1 stor eller 2 mindre subwoofere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Sitat Opprinnelig postet av mk4
    En kvikk og veldig god kommentar når du runder 11000, gratulerer.
    Ja, ikke sant ;-)

Opprinnelig roko som kom med den "dra på snørrunge" kommetaren angående forskjellige størrelse/forskjellige merker på subene :-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattamatikk
    lol, ja du sier noe der. Morsom link du har, "this is ur sub" hehe.
    Hehe, den var nusselig. Måtte se den omigjen et par ganger med litt lyd

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, vel, vi bor jo sammen så det går jo utover budsjettet på alt annet Og jeg har jo alt brukt over 10 lapper på lyd nå, så jeg forstår hun godt. Om du synes dette er ille skulle du møtt x'n hahaha.
    Anbefaler deg å lage deg en tilsvarende avtale som jeg har med kona: Hun bryr seg ikke om hva greiene mine koster, og til gjengjeld bryr ikke jeg meg om hva greiene hennes koster. Har fungert utmerket for oss i snart 40 år.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To mindre.

Bass i stereo er et mye mer pluss enn alle tror.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Anbefaler deg å lage deg en tilsvarende avtale som jeg har med kona: Hun bryr seg ikke om hva greiene mine koster, og til gjengjeld bryr ikke jeg meg om hva greiene hennes koster. Har fungert utmerket for oss i snart 40 år.
    Det der skal jeg lufte for dama

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    To mindre.

Bass i stereo er et mye mer pluss enn alle tror.
    ser du innom subwoofer tråden her så jeg får så mye pepper nå, så tviler jeg på at mange er så enigge. det kan dem ivertfall ikke være, iogmed at dypbass er dypbass å er lik uansett. å med di forutsetningenne så kan det ikke være noe å hente med å kjøre dem i stereo heller davell.

Hvis en sub er en sub. å merke ikke har noe å si, kan ikke det du skriver være tilfelle. Noe som er tull.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    ser du innom subwoofer tråden her så jeg får så mye pepper nå, så tviler jeg på at mange er så enigge. det kan dem ivertfall ikke være, iogmed at dypbass er dypbass å er lik uansett. å med di forutsetningenne så kan det ikke være noe å hente med å kjøre dem i stereo heller davell.

Hvis en sub er en sub. å merke ikke har noe å si, kan ikke det du skriver være tilfelle. Noe som er tull.
    To subwoofere er å foretrekke, selv om du har dypbassen så er det best for stereoperspektivet iallefall om du har to subwoofere.

Jeg tenker da spesielt på musikken..

For film så klarer du deg greit med en stor sub, men musikk er noe helt annet. Mye enklere å intergrere 2 mindre suber til musikk.

Så jeg farer ikke med tull, det kommer an på hva du vil prioritere, film? Eller musikk?

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror 2 subwoofere er et pluss både i stereo og film.

og vil en ha tight bass ivertfall.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne foreslår jo to suber.

To suber går på alle anlegg, det er bare å koble en splitt.

Jeg kjører selv kun med en XTZ sub, men jeg vet fra andre at 2 suber er absolutt å foretrekke for musikk.

De fleste her inne ser ut til å være enig med meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror dere det vil funke å bytte ut suben i HKTS 60 pakken med en annen sub, eller 2 i dette tilfelle? Jeg har inngang til to på receiveren. Spørsmålet er bare om høytalerne vil spille bra med andre suber.

Skulle gjerne ha lånt en sub med hjem for testing som hos en hifi leverandør, som harman/kardon fåreslo, men bor så langt uti hutti heia at det ikke lar seg gjøre uten mye stress. Så må stole på gode råd her

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror dere det vil funke å bytte ut suben i HKTS 60 pakken med en annen sub, eller 2 i dette tilfelle? Jeg har inngang til to på receiveren. Spørsmålet er bare om høytalerne vil spille bra med andre suber.

Skulle gjerne ha lånt en sub med hjem for testing som hos en hifi leverandør, som harman/kardon fåreslo, men bor så langt uti hutti heia at det ikke lar seg gjøre uten mye stress. Så må stole på gode råd her
    Hei, har du en stor sub nå så er jeg tilrådelig til å råde deg til å la den bli...

Ellers sikler jeg selv på de to subene som XTZ nå selger. Disse lyder vistnok nydelig og er helt konge. Spør bare 2Werdenskrieg her på forumet som har disse.

Dette blir nok den nye oppgraderingen min, etter ny PC og ny bil.... men motivet mitt er å oppgradere til hele frontsettet til Xtz altså to stativhøytalere oppå to Suber. Tenker da på de med SEAS høytalerelementer made in Moss norway. :smile: Det blir nok saka tenker jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg er ikke en av de mest erfarne på området, men jeg har nå litt erfaring med subber :-)

1) Jeg vil hevde at det er mer morro med en sub som tar dypbass og har kontrollert bass (musikalsk) enn to subber som ikke går dypt.
    2) To subber er bedre enn en, så fremt du har samme type :-) Men problemet her, er jo at det blir dobbelt så dyrt, dvs. du kunne i teorien kjøpt en sub, som var dobbelt så dyr som de to subbene. Mest sannsynlig ville du fått mye mer HIFI for pengene.
    3) To subber tar dobbelt så mye plass :P (så fremt de er samme fysisk størrelse)
    4) To subber gir deg mye bedre spredning på bassen (flere sweetspots)
    5) To subber, delt høyt, fungerer bedre enn en - delt høyt. (retningsbestemt bass, med en sub, er fail).
    6) To subber gir deg dobbelt så mye naboklager! (neida, dette var bare tull, he he).

Men ja.. Problemet er jo: To små subber gir ikke samme dypbass eller punch som en dobbelt så dyr - og større sub.
    Så du må nesten finne ut:
    1) Hvilken lydKVALITET vil du ha?
    2) Hvilken lydKVANTITET vil du ha?
    3) Hva er budsjettet?
    4) Hva har du plass til?

Det kan tenkes det beste for deg, iom. du bor trangt(?), er å kjøre på en høykvalitetssub, i steden for å prøve å skvise inn to billige subber, som du gjerne vil bytte innen kort tid.

Men som sagt, prøvelytt gjerne på subber. Jeg leste nylig en tråd om noen nye subber som LSOUND selger nå, for 5000 tror jeg det var. EPIK et eller annet, skulle visst være veldig bra. Dog., holder vel LSOUND til i stavanger(?) tror jeg, så prøvelytting kan være vanskelig.

Videre vil aldri en sub fungere hos deg, som den gjør i en butikk. (eller hos naboen din). Rommet mitt f.eks. har en slik konstruksjon at om jeg har en sub, vil jeg få mye mer bass på venstre siden av sofaen, vs. høyre. To subber utjevner denne effekten.

Noen vil si: bare flytt på subben!
    Men jeg kan ikke flytte den annet sted enn venstre eller høyre i front (man har jo som regel litt møbler på stuen, vedovn, panelovner, dører, sofa, av-møbel, etc.).

beklager at jeg nok en gang skrev en roman her, jeg har helt sikkert en tilstand som kan forklares av leger.. Jeg klarer sjeldent å gi korte svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde et Pioneer LX03 anlegg med 8" (?) sub og kompletterte det anlegget med en Xtz w12. Da jeg byttet ut 8" subben med en w12 til fikk jeg mye mer av noe, mens jeg mistet noe fra 8". Hvordan det blir for deg tror jeg ikke du får noe svar på uten å prøve. Det som er trøsten i dette her er vel at uansett hva du gjør så gjør du deg en erfaring og endringen må jo bli positiv uansett. Og så er det noe med det valget du ikke gjør, det får du heller ikke svar på så du vet heldigvis (...) ikke hva du evt gikk glipp av:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hijacker tråden litt jeg da

2x SVS PB12-NSD vs 1x SVS PB12-Plus (evnt legge i litt mer: 1x SVS PB13-Ultra)

egentli mest lyst på ultran, men for mye bass er ikke bra heller og koster litt vel mye

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •