Jamo E8sur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Jamo E8sur

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jamo E8sur

Har i de senere dagene opplevd svak skurring fra den ene bakhøytaleren min. (Jamo E8Sur) Etter nærmere lytting kommer skurringen ved lav bass fra 5-1/2" elementet. Ved høyere bass er det ingen hørbar defekt.
    Prøvde da å bytte elementet fra den andre bakhøytaleren Som ikke har denne lyden, for å se om problemet flyttet seg, noe det da gjorde. Elementet er i orden.
    For å utelukke forsterker feil byttet eg side på bakhøytaleren. Feilen ble ved høytaleren, tok da ut delefilteret på problem høytaleren og loddet over alle punktene på nytt. Monterte sammen og testet, problemet er der enda.

Regner med det er en defekt spole? Noen som evt vet om det er muligheter å få tak i reservedeler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da funnet fram til dynabel.no dynaBel AS Det eg trenger er da en spole luft. Hva de andre benevnelsene betyr vet ikke eg.

Spec på høtaleren er 8 Ohm, sensitivity 87(db), 80-20000Hz

Håper virkelig noen kan hjelpe å finne en spole eg kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det høres riktig ut med en spole luft på 15mH? Regner med den ikke blir helt lik den gamle, så da kan det vel sikkert være lurt å lodde inn en slik i den andre høytaleren også.

Noen som har erfaring?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...av-spoler.html

ellers tror jeg faktisk dynabel kan gi deg spoler i den spesifikasjonen du vil ha.. men du bør jo ha mest mulig likt i begge filtrene, selvsagt :-)

ps. har du prøvd å bytte om på høyttalerene, for å se om lyden følger høyttaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...av-spoler.html

ellers tror jeg faktisk dynabel kan gi deg spoler i den spesifikasjonen du vil ha.. men du bør jo ha mest mulig likt i begge filtrene, selvsagt :-)

ps. har du prøvd å bytte om på høyttalerene, for å se om lyden følger høyttaler?
    Har sett den tråden, uten å bli særlig klokere.. vel om eg kjøper ett instrument som kan måle henry er jo problemet løst. Men det er jo en formel, hvis en vet at elementet er 8ohm og delinga er på 80hz trodde eg det var mulig å finne spole til delefilteret.

Det første eg gjorde var å eliminere vekk alle andre tenkelige feil, også byttet høytaler element fra den andre høytaleren. Åpnet da opp høytaleren og fant ut at på kretsen til 5-1/2" elementet er det kun en spole, så da må problemet ligge i den.

Fant en formel på nettet som eg selvfølgelig ikke finner nå der de mente det skulle være en spole på 0,15mH... Har også kontakt med Jamo for å få tak i nytt delefilter.

Takk for svar:smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jts77
    Har sett den tråden, uten å bli særlig klokere.. vel om eg kjøper ett instrument som kan måle henry er jo problemet løst. Men det er jo en formel, hvis en vet at elementet er 8ohm og delinga er på 80hz trodde eg det var mulig å finne spole til delefilteret.

Det første eg gjorde var å eliminere vekk alle andre tenkelige feil, også byttet høytaler element fra den andre høytaleren. Åpnet da opp høytaleren og fant ut at på kretsen til 5-1/2" elementet er det kun en spole, så da må problemet ligge i den.

Fant en formel på nettet som eg selvfølgelig ikke finner nå der de mente det skulle være en spole på 0,15mH... Har også kontakt med Jamo for å få tak i nytt delefilter.

Takk for svar:smile:
    hør med dynabel, jeg vil tro de kan hjelpe deg.. dvs. om du sender den fungerende spolen til de og får ny i samme spesifikasjon (om de har samme), ev at du får to nye identiske.

jeg er rimelig sikker på at de kan gi deg spoler med gitt verdi (da snurrer de av til de får riktig verdi)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hør med dynabel, jeg vil tro de kan hjelpe deg.. dvs. om du sender den fungerende spolen til de og får ny i samme spesifikasjon (om de har samme), ev at du får to nye identiske.

jeg er rimelig sikker på at de kan gi deg spoler med gitt verdi (da snurrer de av til de får riktig verdi)
    Det får bli plan B skal nok få det til på en eller annen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg fått diverse svar. Det finnes ikke delefiter å få kjøpt til denne høytaleren lenger.
    Men vedkommende hos Jamo sendte meg koblingsskjema over delefilteret Kjempeservice fra deres side. Så av koblingsskjemaet går det fram at det skal sitte 1mH spole på elementet.
    Så er det vel bare for meg å finne ut tykkelsen på tråden og sende bestilling til dynabel.

Burde eg byttet på begge høytalerene samtidig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jts77
    Da har eg fått diverse svar. Det finnes ikke delefiter å få kjøpt til denne høytaleren lenger.
    Men vedkommende hos Jamo sendte meg koblingsskjema over delefilteret Kjempeservice fra deres side. Så av koblingsskjemaet går det fram at det skal sitte 1mH spole på elementet.
    Så er det vel bare for meg å finne ut tykkelsen på tråden og sende bestilling til dynabel.

Burde eg byttet på begge høytalerene samtidig?
    ta bilde av spolen og mål hvor tykk lederen er, så har de helt sikkert samme type. (er vel luftspole, tipper jeg).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •