Subbere koblet til effekttrinnet (Hegel H200) kontra surround (Pio LX-73)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subbere koblet til effekttrinnet (Hegel H200) kontra surround (Pio LX-73)

Mitt spørsmål gjelder forskjellen av å koble to aktive subbere på effekt/stereoforsterkeren kontra å koble de i surroundforsterkeren.

Har i dag en LX-73 surroundforsterker og låner en Hegel H200 med meg hjem som jeg vurderer å kjøpe. Oppsettet benyttes til primært to ting. Jeg ønsker å få maksimum utbytte av stereosignalet jeg får via Squeezebox som jeg nå kjører med balanserte kabler fra min Hegel H10 DAC rett i Hegel H200 forsterkeren. Jeg ønsker også å bruke H200 som effekttrinn i mitt 5.2 surroundoppsett for å drive frontene (Mantra 60). Det som er viktig er at jeg vil ha med mine to (Mirage OM-8) subbere både når jeg kjører signal i stereo fra H200 og når jeg ser film etc. fra Pioneeren

Måten jeg har løst dette på (og som funker) er at jeg har koblet fra Pioneer til Hegel med pre-out og koblet frontene og subbere direkte i Hegel H200 (sub da på pre-out fra H200 igjen). Når jeg spiller i Stereo står Pioneeren helt utenfor og H200 sparker da inn subbene og når jeg kjører surround med Pioneer bruker jeg H200 som et rent effekttrinn, men da subbene fortsatt er koblet til H200 så tar den jo også med de på film/TV/Spill etc.

Det sitter jo et delefilter i hver av subbene som jeg benytter for å bestemme hvilke frekvenser subbene skal sparke inn på.

Mitt spørsmål er om man “mister noe” i surroundoppsettet når LX-73 mister kontrollen over subbene?

F.eks i romkalibreringen kommer det jo opp at jeg ikke har sub da Pioneer ikke hører de siden de jo er koblet til H200.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE blir mikset med -10db når man ikke bruker dedikert subwoofer.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mister da LFE effekten i subwoofer med og koble de til Hegelen.

LFE Vil bli mixet inn i frontenes signal og frontene må stå Large og subene vil da spille samme lyd som fronetene med utfasinger og div sånne små problemer

Kjøre på med x-over og send sub/lfe til subene og kjør bassen over x-over til hegelen :-) mye lettere og få til god-lyden da

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lynraske og gode svar her som alltid.

Jeg tar herved på meg "noob" hatten og spør tilbake.
    Hva er LFE? (altså hva mister jeg?) Er dette de laveste frekvensene i filmen?

Hvordan mener dere jeg bør koble for å få det til best mulig? X-over??
    Hva bør man eventuelt dele subbene på i et slikt oppsett?

:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes suber som kan kobles samtidig både til vanlig signal fra stereo forforsterker (lavnivå) eller effektforsterker (høynivå), og til LFE-utgang. I praksis vil subene da gjengi de dypeste tonene i stereosignalet (som normalt vil være identisk i begge kanaler -- altså mono -- siden frekvenser under ca. 80 Hz ikke kan retningsbestemmes) når man spiller musikk, og LFE-kanalen (alltid mono, av samme grunn) når man viser film.

Kommer i farten på REL (høynivå+LFE), AVI (lavnivå+LFE), og Dynaudio (noen modeller, lavnivå+LFE).

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE er et lydspor fra 5-120hz som er lagt til på høydefinert lydkilder som feks blurays, med ekstra detaljert bass, etter det jeg har forstått

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Lynraske og gode svar her som alltid.

Jeg tar herved på meg "noob" hatten og spør tilbake.
    Hva er LFE? (altså hva mister jeg?) Er dette de laveste frekvensene i filmen?

Hvordan mener dere jeg bør koble for å få det til best mulig? X-over??
    Hva bør man eventuelt dele subbene på i et slikt oppsett?

:-?
    LFE er sub-sporet på en film! Det blir nok adskillig tammere på film uten sub koblet til på sub utgang på receiver!

Har du prøvd å koble alt via receiver da - DAC også,og kun bruke H-200 som effekt! Syns du at du taper mye på dette i stereo?
    Det ville jo vert det enkleste,hvis dette fungerer tilfredstillende!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta turen opp til deg så fort som mulig så skal vi se hva vi får til...:smile:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    LFE er sub-sporet på en film! Det blir nok adskillig tammere på film uten sub koblet til på sub utgang på receiver!

Har du prøvd å koble alt via receiver da - DAC også,og kun bruke H-200 som effekt! Syns du at du taper mye på dette i stereo?
    Det ville jo vert det enkleste,hvis dette fungerer tilfredstillende!
    Dette var min tanke også og det hadde uten tvil vært det enkleste. Samtidig har jeg hørt mye flott om Hegel H200 sine evner og vil man ikke miste noe av dette da? (Da vilvel ikke H200 påvirke lyden spesielt mye annet enn å gi den ekstra "power"? Mister også muligheten til å kjøre RCA fra DAC, men vet ikke hva man har å hente her kontra standard RCA inn til Pioneer?

Dette er subbene jeg har i dag Velkommen til Mono AS ut i fra hva jeg kan se er det kun to innganger her. Hva om jeg hadde koblet på følgende måte:

Fra pioneer sub out rett til subbene OG fra Hegel og rett til subbene (er jo to innganger på hver sub (left og right) alternativt en splitter. Blir kanskje rør når man da skal bruke H200 som effekttrinn da både den og pioneer vil forsøke å styre subbene?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Skal ta turen opp til deg så fort som mulig så skal vi se hva vi får til...:smile:
    Hyggelig det! Bor du i nærheten? Usikker på hvor lenge jeg får låne H200 fra Soundgarden, men kan plinge de i morgen

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fremdeles ha en RCA gående fra sub-out på reciever og til subben, og bruke high-level inngangene.

Juster gain på reciever riktig så funker den både til film og musikk slik som du har det oppsatt, det er med forbehold at subben prioriterer å hente signal fra signalkabel før den henter signal fra HIGH LEVEL.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med flere minnepossisjoner kan det gjøres slik :-D

Da kan pineerens subutgang være avslått når musikk spilles og subene drives av høynivå.

jammen bra Truls er våken

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er high level innganger? Ikke hjemme nå men ut i fra hva jeg kan lese på nett er det kun to stk rca (left/right)innganger på sub.

Bør det bli noe hørbar forskjell i lyden med å kjøre H200 som kun effekt på frontene kontra å kjøre rett fra DAC med balanserte kabler til H200? Vil vel få utnyttet power i H200, men er vel litt å si med "klang" og slikt man mister ved å kjøre fra DAC til pioneer med RCA og fra den videre med pre-out til H200?

.. Forvirret, men lærer mye :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er high level innganger? Ikke hjemme nå men ut i fra hva jeg kan lese på nett er det kun to stk rca (left/right)innganger på sub.

Bør det bli noe hørbar forskjell i lyden med å kjøre H200 som kun effekt på frontene kontra å kjøre rett fra DAC med balanserte kabler til H200? Vil vel få utnyttet power i H200, men er vel litt å si med "klang" og slikt man mister ved å kjøre fra DAC til pioneer med RCA og fra den videre med pre-out til H200?

high level er de du ser her øverst, til venstre:

mao. er det fra høyttalerutgangene

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som de finnes på MM8
    MIRAGE MM8

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lx 73 + Hegel H200 + SA SE 200 som sub og SA rangers master i front

Jeg skal sette sammen LX 73 + Hegel H200 (effekt -stereo) + SA Rangers master i front, SA SE 200 sub, SA Comet senter og (foreløpig) KEF "egg" som surroundhøyttalere. Supplerer muligens med surroundhøyttalere bakhøyttalere.

Skal brukes til film/soill + stereo over h200 med (bl a) Sonos ZP 90 som signalkilde.

Hvordan setter jeg opp dette best mulig? Dvs hva gjør jeg med MCACC ift fronthøyttalerne? sub ift stereo? (og trenger jeg denne her?)

Bør sonosen kobles digitalt til Lx 73 for bruk av dennes DAC eller direkte til H200 ved rca? Bruker vel da DAC i sonos men får preg av h200?

Er på veldig tynn is her, så all hjelp er velkommen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som de finnes på MM8
    MIRAGE MM8
    Hei,

Fant du ut hvordan du kobler anlegget ditt best sammen for å få både stereo og surroundhøyttalere optimalisert?

Sitter med mye av det samme; dvs skal koble sammen Jeg har tenkt å bruke Hegel h200 som effektforsterker og har SA Rangers master i front, SA SE 200 sub, SA Comet senter og (foreløpig) KEF "egg" som surroundhøyttalere. Supplerer muligens med surroundhøyttalere bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble konklusjonen her??

Sitter i samme posisjon og lurer på hva som er beste løsning?

Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •