Nye høyttalere til 42" Philips TV (som har for dårlige)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nye høyttalere til 42" Philips TV (som har for dårlige)

Jeg trenger råd og veiledning og håper å få det her hvor det er så mange eksperter. Lyden fra TV-høyttalerene blir for "flat".

Jeg har VU+DUO og kan ta lyden derfra, men det går vel like bra å ta den via TV-en som har bl.a. ha digital lydutgang (hvit og rød). Litt ugreit å ha egen fjernkontroll til forsterker er argumentet her.

Jeg har ikke store krav, men ønsker små diskrete høyttalere gjerne med trådløs overføring. Det kan kanskje være lurt med sorround, fordi min kone hører litt dårlig og en bedre spredning av lyden kan kanskje hjelpe. Jeg skal ikke ha noe luksus anlegg, men noe som dekker et amatør behov.

Link til TV-en her

Håper på interessante forslag.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke kjent med VU+DUO-boksen, men i enkelte tilfeller vil du kunne oppleve synkroniseringsproblemer mellom lyd og bilde dersom du tar lyden fra en dekoderboks fremfor TVen. Det vil kanskje gi best resultater dersom du tar lyden fra TVen.

De røde og hvite lydutgangene er ikke digitale, men analoge. TVen din har to muligheter for å få lyd ut digitalt: Enten den koaksiale pluggen til venstre for HDMI-kontaktene, eller fra HDMI-utgang 1. Begge alternativene forutsetter, i de fleste tilfeller, at du har en hjemmekinoreceiver med enten koaksial digitalinngang ("alle" har en slik) eller støtte for HDMI 1.4 (de nyeste har dette). Det høres ut som om du ikke er ute etter en ekstra hjemmekinoreceiver, så da må du hente lyden ut fra enten de røde og hvite utgangene, eller hodetelefonutgangen.

Hvis du ønsker å ha samme fjernkontroll til alt, må du sannsynligvis finne et surroundanlegg fra Philips som er kompatibelt med TVen din. Alternativt kan du kjøpe et hvilket som helst annet lydsystem sammen med en universalfjernkontroll fra f.eks. Logitech.

Både i et vanlig stereooppsett og med surround vil stort sett all tale komme fra henholdsvis fronthøyttalerne eller senterhøyttaleren. Surround vil derfor neppe utgjøre en merkbar forskjell med tanke på hørbarhet for din kone. Hvis du i tillegg ønsker å holde deg innenfor et rimelig budsjett, vil du få langt bedre lyd fra to gode fronthøyttalere i stereo enn fem midt-på-treet-høyttalere i surround.

Personlig anbefaler jeg at du kommer deg over din skrekk for ekstra fjernkontroller og investerer i en rimelig stereoforsterker og et par hyllehøyttalere med god lyd. Da vil du få en helhetlig god lydopplevelse både til film og nyheter, og du kan utvide med subwoofer senere om du måtte ønske det. Videre kan du også koble til en CD-spiller, iPod etc. hvis du vil bruke utstyret til musikklytting også. Kjempepraktisk og relativt billig, men du må orke den ekstra fjernkontrollen .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Lurve. Tusen takk for fyldig og interessant svar.

Jeg har ikke fjernkontrollfobi selv, men det er komplisert å fortelle andre hvordan en håndterer de 4 fjernkontrollene vi allerede har, men skal nok klare en til.

Rød + hvit kontakt er dessverre ikke utgang. Derfor kan jeg ikke erstatte hodetelefonutgangen med disse.

Philips opplyser at de har hatt lydavbruddproblemer på hdmi 1.4 utgangen, men at det er rettet i siste programversjon. Denne har jeg og den løste ikke mitt problem. Jeg tolker Philips dit hen at de ikke vil bytte tv nå, men ønsker å avvente fremtidige programversjoner for å se om problemet løser seg. Det kan bli lenge å vente.

Jeg vurderte allerede da jeg kjøpte tv-en i høst at jeg måtte anskaffe forsterker og nå må det skje. Jeg håper derfor på konkrete forslag til forsterker og små diskrete høyttalere som skal funke godt på 3,5 - 4 meters avstand i en stor stue.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Harman Kardon SB15 lydplanke koblet til den samme TVen og er godt fornøyd med den: Harman Kardon SB15 . Alternativt ville jeg vurdert Philips egen planke: Philips HTS9140 , men den blir jo litt dyrere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xlarge
    1. Jeg har ikke fjernkontrollfobi selv, men det er komplisert å fortelle andre hvordan en håndterer de 4 fjernkontrollene vi allerede har, men skal nok klare en til.

2. Rød + hvit kontakt er dessverre ikke utgang. Derfor kan jeg ikke erstatte hodetelefonutgangen med disse.

3. Jeg vurderte allerede da jeg kjøpte tv-en i høst at jeg måtte anskaffe forsterker og nå må det skje. Jeg håper derfor på konkrete forslag til forsterker og små diskrete høyttalere som skal funke godt på 3,5 - 4 meters avstand i en stor stue.
    1. 5 fjernkontroller kan bli litt i overkant, har du vurdert en Logitech Harmony-kontroller? Den har fått varm omtale av både enkeltpersoner og A/V-pressen, og er kompatibel med et imponerende antall eksisterende produkter.

2. Det så jeg ikke, kjipt .

3. En separat forsterker med greie høyttalere vil gi deg mye for pengene. Lydplanker er nokså greie, men etter min mening koster slike ofte mer enn de smaker. Konkrete forslag kan du nok få av mange forumgåere. Har du et omtrentlig budsjett du ønsker å holde deg til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    1. 5 fjernkontroller kan bli litt i overkant, har du vurdert en Logitech Harmony-kontroller? Den har fått varm omtale av både enkeltpersoner og A/V-pressen, og er kompatibel med et imponerende antall eksisterende produkter.

2. Det så jeg ikke, kjipt .

3. En separat forsterker med greie høyttalere vil gi deg mye for pengene. Lydplanker er nokså greie, men etter min mening koster slike ofte mer enn de smaker. Konkrete forslag kan du nok få av mange forumgåere. Har du et omtrentlig budsjett du ønsker å holde deg til?
    4-5000 gir vel ikke all verden ? Fjernkontroll får jeg se på etterhvert.

Nå har jeg igjen vært i kontakt med Philips (de ringte) og jeg får en usbpenn med siste programvare som ikke ligger på nett. Må jo prøve det først, men tviler. Det er tydelig at de erkjenner at de har et problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for 4-5000 tror jeg at jeg ville vurdert å sjekket bruktmarked.

Her har du mye høyttaler for pengene:
    XTZ 93.23 High Glossy XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

men da trenger du jo stativer, forsterker, kabler, etc. men du kan jo bruke en brukt forsterker/reciever, kjøpe de der, kabler og stativer.

ev. se om du finner noe brukt, f.eks. dynavoice m65, df-5, df-6, xtz, dali, m.fl. det er så utrolig mye å velge i, men budsjettet ditt begrenser jo utvalget noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    for 4-5000 tror jeg at jeg ville vurdert å sjekket bruktmarked.

Her har du mye høyttaler for pengene:
    XTZ 93.23 High Glossy XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

men da trenger du jo stativer, forsterker, kabler, etc. men du kan jo bruke en brukt forsterker/reciever, kjøpe de der, kabler og stativer.

ev. se om du finner noe brukt, f.eks. dynavoice m65, df-5, df-6, xtz, dali, m.fl. det er så utrolig mye å velge i, men budsjettet ditt begrenser jo utvalget noe.
    Finnes det ok små trådløse - og hva salgs forsterker passer til ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er sikkert veldig bra høyttalere, men jeg ønsker meg noen små og diskrete, dvs. størrelse maks 150*200 mm - helst mindre. Disse er alle alt for store og dominerende der jeg skal ha dem. Jeg har blurayspiller så jeg vil heller ikke ha en sourrondpakke med slik spiller.

Jeg har for øvrig gått igjennom det meste av lydplanker og det er ikke plass til selv de minste under tv-en som ikke henger på veggen, men står på fot (bl.a. fordi jeg ønsker å svinge den litt).

Håper på flere forslag.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xlarge
    jeg ønsker meg noen små og diskrete, dvs. størrelse maks 150*200 mm - helst mindre. Disse er alle alt for store og dominerende der jeg skal ha dem.
    Det er nå en gang slik at god (og dermed hørbar) lyd ikke uten videre lar seg forene med beskjeden fysisk størrelse. Men dersom din kone ikke har noe imot å lene seg litt frem når dere ser på TV kan du nok komme i mål .

Men fra spøk til revolver; et kompromiss kan utarbeides! Dersom du går for Denon PMA-510AE og Dali Lektor 1 vil du få en finfin løsning som gir mye for pengene. Høyttalerne er bare 4 cm over målene du oppga i forrige post. Videre kan du koble til flere stereokilder dersom du vil utvide anlegget. Ettersom du ikke har analoge RCA-utganger på TVen (rød og hvit), må du bruke hodetelefonutgangen. Da bruker du en slik kabel.

Totalpris ink. 4 meter høyttalerkabel av god kvalitet og signalkabel fra TV til forsterker blir 4602,-.

OBS!
    For tiden selger Hi-Fi Klubben Lektor 2 til samme pris som Lektor 1. Førstnevnte er en markant bedre høyttaler, så hvis du klarer de ekstra centimetrene gjør du tidenes kupp ved å gå for den. Totalprisen blir den samme, smilet blir dobbelt så stort .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt forslag til anlegg.

Årsaken til at jeg må ha nye høyttalere skyldes dessverre at TV-ens hodetelefonutganger gir problemer med avbrudd i lyden. Da faller også bruk av andre høyttalere på hodetelefonutgangen bort.

Mulig jeg var litt lite presis når det gjelder ønsker, men unnskylder meg med at jeg har liten innsikt i dette.

Lyden må hentes fra TV-en, enten med hdmi 1.4 utgangen eller med digital koaksial utgangen. Jeg kobler bluray og digital satelittmottager via hdmi inn til TV-en. I tillegg bruker jeg internett (web-tv mm.) med kabel til TV-en. Altså er det et must å bruke lyden ut fra TV-en.

Forsterkeren du foreslår virker interessant, men mangler så vidt jeg ser, både hdmi og koaksial.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •