Audio Pro...hvor kan jeg høre på de? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lurer på om jeg ikke skal deponere på en god stereoforsterker hos HFK og teste KEF Iq50 før jeg bestemmer meg for å returnere de eventuelt

Kan tross alt være det også.
    Eller kanskje elkjøp.

Tror dere at dette vill vært en god match med KEF og kraftige nok?

Pioneer:

eller

Onkyo AVL5

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg, så tror jeg at en 5- eller 7-kanals forsterker ville vært greiere for din del. Du har ikke muligheten med å supplere med en effektforsterker på verken AVL5 eller Pioneeren.

Ser du har sett på både IQ90 og IQ50 her. IQ90 trenger en stor forsterker for å drive dette optimalt. Ser du etter en to-kanals forsterker så hadde jeg styrt unna begge de stereo forsterkerene du har sett på, og gått for Abrahamsen istedet. Dette er forsterkere som passer fantastisk bra til Kef sin lydsignatur. Dog, dersom du har planer om å utvide til 5.1 senere så blir det vel gjerne ikke like aktuelt. bare et tips dersom du skulle gå for en stereo forsterker.

Dersom du går for IQ50 er Onkyo TX-SR608 et greit alternativ, men skal du opp på IQ90 tror jeg nok noe ala NR808 er steget du må opp på. Da har du i tillegg mulighet for effektforsterker i senere tid

Forøvrig to knall gode alternativer du ser på. Siklet selv mye på IQ90 før.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg ikke Abrahamsen forsterkeriet. Slarkete knapper og håpløs fjernkontroll som ikke følger med. Hadde en stående på et par Kef IQ-7 for noen år siden. Og makan til lite kontroll i en forsterker har jeg aldri vært borti.

Så fort man dro på litt fløy elementene til alle kanter som om kilden var en dårlig LP spiller.

Kanskje derfor den har kommet i en ny versjon med kraftig oppgradert strømreserver.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

takk for alle svar.
    Jeg liker KEF IQ50 godt, små og med klar og ren lyd.
    IQ90 likte jeg ikke like godt lydmessig, kan være kombinasjon med forsterker osv...

Det jeg savner med KED IQ50 er trykk. De leverer veldig lite bass, nesten alt for lite.
    Fra tidligere butikksjef på hifiklubben i Oslo fikk jeg tips om Dali Ikon serien.
    Hørte på de igår og da var Ikon 6 MK2 kanongode , mens Ikon 5 Mk2 var i samme liga som Kef Iq50.
    Jeg skal tilbake til HFK imorgen med min egen musikk for å prøvehøre Ikon 5 sikkelig.
    DE var små, klare og god lyd, sam at de er utrolig lekre i hvit glans...
    Men så frykter jeg igjen, at med så små elemnter så vil historien gjenta seg, dvs. lite trykk.

Ikveld fikk jeg låne en Yamaha Sub NS-Sw700 som jeg skal teste KEF IQ50 med.

Dette for å se om jeg får det ønskede trykket.
    Spesifikasjonsmessig skal dette være en ok sub, kanskje bedre på hjemmekino enn musikk.
    Han hadde ikke signalkabel så jeg må kjøpe det imorgen.
    En slik er kanskje helt ok?

Nå vil gjerne slippe unna en mindre sub hvis det blir nok, kanskje en 8" fra XTZ, men hvor musikalske er disse subbene?
    Er de like gode på musikk som på hjemmekino?

Ser at Yamaha subben har en knapp hvor du veksler mellom Musikk og Hjemmekino funksjon

Gleder meg å teste dette i helgen.

Hvis ikke dette fungerer så har jeg ingen utvei enn å gå for større høytalere.
    Tine will show

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag hadde jeg tilfeldigvis litt tid alene hjemme etter at kona var på jobb og ungene kjørt til barnehagen.

DA kunne jeg boltre meg i lyd og teste.

Jeg ser at høytalere (Iq50) leverer en del mer trykk når jeg skrur opp volumet.
    Yamaha receiver fra ca 20db... og nedover..men det er høyt..ikke dagligdags lytting.

Nok i første omgang, men i og med at de sliter med å levere like mye trykk på lav volum, kan det være at forsterkeren ikke er kraftig nok?

Min lydkilde er S&M fra Metallica som er kodet i 320kbs, fra WD tv og direkte HDMI til forsteker. Tror at kilden skal være i god nok for oss vanlige dødelige.

Tror dere at å teste med en bedre (kraftigere) forsterker ville gitt noe utslag på lav volum?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste observasjoner.

Idag, koblet jeg til Yamaha Subben hjemme.
    Prøvde noen få forskjellige plasseringer, dvs. der den muligens kunne stått hvis jeg bestemte meg for å ha den.

På musikk ble det en skuffelse. Den bidro ikke til godlyd i det hele tatt.
    Enten var det brumming eller omtrent ingen lyd fra den.
    Den har en musikkknapp på seg(for å switche til hvis du skal høre på musikk) men allikevel syns jeg at det ikke var god lyd på plass.

Men straks jeg satte på film var det nirvana..helt annen opplevelse enn med fronter bare. Mye dypffekt lyder som plutselig kunne høres.

Min konklusjon...Yamaha subben...god for film , dårlig for musikk.

Underveis har jeg måttet om møblere stuen, flytte på høytalere og leke med instillinger på forsterkeren.

Nå, høres KEF-ene bedre ut. Fant ut at til musikklytting fungerer "Direct" mode på forsterkeren best. Klar og involverende lyd.
    Mens hvis Dreambox er kilden så er den av stereo DSP-ene som gir bedre lyd.
    Høytalere gir mer trykk nå også...
    Antakeligvis begynner de å løsne , dvs. spilles inn og da blir det bare bedre.

Så en kombinasjon av justering av høytaler plassering, lære å kjenne forsterkeren og innspillingstid ser ut til å gi resultater.
    Gledelig å høre...
    Nå tipper jeg over på å beholde KEf-ene og kanskje gå for en bedre receiver.
    Hvis jeg skal gjette så KEF-ene spilt i ca 50-60timer til nå.
    Har lest flere steder at de trenger bortimot 150 timer for å yte sitt beste.

Tenker jeg skal gjøre et forsøk til.
    Skulle til Hifi klubben på mandag og prøvehøre dali ikon 5 men nå som KEF-ene begynner å sparke litt mer fra seg så ser jeg ikke at det er nødvendig. Gidder ikke å betale 3500kr mer for bare penere utsende.

Tenkte å istedet snakke med de om en musikalst sub som de anbefaler til fornuftig pris som jeg kan deponere på.

Jeg har veldig lyst til å prøvehøre XTZ subben,(gode omtaler og billig) helst 8" for å se om det er nok, men ingen butikker som har de i Norge. Nordby digital hadde ikke Audio Pro lenger men de hadde XTZ inne. Skal dit forhåpentligvis igjen og kan prøvehøre de.

DEtte er morro...prøve og feile, teste og grave og se at det går mot det bedre. Tidskrevende men gøy

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •