Hva er best: dali ikon eller xtz surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best: dali ikon eller xtz surround

Skal kjøpe meg nye høyt. og trenger noen syns punkter fra dere.

Står mellom dali ikon 6mkII samt center og bak pluss to woofere av et slag
    eller xtz 99.26 oppå 10.17p med 99.25 center og bak høyt.

Skal stå i en stue på ca 30-35kvm i en vinkel stue. men får plass til alle høyt på frem veggen mot sofaen. 50-50 musikk,tv/film
    Hører på alt egentlig men ikke jazz og klassisk og i den duren.

Setter stor pris på litt synspunkter:-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg si deg, det var et vanskelig valg!

Tror jeg ville valgt den som passet best i lytterommet rent estetiskt.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med mye annet handler dette om smak og behag, men du trår ikke feil med noen av delene.

Klikker du på mine linker vil du se 99.26/10.17P i min stue, og etter knappe 2år i min eie er jeg fortsatt storfornøyd...

Byttet ut 99.25C med en Swans F2.2C, noe som ga et merkbart løft. Passer fint sammen gjør det også, lysmessig og visuelt.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt rått parti å prøve å samenligne seg med stua di Lars, du og Andre har de vakreste oppsettene med 99.26 + 10.17P ever. Pussig at dere begge har senter fra Swans og Mirage omisat som surround:P

Det er forsåvidt et oppsett som er værd å kopiere.

Til TS så har jeg en komentar: Jeg ville gått for 99.36 + w12.16. Eller 99.26 + 2x 99W12s hvis det sto på plassproblemer. Det er da hvis valget faller på XTZ.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg noe å komme med. Jeg kjenner begge anleggene (med litt avvik på xtz anlegget).

Min bror har NAD 785, Ikon 6, vokal 2, onwall 2. Han bruker ikke subb.
    Dette låter knall bra både på musikk og film. Jeg var over med en B&W 610 subb, for å se om han trengte det i sitt lydbilde, men den var ikke nødvendig for hverkern film eller musikk.

Selv har jeg ett hopkok av anlegg, 99.26/25 i front, B&W PV1 sub, og Ikon onwall 2 som bakhøytalere. Men det er frontrekka som gir inntrykkene ved film og musikk. Det låter knall på begge. Jeg har en NAD 754 som jeg integrerer med ett Densen anlegg med 2x200w til frontene, det har nok noe å si også, for jeg syns det låter bedre en boderens anlegg, men der tror jeg mye liggeri forsterkeren (Densen).

De store forskjellene ligger kansje i at Xtz er tungdrevet sammenlignet med Dali Ikon. Du skal ikke velde Xtz om du ikke har tenkt å gi dem nokk watt. Jeg har fulgt mine høytalere fre 2x75w, 2x100, og 2x200w. Det er en stigende kurve i lydkvalitet og kontroll, hele veien. Der jeg vet at Ikon 6 er greiere å ha med å gjøre når det kommer til watt. Men boderens NAD gir 2x180w brokoblet (mener jeg, ikke arrester meg om jeg tar feil), det burde også være nokk

Lydmessig forskjell, Ikon er litt luftigere i toppen en XTZ, men det kler film og tv knall bra. Resten av lydbildet er veldig bra.

XTZ imponerer mer med en ærligere lydbild, og en diskant som er knall deilig å høre på. Bassen og mellomtonen har jeg inget å utsette på, det er stål kontroll helt ned i de lavere oktaver. Jeg spiller ikke ren stereo med subb, trengs ikke.

Min hybrid løsning med Ikon bak og XTZ frem fungerer meget bra, subben er jeg også meget begeistret for, men den kan være på vei ut, da jeg fint kan klare meg med en litt rimeligere subb (den brukes kun på tv/film).

Gleder meg litt på dine vegne nå, du skal liksom velge mellom to meget bra høytaler systemer

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. og takk for svar så langt.
    Heller litt mot dali egentlig tror jeg. Og kanskje med mentor center og to epic subber.
    I første omgang så blir det nok drivet av en yamaha reciver kanskje 3900 modellen med mulighet for effekt seinere.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke lett velge mellom to slike pakker, begge to er nok veldig gode på sine områder og det beste er å høre selv hva du syns høres best ut

når det gjelder sub så er dette for min del obligatorisk i et hjemmekino oppsett, da film blir relativt kjedelig uten, dette er også subjektivt såklart.
    Dali subbene er det mange på forumet her som mener man ikke bude gå for men heller velge noe fra svs eller sub fra xtz sammen med dali kanskje? jeg har selv to stk xtz 12" og syns dette trykker ganske greit.

Kan jo også nevne her at dali ikon 6mkII fikk topptest i bladet hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dali ikon 6 mkII som front i mitt 2.1 system med velodyne impact 10 sub og Nad 375. Er kraftig imponert over allsidigheten til høyttaleren! Fungerer godt på film og musikk, og jeg synes den gir veldig godt trykk takket være blant annet bassrefleksporter. Har ikke hørt og sammenlignet med XTZ men har hørt mye positivt om det, spesielt sub'ene. Tror ikke du trår feil ved noen av valgene.

Nye forbilder - Lyd og Bilde

Her er en av testene som ble gjort av dem, men har også kommet tester fra Hjemmekino også. Er ikke til å legge skjul på at jeg synes du bør velge dali sin Ikon mk2 serie

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det er litt rått parti å prøve å samenligne seg med stua di Lars, du og Andre har de vakreste oppsettene med 99.26 + 10.17P ever. Pussig at dere begge har senter fra Swans og Mirage omisat som surround:P

Det er forsåvidt et oppsett som er værd å kopiere.

Til TS så har jeg en komentar: Jeg ville gått for 99.36 + w12.16. Eller 99.26 + 2x 99W12s hvis det sto på plassproblemer. Det er da hvis valget faller på XTZ.
    Kan jeg spørre om hvorfor du ville valgt 99.26 og 99w12 istedet for det jeg foreslår

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •