Subwoofer (tråden er stengt etter heftig munnhuggeri, og trådstarter har fått svar) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Her var det vel ikke snakk om at sub skal rulle av ved 80Hz.

Og man vil nok kunne klare å integrere en 21" stroker med en god kalibreringsjobb og få et brukbart resultat.
    Nå må du ikke ro. du skrev nettopp at du ikke kunne kjønne annet at hvis en høyttaler ruller av ved 80hz. å subwooferen klarer å overta ved 80hz. da passer den uansett. Det var det du "sa" i "klartekst"

"Og man vil nok kunne klare å integrere en 21" stroker med en god kalibreringsjobb og få et brukbart resultat." jaja ja..,. en kan sikkert få en elefant til å fly også

Brukbart resultat, ok. Utifra hvilket standpunkt. Blir spørsmålet mitt , ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neru
    Du aner ikke hvor feil du tar! Kunne sikkert vært en fin kombo det hvis man liker øredøvende bass Jo bedre suben er, jo bedre spiller det uansett merke. jeg ville aldri kjøpt meg b&w sub forde jeg har b&w ht... de er bra, men ikke bra nok.
    siiiiikkert

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    -misc-do_not_feed_the_trolls_2-gif
    Jeg er rimelig mett

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr
    1: Er det forsjell på lyden/trøkket B&W og CV subber?

2: Å dem som mener at B&W høyttalere spiller bedre sammen med subwofer av
    annet merke. Dere må pokker være vannskapte på utsiden også.
    1: B&W subber er middels til prisen i beste fall. CV er elendig.

2: B&W fronter spiller best med en GOD sub, samme hvordan du snur og vender på det.

Skal gi deg en forklaring selv om du neppe bryr deg.

Teknologien som skal til for å lage ett supert subbelement, er ganske annerledes enn det som trengs for å lage gode elementer for høyere frekvenser. Det er en del designparametere man kan droppe å bekymre seg for når frekvensene sniker seg under ca 80Hz. Da vil en hvilken som helst normal konstruksjon gi deg en rundtstrålende spredning. På andre siden trenger man å ta enkelte andre hensyn når det gjelder subelement. Man trenger en mye lengre linær slaglengde enn for ett normalt element. Dette betyr store utfordringer når det gjelder utforming av magnetstruktur, oppheng, spider osv. Alternativet blir å bruke veldig stort membranareal med vanlige elementer, men dette er upraktisk, og ekstremt dyrt.

I praksis betyr dette at man ikke trenger være god til det ene, selv om man er flink til det andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme litt tilbake til utgangspunktet i tråden, med mindre trådstarter har kastet seg rundt og handlet sub i dag...

Jeg har selv en B&W CM10 sub, som ligger over ditt budsjett, men mulig å finne ned mot 5.000-6000 på brukten. Til musikk låter den kanon, til film låter den ok.
    Da jeg skulle velge sub, vurderte jeg flere forskjellige og bestemte meg tidlig for å gå for en lukket konstruksjon. Dette med bakgrunn i at jeg har mer "sansen" for lydsignaturen i denne typen subber.
    Er annen fordel med lukket sub, er at den normalt sett er lettere å plassere i et rom, mindre å ta hensyn til rett og slett.
    Personlig prioriterte jeg en sub som skulle være best til musikk. Det er sikkert mulig å finne mer "musikalske" subber, men ikke til den prisen (ut ifra min erfaring, helt sikkert andre som har erfart noe annet). Det er fortsatt mer enn nok buldring og risting til film, men her har jeg absolutt hørt subber som gjør en bedre jobb.
    Designmessig er B&W subbene meget pene, og på ingen måte noen ruvende konstruksjoner. Dette er for øvrig en annen fordel med lukket konstruksjon.

Litt av poenget med det jeg skriver her er at man er nesten nødt til å gjøre seg opp en mening med hva man ønsker:
    - Best på musikk eller film?
    - Lukket konstruksjon eller bassrefleks?
    - Høy WAF eller lav WAF?
    - Sort, hvit, rød eller tre finish?
    Ja, du skjønner sikkert greia.

Ser at Velodyne, SVS, XTZ osv er blitt anbefalt, og det er finnes mye bra fra de, men man bør gjøre seg opp en mening om hva man ønsker før man legger ut på søken etter nye produkter. Folk anbefaler i beste mening, men gjerne ut ifra sine egne premisser for hva man selv oppfatter som "best value for money."

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror folk mer anbefaler det som gir best lyd/trykk iforhold til hva man måtte betale for det hele.

På det området er XTZ og SVS mer eller mindre enerådende.

Om man heller er ute etter design eller noe annet spesielt, så må man være villig til å la ytelsen gå litt ned iforhold til prisen man betaler, slik er det alltid.

Men å høre på Jornbr i en slik sak, blir som å kaste pengene ut av vinduet. Ikke bare vil man slite med å få solgt subben videre når man oppdager hvor elendig den egentlig er, men i tillegg så taper man stort av peng om man får solgt den.

Tho, om ikke TS har noen ref. så vil han godt mulig synes at subben er god.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Tror folk mer anbefaler det som gir best lyd/trykk iforhold til hva man måtte betale for det hele.

Om man heller er ute etter design eller noe annet spesielt, så må man være villig til å la ytelsen gå litt ned iforhold til prisen man betaler, slik er det alltid.

Men å høre på Jornbr i en slik sak, blir som å kaste pengene ut av vinduet. Ikke bare vil man slite med å få solgt subben videre når man oppdager hvor elendig den egentlig er, men i tillegg så taper man stort av peng om man får solgt den.

Jeg liker ikke Jornbr sin argumentasjon, men B&W sin sub er ikke elendig, men har høstet god kritikk. Mangelen her, blir vell bare at Whathifi ikke har testet så altfor mange forskjellige subwoofere fra forskjellige merker på markedet.. men er ikke i tvil på det faktum at det er en helt grei sub til musikk og film.

B&W ASW610 subwoofer review Subwoofer review - from the experts at whathifi.com

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er blant annet den, at folk søker ulike egenskaper i en sub.

De fleste her, virker det som, ønsker "filmsub'er" som går dypt og rister huset.

Andre, blant annet en del anmeldere, ønsker sub'er som fyller ut de tonene høyttalerne ikke når ned til, når man spiller musikk -- uten å forsterke de i utgangspunktet ganske svake basstonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

Igjen, ja folk anbefaler det som gir mest "value for money", ut ifra egne preferanser.
    At du mener XTZ og SVS er mer eller mindre enerådende får stå for din regning, men igjen ingen fasit. Forskjellige mennesker har forskjellige krav, så et produkt du forguder, kan en annen mislike sterkt.

Er helt enig at man ikke skal sluke alt Jornbr skriver rått, men din argumentasjon er nesten på hans nivå.
    Har du erfaring med B&W sub, har du forsøkt å selge en B&W sub videre?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roy-Roger
    For å komme litt tilbake til utgangspunktet i tråden, med mindre trådstarter har kastet seg rundt og handlet sub i dag...

Jeg har selv en B&W CM10 sub, som ligger over ditt budsjett, men mulig å finne ned mot 5.000-6000 på brukten. Til musikk låter den kanon, til film låter den ok.
    Da jeg skulle velge sub, vurderte jeg flere forskjellige og bestemte meg tidlig for å gå for en lukket konstruksjon. Dette med bakgrunn i at jeg har mer "sansen" for lydsignaturen i denne typen subber.
    Er annen fordel med lukket sub, er at den normalt sett er lettere å plassere i et rom, mindre å ta hensyn til rett og slett.
    Personlig prioriterte jeg en sub som skulle være best til musikk. Det er sikkert mulig å finne mer "musikalske" subber, men ikke til den prisen (ut ifra min erfaring, helt sikkert andre som har erfart noe annet). Det er fortsatt mer enn nok buldring og risting til film, men her har jeg absolutt hørt subber som gjør en bedre jobb.
    Designmessig er B&W subbene meget pene, og på ingen måte noen ruvende konstruksjoner. Dette er for øvrig en annen fordel med lukket konstruksjon.

Litt av poenget med det jeg skriver her er at man er nesten nødt til å gjøre seg opp en mening med hva man ønsker:
    - Best på musikk eller film?
    - Lukket konstruksjon eller bassrefleks?
    - Høy WAF eller lav WAF?
    - Sort, hvit, rød eller tre finish?
    Ja, du skjønner sikkert greia.

Ser at Velodyne, SVS, XTZ osv er blitt anbefalt, og det er finnes mye bra fra de, men man bør gjøre seg opp en mening om hva man ønsker før man legger ut på søken etter nye produkter. Folk anbefaler i beste mening, men gjerne ut ifra sine egne premisser for hva man selv oppfatter som "best value for money."
    Et bra svar,Roy :-)
    Jeg har hatt 2 store konstuksjoner fra SVS før + mange subber fra andre merker.
    Jeg bor 10 min unna Lsound så det var ikke farlig for meg å prøve en av de lukkede konstruksjonene fra SVS en gang.
    Synes den overrasket stort med en svært presis og stram bass uten buldring som følger godt opp i frekvens.Kjøpte en til siden 1 ble litt lite i den store stua.

De er ikke noen DB-monster,men siden jeg har anlegget i en vanlig stue er de et kompromiss mellom "WAF" selv om jeg er singel og ytelse på musikk og film.Siden jeg bor i 2 manns bolig har jeg innfunnet meg med at jeg gjerne kunne hatt større og mer dyptgående subber til film.Til musikk har jeg ingenting å klage på.

Mer fornøyd med disse enn portet sub fra SVS.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har tydligvis jornbr helt rett å resten av forumet HELT feil, eller? Tror du er mer opptatt av å lage bråk å tull, en å faktisk opplyse om hva suber som kan passe trådstarter best.

Jeg for min del, føler jeg får mye for pengene med mine 2 XTZ 99 w10.16. De ruller gjerne av litt tidlig på film, men de gir en fantastisk punch bass å mid bass under film og musikk. Jeg har mer en nok "headroom" i bass området for å si det mildt.

Nå er jeg tvert imot ingen ekspert, heller mer det motsatte. Men ville nå si hva jeg synes. 2 stk XTZ 99 w10.16 suber ligger til 2990 stk, litt over budsjettet ditt, men så er det absolutt mye enklere å få et bedre resultat med 2, enn mot 1.

Gunnar

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Et bra svar,Roy :-)
    Jeg har hatt 2 store konstuksjoner fra SVS før + mange subber fra andre merker.
    Jeg bor 10 min unna Lsound så det var ikke farlig for meg å prøve en av de lukkede konstruksjonene fra SVS en gang.
    Synes den overrasket stort med en svært presis og stram bass uten buldring som følger godt opp i frekvens.Kjøpte en til siden 1 ble litt lite i den store stua.

De er ikke noen DB-monster,men siden jeg har anlegget i en vanlig stue er de et kompromiss mellom "WAF" selv om jeg er singel og ytelse på musikk og film.Siden jeg bor i 2 manns bolig har jeg innfunnet meg med at jeg gjerne kunne hatt større og mer dyptgående subber til film.Til musikk har jeg ingenting å klage på.

Mer fornøyd med disse enn portet sub fra SVS.
    Du burde ta deg en tur bort en dag og teste ut Epic Legend til 6K som er bittelitt over budsjettet til TS.

Jeg har testet mange subwoofere og har hatt flere modeller fra SVS men nå er jeg Epic fan for en stund ( ja, jeg er en rastløs type:-D )

I mine ører spiller Legend lettere sammen med frontene enn noen SVS sub jeg har prøvd noen gang.

I mitt rom så går de likevel under 18Hz og kan sette hele rommet i bevegelse hvis jeg vil på film.

De har veldig lik lydsignatur som Velodyne DD10, men til en langt lavere pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Epik blitt solgt i pianolakk hadde valget vært lettere.
    Får prøve med en demo/hjemlån.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valet

Lurer på kva trådstartar valde/kjem til å velja...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hadde Epik blitt solgt i pianolakk hadde valget vært lettere.
    Får prøve med en demo/hjemlån.
    Det er ikke noe problem, er vel derfor det finnes lakk veksteder ? =)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Lurer på kva trådstartar valde/kjem til å velja...
    Han gikk for B&W ASW610

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    B&W er nok ikke noe gode på subwoofere.

Jeg ville nok satset på XTZ sin 12" i dette tilfelle:

Surround.no - Høyttaler spesialisten

Uenig i det!
    Det finnes kanskje en del dårlige b&w subber.. De var kanskje litt for musikalsk før, for snille på en måte.. Fikk ihvertfall det inntrykket av de litt dyrere modellene jeg har hørt de siste 2-3 årene..
    Mener det har endret seg betraktelig med deres siste kreasjon: DB1!!
    Den knuser f.eks svs på musikk for å ha det sagt! Kanskje ikke fult så dyp som svs, men veldig nært svs dybder!

Har også prøvd\hørt en del forskjellige velodyne subber! F.eks dd12, som jeg også valgte bort til fordel for db1! Db1 kan rett å slett mye mer enn dd12, etter min mening!

Enig i at mange b&w subber kanskje er litt kjedelig, men ikke alle!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Uenig i det!
    Det finnes kanskje en del dårlige b&w subber.. De var kanskje litt for musikalsk før, for snille på en måte.. Fikk ihvertfall det inntrykket av de litt dyrere modellene jeg har hørt de siste 2-3 årene..
    Mener det har endret seg betraktelig med deres siste kreasjon: DB1!!
    Den knuser f.eks svs på musikk for å ha det sagt! Kanskje ikke fult så dyp som svs, men veldig nært svs dybder!

Har også prøvd\hørt en del forskjellige velodyne subber! F.eks dd12, som jeg også valgte bort til fordel for db1! Db1 kan rett å slett mye mer enn dd12, etter min mening!

Enig i at mange b&w subber kanskje er litt kjedelig, men ikke alle!
    Skulle bara fattas till 30 hövdingar.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik jeg har:B&W ASW 650 Reviews

Å si den og dens brødre ikke har trøkk og kontroll på filmlyd er tull. Å dette er en gammel B&W, så skal være så elendig.
    Før jeg kjøpte den var jeg runtomkring flere steder en HIFIKlubben. Men fant ikke noe så mathet trøkket.

[moderatoredit ... usaklighet slettet]

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0