Omnipolare høyttalere. Noen erfaringer ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Omnipolare høyttalere. Noen erfaringer ?

Er det noen som har erfaringer med omnipolare høyttalere (elementer foran og bak) ?

Ser at Mirage har slike høyttalere, og at avstand til bakvegg må være ganske stor. Er dette kritisk ? Hva skjer dersom avstanden er kort ? Blir lydbildet fullstendig ødelagt ? Hva er minimum anbefalt avstand fra bakvegg ?

:roll:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tillater meg å svare på gammel tråd :wink:
    Miragene trenger plass for å spille ordentlig bra, ja.
    Liten plass går på bekostning av fokus og "luft" i lydbildet. Det er bakveggen som er mest kritisk, sidevegger har ikke så mye å si.
    Men når jeg skal kose meg, drar jeg høyttalerne midt ut på gulvet, ca en meter fra bakvegg, da kommer de til sin rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, selv om det er litt sent. Jeg har allerede investert i Mirage OM14. Kjøpte dem brukt fra en i Oslo. Jeg er veldig fornøyd, men jeg opplever det samme som deg, nemlig at de må stå ca 50-100 cm fra bakvegg.

Jeg drar dem frem til "spesielle" anledninger, vanligvis står de ca 30 cm fra bakvegg. Jeg har stilt alle høyttalerne mine på SMALL, og da er det ikke så kritisk om de står litt nærme veggen.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å høre at du er fornøyd da. Jeg vurderte å kjøpe de høyttalerne, og bruke som bakkanaler, men du hadde allerede kjøpt de :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre at jeg snappet høyttalerne rett før deg :wink: :wink:

Ja, jeg er fornøyd. De er ikke perfekte til Heavy Metal, men Mirage har en rund og klar klang som jeg alltid har likt godt. Hovedårsaken til at jeg kjøpte disse høyttalerne var at de skulle matche min Mirage OM C3 Center (som jeg hadde kjøpt separat tidligere).

Jeg merker at klangen på front og center nå er lik, i motsetning til tidligere da jeg hadde PSB 5T som front sammen med Mirage OM C3.

OM14 går ikke altfor dypt i bassen, men subwooferen tar denne jobben i mitt oppsett. Er faktisk meget fornøyd etter at jeg stilte alle høyttalerne til SMALL. Tidligere hadde jeg alle høyttalerne på LARGE.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •