vedlikehold/polering av høyttalere i Pianolakk...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vedlikehold/polering av høyttalere i Pianolakk...

heisann!
    har søkt litt rundt her på forumet og har ikke funnet en spesifikk tråd om dette?(mulig jeg har letet for dårlig evt?)
    men er ute etter tips og råd for vedlikehold av pianolakken på høyttalere!
    har høyttalere med sort pianolakk og lakkert treverk som jeg har lyst å få opp glansen i! ikke at de har blitt noe særlig matte da, men støv og temperaturforandringer over tid gjør jo sitt...(har selvsagt behandlet høyttalerene med omhu, brukt kun microfiber og støvkoster til nå..)

så om noen har noen erfaringer, tips til produkter og slikt! så taes de imot med takk ☺

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp fått meg høyttalere i sort pianolakk selv, så selv om de er strøkne foreløpig så har jeg tenkt i samme baner som deg.
    Jeg holder på endel med polering/korrigering av biler, så jeg har masse produkter som jeg skal teste ut. Ripefjerning blir det nok ikke noe av enda, men i første omgang blir det carnubavoks. Dette skal jeg prøve i løpet av de nærmeste dagene, så jeg kan komme tilbake med mer etter det er prøvd :-) Innbiller meg også at en Quick-detailer er god til regelmessig støvtørk, da den inneholder litt voks.. Er den antistatisk er det enda bedre!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk anbefalt Meguiars SCRATCH X 2.0 til mine høyglans høyttalere..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sier Monitor Audio:

When we send the speakers out to you we finish them off with 'Mer' car polish
    or 'T-Cut'. So if you want to get that out of the box shine use one of the two
    car polishes we use. Once you have polished them give them a quick light rub
    over with an anti-static duster to remove any dust that has accumulated on
    them after polishing.

Car Care Products - Car Polish, Car Cleaning and Car Valeting Products - Mer

T-Cut Car Polish

L.

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking HD Wax

Til høytallere så man man jo ha HD voks..

Krefting: HD Wax - Autoglyms nye voks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Meguiars TechWax 2.0. Veldig ok på mine Monitor Audio som alle er i pianolakk. Scratch x tror jeg kan gjøre vondt verre hvis man ikke har veldig ripete høytalre da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt diverse poleringsmiddler på flere forskjellige høyglanshøyttalere, og har funnet ut at poleringsmiddler med "filler" er det beste. Disse inneholder ikke slipemidler, men fyller igjen ripene. Her er foreksempel Autoglym Super resin polish, Meguiards step 2, duragloss 105 osv. gode produkter.

Skal man korrigere (polere med poleringsmiddler med slipemidler, som fysisk fjerner lakk) så bør dette gjøres sjeldent, dette fjerner lakk over tid og kan føre til at man sitter igjen med høyttalere som ikke har lakk.
    Her finnes både Menzerna, Scholl, 3m perfect it, Meguiars 105 og mange flere som gjør en god jobb.

Diverse vokser vil IKKE fjerne riper og swirls, men gjøre de glattere og litt mer glansfulle.

Hvis høyttalere er støvfulle, bruk som nevt en Quick detailer og en MYK mikrofiber for å tørke av, da minimerer man sjansen for vaskeriper på den myke pianolakken.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurdere pianolakk på mine neste HT, dette med polering og voksing trengs vel ikke å gjøres ofte?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hold dere unna de billigste microfiberklutene, sies de kan lage riper :-P (kjøp gjerne microfiber som er laget for bilpolering)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg vurdere pianolakk på mine neste HT, dette med polering og voksing trengs vel ikke å gjøres ofte?
    Tja, ofte og ofte, hver gang du tørker av en høyttaler med HVILKEN som helst klut, så lager dette såkalte swirls. Legg merke til biler i sollys, eller høyttalere under taklys:

Dette er en kombinasjonen av trådene i kluten du tørker med, og at støvet riper. Om du foreksempel bruker en tykk og fluffy mikrofiberklut så er sjansene mindre.

Så om man har behov for daglig polering, tvilsomt, men er jo som man velger selv. Å ta vare på dyre ting man eier er jo alltids en fordel, både for sjelen, og for salget etterhvert.

Jeg personlig hadde aldri klart å hatt høyglans svarte høyttalere, da jeg hadde blitt gal, og tatt fram poleringsmaskinen ved den aller minste ripe

Og mens vi snakker om temaet, en liten polering av et gammelt panser til Alfa Romeo 75, 23 år uten pleie

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hold dere unna de billigste microfiberklutene, sies de kan lage riper :-P (kjøp gjerne microfiber som er laget for bilpolering)
    Korrekt, tørker daglig/ofte av høyglanshøyttalere med billige mikrofiberkluter, og disse riper heftig.

Så folkens, fra første opp-pakning av nye høyttalere, kjøp en pakke med disse (finnes også i 10pack) og en slik.

Spray på, tørk forsiktig med den blå kluten, og nyt resultatet av så godt som ripefri høyttaler.Sprayen legger også en beskyttende hinne (type voks-ish).
    Det vil alltids bli hint av små riper over tid, men den kluten er en av markedets mest skånsomme mikrofiber.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •