Hjelp i forbindelse med kjøp av høyttalere, DM684 eller RX6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp i forbindelse med kjøp av høyttalere, DM684 eller RX6

Dette er en gjenganger i forumet, men jeg klarer ikke å lese meg frem til ett og blir derfor nødt til å spør.

Jeg er relativt ny på hifi-fronten og er i første omgang på jakt etter noen høyttalere. Jeg har en litt eldre Harman Kardon AVR5000 som har en utgangseffekt: 2 x 80W i 8 ohm kontinuerlig effekt. Jeg har i utganspunktet sett på B&W DM684 eller Monitor Audio RX6, og lurer på om min forsterker kan drive disse høyttalerene?

Jeg har også sett på DM683 ettersom flere sier at man får mer for pengene ved å kjøpe disse høyttalerene. Det er vel ingen mulighet for å drive disse med min forsterker? Det kan bli aktuelt å kjøpe ny forsterke / bygge på med en effektforsterker ved ett senere tidspunkt, men inntil det skjer så vil jeg bruke forsterkeren jeg har nå.

Takktakk!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du kan drive ganske voksne høyttalere med den HK'en der.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri hørt B&W på H/K, men MA funker på det meste også er det sinnssykt gode høytalere. Pris OG vekt står ikke i stil med lyden.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA har utrolig svær lyd, og går for å være lite kresne på forsterkere.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nå har jeg hørt veldig lite på DM684, men har mer kjennskap til DM683 og RX6.
    Veldig vanskelig å si hvilken som er best her da dette er mye smak og behag og hva man liker og er ute etter. Det er som andre i tråden her sier, MA er ikke like kresen på elektronikk som B&W høyttalerne, og DM683 er en fantastisk høyttaler, men som igjenn krever mye av elektronikken.
    Begge merkene synes jeg er gode allround høyttalere, passer til de fleste sjangre etter mitt syn. Jeg ville nok kansje gått for RX6 av disse, spiller meget godt til prisen på "billig" elektronikk og krever ikke like mye forsterkerkraft som B&W for å spille godt. Synes at RX6 spiller som en 3-veis høyttaler på mange måter, imponerendes bass, lett å plassere, bassport både foran og bak som gjør det lettere å få bassen til å sitte. Lykke til med valget !

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Det ser ut til at jeg beveger meg i retningen av MA ettersom de fleste anbefaler det.

Det virker som de fleste sammenlikner DM683 med RX6. Er det en MA høyttaler som kan sammenliknes med DM684? BR5 eller BR6? Det er godt å ha ett alternativ. Jeg er usikker på hvorvidt DM683 eller RX6 gir litt for mye trykk i min stue.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sakfff
    Takk for gode svar! Det ser ut til at jeg beveger meg i retningen av MA ettersom de fleste anbefaler det.

Det virker som de fleste sammenlikner DM683 med RX6. Er det en MA høyttaler som kan sammenliknes med DM684? BR5 eller BR6? Det er godt å ha ett alternativ. Jeg er usikker på hvorvidt DM683 eller RX6 gir litt for mye trykk i min stue.
    Hei

BR-serien til Monitor Audio har jeg ingen kjennskap til, men har vært borti både RX1 og RX2. Gode høyttalere begge to. RX2 er jo gedigen til å være stativhøyttaler, spiller som en gulvstående etter mitt syn, samtidig synes jeg den er i overkant for stor i målene til å være en stativhøyttaler. RX6 er en meget fin høyttaler både designmessig og i plasseringsmessig/mål, også spiller den meget godt. Nå skal jo også BR-serien være erstattet med BX-serie, men har ikke hørt noe på dem, vet heller ikke om de er kommet i salg her til lands.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta en tur til Hifihuset. Det geniale med dem er at de tar innbytte, så hvis du har gamle høyttalere som skal vekk så ordner de det. Det innebærer selvfølgelig at de til enhver tid har et fjell av brukte høyttalere inne, så mulighetene for å gjøre et kupp der er store.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke så mye å gi i retur, men skal definitivt ta en tur dit! Får ta en telefon på forhånd og høre når de får in BX serien. Kan jo være interessant å høre på den også.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sakfff
    Nå har jeg ikke så mye å gi i retur, men skal definitivt ta en tur dit! Får ta en telefon på forhånd og høre når de får in BX serien. Kan jo være interessant å høre på den også.
    Hei

Anbefaller deg og ta en tur dit, kan være vansklig å nå dem per telefon og mail da de har det veldig travelt der! Siden du vurderer to merker som jeg selv har blitt veldig glad i, vil jeg si at min vurdering og rangering av dem er slik.
    B&W600-serie --> Monitor Audio RX-serie --> B&W CM-serie!
    Lykke til med valget og lytterunden ihvertfall, alltid gøy å kjøpe nye høyttalere!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •