Gulvstående fronthøyttalere til under 5k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstående fronthøyttalere til under 5k

Jeg tenkte egentlig å kjøpe meg en høyttalersurroundpakke, men har ikke klart å bestemme meg.

Nå vurderer jeg også å kjøpe et par fronthøyttalere istedenfor i første omgang.

Har funnet disse på nettet og lurer på hva som er best?

DALI Concept 6 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

og

Yamaha NS-777 gulvhøyttalere - Elkjøp

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du spille musikken av fra og hvilken forsterker planlegger du å benytte? Skal dette benytes i lite, middels eller stort rom? Musikksmak?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville gått for dali, men det er fordi jeg ikke liker lyden i Yamaha HT noe særlig. Dette er veldig subjektivt, har du muligheten til å lytte på noen av de?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha dem plassert nær frontveggen, så velg gjerne noen som har bassporten foran...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tiger, jeg hører på alt mulig når det gjelder musikk, utenom techno og satanmusikk Kan jo si både rolig og actionfyllt musikk i tillegg til top40 musikk. Vet at noen høyttalere passer bedre til rock og noen bedre til akustisk osv, men jeg liker å høre på begge, og det gjør vel neppe valget lettere.

Har en Yamaha RX-V667 receiver. Stuen/kjøkkenet er ca 30m2. Tenkte å sitte ca 3 meter fra TV'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    jeg ville gått for dali, men det er fordi jeg ikke liker lyden i Yamaha HT noe særlig. Dette er veldig subjektivt, har du muligheten til å lytte på noen av de?
    Hvilken karakteristikk har høyttalere fra Yamaha, MR.Chilli?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg egentlig ikke det er så kritisk hva du velger. Og, med det mener jeg at jeg tolker dette som at du ikke skal spille så ørene flagrer, eller imponere venner og kjente med høy lyd, men ha et anlegg du skal kose deg med i enkelte stunder, ha i bakgrunnen av og til og benytte til TV-lyd resten.

Gulvstående er jo et greit valg, men du får jo ganske gode stativhøyttalere (som du eventuelt kan sette på et rack, dersom du har det ved TV-en). Uansett, så finn deg noen høyttalere som har bassport foran, dersom du ikke da tillater deg selv å ha dem 30cm+ fra bakveggen. Bass er morro i starten, men irritasjonen kommer etterhvert dersom det blir for mye. Spesielt dersom du sitter ganske nær en vegg (bak deg). Bassen forsterkes mye langs en vegg.

Gjør for eksempel en grovdeling: a) Liker å høre ALLE detaljer i musikken eller b) Flott hvis jeg ikke hører ALLE detaljer. Velg høyttalere etter det.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Da tror jeg egentlig ikke det er så kritisk hva du velger. Og, med det mener jeg at jeg tolker dette som at du ikke skal spille så ørene flagrer, eller imponere venner og kjente med høy lyd, men ha et anlegg du skal kose deg med i enkelte stunder, ha i bakgrunnen av og til og benytte til TV-lyd resten.

Gulvstående er jo et greit valg, men du får jo ganske gode stativhøyttalere (som du eventuelt kan sette på et rack, dersom du har det ved TV-en). Uansett, så finn deg noen høyttalere som har bassport foran, dersom du ikke da tillater deg selv å ha dem 30cm+ fra bakveggen. Bass er morro i starten, men irritasjonen kommer etterhvert dersom det blir for mye. Spesielt dersom du sitter ganske nær en vegg (bak deg). Bassen forsterkes mye langs en vegg.

Gjør for eksempel en grovdeling: a) Liker å høre ALLE detaljer i musikken eller b) Flott hvis jeg ikke hører ALLE detaljer. Velg høyttalere etter det.

Lykke til.
    Jepp, jeg er definitivt en person som ønsker å høre alle detaljer i musikken. Hva er fordelene med stativhøyttalere egentlig? Gir de mer for pengene i forhold til gulvhøyttalere? Ulempen med disse som jeg ser det er at stativene/rackene til disse er ganske dyre, og jeg vil helst ikke bruke penger på det.

En annen ting er at jeg vil jo gjerne oppgradere med surroundhøyttalere etterhvert så da bør det finnes høyttalere som komplimenterer disse fronthøyttalerne?

Tenkte å sitte en meter fra veggen bak. Så da anbefaler du ikke de Yamaha høyttalerne, siden de ikke har port framme? Takk for mange gode tips, forresten.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er ikke verdensmester på å kommentere karektistik i forksjellie HT, men kan jo si at jeg syns de blir litt tamme og kjedelige, hørte blant annet yamahas toppmodel saovo eller hva den heter på messe, var meget skuffende, HT til 30 lapper.

Men blir jo egentlig litt feil ge HT utifra hva en person syns, da det er helt forskjellig fra mange, faren til dama har Yamahaene du ser på, han er jo forsåvidt fornøyd han da, men tror ikke han er så kresen på lyd.

Er jo ofte slik at jo mer du lytter til lyd og bra annlegg jo mer kresen blir man, hvertfall etter min egen erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er ikke verdensmester på å kommentere karektistik i forksjellie HT, men kan jo si at jeg syns de blir litt tamme og kjedelige, hørte blant annet yamahas toppmodel saovo eller hva den heter på messe, var meget skuffende, HT til 30 lapper.

Men blir jo egentlig litt feil ge HT utifra hva en person syns, da det er helt forskjellig fra mange, faren til dama har Yamahaene du ser på, han er jo forsåvidt fornøyd han da, men tror ikke han er så kresen på lyd.

Er jo ofte slik at jo mer du lytter til lyd og bra annlegg jo mer kresen blir man, hvertfall etter min egen erfaring.
    I see, jeg har ikke peiling på høyttalere men jeg ville tippet at jeg er kresen på lyd, da jeg legger merke til detaljer både bevisst og ubevisst. Så hvis du også er kresen på lyd og syns at jeg bør holde meg unna Yamaha, da gjør jeg sannsynligvis det

Var forresten innom Elkjøp i romjula og hørte på MJ's Dirty Diana spilt på Yamaha 555 surroundpakken, og ble ikke spesielt imponert over det jeg hørte. Følte ikke at det nok, hva skal jeg si, punch i det? Ikke det vanlige trøkket jeg ville forventet å høre på den sangen. Må nevnes at jeg ikke skrudde lyden på maks, men fikk uansett ingen aha-opplevelse.

Da jeg er noob på dette feltet vet jeg ikke om det var pga høyttalerne eller receiveren, tror det var en Yamaha også.

En annen ting jeg glemte å nevne er at jeg også skal bruke anlegget til karaoke av og til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisklassen ville jeg absolutt tatt med disse til vurdering, spesiellt om du er litt opptatt av å høre detajler i musikken osv: Tilbud på nye Klipsch RF 62 høytalere - FINN Torget

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=72794&cat=12
    fant disse på torget da.
    skulle vell ikke være ille dette.

Har slike selv jeg og er meget fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skeptisk at selgeren ønsker å prøve noe nytt allerede etter 5 mnd?

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spor
    Litt skeptisk at selgeren ønsker å prøve noe nytt allerede etter 5 mnd?
    Nå er ikke jeg noen audiofil direkte da, men til ett vanli musikk\lyd innterisert menneske er dette gode høytalere synes jeg da.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns yamaha lager bra recievere og forsterkere. men jeg bare liker ikke helt høytalerene dems. litt tam bass og dårlig oppløsning i diskant.

når det gjelder de klipsch det er det veldig bra kjøp, er jo ht til 10 lapper nye. jeg har klipsch selv akkurat de samme. syns lyden på de er veldig gode. stram bass med masse dynamikk, samtidig som det er en din og luftig diskant.

Tror nok selger skal kvitte seg med de grunnet den nye modellen, som jeg ikke ser noe poeng i, er uansett ikke noe tenke over, er et veldig bra kjøp det der, og skal love deg at de spiller fletta av de yamahaene og dalin øverst i tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns yamaha lager bra recievere og forsterkere. men jeg bare liker ikke helt høytalerene dems. litt tam bass og dårlig oppløsning i diskant.

når det gjelder de klipsch det er det veldig bra kjøp, er jo ht til 10 lapper nye. jeg har klipsch selv akkurat de samme. syns lyden på de er veldig gode. stram bass med masse dynamikk, samtidig som det er en din og luftig diskant.

Tror nok selger skal kvitte seg med de grunnet den nye modellen, som jeg ikke ser noe poeng i, er uansett ikke noe tenke over, er et veldig bra kjøp det der, og skal love deg at de spiller fletta av de yamahaene og dalin øverst i tråden
    Ser at noen har gitt bud på 5.5k allerede, så da er det ikke aktuelt for meg.

Som nevnt på forrige innlegg, så tenkte jeg også å bruke høyttalerne til karaoke fra tid til annen. Da duger vel ikke mindre/stativ-høyttalere til det?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at noen har gitt bud på 5.5k allerede, så da er det ikke aktuelt for meg.

Som nevnt på forrige innlegg, så tenkte jeg også å bruke høyttalerne til karaoke fra tid til annen. Da duger vel ikke mindre/stativ-høyttalere til det?
    Joda, finnes jo bra stativ ht også men da vil jeg kanskje hatt en sub i tillegg. Kan jo supplere med en liten XTZ sub, disse er jo rimelige og bra. Problemet med stativ ht er at du må bruke penger på stativet i tillegg.
    Til karaoke er det vel kanskje beste med PA ht? men det vil jo se rimelig teit ut i en stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, finnes jo bra stativ ht også men da vil jeg kanskje hatt en sub i tillegg. Kan jo supplere med en liten XTZ sub, disse er jo rimelige og bra. Problemet med stativ ht er at du må bruke penger på stativet i tillegg.
    Til karaoke er det vel kanskje beste med PA ht? men det vil jo se rimelig teit ut i en stue.
    Ja, PA-høyttalere blir for stort. Har vurdert xtz sub ja, da de har gjort bra på tester og ikke så dyre i forhold til størrelse. Hvilken størrelse bør jeg ha som er tilstrekkelig. Bor på blokkleilighet, så kan ikke spille for høyt heller. Dog, jeg bor i nederste etasje, og da hører naboene kanskje mindre, men hvor mye mindre?

Stuen/kjøkkenet er som nevnt på ca. 30m2. Holder en 8 tommers xtz sub, eller må jeg ha 10 tommers?

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, PA-høyttalere blir for stort. Har vurdert xtz sub ja, da de har gjort bra på tester og ikke så dyre i forhold til størrelse. Hvilken størrelse bør jeg ha som er tilstrekkelig. Bor på blokkleilighet, så kan ikke spille for høyt heller. Dog, jeg bor i nederste etasje, og da hører naboene kanskje mindre, men hvor mye mindre?

Stuen/kjøkkenet er som nevnt på ca. 30m2. Holder en 8 tommers xtz sub, eller må jeg ha 10 tommers?
    Ville nok gått for 10" der, litt stort rom, jeg har en 20kvm stue, og jeg har 2 stk 12".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass, men tar du ikke hensyns til naboer?

Men har det noe betydning at jeg bare bruke halvparten av rommet til sofa, tv og anlegg? Lyden skal dermed ikke spres gjennom hele rommet. Jeg skal sitte på den ene langsiden og høyttalerne på den andre langsiden. Det ville kanskje krevd mer kraft hvis jeg satt på den ene kortsiden og høyttalerne på den andre kortsiden?

Noen eksperter på dette? Opplevd lydeffekt kommer vel mye an på hvordan du har konfigurert rommet med hensyn på sitteplass, høyttalerplassering og veggavstand?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •