? er fortsatt RF-63 best da?

Hvorfor ikke kjøpe noe billige proson eller dynavoice for da koster forsterkeriet mye mindre enn det man trenger til RF-63.

Hehe... Egentlig et godt poeng! Det er lettere å få de bra, det betyr ikke at de er best! Personlig har jeg ALDRI hørt en forsterker slite med rf83 som gjør det bra på 63. Det er ikke så syk forskjell på disse som enkelte kanskje tror!

Det er likevel mange som rangere rf63 øverst av ref høytalerne.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S

RF-7 på McIntosh 501 blokker spillte ikke akkuratt dårlig.
    Nå er det sikkert mange grunner til at Rf63 er mer populær enn 83.Er vel mange som vil ha 63 tilbake.Klipsch guru Rognlien mener ihvertfall at RF63 er bedre enn sin storebror.Klipsch skal etter min mening være lettdrevne noe de to store ikke er

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sikkert mange grunner til at Rf63 er mer populær enn 83.Er vel mange som vil ha 63 tilbake.Klipsch guru Rognlien mener ihvertfall at RF63 er bedre enn sin storebror.Klipsch skal etter min mening være lettdrevne noe de to store ikke er

synes du plaprer mye om dette, men når jeg har testet begge opp mot hverandre, på samme forsterkere, så virket ikke RF83 noe tyngre for forsterkeren enn RF63 var.. så dette blir også en litt tynn unnskyldning..

RF63 er mer allround - kanskje
    RF83 har mer fokus på bass - kanskje

Hva Rognlien mener er ikke nødvendigvis relavant for hva andre mener - man bør derfor lytte til råd, men danne sin egen mening likevel. Danner vi vår egen mening med testing med egne ører er vi alle for Guruer å regne..

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v

Hva Rognlien mener er ikke nødvendigvis relavant for hva andre mener - man bør derfor lytte til råd, men danne sin egen mening likevel. Danner vi vår egen mening med testing med egne ører er vi alle for Guruer å regne..

Et meget godt innlegg, som enkelte bør lese mer enn én gang.

At nevnte person er skribent i Fidelity, bidrar nok til at noen glemmer sine egne lytteinntrykk oppi alt dette...

Jeg for min del hadde nok kjøpt RF-7 II, om ikke pengene hadde vært noe tema.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Et meget godt innlegg, som enkelte bør lese mer enn én gang.

At nevnte person er skribent i Fidelity, bidrar nok til at noen glemmer sine egne lytteinntrykk oppi alt dette...

Jeg for min del hadde nok kjøpt RF-7 II, om ikke pengene hadde vært noe tema.

Personlig hadde jeg valgt Cornwall til den prisen, og også heller tatt f.eks RF7 Classic over RF7 II.. men det er lov å være forskjellig. nye RF7 II er hvertfall pene å se til :-) spille bra gjør de å!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde RF63 og 83 så var di ikke noe tyngre last på forsterker,men jeg mener at 63 har bedre overgang i mellomtone/diskant enn 83 og dermed en bedre hifi høyttaler i mine ører. Pluss at 63 er mindre og passet bedre i rommet
    Men det er smak og behag,noen liker dattra og noen morra

O

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort rom har du? film eller musikk?
    Har vel egentlig et for lite rom til å utnytte de fullt ut, men det fungerer. Er ca 4,5 x 3 meter. Brukes primært til film med nc2250 som drivkraft.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Når jeg hadde RF63 og 83 så var di ikke noe tyngre last på forsterker,men jeg mener at 63 har bedre overgang i mellomtone/diskant enn 83 og dermed en bedre hifi høyttaler i mine ører. Pluss at 63 er mindre og passet bedre i rommet
    Men det er smak og behag,noen liker dattra og noen morra

O

Du er inne på noe, RF83 og RF63 har forskjellige delefrekvenser, som kan påvirke lydbildet.. Det er vel heller her man merker størst forskjell - det og at RF83 spiller med noe mer pondus.

Personlig hadde jeg savnet trøkket i RF83 litt for mye til å gått for RF63. men for mange vil denne være mer "korrekt"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •