Subwoofer som går bra sammen med Klipsch RF-7? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marchofmephisto
    Ok...jeg har vel innsett at forsterkern ikke klarer å levere nok til å gi skikkelig trykk til mine RF-7. Forsterkeren gir 7x85W eller 2x100W i stereo.
    Så jeg vil nok se meg om etter en høvelig effektforsterker, om det er mulig å koble til..det er jeg faktisk ikke sekker på?
    Men vil nok uansett også skaffe meg en sub til filmbruk.
    Takk for svar
    Å drive disse med en Reciever er bare å glemme igrunn, disse fortjener helt klar bedre^^ Hva med 2stk Emotiva Xpa-1?
    Om det finnes Pre-Out så går det fint å koble til effekttrinn, hvilken reciever er det du har?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig at mye og god effekt er bra, men syntes det er utrolig at enkelte mener det vil gi mye større forskjell en subber. 2 subber oppå RF-7 i korrekt fase vil gi betydelig mere trøkk om det er ønskelig. Som i MANGE db. Deler du i tilegg RF-7 over 60hz får forstekeren en mye lettere jobb. Og i tilegg kan man plasere SUB mer optimalt fordi man ikke trenger å bekymre seg over perspektivet oppover i frekvens når man plasserer dem.
    Bedre effektforsterker vil gjøre at RF-7 får større dynamisk headroom, tørrere bass osv, men ikke voldsomt mye mer trykk. Med mindre man bruker headrommet til EQ.
    Forsterkere med skikkelig god basskontroll og ubegrenset effekt oppleves ofte som mindre bass, ikke mer. Selv om jeg er helt enig i at RF-7 forutsetter en ganske strømsterk forsterker om den skal drives hadt. Men man må huske at for en høyttaler med så høy følsomhet som RF-7 belastes også strømforsyningen lavere. P = U * I. Strøm behovet skal ikke være enormt før på svært høye volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Er helt enig at mye og god effekt er bra, men syntes det er utrolig at enkelte mener det vil gi mye større forskjell en subber. 2 subber oppå RF-7 i korrekt fase vil gi betydelig mere trøkk om det er ønskelig. Som i MANGE db. Deler du i tilegg RF-7 over 60hz får forstekeren en mye lettere jobb. Og i tilegg kan man plasere SUB mer optimalt fordi man ikke trenger å bekymre seg over perspektivet oppover i frekvens når man plasserer dem.
    Bedre effektforsterker vil gjøre at RF-7 får større dynamisk headroom, tørrere bass osv, men ikke voldsomt mye mer trykk. Med mindre man bruker headrommet til EQ.
    Forsterkere med skikkelig god basskontroll og ubegrenset effekt oppleves ofte som mindre bass, ikke mer. Selv om jeg er helt enig i at RF-7 forutsetter en ganske strømsterk forsterker om den skal drives hadt. Men man må huske at for en høyttaler med så høy følsomhet som RF-7 belastes også strømforsyningen lavere. P = U * I. Strøm behovet skal ikke være enormt før på svært høye volum.
    Høres egentlig fornuftig det du sier...vi er vel alle enige om at jeg burde ha mere effekt for å få full ut utbytte av mine RF-7
    Men..uansett har jo RF-7 "bare" 2 stk 10 tommere å det er vel begrenset hvor mye dypbass de kan levere selv med masse effekt bak?
    Som sakt tidligere er jeg veldig fornøyd me høyttalerene...
    Jeg går nok for mere effekt...og en SUB eller to :wink:

Men uansett er det fint å høre andres mening...veldig greit

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Å drive disse med en Reciever er bare å glemme igrunn, disse fortjener helt klar bedre^^ Hva med 2stk Emotiva Xpa-1?
    Om det finnes Pre-Out så går det fint å koble til effekttrinn, hvilken reciever er det du har?
    Har en Harman/Kardon AVR 745, 2 år gammel...å er egentlig usikker på om det lar seg gjøre å koble til effekttrinn, men jeg mener det skal være mulig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Harman/Kardon AVR 745, 2 år gammel...å er egentlig usikker på om det lar seg gjøre å koble til effekttrinn, men jeg mener det skal være mulig

Under Spesifikasjoner på forsterkeren står det:

Preout 7.2

Hva nå enn 7.2 står for?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var definnitivt en del å hente for meg og kombinasjonen rf-7 og Elemental Designs P7s - 650, men nå skal det sies at de subbene er ganske ekstreme.
    Hadde selv da en god pa forsterker på rf7ene, med andre ord ikke en løsning som jeg forventer så mye støtte for her inne men har vel aldri hatt noe som var så mye morro som det.
    Effekt på klipschene er viktig, men man må jo nesten ha både og :twisted:

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener 745 har pre-out, dette var jo topmodellen til H/k for noen år siden mener jeg å huske. Tror du vill få mere morro med en Onkyo reciever. Personlig erfaring så passer ikke h/k klipsch sammen lydmessig.

H/k 745 skal også være veldig strømmsterk
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ha det... min gamle 5500 hadde til og med preout.
    da trengte mann fjerne broene mellom pre og forsterkerdelen på reciveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tips, både om SUB og effektforsterkere
    Men jeg har lyst å spørre om noen har erfaring med Klipsch RT-10D?
    Dette er jo en SUB som skal passe bra til RF-7.
    Den har en framovervendt woofer og to bakovervendte woofere.
    700W RMS forsterker.
    Prisen ligger på 13995, men selges nå for 9795 da det er en utgående modell.

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RT-10d

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode tips, både om SUB og effektforsterkere
    Men jeg har lyst å spørre om noen har erfaring med Klipsch RT-10D?
    Dette er jo en SUB som skal passe bra til RF-7.
    Den har en framovervendt woofer og to bakovervendte woofere.
    700W RMS forsterker.
    Prisen ligger på 13995, men selges nå for 9795 da det er en utgående modell.

Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RT-10d

jeg har ikke erfaring med RT10d, men derimot storebror RT12d, som jeg brukte til min RF83.

Kanon subwoofer, uten tvil - men synes at den hadde sin styrke i nettopp de områdene Klipschene dine er så rå i utgangspunktet, og hadde sin "svakere" side i nettopp samme området som Klipschene dine har.. det betyr ikke at det blir dårlig, for det blir det IKKE! - men jeg mener at RF7 har kanonoutput over heile fjøla, unntatt den dypeste bassen, og RF7 trenger IKKE hjelp til verken musikk eller film ned til 40hz.. derimot under dette begynner de å få litt pusteproblemer, og det er her de bør få hjelp - en subwoofer som spiller meget bra under dette, kanskje også opp til 60hz, så får RF7 sjansen til å virkelig skinne til det de kan, og hjelp til det andre, slik de slipper å stresses til noe de ikke er komfortable med.

EDIT; det er 1 forovervendt woofer, de 2 andre er slaver, altså fungerer som bassporter om det kan sies slik, og blir altså ikke drevet av forsterker!

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    jeg har ikke erfaring med RT10d, men derimot storebror RT12d, som jeg brukte til min RF83.

Kanon subwoofer, uten tvil - men synes at den hadde sin styrke i nettopp de områdene Klipschene dine er så rå i utgangspunktet, og hadde sin "svakere" side i nettopp samme området som Klipschene dine har.. det betyr ikke at det blir dårlig, for det blir det IKKE! - men jeg mener at RF7 har kanonoutput over heile fjøla, unntatt den dypeste bassen, og RF7 trenger IKKE hjelp til verken musikk eller film ned til 40hz.. derimot under dette begynner de å få litt pusteproblemer, og det er her de bør få hjelp - en subwoofer som spiller meget bra under dette, kanskje også opp til 60hz, så får RF7 sjansen til å virkelig skinne til det de kan, og hjelp til det andre, slik de slipper å stresses til noe de ikke er komfortable med.

EDIT; det er 1 forovervendt woofer, de 2 andre er slaver, altså fungerer som bassporter om det kan sies slik, og blir altså ikke drevet av forsterker!
    Om de får pusteproblemer under 40Hz så står dette i bunn og grunn på forsterkeren. RF7 er en ekstrem høyttaler som får de fleste CV høyttalere til å rødme nesten uansett størrelse og lydnivå! Har Monitor Audio GS20 i front, uten nok effekt så spiller de nesten litt uengasjert. Men får de i pose og sekk så kvitterer de med et voldsomt trykk. hadde ikke fantasert om slikt trykk fra 2 6,5" bass/mellomtone.. helt villt.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Om de får pusteproblemer under 40Hz så står dette i bunn og grunn på forsterkeren. RF7 er en ekstrem høyttaler som får de fleste CV høyttalere til å rødme nesten uansett størrelse og lydnivå! Har Monitor Audio GS20 i front, uten nok effekt så spiller de nesten litt uengasjert. Men får de i pose og sekk så kvitterer de med et voldsomt trykk. hadde ikke fantasert om slikt trykk fra 2 6,5" bass/mellomtone.. helt villt.
    Jeg har hatt det meste innen Klipsch, med store forsterkere, og ingen spiller ned til 10-20hz for å si det sånn! Ei heller RF7! Under 40 hz, og hvertfall under 30 er de ikke i nærheten av å konkurrere mot en sub+ de spiller bedre hvis de slipper å prøve på nettopp dette!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Hvorfor blande inn CV inn i dette, når det er tydelig at jeg snakket om Klipsch egentlig? Tror også at jeg har litt over gjennomsnittet interesse av Klipsch, og følgelig eid og testet mye Klipsch- så fullstendig uvitende er jeg jo ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg bestillt...

...2 stk Epik Legend 2x12" SUB.
    Jeg hadde uansett lyst på SUB og disse kommer til å gi masse drahjelp siden jeg har litt lite kraft til å drive mine RF-7. Så får heller en evt. effektforsterker komme i neste omgang

Regner med jeg kommer til å bli fornøyd, uansett har jeg jo 45 dager på meg å bestemme meg på

Takk for alle innspill og svar

Epik Legend Subwoofer - 2x12" og 300W - L-Sound AS

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Jeg har hatt det meste innen Klipsch, med store forsterkere, og ingen spiller ned til 10-20hz for å si det sånn! Ei heller RF7! Under 40 hz, og hvertfall under 30 er de ikke i nærheten av å konkurrere mot en sub+ de spiller bedre hvis de slipper å prøve på nettopp dette!
    Yep. Følsomme 2 eller 2,5veis høyttalere vil ikke beholde god følsomhet og slaglengde så langt ned i frekvens, uten hornladning. Følsomhet og effekttålighet under 40hz vil være betydelig redusert, og jo lenger ned jo værre. En sub gjør som du sier dette bedre. Man får ikke både høy følsomhet, moderat størrelse og dyp bass i en og samme konstruksjon. Dessverre =)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde uansett lyst på SUB og disse kommer til å gi masse drahjelp siden jeg har litt lite kraft til å drive mine RF-7. Så får heller en evt. effektforsterker komme i neste omgang

Regner med jeg kommer til å bli fornøyd, uansett har jeg jo 45 dager på meg å bestemme meg på

La de stå og spille når de kommer.
    Epik er av typen som trenger litt tid før de setter seg :-)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grattis! Vurder absolutt en effekt neste gang. God effekt vil i alle tilfeller hjelpe til å hente ut det beste av frontene dine.
    Les på forumet om plassering og kalibrering av subber, da vil du få mye glede ut av subbene dine. De må spille korrekt i forhold til hverandre, og frontene dine for å gi optimalt resultat ved musikkavspilling. Riktig delefrekvens kan være alt fra 40-150hz, avhengig av rommet, integrering med fronter, fasegang osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    La de stå og spille når de kommer.
    Epik er av typen som trenger litt tid før de setter seg :-)
    Ok...ja jeg leste en del om disse på en egen Epik tråd her inne og fikk mye bra info på mail i dag av Jan Ove Lassesen på L-Sound før jeg bestemte meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Grattis! Vurder absolutt en effekt neste gang. God effekt vil i alle tilfeller hjelpe til å hente ut det beste av frontene dine.
    Les på forumet om plassering og kalibrering av subber, da vil du få mye glede ut av subbene dine. De må spille korrekt i forhold til hverandre, og frontene dine for å gi optimalt resultat ved musikkavspilling. Riktig delefrekvens kan være alt fra 40-150hz, avhengig av rommet, integrering med fronter, fasegang osv.
    Takk Ja...jeg kommer nok ikke unna at jeg må ha mere effekt..

Ja...ser for meg at jeg må prøve meg litt fram med tanke på kalibrering, har fått med meg at det allerede finnes en god del bra info her inne rundt dette temaet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er i noenlunde samme situasjon. Har "bare" RF-62 da, men jeg vurderer sub og Epik legend står ganske høyt på lista nå.

Så jeg følger spent med i denne tråden. Hold oss oppdatert!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •