Gammelt element, men slitent eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammelt element, men slitent eller ikke?

Har søkt litt på hvordan element eldes og slites, men har ikke funnet noe..

Dette basselementet er antageligvis fra 1982, og jeg er usikker på om det vil være verdt å skifte det ut, siden jeg synes det er ok lyd (varm og fin lyd, men lite punch). Uten ulyder, finnes det noen sikre tegn på at elementet er slitent?

Er usikker på limingen rundt elementet, skal det se slik ut eller ser det ut som en dodgy hjemmereparasjon?

Gammelt element, men slitent eller ikke?-p1070368-forminsket-jpg

Gammelt element, men slitent eller ikke?-p1070369-forminsket-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe....dette elementet ser ut til å ha levd et hart liv en gang i tiden.
    tydeligvis hatt store membransvingninger siden membranet har løsnet fra kantopphenget.elementet er et pa element og har som regel liten membranutslag.de egner seg ikke til dyp bass,siden de ikke har så stor vandring.bytt ut med et hifi element med lengere membranutslag og det vil sikkert fungere bedre.
    åssen type høytaler er dette egentlig?
    slitent element har som regel morkent kantoppheng eller sliten spole,men kommer det ikke skrapelyder,så er det sikkert ok.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    takk for svaret!

Ja, det kan nok ha levd et rockeliv, for det sitter i en 250watts basskombo fra 1982. Stemmer nok at det er et PA-element. Dersom jeg skifter til et hifi-element må jeg være veldig forsiktig med å dra på tenker jeg? Men vil kunne få mer dyp bass?

Det er ingen skrapelyder fra elementet, så det er sikkert ok, men kunne vært spennende å bytte og se hva slags lyd jeg får da..

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare elementet som påvirker lyden, kassestørrelsen og -konstruksjonen samt delefilteret har mye å si. Å bytte til et annet element er ofte ikke like vellykket. Kassen og delefilteret er med stor sannsynlighet konstruert for å spille med det elementet.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor stort er elementet da? 12-15 "?
    hvis det er 15" så kreves det stor kasse......minst 100 liter kasse.du kan evnt tune ned kasse med større og lengere bassreflexrør.
    er dette rein basskasse?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta ut elementet og se fabrikat og typenummer bak, kanskje du kan finde et nytt på E-bay.
    Ellers la det sitte, det feiler jo ikke noe. Det der skjer, om der f.eks. har sittet en skumkant der, er at denne vil råtne bort med tiden, og man må recone. Han der hadde høyttaleren før har bare limt den selv, ikke så pent, men det funker jo.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    takk for alle svar!

Niels Nielsen:
    God ide, det skal jeg sjekke ut.

Men spørsmålet om hvordan element eldes gjelder fortsatt, er det slik at hvis jeg får tak i et originalt yamaha-element som har ligget på lager siden det var nytt, vil det ha blitt gammelt og lyden forringes, eller er det kun ved bruk?
    For å sammenligne så har jeg hørt at man skal ikke kjøpe mc-hjelmer som er eldre enn 7 år (fra produksjonsdato), selv om de er ubrukt. Det er en best før-dato. Jeg forstår jo at man godt kan bruke 50 år gamle element, men hvordan vil det påvirke lyden å bare ligge på et lager, kontra det å bli brukt?

ragwo:
    Jepp, startet tråden for å finne ut hva som kjennetegner et slitt element, tenker ikke nødvendigvis bytte. Men får jeg tak i et originalt, ubrukt element kommer jeg nok til å bytte for å sammenligne.

jon larsen:
    det er en 15" ja. Her er et bilde av hele comboen (dette er ikke min, men den er identisk):
    Gammelt element, men slitent eller ikke?-3077813934_02080b25cd_o-forminsket-jpg

En tung, stor og utrolig deilig bassamp.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, vedlegg litt mindre bilder, de er alt for store.
    Dernest, et element har ikke en bedst før dato. De blir ikke slitt, blir bare bedre å bedre desto eldre de blir egentlig, opphenget blir mykere over tid, men, problemet er gamle elementer med skumkanter, her vil skumkanten simpelthen forsvinne, råtne bort og spiller man med disse høyttalere uten kanter da kan forsterkeren gå opp i røyk.
    Enheter med gummioppheng har nermest ubegrenset holdbarhet, se på alle de vintage høyttalere der fortsatt spiller i de tusind hjem.
    Noe annet er, siden vi snakker om en bassamp ville jeg kanskje ikke hengt meg opp i om elementet er "utgått på dato", spiller det fint hva er da problemet?
    Om du vet typenummer på den kassen du har er det en smal sak å lete litt på google eller E-bay for elementer folk ikke trenger mer, om du absolutt vil ha nytt da.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test
    Gammelt element, men slitent eller ikke?-3077813934_02080b25cd_o-forminsket-jpg

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen:
    Beklager, du har helt rett. Har ikke noe skikkelig redigeringsprogram, så jeg har ikke funnet ut hvordan gjøre det med det som følger med windows. Men nå fant jeg det ut

Hvorfor prøve et nytt element når det gamle spiller fint? Jo for å finne ut om et nytt element spiller bedre. Er det ikke det alle her inne driver med? Stadig forbedringer i jakten på den ideelle lytteopplevelsen? Jeg øver på instrumentet mitt (sporadisk riktignok) for å bli bedre til å spille, og er ikke fornøyd med forsterkeren dersom den lett kunne vært bedre.
    Samtidig ville jeg lære mer om hvordan elementer eldes og slites, og sier tusen takk for informasjonen både du og de andre har gitt meg. Veldig interessant at et element bare blir bedre av å ligge litt, mtp opphenget som du sa.

Kikket litt på B&O Redline 45 og 140, var et par til salgs i nærheten. Men der var visst problemet det du nevner, at skumkantene råtnet opp. Beostore i Sandnes hadde tidligere sørget for reparasjoner av gamle element, evt. erstatning med andre, uoriginale element, men det låt ikke helt overbevisende (varierende resultat, og gjerne 3-4000kr for jobben).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •