Hjemmekino anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino anlegg

Hei!

Jeg er ganske ny i gamet og trenger litt hjelp fra dere om valg av utstyr.
    Har lest endel artikler på forumet og i magasiner, men er mer forvirret nå
    enn da jeg begynnte.. :?

Har et anlegg jeg kjøpte på Hifiklubben for 6 år siden, men dette er
    desverre et Boston DT6000 anlegg som ikke kan bygges videre på.
    Er på utkikk etter et hjemmekinoanlegg i prisklassen 13K som også kan brukes til musikk i stuen ( som er er på 4 * 5 meter). Det er viktig at anlegget lyder bra og rent, samt at det må se bra ut.

Har sett litt på disse komponentene:

Høytalere Epos ELS3 (Både front og bak)
    Center Epos ELS3C
    Receiver Pioneer c501 (Slim-line)

Er usikker på om denne reciveren er god nok men den står i stil med DVD
    spilleren dvd-575S som jeg har.
    Den yter visstnok 100W (6 ohm), men har bare klips terminaler.
    Er også på utkikk etter en subwoofer som jeg kommer til å kjøpe i etterkant, men den får komme i annen rekke.

Har dere noen forslag på ett anlegg som gir bra lyd, ser bra ut til
    prisklassen 13K (pluss minus noen lapper)?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, olehes!

Epos ELS3 er jo høyttalere som har fått mye skryt, og er sikkert ikke noe dumt valg. De strekker seg etter spesifikasjonen ned til 65Hz. Til bassreflekskonstruksjon å være er ikke det spesielt dypt.

Jeg kjenner ikke Pioneer-reveiveren du foreslår, men er i utgangspunktet skeptisk til slimline-forsterkere. Det er ofte ikke noe særlig med strømreserver å gå på.

Høyttaleralternativ 1: Jeg synes du skal holde på Epos i høyttalervalget. Det lyder bra og rent, som du sier, og er et godt valg til både musikk og hjemmekino.
    Men du TRENGER en subwoofer. Du vil gå glipp av vanvittig mye uten. Du trenger ikke kjøpe det voldsomste nå i begynnelsen, selv en rimelig sak vil gi fundamentet som mangler under Eposenes 65Hz. Interessante produkter for dem med litt trang lommebok og krav til ytelse også i musikk er f.eks.:
    * System Audio SubElectro 175 eller den litt større System Audio SubElectro 200 som fikk "best i test" i DVD&Hjemmekino. Veil. priser ca. 6000 og 7000 Nkr.
    * Velodyne er kjent for subwoofere med god kontroll og har produkter fra 3000,- Nkr og oppover
    * Svenske Audio Pro har mange subwoofere fra 1995 Nkr og oppover til 6995,- Nkr og er i skandinavia mer kjent enn Velodyne for sine subwoofere. Den nye Ace Bass 2 (veil. 6495,- Nkr) er kanskje litt for spesiell hvis du legger vekt på design, men lyder visstnok svært bra. Ellers er alle subwooferne deres jevnt over bra.

Høyttaleralternativ 2: Hvis du er ute etter små høyttalere, liker sort speilblank pianolakk og ikke har behov for å spille øredøvende høyt, så ville jeg også tatt en titt på Audio Pros nye Image-serie (link). De små monitorene Image 12 (veil. 1795,- for paret) spiller nesten like bra som Image 44 som koster over 3000 mer. Med fire stykk Image 12, senterhøyttaleren Image 22 (til 1495) og subben B1.36 (til 3995), så har du komplett stilig og plasseringvennlig hjemmekinolyd til 9080,- Nkr veilledende, og kjøpt komplett bør du ha litt prutningsmonn også.

På receiversiden ville jeg ikke tenkt SÅ mye på stil. Men hvis du ikke skal spille høyt, så kan jo receiveren du foreslår være grei. Bare husk på at 6*100Watt er bare tull. Titt på denne siden med spesifikasjoner: Pioneer VSX-C501-S (link). 100W er optimistisk selv med bare en kanal drevet. Og 10%THD (harmonisk forvrengning) er ulidelig mye.

Mitt forslag er å gå for en receiver til rundt 4000,- kr. Cambridge Azur 540R 6.1 AV Receiver (link) er en receiver med et enkelt og nøkternt design og et svært rent design på fjernkontrollen (og den skal jo ligge framme på bordet ).

Så altså: Full pakke Audio Pro Image + Cambridge Azur 540R 6.1 AV Receiver kommer på veilledende 13078,- kroner. Kabler kommer i tillegg, men det vil jeg si er en forhandlingssak når du kjøper fullt høyttalersett.

Nå har vel jeg sagt mitt. Det kommer sikkert flere gode forslag til deg.

Husk bare at alt Hifi-utstyr aller helst skal prøves hjemme før man kjøper. Tilpasning mellom rommet og høyttalerne er helt grunnleggende for god lyd. Lykke til!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DALI blue 5005 som fronter, 3003 som bakkanaler og 2002 er hva den nå heter som center?
    Sammen med en Denon, NAD eller Cambridge blir dette ca. 14 k + kabler, men siden alt finnes på et sted pruter du det ned til den prisen du vil ha, så kan du oppgradere med sub senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder en knapp på stativ høytalere så det blir nok ikke 5005. Vurderer Dali stativ høytalere og da blue og concept serien. Det ser ut som Dali går litt dypere enn Epos sine. Foretrekker høytalere som spiller rent med høy oppløsning.

De Audio Pro høytalerne er noe jeg vil høre, vet du om det finnes forhandlere i Oslo man kan se og lytte på disse?

Ellers takk for gode svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på Canton cd1 movie som imponerte meg. Syntes de hørtes bedre enn Kef's 2005.2. Ser også at Canton har stilige gulvstående høytalere (cd100), men har ikke fått hørt på disse. Noen som vet hvordan disse er i forhold til satelittene(cd10) og om de trenger en sterk forsterker/reciever?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olehes
    Har hørt på Canton cd1 movie som imponerte meg. Syntes de hørtes bedre enn Kef's 2005.2. Ser også at Canton har stilige gulvstående høytalere (cd100), men har ikke fått hørt på disse. Noen som vet hvordan disse er i forhold til satelittene(cd10) og om de trenger en sterk forsterker/reciever?
    Har selv bittesmå Canton-satellitter, og disse imponerer meg fortsatt i forhold til prisen. Canton har dessverre ikke noen dedikert forhandler som fører fullt sortiment, så for å få tak i en bestemt modell må man kontakte den norske importøren som har hjemmesider her:
    http://www.njal-hansson.no/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •