Stereo med sub, 25000,- HJELP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo med sub, 25000,- HJELP

Hei!

Jeg har leitet litt rund på forumet og andre steder etter anbefalinger av høyttalere og forsterkere.

Jeg har ikke blitt så veldig klok av dette.

Jeg har lenge tenkt på og kjøpe meg et nytt stereo anlegg og en sub.

Budjsettet er på rundt 25000,- dette er inkudert D/A converter (da jeg kommer til og bruke pc, spotify premium, som kilde), høyttalere og forsterkere.

Jeg er ganske bestemt på og kjøpe Xtz W12.16 sub, da denne er forholdsvis billig og etter hva jeg har hørt, spiller ganske bra.

Jeg setter ingen high end krav til anlegget, men når jeg først skal bruke så mye penger på noe, må det jo være litt kvalitet.

Jeg er en 17 år gammel gutt som hører mest på musikk med mye fart og jeg elsker høyt volum. De mest aktuelle sjangerne er Drum n' bass, metall, rock, pop, noe trance.

Jeg hører mest på artister som Ozzy osbourne, iron maiden, The Prodigy o.l.

Jeg har etter hvert funnet ut at det finns utallige mange kombinasjoner på markedet nå, men jeg håper virkelig noen på forumet kan hjelpe meg! Jeg vil virkelig ikke svi av 25k på noe jeg kommer til og angre på.

Når det gjelder hvordan lytterommet er formet og sånn, så har det ingen ting og si. jeg er ikke så kresen på lyden, og skal snart flytte uannsett.

ALLE forslag vil bli sett på med STOR takknemelighet!!

Jeg har hørt Cerwin Vega! er "gode" høyttalere når det gjelder min smak, men det er ikke aktuellt :P

Mvh Eivind

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, mitt tips:
    JBL ES (her finnes både 80, 90, og 100).
    Harman Kardon stereo eller surroundreceiver
    Hegel HD10
    Resten bruker du på kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan Eivind.

Jeg spiller også slik musikk som deg men jeg hører også på det helt motsatte. Av de høytalerene jeg har hatt så må det være System audio audio jeg syns passet veldig godt. Jeg har også hatt klipsch RF 62 og de og var bra men slet veldig med plassering ved litt høyere volum. Grunnen til det var at jeg måtte plasere de nærmere veggen en de likte.
    System Audio var mye lettere å plasere men de gikk ikke like dypt i bassen men siden du skal ha en sub er jo ikke det noe problem.
    Når det gjelder forsterker har jeg lagt min elsk på XTZ sin forsterker A100 D3. Denne har også innebygd D/A konverter men jeg vet ikke helt hva slags inngang du har tenkt å bruke med PC. Jeg kjenner ikke til det men har hørt at det går i usb og den har ikke det med abrahamsen har en konverter til bare 1000,- som tar seg av det. XTZ har bra med krefter og mange muligheter som f.eks. egen sub-utgang.
    Jeg har også hatt Xindak XA6950 som det var masse krefter i og passet veldig bra til slik musikk. Grunnen til jeg byttet den var fordi jeg ikke syns den holdt litt igjen når jeg spilte musikk med mest vokal, spesielt damer. Det var hvertfall sånn jeg syns det var med mine monitor audio RX-2. Veldig bra høytalere dette også men passer best til litt roligere musikk.
    Jeg syns også B&W og xtz sine høytalere ikke var perfekte for slik type mysikk men svært gode til litt roligere.
    Ellers så er jo dali ett godt tips som går igjen selv om jeg personlig ikke likte helt diskanten på ikon. Ble liksom litt slitsom over litt tid men de har jo de nye lektor men de har jeg desverre ikke fått hørt ennå.

Abrahamsen D/A-konverterer - Elkjøp

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo gi litt tips selv:

Klispch RF-82 MKII - Fronthøytalere 10lapper
    XTZ 99W12.16 - SUB 4lapper
    Denon eller HK integrert forsterker
    Og en DAC av et eller annet slag Hegel eller abrahamsen er sikkert bra

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja system Audio er jo også bra, men kan kanskje bli litt for rafinert og rolig kanskje? Tror du som 17 åring vil ha mer morro med klipsch eller JBL som er nevnt. Da de kan spille HØYT og rått.

Men uten tvil, jeg likte veldig godt lyden på system audio, men ikke noe jeg ville brukt til fest eller lignende, er man 17 vil man jo gjerne guffe på litt mer gutta

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ja system Audio er jo også bra, men kan kanskje bli litt for rafinert og rolig kanskje? Tror du som 17 åring vil ha mer morro med klipsch eller JBL som er nevnt. Da de kan spille HØYT og rått.

Men uten tvil, jeg likte veldig godt lyden på system audio, men ikke noe jeg ville brukt til fest eller lignende, er man 17 vil man jo gjerne guffe på litt mer gutta

Hehe, ja du er inne på noe der. Selv er jeg 38 år og hadde ikke rå til rare anlegget når jeg var 17 år.

Den beste kompoen jeg har hatt var Hegel H-1 og sytem audio 1750. Det ga en opplevelse på nightwish og within temptation. Har du råd til dette så ville jeg anbefalt dette men regner med at det overgår ditt budsjett hvis det ikke er brukt da. Nå har vel begge disse gått ut men prøv etterfølgerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar alle sammen! setter stor pris på hjelpen!

Jeg har også hørt veldig mye bra og akkuratt Klipsch RF82, og de får man faktisk ned i 7000 helt nye nå. Det er ikke MK2 vel og merke. Hva er foskjellen fra RF82 MK2 og RF82? er det vertd 3000kr?

Jeg vet ingen ting om harman kardon sine forsterkere. kan du legge ved en link til en som vil passe med RF82? Eller bare en link til en forhandler?

Denon har jeg hørt en del på, og er ganske fornøyd med lyden, men den aktuelle forsterkeren har "bare" 2*70W DENON PMA-1510AE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    Jeg vet ikke om disse klipsch høyttalerene trenger mye effekt, men for 1000kr mer for man en NAD 375 med 2*150W.
    Xtz blir jo også nevnt, og den forsterkeren som er mest aktuell der koster jo under 6 lapper.

Hvis den denon forsterkeren jeg har linket til vil klare og drive RF 82 til høye volumer, uten og miste kontrollen, så tror jeg jo ikke det vil være et dumt kjøp, men nad forsterkeren til 1000kr mer har jo dobbel effekt.

Konklusjon så langt:

Klipsch RF82 går igjen mange plasser hvor det blir spurt om høyttalere som passer lik musikk smak jeg har, og som kan spille høyt. En nevnte at det var litt vanskeli og plassere disse, med tanke på avstand fra veggen, men det er ikke et problem i mitt tilfelle. Så jeg tror jeg tar utgangspungt i Klipsch RF82, ELLER RF82 MK2 (er den nye modellen verdt 3k mer?)
    Mitt spørsmål videre da: Hvilen forsterker?
    Legg gjerne med linker til forhandlere eller direkte til forsterkeren.

Igjen, tusen takk for svar!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det kommer til D/A konverter så er jo Abrahamsen sin, som er linket til i et svar, helt topp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her bruker jeg selv XTZ A100 D3 forsterkeren på et sett med RF82 høyttalere, og jeg kan ikke si annet enn at det begynner å låte fortreffelig I starten ble jeg overrasket over dynamikken i disse høyttalerne, og nå begynner det å bli "roligere" lyd når jeg hører på litt roligere musikk enn typisk topp20 musikk også.

Forsterkeren har god kontroll på høyttalerne, selv om den ikke pisker siste livsgnist ut av de. veldig god kontroll på de nederste frekvensene med masse punch på rock, og myyye vibrasjoner i stua når en god R&B plate spilles av.

Nå er jeg ikke veldig flink til å skrive brukeromtaler, så jeg sender heller en invitasjon for lytt hvis du bor på østlandet.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans Diva 6.2F Diva 6.2F

NAD C275BEE

Dette blir 18000,- så med sub ben du har sett på er dette innenfor budsjett og du har 3000,- til kabler og slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2
    Tusen takk for svar alle sammen! setter stor pris på hjelpen!

Jeg har også hørt veldig mye bra og akkuratt Klipsch RF82, og de får man faktisk ned i 7000 helt nye nå. Det er ikke MK2 vel og merke. Hva er foskjellen fra RF82 MK2 og RF82? er det vertd 3000kr?

Jeg vet ingen ting om harman kardon sine forsterkere. kan du legge ved en link til en som vil passe med RF82? Eller bare en link til en forhandler?

Denon har jeg hørt en del på, og er ganske fornøyd med lyden, men den aktuelle forsterkeren har "bare" 2*70W DENON PMA-1510AE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    Jeg vet ikke om disse klipsch høyttalerene trenger mye effekt, men for 1000kr mer for man en NAD 375 med 2*150W.
    Xtz blir jo også nevnt, og den forsterkeren som er mest aktuell der koster jo under 6 lapper.

Hvis den denon forsterkeren jeg har linket til vil klare og drive RF 82 til høye volumer, uten og miste kontrollen, så tror jeg jo ikke det vil være et dumt kjøp, men nad forsterkeren til 1000kr mer har jo dobbel effekt.

Konklusjon så langt:

Klipsch RF82 går igjen mange plasser hvor det blir spurt om høyttalere som passer lik musikk smak jeg har, og som kan spille høyt. En nevnte at det var litt vanskeli og plassere disse, med tanke på avstand fra veggen, men det er ikke et problem i mitt tilfelle. Så jeg tror jeg tar utgangspungt i Klipsch RF82, ELLER RF82 MK2 (er den nye modellen verdt 3k mer?)
    Mitt spørsmål videre da: Hvilen forsterker?
    Legg gjerne med linker til forhandlere eller direkte til forsterkeren.

Igjen, tusen takk for svar!!

Hei igjen.

Da ser det ut til at du har bestemt deg for høytalere og det trur jeg du kan bli fornøyd med.
    De har oppgitt en bra virkningsgrad men husk at det er 2 stk 8" og de trenger strøm for å bli holdt under kontroll.
    Ikke se deg helt blind på effekten. Hvis jeg ikke husker feil så dobler denon effekten i 4 ohm og det betyr en bra strømforsyning. Det gjør ikke NAD.
    Jeg har hørt forsterkere med oppgitt effekt på 2x25 watt som har stålkontroll på store høytalere og spiller himmelsk. F.eks. sugden.
    Hvis du tenker på 1000,- til for nad 375 for du denne kompoen for enda 1000,- merC165BEE og NAD C275BEE. Bare ett tips men husk på at det blir litt ekstra for en grei signalkabel også.
    Nå trur jeg, etter din smak som 17 åring hehe, at nad kan være tingen men de selger jo disse forsterkerne på samme sted så hør med klubben.
    Jeg har holdt på med stereo i alle år men siden jeg prioriterer surround nå så har jeg senket kravene på stereo men de rimelige (under 10000,-) forsterkerne har virkelig imponert meg og da mest XTZen.
    Ett par andre tips er Vincent og xindac. Jeg ser også at mange liker Emotiva og at er masse krefter i de men de har jeg ennå tilgode å høre.

Vet ikke hva planene dine er fremover men blir du halparten så hekta som mange av oss kommer du kanskje til å bytte om 1-2 år og da er det greit å satse på kjente merker og produktene fra HIFI-klubben er lettsolgte og spesielt denon har jeg inntrykk av.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe brukt.En slik går for ca 4000.Utrolig gøy lyd på Parasound som er ganske dempa og behagelig i toppen med en heftig bass.
    AVshop.no / PARASOUND New Classic 2125 2-kanals Effektforsterker Sort/Silver
    Evt en Emotiva effekt.
    Som pre ville jeg sett etter en brukt surround-receiver.Der har du muligheten til å bruke romkorreksjon,lage din egen eq kurve som f.eks demper topp og lager skikkelig slam i mellombassen (der subben ikke hjelper så mye).Du kan også lage egen deling mellom sub og frontene som gjør at frontene spiller enda mer kontrollert,høyere og renere.
    En receiver har også DAC og du sparer den utgiften også.

Har selv hatt dyre anlegg i 15 år nå og ingen av de spiller spesielt bra på rock osv.Enda mer masete og tamt låter det uten å kunne hjelpe til med tonekontroller.
    Det er fett å høre på et skikkelig anlegg når man hører at det er 2 gitarer og ikke 1 gitar som spiller og at det er rent osv.Etter 15 min blir man lei,og jeg mener at det skal være gøy å høre på musikk og du virker ikke til å være typen som er opptatt av å telle instrumenter i et orkester.

Når det kommer til subben,så tror jeg at jeg hadde kjøpt noe annet hvis du klarer det på budsjettet.Evt så er det ikke sikkert du trenger sub med en gang heller.
    Regner med Klipsch-a som blir nevnt sparker godt i fra seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar! her blir jeg invitert til prøvelytting og greier! Jeg bor ikke på østlandet, men takk for tilbudet!

Jeg kom over en test av et "rockeanlegg". Her har de brukt Rotel som effekt og forforsterker. Test av System Audio System Audio høyttalere Høyttalere - Lyd og Bilde (litt nede på siden)

Jeg har tenkt litt på og kjøpe brukt elektronikk. Jeg kom over ett bruk rotel system, nesten identisk til det som blir brukt i testen jeg har linket til. samme effekt ledd, pre-ampen er en modell lavere tror jeg. dette skulle selgeren ha 6500,- for, inkludert kabler. dette er jo en mulighet.
    Jeg kom også over en NAD 375 til 6500,- inkludert frakt.
    Hvis jeg går for nad'en kan jeg jo kjøpe mer effekt senere, hvis det blir aktuelt.
    Jeg skal snakke med hi-fi klubben om hvor strømsterk denne denon forsterkeren er.

Da sitter jeg igjen med:
    rotel rc-995 + rb-1070
    Nad 375
    XTZ Class A100 D3
    DENON PMA-1510AE

Jeg kom også over et oppsett som bestod av NAD 272 og 372. dette skulle være mer en nok effekt, men er usikker på om selgeren vil selge bare disse, da han egentlig selger et helt anlegg.
    272 og 372 er jo litt eldre modeller, er det noen som vet noe negativt om disse forsterkerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eima2
    Takk igjen for svar! her blir jeg invitert til prøvelytting og greier! Jeg bor ikke på østlandet, men takk for tilbudet!

Jeg kom over en test av et "rockeanlegg". Her har de brukt Rotel som effekt og forforsterker. Test av System Audio System Audio høyttalere Høyttalere - Lyd og Bilde (litt nede på siden)

Jeg har tenkt litt på og kjøpe brukt elektronikk. Jeg kom over ett bruk rotel system, nesten identisk til det som blir brukt i testen jeg har linket til. samme effekt ledd, pre-ampen er en modell lavere tror jeg. dette skulle selgeren ha 6500,- for, inkludert kabler. dette er jo en mulighet.
    Jeg kom også over en NAD 375 til 6500,- inkludert frakt.
    Hvis jeg går for nad'en kan jeg jo kjøpe mer effekt senere, hvis det blir aktuelt.
    Jeg skal snakke med hi-fi klubben om hvor strømsterk denne denon forsterkeren er.

Da sitter jeg igjen med:
    rotel rc-995 + rb-1070
    Nad 375
    XTZ Class A100 D3
    DENON PMA-1510AE

Jeg kom også over et oppsett som bestod av NAD 272 og 372. dette skulle være mer en nok effekt, men er usikker på om selgeren vil selge bare disse, da han egentlig selger et helt anlegg.
    272 og 372 er jo litt eldre modeller, er det noen som vet noe negativt om disse forsterkerene?
    Det ser ut som noen fine kandidater. jeg hadde endel rotel på 90-tallet og var veldig fornøyd med disse. Det ble bra trøkk i daliene mine da.
    Lenge siden jeg har hørt på de men husker at de integrerte fikk bra kritikk.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar! Bor desverre ikke på øst-landet, men takk for invitasjonen!

Jeg har kikket litt rundt og kommet over en del brukt.
    JEg fant også en test der de har testet et "rockeanlegg". de har brukt klipsch rf82 og rotel elektronikk. Test av System Audio System Audio høyttalere Høyttalere - Lyd og Bilde (litt nede på siden)

Jeg kom over et oppsett, neste samme som ble brukt i testen. Effekt leddet er samme, men pre-ampen er en modell dårligere. Dette skulle selger ha 6500,- for inkludert kabler.

Ett anna alternativ er NAD 375 brukt som også ligger ute til 6500,- inkludert frakt.

XTZ Class A100 D3 er også ett alternativ

Jeg skal snakke med HiFi klubben og finne ut hvor strømsterk DENON PMA-1510AE er i forhold til NAD 375.

Jeg kom også over en som selger NAD 372 og 272. Disse skal jo uten problem klare Klipsch høyttalerene, men de er litt eldre modeller. Er dette noe jeg burde styre unna, eller er det også et godt alternativ.
    Er usikker på om selgeren ville selge bare forsterkerene, da han egentlig selger et helt anlegg. Vet heller ikke prisen han i så fall vil ha for de. (jeg har ikke fått kontakt med han enda).

Når det gjelder sub, så er det ikke den som haster mest, jeg vil først og fremst skaffe meg et stereo anlegg, så får vi ser hvordan det går med økonomien etter det

Når det gjelder foskjell på RF82 og RF82 MK2. er det noen som vet det? Jeg har sett at RF82 selges for 7000 nye, og MK2 koster 10k.

OI DA. Jeg kunne ikke se det forje inlegget mitt, så jeg var sikker på at det var skjedd noe galt, men det har vist kommet på plass nå, så det står stort sett det samme her som i det forje :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder MKII forhold til MKI så tror jeg at 3tusen spart er like greit på MKI. Jeg har disse selv og er storfornøyd, det samme er resten av folkene her inne.

Tror ikke det er så sinnsyke forskjeller på MKII, har hørt den er litt mer åpen i diskanten, men skal jo være nytt delefilter og forbedrede elementer, men for 3 lapper hadde jeg heller gått for MKI, kan man heller kjpe MKII en gang senere i fremtiden da disse kommer på tilbud igjen

Å kjøpe forstrker på brukten er nok det lureste også ja, NAD er sikkert fint det, mye morrofaktor. Her er det vel bare lete på avtorget og finn konstant etter noe godsaker

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De koster 9000 her hvis du registrerer deg som VIP.

Klipsch RF-82 II Gulvhøyttaler - 2 x 8" basselement - L-Sound AS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tror ikke nad og denon er de forsterkerne som matcher Klipsch best, har aldri prøvd denne komboen selv på Klipsch bare så d er sagt, men jeg har lest mange plasser at disse ikke er optimal match. Jeg ville rett og slett sett på brukten etter en Parasound pre og effekt, nc-2125 holder i lange baner til 82 så lenge du ikke spiller 90% av tida på full guffe (som jeg regner med du ikke gjør)

Jeg har Parasound selv og dette ble ett betydelig løft på mine Klipsch fra den ganle Sony recieveren jeg brukte, ett annet bra forsterkervalg på Klipsch (også utifra leserinntrykk) er jo Emotiva, og spesiellt UPA 1 framheves som veldig musikalsk og behagelig diskant. må jo selvsagt ha 2 stykker men dette blir rundt regna 7000kr ferdig på døra di for begge og må vel sier å være rimelig for nye produkter som matcher Klipsch såpass godt?

Emotiva Audio UPA-1 Mono-Block Amplifier

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Hvor får jeg tak i Emotiva i Norge?
    Må jeg bestille fra USA? jeg så det var mulig på hjemme siden dems, men jeg har en følelse av at det blir veldig dyrt. Eller koster det bare rundt 7000 for 2 UPA 1?

Jeg ser det ligger en parasound hca 2200 mk2 til 8000kr på AVtorget. denne er litt over 10 år gammel, men har massevis av krefter. jeg lurer litt på om denne blir litt for gammel? Den skal jo egentlig bare forsterke signalet som kommer inn, så hvis jeg kjøper en ok for-forsterker, så vil det kanskje funke bra? Noen som har tips om forforsterker til denne effekten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D er sikkert noen som har bestilt denne som kan svare på nøyaktig pris men generelt kan du gange dollaren med 10 så har du ca pris inn til norge med frakt og alt tollgebyrer osv dekt.

Du kan jo også kjøpe pre i samme serie, vet mange på forumet har denne og er fornøyd....hvis du ikke finner en Parasound nc 2100 eller noe på brukten

men kjøper du denne har du jo 2 upa-1 og denne for ca 10000 ferdig inn i Norge for hele pakka: Emotiva Audio XDA-1 Digital-to-Analog Converter

eller om du vil legge på litt mer kan du velge en av disse: Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier

eller: Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •