qln 603 mk2 4 ohm med pioneer vsx d510 8-16 ohm? skadelig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

qln 603 mk2 4 ohm med pioneer vsx d510 8-16 ohm? skadelig?

hei,

Ser egentlig at det er en tråd øverst, prøvd å lese meg til det, og ser at man kan skade høyttalerterminaler?.

Qln 603 mk2 4ohm høyttalere som jeg får nå en av dagene, men har en surround receiver av type pioneer d510 oppgitt til 8-16 ohm. Om forsterkeren ikke takler det og tar kvelden, kan jeg leve med, siden den er gammel og skal skiftes ut på sikt. Men jeg vil nødig ødelegge de nye høyttalerne mine.

Er det noen som kunne gitt meg en liten pekepinn på hva som er utsatt her, og hvordan det her går sammen? Hadde satt veldig pris på det

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere forholder seg til den strømmen de får inn - og på et gitt lyttevolum går det like mye strøm i høyttalerne dine - uansett hvilken forsterker den kommer fra. Sånn sett kan du trygt koble til høyttalerne dine - det skal mye til å overbelaste dem.

Derimot er det slik at når en høyttaler har færre Ohm, trekker den mer strøm fra forsterkeren den er koblet til - og det å levere mye strøm, er mer krevende for en forsterker. En 4 Ohms høyttaler er mer krevende for en forsterker enn en 8 Ohms høyttaler. De aller fleste forsterkere klarer å drive en 4 Ohms høyttaler - selv om de i utgangspunktet skulle være spesifisert for 8-16 Ohms høyttalere. I hvert fall hvis du ikke drar volumrattet opp på maks. Prøv på et lavt volum først, og jobb deg gradvis oppover. Sørg for å ha god ventilasjon rundt forsterkeren, og følg med på temperaturen. Hvis forsterkeren ikke blir varmere enn at du kan holde hånden på den, går det mest sannsynlig greit.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utdypende og opplysende svar! Da skal jeg prøve meg litt frem her 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •