1 stor eller 2 mindre subwoofere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1 stor eller 2 mindre subwoofere?

Hepp.

Jeg ønsker litt mer tight basslyd enn hva jeg har nå i min subwoofer (8 tommer) føler den går dypt nok for min smak, men ikke tight nok. Jeg har mulighet til å koble til 2 subwoofere på receiveren min. Hva bør jeg velge for en tightere lyd? 2 mindre woofere eller en stor? Og i tilfelle noen tips til suber med tight bass? Som slår litt i brystet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder av romet, eventuelt tegninger ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bilder av romet, eventuelt tegninger ?

Hei og takk for svar Vel, jeg er student og flytter fra hubel til hybel vært år, så jeg tenker mer gennerelt. Hva tror du angående spørsmålet? Nå har jeg HKTS 60 5.1 som jeg drive med en Onkyo 608. På film synes jeg det låter rått, like bra som mitt andre system jeg har hjemme, bestående av gulvstående høytalere. Hører man på type trance/hip hop så tenker jeg lyden er knall, men det gjør ikke jeg, ønsker en mere tight bass enn hva som er i Harmon Kardons 8 tommer sub. Tenkte derfor muligens på to XTZ suber i 8 tommere, eventuelt en stor i 12 tommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, det skal ikke være nødvendig å gå under 8" for å ha tight sub :-P
    Noen subber er mer musikalske enn de andre.

Jeg har selv 2 x Mirage Prestige S10 (10"), som var en god oppgradering fra Mirage Omni S10.

En liten stund kjørte jeg alle tre sammen, he he.. Men jeg hadde fint klart meg med en sub, hadde egentlig klart meg med omni s10 også... men planen min er å muligens gå over til høyttalere som ikke spiller lave hz og da er det lettere å høre hvor subbene er. Om jeg da har en sub, vil det høres litt rart ut.

Men om du har ok høytt i tillegg, trenger du egentlig bare 1 sub, selv om 2 vil gi deg en bedre fordeling av bassen i min erfaring.. (jeg har to subber nå, solgte den ene).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattamatikk
    Hei og takk for svar Vel, jeg er student og flytter fra hubel til hybel vært år, så jeg tenker mer gennerelt. Hva tror du angående spørsmålet? Nå har jeg HKTS 60 5.1 som jeg drive med en Onkyo 608. På film synes jeg det låter rått, like bra som mitt andre system jeg har hjemme, bestående av gulvstående høytalere. Hører man på type trance/hip hop så tenker jeg lyden er knall, men det gjør ikke jeg, ønsker en mere tight bass enn hva som er i Harmon Kardons 8 tommer sub. Tenkte derfor muligens på to XTZ suber i 8 tommere, eventuelt en stor i 12 tommer.
    Kan vel også nevne at anlegget er veldig nytt, bare brukt det i noen dager, så kanskje ikke suben er helt innspilt? Men det skal vel uansett ikke ha noe å si på hvor tight bassen er hmm ?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på elementet har ingenting med om du får "tight" bass eller ikke.
    Kalibrering og type subwoofer er det som er avgjørende ++

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også nevne at anlegget er veldig nytt, bare brukt det i noen dager, så kanskje ikke suben er helt innspilt? Men det skal vel uansett ikke ha noe å si på hvor tight bassen er hmm ?
    innspilling har en del å si, men det har også plassering og innstillinger på reciever.
    Jeg har sett målinger av dette med innspillinger og noen elementer har endret hvilke hz de kan gjengi i ganske lang tid etter start på innspilling.

Mener å huske at noen av de tok ca 100-120 timer, før de var som produsenten sa (frekvenser, vas-verdier, m.m.). Videre er også temperaturen i rommet en vesentlig faktor (testen ang temperatur, var vel mest for å vite om det er lett å få hifi i en bil).

For din del, kan det være at det bedrer seg etter ca 20-100 timer ca., ev. også kan det hjelpe å flytte på subben om mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hei, det skal ikke være nødvendig å gå under 8" for å ha tight sub :-P
    Noen subber er mer musikalske enn de andre.

Jeg har selv 2 x Mirage Prestige S10 (10"), som var en god oppgradering fra Mirage Omni S10.

En liten stund kjørte jeg alle tre sammen, he he.. Men jeg hadde fint klart meg med en sub, hadde egentlig klart meg med omni s10 også... men planen min er å muligens gå over til høyttalere som ikke spiller lave hz og da er det lettere å høre hvor subbene er. Om jeg da har en sub, vil det høres litt rart ut.

Men om du har ok høytt i tillegg, trenger du egentlig bare 1 sub, selv om 2 vil gi deg en bedre fordeling av bassen i min erfaring.. (jeg har to subber nå, solgte den ene).
    Haha nice Takk for svar til deg og. HKTS 60 høytalerne er jo meget små, sitter vel to 3 tomme elementer og ett 1 tomme element i dem. Så noe særlg trøkk i bassen gir dem nok ikke. Og HK suben går dypt, men som sakt litt for boomy. Veldig allright på film effekter, men ikke like kult når du hører på rock :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Størrelsen på elementet har ingenting med om du får "tight" bass eller ikke.
    Kalibrering og type subwoofer er det som er avgjørende ++
    Hei og takk for svar.

Tips til kalibrering av sub for tightere bass?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha nice Takk for svar til deg og. HKTS 60 høytalerne er jo meget små, sitter vel to 3 tomme elementer og ett 1 tomme element i dem. Så noe særlg trøkk i bassen gir dem nok ikke. Og HK suben går dypt, men som sakt litt for boomy. Veldig allright på film effekter, men ikke like kult når du hører på rock :P
    Det er ikke sikkert at det er lett å bytte ut den hkts-subben med noe annet og få det til å spille sammen bra nok.. Det kan være du vil få et "delt" lydbilde.

Det du kan gjøre, er å stikke til din lokale hifisjappe.. hør om du kan betale et depositum og låne med deg en sub. De har ofte en eller to de driver å låner ut på den måten, slik at du kan teste de hjemme. Broren min lånte med seg en s10 fra bmh, før han kjøpte seg en.. Det var der jeg hørte den også. Den var veldig imponerende hos han, men når jeg fikk en omni s10 her, var det ikke samme trykket.. Men jeg har jo høyere under taket og annen stue/form på stuen.

For all del, det var en god del bass.. men jeg mistet en del av bassen. Prestige s10 går jo ikke like dypt i hz, men er mer tight/musikalsk.. gir forøvrig myyyye mer bass enn nødvendig i film også :-P

I noen filmer må jeg skru ned på -9 på recieveren, he he.. ellers er jeg redd naboen vil bli skremt. (t.d. a-team var ekstremt mye bass i). Jeg kjører som regel subbene på ca 60% av gain, 80hz deling i reciever og delefilter avslått på miragene. som regel har jeg 0db på sub.

Fase har jeg justert på subbene, etter testing. recieveren har mcacc, men jeg husker ikke hvor jeg la mikrofonen :P

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp.

Jeg ønsker litt mer tight basslyd enn hva jeg har nå i min subwoofer (8 tommer) føler den går dypt nok for min smak, men ikke tight nok. Jeg har mulighet til å koble til 2 subwoofere på receiveren min. Hva bør jeg velge for en tightere lyd? 2 mindre woofere eller en stor? Og i tilfelle noen tips til suber med tight bass? Som slår litt i brystet?
    Til Tight lyd... 2 små subber foreksempel istede for en stor.
    Da har du og utroligt med plaseringsmuligheter, til fordel for bassen. siden du ikke trenger å sette dem på siden av enannen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert litt mindre plass og boltre seg på så er mulig at det er lurere og gå for en litt større. XTZ 12" er jo kurat som en får mye for pengene.

Kalibrering oppskrift er det flere av på forumet ;-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å måtte si det,men den subben din går ikke dypt. Den stopper på 35hz.

Over til spørsmålet ditt. I ditt tilfelle som er student og flytter endel og ikke har allverden av plass vil en løsning med 2 små subber være en god løsning. Ville gått for 2subber med 8" element i, som går ned til ca 25hz. Dette vil kunne gi deg en tight og fyldig bass, samtidig som du enkelt får det integrert mot de satelitt høyttalerne du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Det er ikke sikkert at det er lett å bytte ut den hkts-subben med noe annet og få det til å spille sammen bra nok.. Det kan være du vil få et "delt" lydbilde.

Det du kan gjøre, er å stikke til din lokale hifisjappe.. hør om du kan betale et depositum og låne med deg en sub. De har ofte en eller to de driver å låner ut på den måten, slik at du kan teste de hjemme. Broren min lånte med seg en s10 fra bmh, før han kjøpte seg en.. Det var der jeg hørte den også. Den var veldig imponerende hos han, men når jeg fikk en omni s10 her, var det ikke samme trykket.. Men jeg har jo høyere under taket og annen stue/form på stuen.

For all del, det var en god del bass.. men jeg mistet en del av bassen. Prestige s10 går jo ikke like dypt i hz, men er mer tight/musikalsk.. gir forøvrig myyyye mer bass enn nødvendig i film også :-P

I noen filmer må jeg skru ned på -9 på recieveren, he he.. ellers er jeg redd naboen vil bli skremt. (t.d. a-team var ekstremt mye bass i). Jeg kjører som regel subbene på ca 60% av gain, 80hz deling i reciever og delefilter avslått på miragene. som regel har jeg 0db på sub.

Fase har jeg justert på subbene, etter testing. recieveren har mcacc, men jeg husker ikke hvor jeg la mikrofonen :P
    Haha sweet, er du happy med oppsettet ditt nå? Både på film og musikk? Jeg er ganske noob når det kommer til oppsett av denne type lyd, gi meg en gitar forsterker og jeg kan hanskes, men dette er meget anderledes :P Du har satt suben til 80 hz? Det vil si du har ganske store fronter da? Min sub står på 120 hz. Jeg kjørte Audyssey 2 eq greiene på Onkyon, opptil 4 ganger, de ga omtrent samme resultat. Satte frontene mine til 120 hz og centern til 150 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Over til spørsmålet ditt. I ditt tilfelle som er student og flytter endel og ikke har allverden av plass vil en løsning med 2 små subber være en god løsning. Ville gått for 2subber med 8" element i, som går ned til ca 25hz. Dette vil kunne gi deg en tight og fyldig bass, samtidig som du enkelt får det integrert mot de satelitt høyttalerne du har.
    Heisann Det er mulig, men den går dypt nok for min smak, og at det ikke er der problemet ligger. Skulle ønske den var tightere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker for svar. Om jeg jeg trenger dypere pass tror jeg ikke, ikke så viktig for meg, så lenge jeg synes den gjengir den dybden jeg ønsker, og det gjør absoulutt HK suben. Men jepp, 2 x 8 tommer suber er en løsning jeg kan tenke meg. Og da vil du anbefale hvilke suber? Og helst ikke noen som koster skjorta. Har sett litt på de rimlige XTZ 8 tommer subene, hva tror du om de?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite erfaring med ulike suber selv, men har lest mye omkring akustikk, og skjønner at problemer med bass har mye med nettopp dét å gjøre. Plassering og utforming av rommet har veldig stor betydning for hvordan bassen blir. Derfor kan det være at du heller bør se på akustiske tiltak fremfor å bytte subwoofer.

De fleste subwoofere er vel også som regel 8", 10" eller 12", hvor jeg hører folk påstå at mindre element gir mer snert mens større element generelt gir dypere frekvenser, men samtidig har jeg "hørt" mange si at større elementer ikke trenger å gi mindre presis bass. Igjen, se på akustikk og kalibrering før nytt utstyr (men jeg har ikke peiling på det utstyret du har).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha sweet, er du happy med oppsettet ditt nå? Både på film og musikk? Jeg er ganske noob når det kommer til oppsett av denne type lyd, gi meg en gitar forsterker og jeg kan hanskes, men dette er meget anderledes :P Du har satt suben til 80 hz? Det vil si du har ganske store fronter da? Min sub står på 120 hz. Jeg kjørte Audyssey 2 eq greiene på Onkyon, opptil 4 ganger, de ga omtrent samme resultat. Satte frontene mine til 120 hz og centern til 150 hz.
    jeg har qln 601 mkII.
    Det er ikke noe særlig store høyttalere, men de har 6.5" basselement.

HKTS-settet spiller neppe lavere frekvenser, så her er det vel viktig å kjøre oppsett rikgit på reciever. Jeg har ikke samme reciever som deg, men du må vel ha høyttalerene satt som small.

Nå vet jeg ikke noe om hvor høyt den subben din skal spille, men det kan godt være dette er roten til problemet.. at den må spille helt opp i 120hz+.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er anlegget ditt, riktig?
    Komplett.no - Harman Kardon HKTS 60 sort

Når jeg prater om subbass så er det som regel med fokus på trøkk under 80Hz. Jeg mistenker vel at det du savner er bass litt høyere opp, 100-300hz. Skal du få noe til å spille godt sammen med ditt oppsett så vil det nok være viktig å ikke velge en stor sub. Gjør som BEF sier, gå for 2 subber med 8" element. Plasser dem på hver side framme i rommet. Da kan de arbeide høyere opp i frekvens uten at det gjør så mye om det blir mulig å høre hvor de er plassert (øret oppfatter hvilken retning lyd over 80hz kommer fra).

-TEK

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To store subwoofere er alltid bedre enn en stor :-D.....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •