Dali Ikon 1 MK2 vs. Dynaudio Excite x12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 1 MK2 vs. Dynaudio Excite x12

Vurderer disse mot hverandre til kompakt stereo-oppsett, og likte egentlig begge veldig godt. Prisforskjellen er ca 2.000,- (Dynaudio dyrest) og lurer på om det er verdt de ekstra kronene. Testet bare på musikk, men de skal også brukes til film/tv-titting.

Mener jeg opplevde bassen som mer til stede på Dynaudio-ene, mulig de sto litt nærmere vegg enn Dali (to forskjellige butikker, så hørte dem med et par dagers mellomrom).

Skal kobles til en Harman Kardon AVR-255 (7x50W).

Noen som har testet begge, eventuelt kan hjelpe meg å velge?!?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle stemmer

Noen som har innspill også? Kanskje noen alternativer jeg burde kikke på?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut DM2/6 til Dynaudio. Kanon lyd, men litt billigere.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Sjekk ut DM2/6 til Dynaudio. Kanon lyd, men litt billigere.

Geir Arne
    Takker, Geir Arne - skal høre om de har dem til lytting på Soundgarden

Har lest meg opp litt på XTC 99.26, og de virker jo veldig bra. Men de skal visst trenge en del "juice", blir H/K'en for veik med sine 50W pr kanal, tror dere?

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har X12 og er veldig fornøyd. Hørte på litt forskjellige høyttalere før jeg bestemte meg, deriblant Dali og XTZ, og valget falt lett på X12. De var de eneste som utmerket seg, og da spesielt på vokal. De andre hørtes kjedelige ut, uten noe særlig særpreg. Med X12 kom god-stemningen med en gang.

Bruker nå X12 sammen med en XTZ sub. Knallbra til film, og knallbra på musikk :-D
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt godfølelsen for Dynaudioene hele tiden, så det kan se ut som de stikker av med seieren. Artig å se at Daliene likevel får flere stemmer i pollen

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan. To ting:

1. XTZ 99.26 trenger masse watt(etter egen erfaring over 100w pr kanal). Men det er dermed ikke sagt at det kommer til å låte dårlig på din HK. HK er vel også ganske bra dimensjonert, er den ikke. Men de fleste høytalere vokser seg store med mer watt, så det gjelder også Ikon og X12.

2. Hvis du skal sammenligne så bør du kansje gjøre det med Ikon m2, da den er litt nermnere i pris (6400,- mener jeg). Jeg har en følelse av at den kan gi Dynaudio X12 en tøff match, i følge denne Dynaudio Excite X12 - Lyd og Bilde så har Dynaudio noen utfordringer.

Men jeg ville selvførgelig valgt XTZ 99.26 (og det gjorde jeg), og oppgradert med litt mer watt når det er rom for det. Det er en meget bra høytaler, som sansynligvis denger både Ikon m2 og X12 ned i støvlene

Men jeg misunner deg ikke valgets kval, det er vanskelig å treffe i denne prisgruppen. Noe er knall bra, annent er litt slappt... Så har vi personlig smak også, den er som vi vet delt som baken

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet XTZ og x12 med to dagers mellomrom på receivere i "mellomklassen", og x12 var rett og slett milevis foran. Jeg ble skikkelig skuffet for etter å ha lest testene av XTZ så hadde jeg egentlig bestemt meg for å kjøpe disse.

Jeg tror ikke HK´en din vil klare å drive XTZ like bra som X12. Men det er godt mulig at XTZ er en "bedre" høyttaler! Jeg syntes bare de ble dønn kjedelige med null spilleglede på en receiver i 4-5000 kroners klassen.

Når det gjelder tester så fikk x12 full pott i what hifi, men det er vel strengt tatt litt individuelt hva man liker.

Ta en tur til surround.no sine lokaler på Skedsmokorset hvis du har mulighet til dette =) Nordbysenteret i Sverige har også en butikk som fører XTZ og HK. Her kan du derfor få en demo med riktig forsterker.

Lykke til videre med høyttalerjakten! =D
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på ArildE over.

Det er mye smak og behag her. Men det er nok riktig at du får mer ut av X12, den kan virke litt snillere på forsterkeren, ut fra specs.

99.26 har en styrke/svakhet som er vanskelig. Den er rimelig i pris, men den yter best med en kraftig forsterker. Det er derfor ikke sagt at den spiller dårlig med en svakere forsterker. Du får ikke maks utbytte av hva høytaleren har å by på. Jeg har opplevet å gå fra 2x60w NAD T754, til 2x200w Densen B-200/300, og mye der i mellom. Hver oppgradering på forsterkersiden ga meg "nye" høytalere. Nå med 2x200w så oppfører de seg som større en det de fysisk er.

Men igjen, dette gjelder mer eller mindre alle høytalere. Kraftig og bra fosterker gir bedre lyd.

Du får gamble, eller dra å lytte

Men dette spiller knall bra på dette, I know

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    2. Hvis du skal sammenligne så bør du kansje gjøre det med Ikon m2, da den er litt nermnere i pris (6400,- mener jeg).
    Takker, Mjusikern - var det denne du mente?
    DALI IKON 2 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Ser ganske mye større ut i dimensjonene, men spiller kanskje deretter?

Ellers mener jeg HK er kjent for å være redelige i watt-angivelsene sine (kanskje også litt nøkterne), og på nettsiden deres oppgir de faktisk en
    "stereo power" på 2x65W. Så kanskje den ikke er så underdimensjonert når det kommer til stykket?

Link til HKs hjemmesider (trykk "TechSpecs"):

Harman Kardon - AVR 255 - 7 x 50W 7.1-Channel A/V Receiver

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til den forsterkern du har der, kunne det kanskje passet best med B&W 686!?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 19quiz76
    Takker, Mjusikern - var det denne du mente?
    DALI IKON 2 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Ser ganske mye større ut i dimensjonene, men spiller kanskje deretter?

Ellers mener jeg HK er kjent for å være redelige i watt-angivelsene sine (kanskje også litt nøkterne), og på nettsiden deres oppgir de faktisk en
    "stereo power" på 2x65W. Så kanskje den ikke er så underdimensjonert når det kommer til stykket?

Link til HKs hjemmesider (trykk "TechSpecs"):

Harman Kardon - AVR 255 - 7 x 50W 7.1-Channel A/V Receiver
    Det er riktig, det var den Ikon jeg mente.

Ser ut som ampen din kan klare å levere nok til å komme i mål, men det må man nesten høre for å gjøre seg opp en mening. Men de fleste små høytalere har det samme problemet, de er tungdrevene og trenger noe mer watt en de man tror.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var masse nyttige innspill - hjertelig takk til alle som har bidratt!

Ble jo nesten dødt løp mellom de to opprinnelige kandidatene, så jeg fulgte magefølelsen (som er den motsatte av lommebok-følelsen) og gikk for Dynaudio.

Fikk en god pakkepris på dem med stativ og Nordost-kabler hos Soundgarden, så da slo jeg til. Jammen ser de lekre ut der de skinner i pianolakken sin

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! :-D

X12 i pianolakk er heeelt nydelige! Enjoy!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gled deg til de er spillt inn

Bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer - ble litt satt ut av en fødsel i mellomtiden her, men hadde åndsnærværelse til å sette på Nordosts Burn-In-CD før vi dro på sykehuset. Den sto dermed og gikk på repeat i nesten tre døgn på spor 47, så nå burde høyttalerne være varme i trøya

Bare synd at man aldri mer skal spille høy musikk..

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, Gratulerer

Du finner rom for litt lytting etter hvert, ikke vær bekymret..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan. To ting:

1. XTZ 99.26 trenger masse watt(etter egen erfaring over 100w pr kanal). Men det er dermed ikke sagt at det kommer til å låte dårlig på din HK. HK er vel også ganske bra dimensjonert, er den ikke. Men de fleste høytalere vokser seg store med mer watt, så det gjelder også Ikon og X12.

2. Hvis du skal sammenligne så bør du kansje gjøre det med Ikon m2, da den er litt nermnere i pris (6400,- mener jeg). Jeg har en følelse av at den kan gi Dynaudio X12 en tøff match, i følge denne Dynaudio Excite X12 - Lyd og Bilde så har Dynaudio noen utfordringer.

Men jeg ville selvførgelig valgt XTZ 99.26 (og det gjorde jeg), og oppgradert med litt mer watt når det er rom for det. Det er en meget bra høytaler, som sansynligvis denger både Ikon m2 og X12 ned i støvlene

Men jeg misunner deg ikke valgets kval, det er vanskelig å treffe i denne prisgruppen. Noe er knall bra, annent er litt slappt... Så har vi personlig smak også, den er som vi vet delt som baken
    XTZ 99.26 er godt bak både Ikon og X12.

Tror faktisk Krix Equinox er både bedre og billigere enn 99.26, med tanke på hvor slank den er i midbassen er jeg overrasket over hvor god omtale høyttaleren har fått.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, Gratulerer

Du finner rom for litt lytting etter hvert, ikke vær bekymret..
    Takker

Ja, satser på å indoktrinere ungen med klassisk musikk, så da har jeg alibi

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet begge,
    Dali = 61 avkrysninger = 57,01%
    Dynaudio = 46 avkrysninger = 42,99%

Jeg tviler på at 107 stykker har hørt begge i samme rom, og at anbefalingene derfor blir litt terningkast (noe resultatet egentlig reflekterer).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •