Surround-lyd: Dynavoice, Klipsch HDT 500 eller andre alternativer? (under 9k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround-lyd: Dynavoice, Klipsch HDT 500 eller andre alternativer? (under 9k)

Hei, skal oppgradere hjemmekinoopplevelsen nå, og er ute etter å skaffe meg litt surroundlyd. Jeg er litt usikker på om jeg vil ha sub, da jeg bor i sokkelleilighet. Riktignok er det relativt godt isolert, men det er jo dumt å kjøpe en sub man aldri får brukt av frykt for at huseiers porselen går i gulvet.

Budsjett: Maks 8-9k, men kjløper gjerne en pakke til 4k og, om det gir samme opplevelse som et dyrere alternativ til 8k.

Har i dag:
    Forsterker: Onkyo TX-SR608
    Fronthøyttalere: Dynavoice F-6 - Tror jeg, men det kan hende det er F-5. Det er den først modellen Dynavoice ble kjent for, så det er nok i hvert fall ikke EX-utgaven.

Er usikker på om jeg skal beholde høyttalerne og bygge på med noen flere Dynavoice-produkter - ser sourround.no har en pakke til en grei pris, men greie priser på høyttalerne løst også (trenger jo ikke to sett fronthøyttalere).

Alternativet er jo å kjøpe et helt nytt sett - men da vil jeg gjerne ha en del mer for pengene enn jeg får med Dynavoice-pakken.

Jeg er litt var for alt for skarp diskant i IEMs, men har aldri opplevd det som noe problem med høyttalere - uten at jeg har hørt så altfor mange. jeg hadde et Klipsch ProMedia 2.1 ett til PC-en for et par år siden, og var veldig fornøyd med det og den "amerikanske sounden" Klipsch er kjent for. Men jeg er usikker på hvor godt det vil fungere til enkelte typer musikk, som Jan Garbarek o.l. Bortsett fra det hører jeg ikke på mye klassisk, så jeg overlever kanskje om instrumentseparasjon osv. ikke er 100%, men det ER jo fint med detaljer.

Høyttalerne kommer vel uansett til å bli brukt minst like mye til film og serier enn uansett, så så lenge de er gode til film og "alright" til allroundmusikk, så er det kanskje godt nok, mtp prisklassen jeg ønsker.

Så: Kjøpe helt nytt (og i tilfelle hva), eller bygge på med høyttalere i samme serie? Forsterkeren blir uansett.

Også: Hvor i Bergen kan man lytte til hvilke merker? HiFi-klubben har jo begrenset "portefølje" og er gjerne litt over min priklasse - hvilke alternativer har jeg? Har Elkjøp Åsane et lytterom?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det litt for lang førstepost til at noen orket å lese gjennom hele? :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har inspill på Klipsch HDT 500? Vil det være et merkbart bedre valg enn å bygge ut med flere Dynavoice-høyttalere?

Hadde som nevnt i førsteposten et ProMedia 2.1-sett jeg var godt fornøyd med lyden fra, og HDT 500-settet har jo fått mye gode tilbakemeldinger.

Likevel føler jeg at jeg har litt lyst på gulvstående fronthøyttalere, men det kan hende det er fordi jeg (feilaktig) innbiller meg at det gir mer og bedre lyd for pengene. I tillegg har jeg en liten mmotforestilling mot slike "fredigpakker man får kjøpe for Elkjøp", mn målet mitt er å få best mulig lyd for pengene, ikke tilfredsstille egne snobbe-behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Jamo S606 HCS3?
    De selges på komplett for 5000: Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke
    Jamo er opprinnelig et dansk merke, men de eies av Klipch.
    Det er en 5.0 pakke. Bladet hjemmekino testet 5.1 pakken og ga den terningkast 6, men de påpekte at sub-en var det svakeste leddet. Da hadde det ikke vært dumt å gå for 5.0-pakken nå, og heller kjøpe en dedikert sub når du eventuelt flytter.

Testen fra Hjemmekino:

En gedigen overraskelse
    Jeg vet ikke helt hva det er, men vi blir stadig overrasket over hvor mye og god lyd Jamo for tiden klarer å levere.

Denne pakken består av høyttalere som er solid bygget, med tunge kabinetter og god finish. Skal man først ha gulvstående høyttalere er de faktisk også ganske stilige og har et ganske lite fotavtrykk.
    De har en imponerende bestykning med et ekstra bass-element også i siden på fronthøyttalerne. Subwooferen har en åttetommer på innsiden av kabinettet.

Stereo
    Disse høyttalerne utmerket seg med en veldig ryddig lyd. Det er få resonanser som gjør at høyttalerne slipper igjennom veldig mye detaljer, og det er god tyngde i bassen. Det ekstra elementet i siden på høyttaleren gir også uvanlig god tuyngde i mellombassen. Det mangler litt oppløsning i de dypere frekvensene, men Jamo imponerer med et stort og fyldig lydbilde. Bassen er litt myk, og snill, men er allikevel brukbart kontrollert. Klangbalansen er nøytral og høyttalerne er veldig lette å like. De gulvstående høyttalerne har en passe avbalansert diskant, avslappet dynamikk og en akkurat passe energisk mellomtone.
    Totalinntrykket er at dette er bra, og for avspilling av musikk er dette veldig mye og god lyd for pengene.

Kino
    Her smeller det så det holder! Dialogen er god, dynamikken er strålende til prisen, og underholdningsfaktoren er meget høy!
    Senterhøyttaleren virker litt liten, men den henger imponerende godt med selv om vi spiller ganske høyt. Subwooferen sliter litt mer, men det er ikke annet å vente i vårt store kinorom.
    Jamo setter opp et veldig stort lydbilde med høyt engasjement og masse hjemmekinounderholdning. Det freser og smeller, og det er morsomt å se film! Selv scener vi har sett 100 ganger blir spennende igjen. Det er både uvanlig og interessant.
    Dialogen er god, naturlig og realistisk, og det blir klart for oss at hvis vi klarer å finne en god forsterkerkombinasjon her har vi en potensiell kjempeløsning for hjemmekinoen.

Konklusjon
    Jamo spiller både musikk og film så vi knapt er i stand til å tro det i denne prisklassen. Vi lar oss imponere av høyt engasjement og høy underholdningsfaktor. Det finnes heller ikke en eneste komplett pakkeløsningen i universet som kan matche dette! Nå blir jobben å finne en receiver som kan yte Jamo sine lydmessige egenskaper full rettferdighet.

EDIT:
    Ser at elutstyr.no har et kjempetilbud på den samme pakken til 3500! Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo
    Jeg kjenner ikke til butikken personlig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding - og ikke minst gjengivelse av testen fra hjemmekino. Mangelen på spesielt gode reviews (kavlitet på reviews, ikke karakteren de gir høyttalerne) skremmer meg nemlig lit når det gjelder

De har de dessverre ikke ho elytstyr leger - til den prisen hadde det jo vørt genialt.

For tiden sikler jeg litt på Klipsch RF62 mkII, men er usikker på hva jeg eventuelt skulle parret dem med - og ikke minst på om de er verdt prisøkningen. Og i tillegg var de jo IKKE pene! Ikke mye WAF-faktor der i gården, nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at lefdal selger 5.0 pakken fra Jamo for 3990

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch bør du høre før du kjøper. Det er til dels litt spesiell lyd. Blir enten elsk eller hat på den fronten.

PS: Jeg synes dem har bra WAF faktor. De blir ganske anonyme når du får grillen på også. Dessuten er dem ti ganger enklere å holde støvfrie enn de pianolakksakerne som tydeligvis er WAF

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Klipsch tidligere, men det begynner å bli en stund siden. Er egentlig ganske vár for for mye/høy diskant, men syntes ikke hornylden til Klipsch var noe gal. I tillegg hadde de en "gøyal" lyd, noe som kanskje betyr at de ikke var helt nøytrale, men , men..

Sett at jeg skulle gå for RF 62, hva skulle ma parret sånt med?

Lurer på å falle tilbake på HDT 500 for nå, men samtidig har jeg lyst på gulvstående fronter...

Er det noe sted i Bergen det er mulig å få høre på Klipsch? Om de har noen ulike modelle, er jo det et pluss.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •