Høyttalere som funker bra til dårlige innpillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere som funker bra til dårlige innpillinger

Hei!

Ønsker noen tips om høyttaler og evt. stereoanlegg som man kan sette på dårlige, spinkle og\eller harde innspillinger og man skal ikke få lysst å skrue av. Jeg er ikke ute etter et anlegg man sitter i sweetspot og finlytter til, men et mere rocka anlegg som også egner seg til fest. På mange måter hadde nok Cervin Vega passet meg, men for det første så ser ikke disse kassene så lekre ut i stuen og for det andre så ønsker jeg meg litt mere kvalitet.

Liker godt lyden i dyre high-end anlegg når jeg hører på en typisk god innspilling, men så snart jeg setter på f.eks. gammel AC\DC eller Metallica så låter det ikke bra i det hele tatt. Jeg tenker å heller ofre en del av den gleden man får med gode innspillinger, så lenge jeg kan sette på Metallica - Kill em all albumet og kose meg med den type innpillinger og musikk.

Kort oppsummert må det låte tilbakelent i diskanten, men ha trøkk og fylde i bassen. Er ikke opptatt av små detaljer og "korrekt" lyd.

Har fått tips på f.eks. Klipsch RF-83, men jeg synes horn diskanten blir alt for skarp. Har dog ikke hørt dem på rør-forsterker, så vis det låter mye mere tilbakelent i diskanten så kan jeg vudere det.

Pris er ikke så nøye så lenge det låter slik jeg ønsker. Men ser for meg alt fra 20.000 - 40.000,- for et høyttaler par.

Tips mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde vurdere JBL
    Har ikke hørt så mye på dem at jeg kan anbefale noen konkret modell, men de er jo omtalt for og ha mye punch i bassen og en lydsignatur som er mer rocka.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL TL260 kan godt være en kandidat, alternativt Polk LsI15
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Hei!

Ønsker noen tips om høyttaler og evt. stereoanlegg som man kan sette på dårlige, spinkle og\eller harde innspillinger og man skal ikke få lysst å skrue av. Jeg er ikke ute etter et anlegg man sitter i sweetspot og finlytter til, men et mere rocka anlegg som også egner seg til fest. På mange måter hadde nok Cervin Vega passet meg, men for det første så ser ikke disse kassene så lekre ut i stuen og for det andre så ønsker jeg meg litt mere kvalitet.

Liker godt lyden i dyre high-end anlegg når jeg hører på en typisk god innspilling, men så snart jeg setter på f.eks. gammel AC\DC eller Metallica så låter det ikke bra i det hele tatt. Jeg tenker å heller ofre en del av den gleden man får med gode innspillinger, så lenge jeg kan sette på Metallica - Kill em all albumet og kose meg med den type innpillinger og musikk.

Kort oppsummert må det låte tilbakelent i diskanten, men ha trøkk og fylde i bassen. Er ikke opptatt av små detaljer og "korrekt" lyd.

Har fått tips på f.eks. Klipsch RF-83, men jeg synes horn diskanten blir alt for skarp. Har dog ikke hørt dem på rør-forsterker, så vis det låter mye mere tilbakelent i diskanten så kan jeg vudere det.

Pris er ikke så nøye så lenge det låter slik jeg ønsker. Men ser for meg alt fra 20.000 - 40.000,- for et høyttaler par.

Tips mottas med takk!
    7-kanals lyd er velegnet for å unngå å måtte tilstrebe sweetspot-lytting. Det er hele argumentet for 7-kanals lyd, egentlig. Sweetspot blir til sweet-zone.

Mange dårlige innspillinger blir mer morsomme når dolby-pro-logic-II-x music mode blir aktivert i et 7-kanals system. Billig er det også.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh. Kommer ikke det isåfall an på hvilke høyttalere du benytter i et 7-kanals system? Er ikke så vanskelig å få det dyrt.
    Forstår virkelig ikke hva du mener her, og hvordan dette er en tilnærming til trådstarters spørsmål
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,mange som sliter med det problemet du nevner der.
    Under en demo hos Soundgarden der jeg for første gang slapp å ha en selger med fjernkontrollen knyttet hardt rundt handa med volumkontrollen på kl 10 fikk jeg boltret meg med følgende :
    -Hegel H200 (som jeg har hatt selv og ser på som nådeløs på det du nevner) og Hegel toppmodell cd-spiller.
    -høyttalerene var :
    Dynaudio Focus 220
    System Audio Ranger
    JBL LS 60.

-Synes Dynaudio-ene var best siden jeg hører lite på rock osv,men JBL-ene var utrolig gøye å høre på og de brente cd-ene kompisen min hentet i bilen funket også helt topp.De hadde for meg en mørk,behagelig klang,men samtidig morsomme med en god slam i mellombassen.
    -Så min anbefaling (uten å hørt akkurat de) må vel bli JBL LS 80.

JBL LS 80 Gulvstående høyttaler - Ebony - Ebony

Vil tilføye at Parasound NC effekt "farger" lyden en del og gir en fyldig bass fra allerede lavt volum og funker derfor bra på spinkle innspillinger.Toppen er også dempa.Mine høyttalere er ganske små,men bruker sjelden sub til musikk nå.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shrek
    7-kanals lyd er velegnet for å unngå å måtte tilstrebe sweetspot-lytting. Det er hele argumentet for 7-kanals lyd, egentlig. Sweetspot blir til sweet-zone.

Mange dårlige innspillinger blir mer morsomme når dolby-pro-logic-II-x music mode blir aktivert i et 7-kanals system. Billig er det også.
    ?

Vil ikke det være bedre å spille med all ch stereo isåfall? hvor det kommer samme lyd ut av alle HT, så det blir mer eller mindre likt fordeling i forhold til hvor du står i "sweet-zone" :P

Men var ikke helt det trådstarter lurte på? Sier jo ingenting om hvilke HT han burde velge, men uansett jeg kan anbefale klipsch på dette, selv om du skriver at du ikke likte dette med tanke på diskant, men kan sikkert ha noe med hvilken elektronikk du bruker, noe med litt varmere klang vil nok funke ypperlig, jeg spiller med spotify på mine og bruker onkyo syns det funker kjempe jeg ingen dac bortsett fra den innebygd i reciever. Tror Yamaha feks vil være enda bedre, da de er litt varmere i klangen, men dette er jo veldig subjektivt. Ser System audio er nevnt her også, har ikke hørt forferderlig mye på de, men kan sikkert funke det, raske og fine elementer med ganske laidback spillestil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nødvendig
    Du burde vurdere JBL
    Har ikke hørt så mye på dem at jeg kan anbefale noen konkret modell, men de er jo omtalt for og ha mye punch i bassen og en lydsignatur som er mer rocka.
    Har hørt JBL LS80 på både Hegel og NAD M3, men det ble for alt for skarpt og hardt på de dårlige innspillingene. Er redd det er horndiskanten som ikke passer meg. Ellers virket denne høyttaleren grei.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke du Dali Lektor 8 da? De må vel være noe av det bedre til dette formålet. Ikke skarpe, rikelig med bass, bedre mellomtone enn CV, typisk rockehøyttalere, relativt billige.

Siden jeg vil tro at JBL og Klipsch blir for skarpt for deg, ville jeg vurdert å forsøke System Audio SA Mantra 60; den har fantastisk god lyd til prisen (15000) - kan suppleres med en liten sub. Dynaudio Excite er også veldig bra, men kanskje litt mer avslørende overfor dårlige innspillinger.

Og skaff deg for guds skyld en tonekontroll, slik at du kan skru opp bassen et hakk eller to.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...durr, du vil altså ha høyttalere som "farger" lyden/har en ujevn frekvensgang slik at det da blir lettere å høre på "dårlige" innspillinger? hvilken garanti har du da for at farginga som gjør at ei plate låter "bedre" ikke fører til at det da låter "dårligere" på andre?

på dyrere - men linære - haifaioppsett låter gamle ac/dc kanon, men selvfølgelig - som på mastertapen(e) - uten noe helt der nede eller helt der oppe.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gå for et par brukte Dali blå? Nesten alle som hører rock/metal på slike er fornøyd med lyden. Kommer ikke helt opp i prisklassen men du får heller bruke resten av pengene på kvinnfolk og brennevin.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kommer ikke helt opp i prisklassen men du får heller bruke resten av pengene på kvinnfolk og brennevin.
    +10

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...durr, du vil altså ha høyttalere som "farger" lyden/har en ujevn frekvensgang slik at det da blir lettere å høre på "dårlige" innspillinger? hvilken garanti har du da for at farginga som gjør at ei plate låter "bedre" ikke fører til at det da låter "dårligere" på andre?
    Du er inne på noe der. Er ute etter noe som "farger lyden". Trenger ingen garanti for at det skal låte bra på alt, så det gjør ingenting om jeg må gi slipp på noen detaljer eller en korrekt bass på en Kari Bremnes skive, så lenge f.eks Metallica's Kill Em All rocker stua!

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    på dyrere - men linære - haifaioppsett låter gamle ac/dc kanon, men selvfølgelig - som på mastertapen(e) - uten noe helt der nede eller helt der oppe.
    Har du noen eksempel? Har til gode å høre disse type innspillinger låte tøft på dyrere anlegg. Det låter som regel tynt og spinkelt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på album av ac/dc? back in black og highway to hell er sikre vinnere.

sett de på på hvilken som helst av de dyrere (elektrostat)modellene fra martin logan, len deg tilbake og kjenn lukten av gloheite gitaramper på 11 iblanda rånersvette anno 1970ognoe.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på jakt etter nøyaktig det samme som trådstarter. Metallica er favorittbandet også...Kill Em All rocker som pokker

Nå har jeg Dali Ikon 8, en skinngammel Sony forsterker (TA 808 ES), og kun en ussel Ps3 som kilde.

Alt dette kostet meg kr12000, og er det desidert billigste anlegget jeg noensinne har eid.

Samtidig låter det så inn i granskauen fett at jeg har vanskelig for å tro det! 8)

Må påpeke at jeg driter en glad dag i, om det sitter en eller annen fyr, bak en eller annen fyr, og spiller fløyte.....eller noe sånt. Jeg hører KUN på metall, prog, hardrock osv.... både gammelt og nytt.:twisted:

Jeg har hvertfall funnet mitt nirvana!

EDIT: Det store minuset her, er at HT og forsterker ikke ser ut i måneskinn! Stygge som fy begge deler.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke være lurere å kjøpe et par gode all-around høyttalere, og heller farge lyden på annen måte?

En egen "dårlig" cd-spiller feks?

Jeg hadde en DVD-spiller fra Pioneer, en skikkelig billig sak, som fikk spinkle innspillinger til å låte behagelig. Den la nok ikke til så mye i toppen, men det som minnet mest om hamring på en vaskebøtte, litt litt mer som en basstromme. Musikken fikk litt pondus, og den lette forvrengningen i mellomtone og diskantområdet gjorde lyden betraktlig varmere.
    På nyere gode innspillinger derimot, så låt det direkte ræva. Grøtete og romlete bass med lite detaljert og nærmest fraværende diskant.

Den gikk i søppla etter at den hoppet ned fra øverste hylle under oppussing av stua, og jeg husker ikke navnet. Det var en DV, men jeg finner den ikke i katalogene til Pinoneer. Designet stemte heller ikke med andre spillere fra samme produsent.
    Det var en sak til 12-1300.- på Elkjøp for rundt 10-12år siden, og den ble kjøpt fordi den tok SVCD, noe ingen av de andre DV-spillerne gjorde på den tiden.

Om du spiller fra en PC er det utrolig hva du kan få til med det rette programmet, eller rett og slett noe så enkelt som å tukle litt med en EQ.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En relativt enkel løsning er å bruke nær sagt hvilke høyttalere som helst med grei bassgjengivelse (eller en sub), og skru bassen opp, og diskanten ned.

Kjøper du en grei surroundforsterker får du litt mer avanserte alternativer som gir enda bedre resultat, som X-curve, dynamic EQ, n-bånds EQ, night listeningmode og diverse opphausa loudnessversjoner.

mye av dette fungerer relativt godt til å dekke over dårlige innspillinger.

Eller les litt om housecurve (som også gjør underverker for dårlige innspillinger) (House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com)
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En relativt enkel løsning er å bruke nær sagt hvilke høyttalere som helst med grei bassgjengivelse (eller en sub), og skru bassen opp, og diskanten ned.

Enig. For vanlige dødlige kan dette være en helt fin løsning. Jeg har gode erfaringer med å gjøre nettopp dette selv. Det forutsetter dog at man har høyttalere som yter en del bass, samt en forsterker/receiver med tonekontroll.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •