Behöver hjälp till 5.2 inställningar "ad modum Flageborg"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behöver hjälp till 5.2 inställningar "ad modum Flageborg"

Hej!
    Âr ny medlem här på forumet. Införskaffade mig i höstas följande produkter för hemmabiobruk:

Reciever:NAD T775(Kommer att uppgradera ljudkort som tar DTS Hd master audio,Dolby True HD osv...)
    Blu Ray spelare: NAD M56(all elektronik står i en Argon Cube möbel)
    Frontar:B&W 683(På plint med Superspikes)
    Center:B&W HTM61(står "skjult" i en Argon Cube Tv möbel med vitt metallgaller utanpå)Plasma ovanpå är en Panasonic TXP42GA11.
    Subbar: B&W CM10(2 stycken)
    Bakhögtalare: B&W 685 som står på Soundcare x122(med Superspikes längst ned)
    HDMI/signal/högtalarkablar är ifrån Van Der hul/QED och lite Argon.

Allt detta står i en åpen løsning mellan stue och kjøkken som är cirka 45 kvm.
    Avstånd till frontar är drygt 3 m. Har ju läst en hel del om Flageborgs teori och har placerat frontarna i varje hörn,subbarna näst längst in och Tv och elektronik i mitten. Det är cirka 3 m mellan frontarna så att jag får "triangeln".
    Vad gäller bakhögtalarna,så står vänster bak cirka 1 m längre bak pga hänsyn till den övriga familjen,har småbarn i huset..
    Har inhandlat en Radioshack lydtrykksmåler och fick hjälp av en kompis förra veckan att prova ut kalibreringen som det står mycket om här på forumet.Vi använde oss av "Hellnoobs" goda tips,men jag menar vi har gjort fel.

Hade för det första Radioshacken inställd på "fast",men läste att man skall ha den på "slow"? Hellnoob skriver att man först skall måle fronterne alene,men skall de då stå på LARGE eller SMALL 80Hz? Och man måler fra lytteposisjon?
    Vidare står det beskrivet att man skall "måle sub 1 alene och sedan sub 2 alene osv"..Men det är väl UTAN de andra högtalarna i drift?
    Hursomhelst,för att göra en lång historia kort,så blev slutresultatet ganska så labert tycker jag. Hade alla högtalarna på SMALL 80Hz medans subbarnas volym bak(âr det samma som ordet GAIN?) inte hamnade mer än KNAPPT hälften,snarare närmare 1/4 av volymen bak, Det lät svakt tycker vi. Samspelningen var dock helt perfekt! Så jag gjorde en "nödlösning" så länge som fungerar överraskande bra tycker jag:
    Vred upp volymen bak på båda subbarna till hälften. Gjorde en ny Audyssey,där jag sedan ändrade alla högtalare till SMALL 80Hz och behöll resten som det var. För att ni skall få en översikt över mina högtalaravstånd,skriver jag av mina Audysseyavstånd här:

FRONT LEFT:3,3 m
    CENTER:3,0 m
    FRONT RIGHT:3,6m
    SURROUND RIGHT:1,8m
    SURROUND LEFT:2,1 m
    SUBWOOFER:3,3m

Tycker att det låter väldigt samstämt och bra,men som amatör på området,är jag mycket ödmjuk inför oppgaven och vore mycket tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig med goda råd om inställningar för mitt system!:-D
    Sinustonen på 50Hz kom ifrån en ljudfil på nätet ifrån mobilen,analogt in i recievern.
    Systemet används ju primärt till Hemmabiobruk,då jag är filmintresserad men spelar även en del musik på cd(analogt),och har då frontarna inställda på SMALL80Hz och båda subbarna aktiverade. Tycker det låter förbannat bra!:-D
    Som sagt så vore jag enormt tacksam och glad om någon ville hjälpa mig,när det gäller subwoofer och högtalarkalibreringar är jag totalt grønn!
    Hoppas på många goda råd!
    Vänliga hälsningar Olle

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det enkelt för mig och köpt två
    8033C AntiModes som kommer inom kort,orkar inte hålla på och mäta och ordna för mycket.:smile: :smile:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimode gjør en god jobb med subbene, men kun med subbene. Det vil si at den vil optimalisere frekvensresponsen og fasen i subbenes arbeidsområde. Den vil dog ikke gjøre noen ting for å integrere seg med frontene dine. Det må du gjøre selv. Virker jo som du har fått det ganske bra til med recieveren så det er sikkert ok.

Etter bruk av antimode er det normalt at du har kvittet deg med 2-10db i peakene og også fått noe lavere etterklang. Det kan få bassen til å høres noe lavere ut. Ofte må du kompensere med å øke volumet med 1-5db, men da vil også bassen være strammere, ryddigere og fungere bedre å variert musikk.

Jeg kan ikke Hellnoobs metode til punkt og prikke og gidder ikke å søke den opp, men slik jeg husker den går den i korte trekk ut på å få subbene først i fase med hverandre, justere dem til referansevolum og så skal man kjøre autokalibrering etterpå for å la recieveren samkjøre fronter og subber. Man kan eventuelt finjustere dette selv til slutt med avstandsinstillingen i recieveren, men da bør du ha måleutstyr så du ser hva du faktisk gjør.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för svar FredrikC! När Du Menar att öka Subvolym,Menar du då volymratten bak eller i själva recieverprogrammet?
    Mvh
    Olle

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I reciever, for da blir begge økt like mye.

Volumrattene bruker du kun første gangen du kalibrerer subbene. Få dem til å spille 85 db samlet ved 50hz i korrekt fase. Dette står i Hellnoobs guide.

Antimode kjøres oppå dette og så til slutt Audessey oppå dette igjen. Etter dette bør det låte bra, men det kan i noen tilfeller være ønskelig å endre volumet på subbene om man vil ha litt mer fylde og da bruker du recieveren til dette, IKKE volumhjulet på subbene da dette er tungvindt og upresist. Mye bedre å sitte i sweetspot og finjustere med fjernkontroll.

1: Utfør Hellnoob guide! (Subber i fase, referansevolum)
    2: Kjør Antimode, dette går automatisk.
    3. Kjør Audessey.
    (4) Hvis det trengs, finn ønsket nivå på subbene ved å justere i reciever.
    Lek med romkoreksjon av og på og se hva du liker best.

Vil anbefale deg å laste ned REW. Søk på forumet. Du finner en guide til hvordan dette brukes med din RadioShack. Da kan du se effekten av forskjellige tiltak.

lykke til

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    I reciever, for da blir begge økt like mye.

Volumrattene bruker du kun første gangen du kalibrerer subbene. Få dem til å spille 85 db samlet ved 50hz i korrekt fase. Dette står i Hellnoobs guide.

Antimode kjøres oppå dette og så til slutt Audessey oppå dette igjen. Etter dette bør det låte bra, men det kan i noen tilfeller være ønskelig å endre volumet på subbene om man vil ha litt mer fylde og da bruker du recieveren til dette, IKKE volumhjulet på subbene da dette er tungvindt og upresist. Mye bedre å sitte i sweetspot og finjustere med fjernkontroll.

1: Utfør Hellnoob guide! (Subber i fase, referansevolum)
    2: Kjør Antimode, dette går automatisk.
    3. Kjør Audessey.
    (4) Hvis det trengs, finn ønsket nivå på subbene ved å justere i reciever.
    Lek med romkoreksjon av og på og se hva du liker best.

Vil anbefale deg å laste ned REW. Søk på forumet. Du finner en guide til hvordan dette brukes med din RadioShack. Da kan du se effekten av forskjellige tiltak.

lykke til

Tusen tack för ett bra och konstruktivt svar!
    Skall följa dina punkter slaviskt jag,när allt är på plats,ger en tillbakamelding då
    !
    Mvh
    Olle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •